Stop verloedering Europese luchtvaart - Hoofdinhoud
Voor de Europese luchtvaart zijn dringend nieuwe regels nodig om te voorkomen dat deze groeiende en belangrijke sector verder verloedert. Nu al is op steeds grotere schaal sprake van uitbuiting van personeel, schijnzelfstandigheid en nul-urencontracten. In de strijd om almaar lagere tarieven is de werknemer de dupe.
Een rapport met deze boodschap is vandaag aangenomen in de commissie voor sociale zaken en werkgelegenheid van het Europees Parlement. De Europese Commissie en de landen van de EU worden opgeroepen om met maatregelen te komen om de verslechterende positie van werknemers in de luchtvaart tegen te gaan.
Zo moet er een eind komen aan de vele nul-urencontracten, waarmee piloten en cabinepersoneel worden opgezadeld. Deze onzekerheid leidt tot onveilige situaties, waarin personeel niet rustig hun werkervaring kunnen opbouwen.
Ook wordt er in de Europese burgerluchtvaart steeds vaker gebruik gemaakt van aanbieders van buiten Europa. Deze bedrijven hanteren lagere lonen en slechtere voorwaarden dan de Europese bedrijven. Om hiermee te kunnen concurreren, moeten Europese bedrijven steeds dieper in hun kosten snijden.
Hier moet een eind aan worden gemaakt. Net zoals ik nu bezig ben met een wetsvoorstel voor ‘gelijk loon voor gelijk werk op dezelfde werkplek’ in de bouw, de industrie en het transport, moeten deze regels ook gaan gelden voor vluchten van en naar Europese luchthavens.
Daarnaast roepen we op om niet verder te gaan met het liberaliseren van de gronddiensten op luchthavens. Nu is dit belangrijke en fysiek zware werk vaak nog deels beschermt, maar als het aan de Commissie ligt worden deze diensten op termijn volledig opengegooid voor de laagste bieder. Dit zou een race naar bodem worden met steeds lagere lonen en slechtere omstandigheden. Hiermee komen niet alleen de medewerkers er bekaaid af, ook onze veiligheid is in het geding.
Tot slot moet er een eind komen aan zogenaamde pay-to-fly constructies, waarbij jonge piloten luchtvaartmaatschappijen geld betalen om vlieguren te mogen maken. Dit is natuurlijk de omgekeerde wereld. Een bedrijf moet altijd gewoon z’n medewerkers een fatsoenlijk loon betalen voor werk dat gedaan moet worden.
Dit is een cruciale tijd voor de burgerluchtvaart. Of we gaan compleet de verkeerde kant op, met een race naar bodem als gevolg, of we leggen een degelijk fundament voor eerlijke arbeidsomstandigheden en een veilige en prettige vlucht voor iedereen.