Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34620 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties en het BES-fonds 2016 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 29-11-2016 |
Publicatiedatum | 29-11-2016 |
Nummer | KST34620IV2 |
Kenmerk | 34620 IV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
2
Vergaderjaar 2016-
2017
34 620 IV
Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2
MEMORIE VAN TOELICHTING
Inhoudsopgave
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOOR
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 3
2.2 De beleidsartikelen Koninkrijksrelaties 4
Artikel 2. Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners (vervallen) 5
Artikel 4. Bevorderen sociaal-economische structuur 5
Artikel 5. Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen 6
2.3 De niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties 7
Artikel 3. Nominaal en onvoorzien (vervallen) 7
Artikel 7. Nominaal en onvoorzien 7
3.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties 8
3.2 Het beleidsartikel BES fonds 8
kst-34620-IV-2 ISSN 0921 - 7371 's-Gravenhage 2016
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
R.H.A. Plasterk
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2016. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2016 opgebouwd.
Het begrotingshoofdstuk Koninkrijksrelaties valt onder het regime voor «kleine begrotingen». De apparaatsuitgaven zijn opgenomen onder artikel 6.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikelonderdeel op het niveau van de financiële documenten de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).
De in de tabel budgettaire gevolgen van beleid gepresenteerde budget-flexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 21 oktober 2016.
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Opbouw uitgaven (x € 1.000)
Art.nr. |
2016 |
|
Stand ontwerpbegroting 2016 |
257.466 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting |
5.029 |
|
Nieuwe mutaties: |
41.485 |
|
Mutaties OW 2017 |
11.500 |
|
Wisselkoersreserve |
1,4,5 |
5.948 |
Lopende inschrijving |
5 |
29.702 |
Wisselkoersproblematiek BES fonds |
7 |
|
RCN |
6 |
2.636 |
Overige mutaties |
|
|
Stand 2e suppletoire 2016 |
303.980 |
|
Opbouw ontvangsten (x € 1.000) |
||
Art.nr. |
2016 |
|
Stand ontwerpbegroting 2016 |
36.475 |
|
Mutaties 1e suppletoire begroting |
6.300 |
|
Nieuwe mutaties: |
7.712 |
|
Rente inkomsten verstrekte leningen |
5 |
1.800 |
Meerontvangsten wisselkoers |
1,4,5 |
5.948 |
Overige mutaties |
|
|
Stand 2e suppletoire 2016 |
50.487 |
Wisselkoersreserve
Er is sprake van een tekort op het BES-fonds als gevolg van de wisselkoers. Dit tekort wordt vanuit de wisselkoersreserve gecompenseerd. De wisselkoersreserve wordt aangevuld vanuit de Waarborgfunctie (artikel 1), Bevorderen sociaaleconomische structuur (artikel 4) en Schuldsanering/ lopende inschrijving/leningen (artikel 5), waar sprake is van meeront-vangsten door de huidige wisselkoers op renteontvangsten van verstrekte leningen en bijdragen vanuit de Caribische landen.
Lopende inschrijving
Curagao is op 6 juni 2016 een lening aangegaan middels de lopende inschrijving bij Nederland. De lening is ten behoeve van de financiering van onder andere wegeninfrastructuur en de nieuwbouw en renovatie van schoolgebouwen.
RCN
Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) wordt betaald vanuit hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties). Alle departementen hebben hiervoor in 2015 structureel geld overgeheveld. De Belastingdienst boekt jaarlijks de bijdrage van € 2,6 mln. over naar de begroting van Koninkrijksrelaties.
Rente inkomsten
Dit betreffen hogere rente ontvangsten (€ 1,8 mln.) als gevolg van leningen die de landen via lopende inschrijving hebben afgesloten.
Meerontvangsten
Op de rente-inkomsten op uitstaande leningen (in dollars) aan de landen in het Koninkrijk zijn wisselkoersmeevallers. Deze worden gebruikt om de wisselkoerstegenvallers op het BES-fonds op te vangen.
