Verordening 2002/1605 - Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de EG
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappenofficiële Engelstalige titel
Council Regulation (EC, Euratom) No 1605/2002 of 25 June 2002 on the Financial Regulation applicable to the general budget of the European CommunitiesRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2002/1605 |
Origineel voorstel | COM(2000)461 ![]() ![]() |
Celex-nummer41 | 32002R1605 |
Document | 25-06-2002 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 16-09-2002; Special edition in Estonian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Latvian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Romanian: Chapter 01 Volume 003,Special edition in Lithuanian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Polish: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Maltese: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Hungarian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Slovak: Chapter 01 Volume 004,OJ L 248, 16.9.2002,Special edition in Slovenian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Croatian: Chapter 01 Volume 002,Special edition in Bulgarian: Chapter 01 Volume 003,Special edition in Czech: Chapter 01 Volume 004 |
Inwerkingtreding | 06-10-2002; in werking datum publicatie + 20 zie art 187 01-01-2003; Toepassing zie art 187 |
Einde geldigheid | 31-12-2013; zie 32012R0966 |
|
Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen
Publicatieblad Nr. L 248 van 16/09/2002 blz. 0001 - 0048
Verordening (EG, Euratom) Nr. 1605/2002 van de Raad
van 25 juni 2002
houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen
INHOUD
>RUIMTE VOOR DE TABEL>
DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 279,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 183,
Gezien het voorstel van de Commissie(1),
Gezien het advies van het Europees Parlement(2),
Gezien het advies van de Rekenkamer(3),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(4),
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)Aangezien de context waarin het Financieel Reglement van 21 december 1977 van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen(5) is vastgesteld, aanzienlijk is geëvolueerd, onder meer als gevolg van het met de financiële vooruitzichten aan de begroting opgelegde financieringskader en de institutionele ontwikkelingen en de verschillende uitbreidingen, heeft dat reglement verscheidene belangrijke wijzigingen ondergaan. Om in het bijzonder de vereisten van vereenvoudiging van de wetgeving en de administratie en van een nog strenger beheer van de communautaire financiën in acht te nemen, dient duidelijkheidshalve tot een omwerking van het Financieel Reglement van 21 december 1977 te worden overgegaan.
-
(2)Deze verordening moet beperkt worden tot de grote beginselen en basisregels voor het gehele door de Verdragen bestreken begrotingsterrein, terwijl de toepassingsbepalingen moeten worden opgenomen in een verordening houdende uitvoeringsvoorschriften, zodat een betere hiërarchie van de regelgeving wordt gegarandeerd en zodoende de leesbaarheid van het Financieel Reglement wordt verbeterd. Daarom dient de Commissie te worden gemachtigd de uitvoeringsvoorschriften vast te stellen.
-
(3)Bij de opstelling en de uitvoering van de begroting moeten de vier grondbeginselen van het begrotingsrecht (eenheid, universaliteit, specialiteit, jaarperiodiciteit) worden geëerbiedigd, alsook de beginselen van begrotingswaarachtigheid, evenwicht, rekeneenheid, goed financieel beheer en transparantie.
-
(4)Deze verordening moet deze beginselen opnieuw bevestigen en de uitzonderingen erop via een stringente regeling beperken tot wat strikt noodzakelijk is.
-
(5)Wat het eenheidsbeginsel betreft, moet deze verordening bepalen dat dit ook van toepassing is op de beleidsuitgaven voor de implementatie van de bepalingen van het Verdrag betreffende de Europese Unie op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid en op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken, wanneer deze ten laste van de begroting komen. Het beginsel van eenheid en begrotingswaarachtigheid houdt in dat alle ontvangsten en alle uitgaven van de Gemeenschappen, alsook die van de Unie wanneer deze ten laste van de begroting komen, in de begroting worden opgenomen.
-
(6)Wat het universaliteitsbeginsel betreft, moeten de mogelijkheden tot terugbetaling van vooruitbetalingen en tot hergebruik worden afgeschaft en gedeeltelijk worden vervangen door bestemmingsontvangsten en door mogelijkheden tot wederopvoering van de vrijgemaakte kredieten; deze wijzigingen gelden niet voor de bijzondere regeling voor de Structuurfondsen.
-
(7)Wat betreft het specialiteitsbeginsel is een zekere flexibiliteit van beheer voor de instellingen onontbeerlijk voor de kredietoverschrijvingen. Deze verordening moet immers een geïntegreerde weergave van de toewijzing van de financiële en administratieve middelen...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Conclusies van de Raad van 25 januari 1999, doc. 13807/98, en Rapport Dell'Alba (PE 229.419 van 17 maart 1999).
