Het is tijd voor nieuwe, betere regels die chauffeurs beschermen - Hoofdinhoud
Alle werknemers hebben recht op bescherming. Het ene beroep is niet meer waard dan het andere beroep. Chauffeurs verdienen ook een fatsoenlijke baan. Ik wil een Europa dat niet alleen een markt is, maar ook een bastion. Een Europa dat werknemers beschermt, en niet uitbuit.
Op dit moment is dat niet zo in het transport. Het zit helemaal scheef in de transport markt. Veel te veel chauffeurs staan onder druk. Zowel in het tourtransport als in het vrachttransport. Er zijn veel te veel sluiproutes, die leiden tot uitbuiting. Te veel Nederlandse en Belgische bedrijven, die postbusfirma’s opzetten in Oost Europa, om zo hun eigen mensen weer goedkoper in dienst te nemer.
Je hoeft maar over de snelwegen van Nederland naar Belgie te rijden hier om de rijen met vrachtwagens te zien van chauffeurs die in hun truck slapen. Poolse chauffeurs, die niet eens geld hebben voor een fatsoenlijk bed, of een fatsoenlijke maaltijd in de avond. Die door hun baas worden gevraagd om maandenlang te blijven, terwijl ze volgens de regels maar een paar ritten mogen doen.
Het Europees Parlement weet dat. En wij pikken het niet langer. Het is tijd voor nieuwe, betere regels. Wij willen actie, en wel snel. Commisaris Bulc moet met goede nieuwe plannen komen op 31 mei. Plannen die sluiproutes dichten, die chauffeurs beschermen in plaats van uitbuiten, die de markt verder fatsoeneren in plaats van liberaliseren.
Met minder, gaan we niet akkoord. Het Parlement is er voor jullie.