2.2 De beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
70.252 |
71.752 |
900 |
0 |
72.652 |
Uitgaven: |
70.252 |
71.752 |
900 |
0 |
72.652 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
||||||
(percentage) |
99% |
|||||
1.1 |
Rechtshandhaving en deugdelijkheid van |
|||||
bestuur |
70.252 |
71.752 |
900 |
0 |
72.652 |
|
Bijdragen aan medeoverheden |
0 |
0 |
0 |
28 |
28 |
|
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken |
70.252 |
71.752 |
900 |
|
72.624 |
|
Duradero |
769 |
769 |
0 |
|
641 |
|
Grensbewaking (Defensie) |
6.100 |
6.100 |
0 |
0 |
6.100 |
|
Kustwacht Defensie) |
39.502 |
37.802 |
0 |
0 |
37.802 |
Vastgestelde begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
Recherchecapaciteit (Nationale Politie) |
20.568 |
23.768 |
900 |
100 |
24.768 |
Rechterlijke macht (V&J) |
3.313 |
3.313 |
0 |
0 |
3.313 |
Ontvangsten: |
4.857 |
5.357 |
0 |
703 |
6.060 |
Artikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners (vervallen)
Dit artikel is niet meer van toepassing. Bij de wijziging van de begrotings-structuur in 2016 is dit artikel vervangen door artikel 4 (Bevorderen sociaaleconomische structuur), artikel 5 (Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen) en artikel 6 (Apparaat).
Artikel 4 Bevorderen sociaal-economische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde |
Stand 1e |
Mutaties |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
|
begroting |
suppletoire |
Miljoe- |
suppletoire |
suppletoire |
|
2016 |
begroting |
nennota |
begroting |
begroting |
|
Verplichtingen: |
14.559 |
16.966 |
2.161 |
1.042 |
20.169 |
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
14.559 |
16.966 |
2.161 |
1.042 |
20.169 |
Curacao, Sint Maarten en Aruba |
9.460 |
9.367 |
|
970 |
7.236 |
Opdrachten |
1.496 |
1.496 |
|
0 |
1.157 |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
1.496 |
1.496 |
|
0 |
1.157 |
Inkomensoverdracht |
5.009 |
5.009 |
0 |
0 |
5.009 |
Toeslagen op pensioenen NA |
5.009 |
5.009 |
0 |
0 |
5.009 |
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties |
2.955 |
2.862 |
|
970 |
1.070 |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
2.955 |
2.862 |
|
0 |
100 |
Samenwerkingsprogramma's |
0 |
0 |
0 |
970 |
970 |
Caribisch Nederland |
5.099 |
7.599 |
5.262 |
72 |
12.933 |
Subsidies |
60 |
60 |
0 |
546 |
606 |
Subsidies Caribisch Nederland |
60 |
60 |
0 |
96 |
156 |
Kinderrechten |
0 |
0 |
0 |
450 |
450 |
Opdrachten |
1.693 |
1.693 |
2.406 |
|
753 |
Kinderrechten |
0 |
0 |
1.000 |
|
0 |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
1.693 |
1.693 |
1.406 |
|
753 |
Inkomensoverdracht Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdra- |
0 |
0 |
1.100 |
2.610 |
3.710 |
gers |
0 |
0 |
1.100 |
400 |
1.500 |
PCN |
2.210 |
2.210 |
|||
Bijdragen aan medeoverheden Bijzondere uitkering sociaal-economische |
3.346 |
5.846 |
1.756 |
262 |
7.864 |
initiatieven |
1.846 |
4.346 |
2.356 |
0 |
5.914 |
Kinderrechten |
0 |
0 |
0 |
550 |
550 |
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm. |
1.500 |
1.500 |
|
500 |
1.400 |
Ontvangsten: |
3.213 |
9.013 |
0 |
815 |
9.828 |
Caribisch Nederland Subsidies
Subsidies
De Fundashion Cas Bonairiano krijgt € 0,1 mln. voor het opknappen van enkele buurtcentra. Deze zijn geschikte plekken voor allerhande wijkactivi-teiten, zoals cursussen en bijeenkomsten van sociale wijkteams.
