We moeten af van een Europa dat uitbuiting en verdringing mogelijk maakt - Hoofdinhoud
In Brussel is vandaag gesproken over de toekomst van het wegtransport. Een sector waarin nog veel misstanden plaatsvinden. Chauffeurs die weken- en soms wel maanden in hun vrachtwagen slapen, langs de kant van de weg. De voornamelijk Oost-Europese chauffeurs ontvangen vaak maar een fractie van het loon van hun Nederlandse collega’s.
Het zijn vooral bedrijven uit West-Europa die misbruik maken van de huidige regels. Werknemers worden tegen elkaar uitgespeeld: We moeten juist af van een Europa dat uitbuiting en verdringing mogelijk maakt!
Deels kunnen we de huidige problemen aanpakken door de herziening van de detacheringsrichtslijn die deze week in het Europees Parlement wordt gepresenteerd. In dit wetsvoorstel worden nieuwe regels voorgesteld voor het detacheren ofwel het ‘tijdelijk uitlenen’ van werknemers van het ene naar het andere EU-land.
Er zijn specifieke regels voor de transportsector nodig. Regels die korte metten maken met de misstanden. Wat mij betreft moet het gedaan zijn met het inzetten van chauffeurs onder buitenlandse arbeidsvoorwaarden, waardoor mensen niet meer gelijk loon voor gelijk werk ontvangen. Chauffeurs krijgen vaak het minimumloon uit het land van herkomst betaald, bv Polen of Roemenië. Vaak handelen werkgevers illegaal. Vergunningen van deze malafide werkgevers dienen ingetrokken te worden.
De Commissie vindt gelukkig ook dat de situatie moet verbeteren en heeft maatregelen aangekondigd. Het was zeer teleurstellend dat Eurocommissaris Bulc vandaag geen antwoord had op mijn vraag wanneer ze van plan is om een einde te maken aan de wanhopige toestand van de Oost-Europese chauffeurs.
De PvdA staat voor gelijk loon voor gelijk werk. In de transportsector is die gelijkheid nog ver te zoeken. Daarom blijf ik druk uitoefen op de Commissie om zo snel mogelijk heldere regels in te voeren die een einde maken aan de uitbuiting en verdringing van werknemers.