Uitvoeringsverordening 2016/1212 - Technische uitvoeringsnormen met betrekking tot standaardprocedures en modelformulieren voor het indienen van informatie overeenkomstig Richtlijn 2009/65/EG - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsverordening (EU) 2016/1212 van de Commissie van 25 juli 2016 tot vaststelling van technische uitvoeringsnormen met betrekking tot standaardprocedures en modelformulieren voor het indienen van informatie overeenkomstig Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raadofficiële Engelstalige titel
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/1212 of 25 July 2016 laying down implementing technical standards with regard to standard procedures and forms for submitting information in accordance with Directive 2009/65/EC of the European Parliament and of the CouncilRechtsinstrument | Uitvoeringsverordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsverordening 2016/1212 |
Celex-nummer i | 32016R1212 |
Document | 25-07-2016; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 26-07-2016; PB L 199 p. 6-11 |
Inwerkingtreding | 15-08-2016; in werking datum publicatie +20 zie art 5 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
26.7.2016 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 199/6 |
UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2016/1212 VAN DE COMMISSIE
van 25 juli 2016
tot vaststelling van technische uitvoeringsnormen met betrekking tot standaardprocedures en modelformulieren voor het indienen van informatie overeenkomstig Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raad
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 2009/65/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 juli 2009 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's) (1), en met name artikel 99 sexies, lid 3,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Het is raadzaam te voorzien in gemeenschappelijke procedures en formulieren voor het verstrekken van informatie aan de Europese Autoriteit voor effecten en markten (ESMA) door de bevoegde autoriteiten over de sancties en andere maatregelen die zij opleggen als bedoeld in artikel 99 sexies van Richtlijn 2009/65/EG. |
(2) |
Om de ESMA in staat te stellen de informatie over sancties en maatregelen die overeenkomstig artikel 99 van Richtlijn 2009/65/EG zijn opgelegd, correct te herkennen en te registreren, moeten de bevoegde autoriteiten haar gedetailleerde en geharmoniseerde informatie over aangemelde sancties en maatregelen verstrekken. |
(3) |
Het is noodzakelijk om mogelijke dubbele rapportage en negatieve bevoegdheidsconflicten tussen verschillende rapporterende autoriteiten binnen een lidstaat te voorkomen. Het aanwijzen van één enkel contactpunt met de ESMA per lidstaat is het doeltreffendste en minst bezwarende middel om deze doelstelling te verwezenlijken. |
(4) |
Met het oog op het opnemen van nuttige informatie in het jaarverslag over de sancties en maatregelen die door de ESMA moeten worden gepubliceerd overeenkomstig artikel 99 sexies, lid 1, van Richtlijn 2009/65/EG, moeten de bevoegde autoriteiten de informatie melden door gebruik te maken van specifieke formulieren waarin duidelijk wordt aangegeven welke artikelen van Richtlijn 2009/65/EG zijn geschonden. |
(5) |
Bij de rapportage van administratieve sancties en maatregelen die in overeenstemming met artikel 99 sexies, lid 2, van Richtlijn 2009/65/EG openbaar zijn gemaakt, moeten de sancties en maatregelen duidelijk worden beschreven aan de hand van voldoende gegevens. Het is daarom raadzaam een formulier op te stellen dat de bevoegde autoriteiten daarvoor moeten gebruiken. |
(6) |
Deze verordening is gebaseerd op de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen die de ESMA aan de Commissie heeft voorgelegd. |
(7) |
De ESMA heeft geen openbare publieksraadplegingen gehouden over de ontwerpen van technische uitvoeringsnormen waarop deze verordening is gebaseerd, en evenmin de potentiële kosten en baten geanalyseerd die gerelateerd zijn aan de invoering van de modelformulieren en standaardprocedures voor de betrokken bevoegde autoriteiten, omdat dat gezien het toepassingsgebied en de impact ervan onevenredig zou zijn, rekening houdend met het feit dat de adressaten van de technische uitvoeringsnormen alleen de bevoegde nationale autoriteiten in de lidstaten zouden zijn en geen marktdeelnemers. De ESMA heeft het advies ingewonnen van de Stakeholdergroep effecten en markten die overeenkomstig artikel 37 van Verordening (EU) nr. 1095/2010 van het Europees Parlement en de Raad (2) werd opgericht, |
HEEFT DE VOLGENDE VERORDENING VASTGESTELD:
Artikel 1
Contactpunten
-
1.Voor elke lidstaat wijzen de bevoegde autoriteiten één enkel contactpunt aan voor het verstrekken van de in de artikelen 2 en 3 bedoelde informatie en voor communicatie over alle kwesties met betrekking tot het indienen van dergelijke...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.