Kinderrechten
Bij de behandeling van hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) van de Rijksbegroting voor 2015 is een amendement van de leden Van Laar en Segers aangenomen dat beoogt voor de periode van 2015-2017 € 3 mln. vrij te maken voor de verbetering van de positie van kinderen in Caribisch Nederland door de bestrijding van (de oorzaken en gevolgen van) armoede en geweld en het verbeteren van de participatie van jongeren. Jaarlijks is € 1 mln. beschikbaar gesteld en beheer en besteding van de middelen vindt in afstemming met UNICEF plaats.
In 2016 zal € 0,55 mln. worden toegekend aan de openbare lichamen van Saba en Sint Eustatius en € 0,45 mln. aan UNICEF. UNICEF zal met name ondersteuning bieden op het gebied van kinderrechteneducatie, bewustwording en participatie.
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers
Bij de overdracht van de pensioenadministratie van APNA aan PCN is gebleken dat een deel van de werknemers die was toebedeeld aan PCN, niet (goed) in de pensioenadministratie van APNA was opgenomen. Daarop hebben APNA en PCN een oproep gedaan aan (voormalig) werknemers om zich te melden. Momenteel zijn alle deelnemers die zich gemeld hebben per werkgever in kaart gebracht. BZK/RCN zal als werkgever voor haar werknemers die het betreft alsnog de verplichte pensioenpremies (inclusief wettelijke rente) compenseren.
Artikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
0 |
0 |
0 |
29.702 |
29.702 |
5.1 |
Uitgaven: Waarvan juridisch verplicht (percentage) Schuldsanering landen Curacao en Sint |
149.929 |
149.929 |
0 |
29.702 |
179.631 100 |
Maarten |
149.929 |
149.929 |
0 |
0 |
149.929 |
|
Leningen |
149.929 |
149.929 |
0 |
0 |
149.929 |
|
5.2 |
Schuldsanering Leningen en/of garanties landen Curacao, Sint |
149.929 |
149.929 |
0 |
0 |
149.929 |
Maarten en Aruba |
0 |
0 |
0 |
29.702 |
29.702 |
|
Leningen |
0 |
0 |
0 |
29.702 |
29.702 |
|
Lopende inschrijving Curacao en St Maarten |
0 |
0 |
0 |
29.702 |
29.702 |
|
Ontvangsten: |
28.405 |
28.405 |
0 |
6.194 |
34.599 |
Ontvangsten
Dit betreft extra rente inkomsten van circa € 6,2 mln. Hiervan is € 1,8 mln. extra rente inkomsten als gevolg van het verstrekken van leningen in 2015 en 2016. € 4,4 mln. zijn meerontvangsten als gevolg van de huidige Euro/dollar-koers. Deze ontvangsten worden overgeheveld naar de wisselkoersreserve op artikel 7 (nominaal en onvoorzien).
2.3 De niet-beleidsartikelen Koninkrijksrelaties
Artikel 3 Nominaal en onvoorzien (vervallen)
Dit artikel is niet meer van toepassing. Bij de wijziging van de begrotings-structuur in 2016 is dit artikel vervangen door artikel 7 (Nominaal en onvoorzien).
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
21.466 |
19.882 |
|
2.124 |
18.445 |
Uitgaven: |
21.466 |
19.882 |
|
2.124 |
18.445 |
|
6.1 |
Apparaat |
21.466 |
19.882 |
|
2.124 |
18.445 |
Personele uitgaven |
19.131 |
13.875 |
|
2.124 |
12.463 |
|
Eigen personeel |
18.635 |
13.246 |
|
2.124 |
12.259 |
|
Externe inhuur |
171 |
304 |
|
0 |
204 |
|
Overig personeel |
325 |
325 |
|
0 |
0 |
|
Materiële uitgaven |
2.335 |
6.007 |
|
0 |
5.982 |
|
Overig materieel |
2.335 |
6.007 |
|
0 |
5.982 |
Personele uitgaven
Eigen personeel
Rijksdienst Caribisch Nederland (RCN) wordt betaald vanuit hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties). Alle departementen hebben hiervoor in 2015 structureel geld overgeheveld. De Belastingdienst boekt jaarlijks de bijdrage van € 2,6 mln. over naar hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties).
