Verordening 2002/1605 - Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. 32002Q1605
  6. Origineel voorstel
  7. Bronnen en disclaimer
  8. Uitgebreide versie
  9. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 6 oktober 2002 tot 31 december 2013.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen

officiële Engelstalige titel

Council Regulation (EC, Euratom) No 1605/2002 of 25 June 2002 on the Financial Regulation applicable to the general budget of the European Communities
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2002/1605
Origineel voorstel COM(2000)461 NLEN
Celex-nummer41 32002R1605

3.

Key dates

Document 25-06-2002
Bekendmaking in Publicatieblad 16-09-2002; Special edition in Estonian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Latvian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Romanian: Chapter 01 Volume 003,Special edition in Lithuanian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Polish: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Maltese: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Hungarian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Slovak: Chapter 01 Volume 004,OJ L 248, 16.9.2002,Special edition in Slovenian: Chapter 01 Volume 004,Special edition in Croatian: Chapter 01 Volume 002,Special edition in Bulgarian: Chapter 01 Volume 003,Special edition in Czech: Chapter 01 Volume 004
Inwerkingtreding 06-10-2002; in werking datum publicatie + 20 zie art 187
01-01-2003; Toepassing zie art 187
Einde geldigheid 31-12-2013; zie 32012R0966

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32002Q1605

Verordening (EG, Euratom) nr. 1605/2002 van de Raad van 25 juni 2002 houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen

Publicatieblad Nr. L 248 van 16/09/2002 blz. 0001 - 0048

Verordening (EG, Euratom) Nr. 1605/2002 van de Raad

van 25 juni 2002

houdende het Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen

INHOUD

>RUIMTE VOOR DE TABEL>

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 279,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie, en met name op artikel 183,

Gezien het voorstel van de Commissie(1),

Gezien het advies van het Europees Parlement(2),

Gezien het advies van de Rekenkamer(3),

Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(4),

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Aangezien de context waarin het Financieel Reglement van 21 december 1977 van toepassing op de algemene begroting van de Europese Gemeenschappen(5) is vastgesteld, aanzienlijk is geëvolueerd, onder meer als gevolg van het met de financiële vooruitzichten aan de begroting opgelegde financieringskader en de institutionele ontwikkelingen en de verschillende uitbreidingen, heeft dat reglement verscheidene belangrijke wijzigingen ondergaan. Om in het bijzonder de vereisten van vereenvoudiging van de wetgeving en de administratie en van een nog strenger beheer van de communautaire financiën in acht te nemen, dient duidelijkheidshalve tot een omwerking van het Financieel Reglement van 21 december 1977 te worden overgegaan.
  • (2) 
    Deze verordening moet beperkt worden tot de grote beginselen en basisregels voor het gehele door de Verdragen bestreken begrotingsterrein, terwijl de toepassingsbepalingen moeten worden opgenomen in een verordening houdende uitvoeringsvoorschriften, zodat een betere hiërarchie van de regelgeving wordt gegarandeerd en zodoende de leesbaarheid van het Financieel Reglement wordt verbeterd. Daarom dient de Commissie te worden gemachtigd de uitvoeringsvoorschriften vast te stellen.
  • (3) 
    Bij de opstelling en de uitvoering van de begroting moeten de vier grondbeginselen van het begrotingsrecht (eenheid, universaliteit, specialiteit, jaarperiodiciteit) worden geëerbiedigd, alsook de beginselen van begrotingswaarachtigheid, evenwicht, rekeneenheid, goed financieel beheer en transparantie.
  • (4) 
    Deze verordening moet deze beginselen opnieuw bevestigen en de uitzonderingen erop via een stringente regeling beperken tot wat strikt noodzakelijk is.
  • (5) 
    Wat het eenheidsbeginsel betreft, moet deze verordening bepalen dat dit ook van toepassing is op de beleidsuitgaven voor de implementatie van de bepalingen van het Verdrag betreffende de Europese Unie op het gebied van het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid en op het gebied van de politiële en justitiële samenwerking in strafzaken, wanneer deze ten laste van de begroting komen. Het beginsel van eenheid en begrotingswaarachtigheid houdt in dat alle ontvangsten en alle uitgaven van de Gemeenschappen, alsook die van de Unie wanneer deze ten laste van de begroting komen, in de begroting worden opgenomen.
  • (6) 
    Wat het universaliteitsbeginsel betreft, moeten de mogelijkheden tot terugbetaling van vooruitbetalingen en tot hergebruik worden afgeschaft en gedeeltelijk worden vervangen door bestemmingsontvangsten en door mogelijkheden tot wederopvoering van de vrijgemaakte kredieten; deze wijzigingen gelden niet voor de bijzondere regeling voor de Structuurfondsen.
  • (7) 
    Wat betreft het specialiteitsbeginsel is een zekere flexibiliteit van beheer voor de instellingen onontbeerlijk voor de kredietoverschrijvingen. Deze verordening moet immers een geïntegreerde weergave van de toewijzing van de financiële en administratieve middelen...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

