Piloten vaak vermoeid tijdens vlucht - Hoofdinhoud
De veiligheid in de luchtvaart staat op het spel, omdat vermoeidheid op de loer ligt bij piloten die werken op een flexibel of tijdelijk contract. Dat werd helaas pijnlijk duidelijk tijdens een ontbijtsessie, die ik vanmorgen leidde in het Europees Parlement. Een studie van de gezaghebbende London School of Economics werd hier besproken, waarin het probleem op basis van recent onderzoek uit de doeken wordt gedaan. Piloot en hoofd van de Europese Pilotenvakbond Michel Piers was aanwezig om deze resultaten te duiden.
Uit dit LSE onderzoek blijkt dat piloten vaak onder zware druk staan om lange uren te maken. Uit angst om hun baan te verliezen komen zij minder voor zichzelf op en zijn ze bereid (te) lange dagen te maken. Van deze piloten blijkt ruim 64 procent vaak moe te zijn en slechts 21.6% vindt dat hun klachten serieus genomen worden door het bedrijf waar ze voor werken. Die manier van werken is natuurlijk niet zonder risico’s voor de gezondheid van de piloten, maar ook voor de veiligheid van het vliegverkeer.
De luchtvaartmaatschappijen wijzen vaak naar felle concurrentie van buiten Europa waardoor ze gedwongen te zijn om te snijden in hun personeelskosten. Het is ongetwijfeld beter voor iedereen als we het speelveld gelijktrekken en ervoor zorgen dat alle luchtvaartmaatschappijen in de wereld zich aan dezelfde (strenge) regels houden. Dat zal nog een lange weg zijn. Maar laten we ook realistisch zijn: uit onderzoek blijkt dat vluchtpersoneel, piloten en cabin crew, slechts 2 tot 4 procent van de kosten uitmaken.
Uiteraard is het goed als Europese maatschappijen internationaal mee kunnen concurreren. En natuurlijk is het fijn om goedkoop van A naar B te vliegen. Maar we mogen dit niet ten koste laten gaan van de gezondheid van de piloten en onze veiligheid. Daarom vandaag dit debat. Om eraan te werken met het bedrijfsleven en de vakbonden om dan samen met de Europese Commissie tot een oplossing te komen.