Artikel 7 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
||
Art.nr. |
Verplichtingen: |
1.260 |
3.966 |
12.000 |
|
13.083 |
Uitgaven: |
1.260 |
3.966 |
12.000 |
|
13.083 |
|
7.1 |
Loonbijstelling |
0 |
1.013 |
|
0 |
0 |
7.2 |
Prijsbijstelling |
0 |
515 |
|
0 |
0 |
7.3 |
Onvoorzien |
1.260 |
2.438 |
13.528 |
|
13.083 |
Onvoorzien
Voor het meerjarig opvangen van valutaschommelingen kent hoofdstuk IV (Koninkrijksrelaties) en het BES-fonds een wisselkoersreserve. Wisselkoerstegenvallers worden vanuit deze reservering gedekt, wisselkoersmeevallers komen ten gunste van deze reservering.
De wisselkoersreserve wordt aangevuld vanuit artikel 1, 4 en 5 als gevolg van meerontvangsten door de huidige wisselkoers op leningen aan en bijdragen vanuit de Caribisch landen.
Vanwege wisselkoerstegenvallers is er een tekort op het BES-fonds. Dit tekort wordt vanuit de wisselkoersreserve gecompenseerd.
Bij slotwet vindt de definitieve verrekening met de wisselkoersreserve plaats over 2016 voor de wisselkoersverschillen op de gehele begroting van Koninkrijksrelaties en het BES-fonds.
3.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
Opbouw uitgaven (x € 1.000)
Art.nr. 2016 |
|
Stand ontwerpbegroting 2016 |
33.409 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
0 |
Nieuwe mutaties: |
8.043 |
Wisselkoersproblematiek |
8.043 |
Overige mutaties |
0 |
Stand 2e suppletoire 2016 |
41.452 |
Opbouw ontvangsten (x € 1.000) |
|
Art.nr. 2016 |
|
Stand ontwerpbegroting 2016 |
33.409 |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
0 |
Nieuwe mutaties: |
8.043 |
Wisselkoersproblematiek |
8.043 |
Overige mutaties |
0 |
Stand 2e suppletoire 2016 |
41.452 |
Bijdragen aan medeoverheden
Omdat de uitgaven voor het BES-fonds in euro's worden geraamd maar de daadwerkelijke uitgaven in dollars plaatsvinden is sprake van een wisselkoerstegenvaller van € 8 mln.
Deze wordt gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.
Artikel 1. BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Vastgestelde |
Stand 1e |
Mutaties |
Mutaties 2e |
Stand 2e |
|
begroting |
suppletoire |
Miljoe- |
suppletoire |
suppletoire |
|
2016 |
begroting |
nennota |
begroting |
begroting |
|
Art.nr. Verplichtingen: |
33.409 |
33.409 |
0 |
8.043 |
41.452 |
Vastgestelde begroting 2016 |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutaties Miljoe nennota |
Mutaties 2e suppletoire begroting |
Stand 2e suppletoire begroting |
|
Uitgaven: |
33.409 |
33.409 |
0 |
8.043 |
41.452 |
Waarvan juridisch verplicht (percentage) |
100 |
||||
BES-fonds |
33.409 |
33.409 |
0 |
8.043 |
41.452 |
Opdrachten |
100 |
100 |
0 |
0 |
100 |
Onderzoek |
100 |
100 |
0 |
0 |
100 |
Bijdragen aan medeoverheden |
33.309 |
33.309 |
0 |
8.043 |
41.352 |
Overige uitkering |
60 |
60 |
0 |
0 |
60 |
Vrije uitkering |
33.249 |
33.249 |
0 |
8.043 |
41.292 |
Ontvangsten: |
33.409 |
33.409 |
0 |
8.043 |
41452 |
Bijdragen aan medeoverheden
Omdat de uitgaven voor het BES-fonds in euro's worden geraamd maar de daadwerkelijke uitgaven in dollars plaatsvinden is sprake van een wisselkoerstegenvaller van € 8 mln.
Deze wordt gedekt vanuit de begroting Koninkrijksrelaties.
Tweede Kamer, vergaderjaar 2016-2017, 34 620 IV, nr. 2 9