Fraude van WRM-pas moet worden aangepakt

Met dank overgenomen van B. (Barbara) VisserĀ i, gepubliceerd op vrijdag 29 juli 2016, 2:55.

Schriftelijke vragen van het lid Visser (VVD) aan de minister van Infrastructuur & Milieu inzake fraude WRM-bevoegdheidspas

  • 1. 
    Heeft u kennis genomen van de berichtgeving dat vanaf 1 juli j.l. examinatoren van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (hierna CBR) dagelijks de Wet Rijonderricht Motorrijtuigen (hierna WRM) bevoegdheidspas van rijinstructeurs zullen controleren?
  • 2. 
    Herkent u de stelling dat er mogelijk enkele honderden Nederlandse rijinstructeurs zijn die zonder, met vervalste of met een verlopen WRM-pas te werk gaan? Zo ja, welke maatregelen tot monitoring en controlering heeft u ondernemen, of gaat u ondernemen om dit tegen te gaan en inzicht te krijgen in de omloop van vervalste WRM-passen? Zo nee, waarom niet?
  • 3. 
    Maakt u zich net als de leden van de VVD-fractie zorgen over wat deze fraudegevoeligheid betekent voor de kwaliteit van rijscholen en daarmee de verkeersveiligheid in Nederland? Deelt u de mening van de leden van de VVD-fractie dat rijinstructeurs die onbevoegd rijles geven door onjuiste papieren een risico vormen voor de bekwaamheid en reputatie van rijscholen in heel Nederland? Worden hiermee ook niet onnodig leerlingen gedupeerd? Maar bovenal vormt dit geen risico voor de verkeersveiligheid in Nederland? Zo nee, waarom niet?
  • 3. 
    Hoe ver reikt de controle om rijinstructeurs met een verlopen WRM-pas te kunnen weren door te gaan met hun lespraktijken? Welke afspraken zijn er gemaakt met het CBR en het Innovam Branche Kwalificatie Instituut (IBKI) over de bestraffing en het weren van dergelijke louche rijinstructeurs?
  • 4. 
    Bent u bekend met het feit dat een WRM-pas alleen geldig is in combinatie met een geldig rijbewijs? Heeft u kennis genomen van het feit dat bij een CBR-controle een instructeur kan weigeren zijn rijbewijs te laten zien? Erkent u dat daarmee de controle van het CBR niet sluitend kan zijn, versterkt door het feit dat op de WRM pas geen pasfoto staat? Zo ja, bent u bereid om deze lacune oplossen en kunt u hierbij ingaan op het besluit om voor de nieuwe WRM-pas geen pasfoto meer te eisen?
  • 5. 
    In hoeverre is wering uit de examenzaal en inname van sleutels voldoende om instructeurs zonder geldige WRM-pas volgens u voldoende preventief en afschrikwekkend?
  • 6. 
    Zijn er geen aanvullende maatregelen noodzakelijk om ervoor te zorgen dat leerlingen erop kunnen vertrouwen en zelf ook kunnen controleren dat ze les krijgen van een bevoegde rij-instructeur?
  • 7. 
    Wat zijn de procedures als de rijinstructeur nog andere lesvoertuigen tot zijn beschikking heeft? Welke melding wordt er dan aan wie gedaan? En wat betekent dit voor de leerlingen van dergelijke instructeurs?
  • 8. 
    Kunt u toelichten waarom er is gekozen voor een steekproefsgewijze controle? Waarom kan niet iedere CBR-examinator bij aanvang in de examenzaal de betreffende instructeur om de WRM-pas vragen?
  • 9. 
    Welke afspraken zijn er in dit kader ook met de politie gemaakt, aangezien zij ook wegcontroles houden specifiek gericht op rijinstructeurs? Dit ook naar aanleiding van recente berichtgeving dat bij een grootschalige controle op de A6 twee op de drie rijschoolhouders hun zaken niet op orde hadden?
  • 10. 
    Hoeveel rijinstructeurs heeft het CBR tot nu toe geconstateerd die geen of een ongeldig WRM pas op zak hadden? Kunt u inzicht geven in de aantallen? Zo nee, wanneer kunnen de eerste cijfers worden verwacht?
  • 11. 
    In Maastricht is de steekproef als sinds 1 mei j.l. van kracht, kunnen er al voorlopige conclusies daar op basis van de praktijk worden getrokken? Zo ja, welke zijn dat?