Nieuwe EU-wetgeving voor wegvervoer lijkt waardeloos - Hoofdinhoud
Het pakket aan maatregelen om de Europese regels voor wegvervoer te verbeteren dreigt op een totale mislukking uit te lopen. De plannen die de Sloveense Eurocommissaris Bulc officieel pas eind mei gaat presenteren worden nu al zwaar bekritiseerd door de vakbonden en Europarlementariërs van een brede coalitie van partijen. Agnes Jongerius (PvdA) heeft het initiatief genomen om een brief te schrijven namens het Europees Parlement om Bulc op te roepen de plannen aan te passen.
“Als deze plannen doorgaan komen de lonen van chauffeurs nog verder onder druk te staan en kunnen Oost-Europese chauffeurs nog steeds voor een hongerloontje aan het werk worden gezet. Dat is onacceptabel voor iedereen die gelooft in een eerlijk arbeidsmarkt en eerlijke concurrentie.”, aldus Agnes Jongerius, Europarlementariër voor de PvdA.
Het zogenaamde `Road Package’ van de Europese Commissie zou arbeidsomstandigheden voor chauffeurs moeten waarborgen en verbeteren, maar daar lijkt weinig van terecht te komen. Op het gebied van rij- en rusttijden lijkt het erop dat de situatie voor vracht- en tourchauffeurs zal verslechteren, met kortere rusttijden en meer nachten in de cabine.
Dennis de Jong (SP): “Tijdens eerdere gesprekken die ik, samen met chauffeurs, met Eurocommissaris Bulc had, leek ze onder de indruk van de wantoestanden op en langs de weg. Ze zou werk maken van aanscherping van de cabotageregels en bestrijding van brievenbusmaatschappijen. Nu wil ze de rechten verder uithollen en de cabotageregels versoepelen. Kennelijk vindt Bulc de markt belangrijker dan de mensen. Hier mogen we haar niet mee laten wegkomen.”
Cabotage regels, de regels over het bezorgen van vracht in andere landen, zouden worden versoepeld waarbij meer ritten in Nederland mogen worden gemaakt door buitenlandse chauffeurs. Het hardnekkige gerucht is dat de Commissie daarbij niet langer het minimumloon van het gastland wil aanhouden, maar het loon van het thuisland van de chauffeur.
De Europese vakbond van chauffeurs zegt de plannen in hun huidige vorm niet te kunnen steunen en noemt het een manier om sociale dumping te legaliseren. Volgens de vakbond zullen de plannen de kwaliteit van het werk en de veiligheid op de weg ernstig in gevaar brengen.
Het pakket aan maatregelen geldt voor alle professionele chauffeurs, waaronder ook buschauffeurs en moet na publicatie door het Europees Parlement worden goedgekeurd. De 10 Europarlementariërs hopen dat de brief de commissaris zal bewegen haar plannen nog voor die tijd aan te passen.