Gevraagd: student (m/v) met toekomstdroom - Hoofdinhoud
Nu ook de Eerste Kamer heeft ingestemd met het Studievoorschot weten we dat de studiefinanciering per 1 september 2015 zal veranderen. Met de invoering van het studievoorschot komt er structureel veel geld vrij, een bedrag oplopend tot maximaal 1 miljard euro.
Sinds september ben ik bezig met een Hoger Onderwijs Tour langs hogescholen en universiteiten om te praten over het hoger onderwijs van de toekomst. De ideeën die ik tijdens deze rondgang heb opgedaan verwerk ik in de zogeheten Strategische Agenda, waarin ik deze zomer mijn plannen voor het hoger onderwijs voor de komende jaren ontvouw.
Hoe zorgen we ervoor dat ons hoger onderwijs nóg beter wordt, hoe zorgen we ervoor dat studenten nóg meer uit hun studie halen, waar kan het geld dat vrijkomt door het Studievoorschot het beste in worden geïnvesteerd?
Om deze vragen te beantwoorden doe ik graag een beroep op de creativiteit, de inspiratie en de dromen van de (toekomstige) studenten.
Ik daag jullie uit om een essay te schrijven over het hoger onderwijs van de toekomst. Durf hierbij groot, creatief en dwars te denken. Wat zie je voor je als je denkt aan een hogeschool of universiteit over 15 of 20 jaar? Bestaan de gebouwen dan nog wel? Worden er nog altijd hoorcolleges en werkgroepen gegeven of volg je je opleiding in een Living Lab waar je tegelijkertijd kennis en vaardigheden opdoet? Misschien volg je vanuit je Nederlandse studentenkamer wel college aan MIT of een topinstelling in India of woon je via een app op je smartphone een hoorcollege bij terwijl je aan het spinnen bent in de sportschool.
Wat is jouw beeld van de ideale bachelor- of masteropleiding? Volg je nog wel een hele opleiding of zijn het alleen nog losse modules? Studeer je in je eentje of in een studiegemeenschap, als in een moderne kloosterorde?
Hoe zorgen we ervoor dat er in het hoger onderwijs van de toekomst ruimte is voor elk talent? Wat moet de docent van de toekomst zeker kunnen en kennen en wat niet meer? Geven docenten überhaupt nog wel college of worden zij vervangen door leerrobots?
Laat je niet beperken door praktische bezwaren maar laat je leiden door wat jij denkt dat het beste is voor de toekomstige student: beschrijf het ideale hoger onderwijs.
Op 2 maart sluit ik de Hoger Onderwijs Tour af met een slotconferentie. De student met het beste essay is van harte uitgenodigd om tijdens deze conferentie zijn of haar toekomstverhaal voor te dragen. NRC Next zal het winnende essay afdrukken in de krant.
Je kunt je essay mailen naar: denken@nrc.nl o.v.v. Essaywedstrijd. Het essay mag maximaal uit 1200 woorden bestaan en de deadline is 23 februari 2015. De jury bestaat uit Yvonne Rouwhorst (ISO), Margot Poll (NRC), Barbara Oomen (University College Roosevelt) en Pieter Cornelissen (Hogeschool Utrecht).
Ik ben benieuwd naar jullie toekomstdroom over het Nederlandse hoger onderwijs.