  • COM(2000)461 - Financieel Reglement van toepassing op de algemene begroting van de EG
 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit42

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Conclusies van de Raad van 25 januari 1999, doc. 13807/98, en Rapport Dell'Alba (PE 229.419 van 17 maart 1999).

     
  • 2. 
    Verordening nr. 1552/2000 van de Raad van 22 mei 2000 houdende toepassing van het besluit betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Gemeenschappen.

     
  • 3. 
    De Rekenkamer noemt in haar advies nr. 4/97 inzake het Financieel Reglement de beginselen eenheid, universaliteit, jaarperiodiciteit en specialiteit, aangevuld met de beginselen evenwicht en doorzichtigheid.

     
  • 4. 
    Dit is in het bijzonder het geval met het begrip 'begunstigden van communautaire steun', bedoeld in het huidige artikel 7, lid 7.

     
  • 5. 
    Op dit gebied vormen de kredieten uitgavenstreefcijfers en voorziet de regelgeving evenwel in hergebruik van teruggevorderde bedragen.

     
  • 6. 
    In geval van onverschuldigd betaalde bedragen (huidig artikel 27, lid 2, sub a), vergoeding van prestaties voor rekening van derden (huidig artikel 27, lid 2, sub b), ontvangen verzekeringsuitkeringen en ontvangsten uit huurvergoedingen (huidig artikel 27, lid 2, sub c en d) en opbrengst van de verkoop van publicaties en films (huidig artikel 27, lid 2, sub e)).

     
  • 7. 
    Gedeeld beheer kan, volgens het tweede verslag van het Comité van onafhankelijke deskundigen, worden omschreven als beheer van communautaire programma's waarvoor de Commissie en de lidstaten verschillende doch onderling samenhangende en via wetgeving vastgestelde administratieve taken hebben, van welke taken zij zich moeten kwijten om de goede tenuitvoerlegging van het beleid van de Gemeenschap te garanderen.

     
  • 8. 
    Richtlijn 92/50/EEG van de Raad van 18 juni 1992 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening.

     
  • 9. 
    Richtlijn 93/36/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor leveringen.

     
  • 10. 
    Richtlijn 93/37/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.

     
  • 11. 
    Deze drie richtlijnen werden gewijzigd door Richtlijn 97/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13.10.1997 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening, overheidsopdrachten voor leveringen, respectievelijk overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.

     
  • 12. 
    Vademecum inzake het beheer van de subsidies, 14 juli 1998.

     
  • 13. 
    Besluit 352/1999 van de Commissie van 28.4.1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 136 van 31-5-1999, pagina 20 pdf icoon).

     
  • 14. 
    Verordening nr. 1074/1999 van de Raad van 25.5.1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 136 van 31-5-1999, pagina 8 pdf icoon).

