Commissie laat chauffeurs in de steek - Hoofdinhoud
Het voorstel om de Europese regels voor wegvervoer te verbeteren is een gemiste kans om de echte misstanden op de weg aan te pakken. Het plan dat vandaag is gepresenteerd bevat wel een paar kleine verbeteringen, maar de meeste chauffeurs gaan er niet op vooruit.
“Deze Europese Commissie kiest voor een verdere liberalisering van de markt en doet daarmee te weinig voor de chauffeurs. Dat moeten we niet accepteren. Ik weet dat er lang en hard over gediscussieerd is in de Commissie; de aanhangers van de vrije markt lijken deze slag te hebben gewonnen. Maar het gevecht is nog niet voorbij”, aldus Agnes Jongerius, Europarlementariër voor de PvdA.
Het zogenaamde Road Package ligt al langer onder de vuur. Vakbonden en een brede coalitie van Europarlementariërs willen dat de Sloveense Eurocommissaris Bulc de arbeidsomstandigheden van de chauffeurs verbetert. Zo schreven een groot aantal Europarlementariërs van verschillende partijen onlangs nog een brandbrief aan Bulc. Hierdoor zijn de plannen wel aangepast, maar ze zijn nog lang niet goed genoeg.
“Als deze Commissie de negatieve gevolgen van de globalisering wil compenseren moet ze natuurlijk ook de uitbuiting van werknemers op de eigen markt aanpakken. Chauffeurs krijgen te maken met kortere rusttijden, wat werkgevers in de hand speelt en gevaarlijke situaties kan opleveren. En er wordt te weinig gedaan aan de uitbuiting van chauffeurs uit Oost-Europa.”
Het is goed dat de Commissie eindelijk de frauderende brievenbusmaatschappijen gaat aanpakken, maar dit alleen gaat de wantoestanden op de weg niet oplossen.
“Landen moeten de bestaande regels beter handhaven en meer geld uittrekken voor controles. En de Commissie moet dit afdwingen.”
Meerder reportages hebben de laatste maanden opnieuw laten zien dat grote West-Europese bedrijven chauffeurs uit Oost-Europa zwaar onderbetalen en veel te lang laten rijden. Jongerius wil met vakbonden en collega-Parlementariërs in overleg om de coalitie tegen deze plannen zo breed en sterk mogelijk te maken. Uiteindelijk moeten zowel het Europees Parlement als de lidstaten instemmen met deze plannen.
(persbericht 31 mei 2017)