- 2.Verordening nr. 1552/2000 van de Raad van 22 mei 2000 houdende toepassing van het besluit betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Gemeenschappen.
- 3.De Rekenkamer noemt in haar advies nr. 4/97 inzake het Financieel Reglement de beginselen eenheid, universaliteit, jaarperiodiciteit en specialiteit, aangevuld met de beginselen evenwicht en doorzichtigheid.
- 4.Dit is in het bijzonder het geval met het begrip 'begunstigden van communautaire steun', bedoeld in het huidige artikel 7, lid 7.
- 5.Op dit gebied vormen de kredieten uitgavenstreefcijfers en voorziet de regelgeving evenwel in hergebruik van teruggevorderde bedragen.
- 6.In geval van onverschuldigd betaalde bedragen (huidig artikel 27, lid 2, sub a), vergoeding van prestaties voor rekening van derden (huidig artikel 27, lid 2, sub b), ontvangen verzekeringsuitkeringen en ontvangsten uit huurvergoedingen (huidig artikel 27, lid 2, sub c en d) en opbrengst van de verkoop van publicaties en films (huidig artikel 27, lid 2, sub e)).
- 7.Gedeeld beheer kan, volgens het tweede verslag van het Comité van onafhankelijke deskundigen, worden omschreven als beheer van communautaire programma's waarvoor de Commissie en de lidstaten verschillende doch onderling samenhangende en via wetgeving vastgestelde administratieve taken hebben, van welke taken zij zich moeten kwijten om de goede tenuitvoerlegging van het beleid van de Gemeenschap te garanderen.
- 8.Richtlijn 92/50/EEG van de Raad van 18 juni 1992 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening.
- 9.Richtlijn 93/36/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor leveringen.
- 10.Richtlijn 93/37/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.
- 11.Deze drie richtlijnen werden gewijzigd door Richtlijn 97/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13.10.1997 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening, overheidsopdrachten voor leveringen, respectievelijk overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.
- 12.Vademecum inzake het beheer van de subsidies, 14 juli 1998.
- 15.PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 1.
- 16.PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 8.
- 17.PB L ... van..., blz. ...
- 18.PB L ... van..., blz. ...
- 19.PB L ... van..., blz. ...
- 21.Conclusies van de Raad van 25 januari 1999, doc. 13807/98, en Rapport Dell'Alba (PE 229.419 van 17 maart 1999).
- 22.Verordening nr. 1552/2000 van de Raad van 22 mei 2000 houdende toepassing van het besluit betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Gemeenschappen.
- 23.De Rekenkamer noemt in haar advies nr. 4/97 inzake het Financieel Reglement de beginselen eenheid, universaliteit, jaarperiodiciteit en specialiteit, aangevuld met de beginselen evenwicht en doorzichtigheid.
- 24.Dit is in het bijzonder het geval met het begrip 'begunstigden van communautaire steun', bedoeld in het huidige artikel 7, lid 7.
- 25.Op dit gebied vormen de kredieten uitgavenstreefcijfers en voorziet de regelgeving evenwel in hergebruik van teruggevorderde bedragen.
- 26.In geval van onverschuldigd betaalde bedragen (huidig artikel 27, lid 2, sub a), vergoeding van prestaties voor rekening van derden (huidig artikel 27, lid 2, sub b), ontvangen verzekeringsuitkeringen en ontvangsten uit huurvergoedingen (huidig artikel 27, lid 2, sub c en d) en opbrengst van de verkoop van publicaties en films (huidig artikel 27, lid 2, sub e)).
- 27.Gedeeld beheer kan, volgens het tweede verslag van het Comité van onafhankelijke deskundigen, worden omschreven als beheer van communautaire programma's waarvoor de Commissie en de lidstaten verschillende doch onderling samenhangende en via wetgeving vastgestelde administratieve taken hebben, van welke taken zij zich moeten kwijten om de goede tenuitvoerlegging van het beleid van de Gemeenschap te garanderen.
- 28.Richtlijn 92/50/EEG van de Raad van 18 juni 1992 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening.
- 29.Richtlijn 93/36/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor leveringen.
- 30.Richtlijn 93/37/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.
- 31.Deze drie richtlijnen werden gewijzigd door Richtlijn 97/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13.10.1997 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening, overheidsopdrachten voor leveringen, respectievelijk overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.
- 32.Vademecum inzake het beheer van de subsidies, 14 juli 1998.
- 35.PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 1.
- 36.PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 8.
- 37.PB L ... van..., blz. ...
- 38.PB L ... van..., blz. ...
- 39.PB L ... van..., blz. ...
- 41.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 42.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.