     
  • 15. 
    PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 1.

     
  • 16. 
    PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 8.

     
  • 17. 
    PB L ... van..., blz. ...

     
  • 18. 
    PB L ... van..., blz. ...

     
  • 19. 
    PB L ... van..., blz. ...

     
  • 20. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 356 van 31-12-1977, pagina 1; laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG, EGKS, Euratom) nr. 2673/1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 326 van 18-2-1999, pagina 1 pdf icoon).

     
  • 21. 
    Conclusies van de Raad van 25 januari 1999, doc. 13807/98, en Rapport Dell'Alba (PE 229.419 van 17 maart 1999).

     
  • 22. 
    Verordening nr. 1552/2000 van de Raad van 22 mei 2000 houdende toepassing van het besluit betreffende het stelsel van eigen middelen van de Europese Gemeenschappen.

     
  • 23. 
    De Rekenkamer noemt in haar advies nr. 4/97 inzake het Financieel Reglement de beginselen eenheid, universaliteit, jaarperiodiciteit en specialiteit, aangevuld met de beginselen evenwicht en doorzichtigheid.

     
  • 24. 
    Dit is in het bijzonder het geval met het begrip 'begunstigden van communautaire steun', bedoeld in het huidige artikel 7, lid 7.

     
  • 25. 
    Op dit gebied vormen de kredieten uitgavenstreefcijfers en voorziet de regelgeving evenwel in hergebruik van teruggevorderde bedragen.

     
  • 26. 
    In geval van onverschuldigd betaalde bedragen (huidig artikel 27, lid 2, sub a), vergoeding van prestaties voor rekening van derden (huidig artikel 27, lid 2, sub b), ontvangen verzekeringsuitkeringen en ontvangsten uit huurvergoedingen (huidig artikel 27, lid 2, sub c en d) en opbrengst van de verkoop van publicaties en films (huidig artikel 27, lid 2, sub e)).

     
  • 27. 
    Gedeeld beheer kan, volgens het tweede verslag van het Comité van onafhankelijke deskundigen, worden omschreven als beheer van communautaire programma's waarvoor de Commissie en de lidstaten verschillende doch onderling samenhangende en via wetgeving vastgestelde administratieve taken hebben, van welke taken zij zich moeten kwijten om de goede tenuitvoerlegging van het beleid van de Gemeenschap te garanderen.

     
  • 28. 
    Richtlijn 92/50/EEG van de Raad van 18 juni 1992 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening.

     
  • 29. 
    Richtlijn 93/36/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor leveringen.

     
  • 30. 
    Richtlijn 93/37/EEG van de Raad van 14.06.1993 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.

     
  • 31. 
    Deze drie richtlijnen werden gewijzigd door Richtlijn 97/52/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13.10.1997 betreffende de coördinatie van de procedures voor het plaatsen van overheidsopdrachten voor dienstverlening, overheidsopdrachten voor leveringen, respectievelijk overheidsopdrachten voor de uitvoering van werken.

     
  • 32. 
    Vademecum inzake het beheer van de subsidies, 14 juli 1998.

     
  • 33. 
    Besluit 352/1999 van de Commissie van 28.4.1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 136 van 31-5-1999, pagina 20 pdf icoon).

     
  • 34. 
    Verordening nr. 1074/1999 van de Raad van 25.5.1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 136 van 31-5-1999, pagina pdf icoon

    8).

     
  • 35. 
    PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 1.

     
  • 36. 
    PB L 136 van 31 mei 1999, blz. 8.

     
  • 37. 
    PB L ... van..., blz. ...

     
  • 38. 
    PB L ... van..., blz. ...

     
  • 39. 
    PB L ... van..., blz. ...

     
  • 40. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 356 van 31-12-1977, pagina 1; laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG, EGKS, Euratom) nr. 2673/1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 326 van 18-2-1999, pagina pdf icoon

    1).

     
  • 41. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 42. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.