Het puntenrijbewijs; toch niet voor niks ingevoerd?

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op maandag 25 juli 2016, 2:57.

Schriftelijke vragen van de leden Visser (VVD) en Hoogland (PvdA) aan de minister van Veiligheid en Justitie en de minister van Infrastructuur en Milieu inzake het beginnersrijbewijs

  • 1. 
    Heeft u kennis genomen van de berichtgeving op BNR d.d. 25 juli 2016 inzake handhaving en de gevolgen voor het beginnersrijbewijs?
  • 2. 
    Herkent u de stelling dat door onvoldoende handhaving het beginnersrijbewijs niet effectief is? Zo ja, welke maatregelen heeft u of gaat u ondernemen? Zo nee, waarom niet?
  • 3. 
    Hoeveel rijbewijzen zijn er sinds 2002 geschorst op grond van het beginnersrijbewijs? Kunt u hierbij een overzicht per jaartal sinds 2002 geven? Kunt u hierbij ook een overzicht geven van de geconstateerde strafbare feiten? En hoeveel rijbewijzen zijn er daadwerkelijk na de schorsing ongeldig verklaard?
  • 4. 
    Op welke wijze wordt de verkeershandhaving van het beginnersrijbewijs vormgegeven? In hoeverre zijn de staandehoudingen door de politie hier een onderdeel van? In hoeverre maken de aanbevelingen van het SWOV inzake het beginnersrijbewijs hier onderdeel van, zoals gerichte handhavingscommunicatie? En zijn er gevallen bekend waarbij wel handhavend is opgetreden maar geen melding is gedaan aan het CBR conform de systematiek van het puntenrijbewijs?
  • 5. 
    Maakt u zich net als de leden van de VVD-fractie en PvdA-fractie zorgen over het feit dat het aantal staandehoudingen in 2015 fors, maar ook in jaren voorafgaande aan 2015, zijn gedaald? Welke invloed heeft dit volgens u op de verkeersveiligheid? En wat zijn de oorzaken van deze daling, naast de politieacties in 2015?
  • 6. 
    Welke afspraken heeft u met de politie gemaakt over het aantal staandehoudingen de komende jaren? Wat gaat u samen met de politie en andere betrokkenen doen om de gepercipieerde pakkans te verhogen?
  • 7. 
    Voor 2016-2018 zijn nieuwe beleidsmatige prioriteiten voor de verkeershandhaving door het OM vastgelegd, zoals afleiding in het verkeer, alcohol en verkeersveelplegers. Wat zijn de resultaten hiervan in de eerste helft van 2016? Kunt u hierbij ook ingaan op de resultaten van de per 1 januari ingevoerde hufteraanpak in het verkeer?
  • 8. 
    Welke afspraken zijn er gemaakt over de pakkans en het aantal staandehoudingen inzake de nieuwe verkeersprioriteiten? Kunt u hierbij ook de uitspraken van de politie betrekken van medio dit jaar dat de geloofwaardigheid van de verkeershandhaving onder druk staat door de daling van het aantal staande houdingen?
  • 9. 
    Klopt het dat het budget voor de teams Verkeer van het OM over zijn gegaan naar de politie met daarbij de randvoorwaarde dat de politie 659 fte beschikbaar blijft stellen voor verkeershandhaving? In hoeverre wordt er nu invulling gegeven aan deze randvoorwaarde?
  • 10. 
    Kunt u nogmaals uiteenzetten waarom strafbare feiten die te maken hebben met alcohol en drugs in het verkeer niet zijn opgenomen in de punten die meetellen voor het beginnersrijbewijs, naast de sinds 2011 bestaande recidiveregeling voor alcohol? Zijn de strafbare feiten voor het beginnersrijbewijs eerder geëvalueerd?

[1] http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10308438/vvd-pvda-d66-opheldering-over-puntenrijbewijs