Snel werk maken van een eerlijke arbeidsmarkt voor vrachtwagenchauffeurs - Hoofdinhoud
De arbeidsomstandigheden voor vrachtwagenchauffeurs kunnen alleen verbeteren als Europa de plannen om verdringing en uitbuiting op de Europese arbeidsmarkt aan te pakken doorzet. Agnes Jongerius (PvdA) sprak tijdens een werkbezoek dat zij samen met de Vlaamse SP.a leider John Crombez bracht aan een truckerscafé (Joost Truckstop) met chauffeurs en vakbonden over de huidige situatie.
“Er heerst bij de Nederlandse en Belgische chauffeurs een hoop onvrede over de oneerlijke concurrentie. Oost-Europese chauffeurs kunnen onder de huidige wetgeving werken voor veel lagere lonen. Dat is dubbel onrechtvaardig. Het is onrechtvaardig voor de mensen die worden uitgebuit en het is onrechtvaardig voor de Nederlandse en Belgische chauffeurs die hierdoor geen werk hebben.“, aldus Agnes Jongerius.
Gevolgen Brexit
In de transportsector is veel onrust over de gevolgen van de Brexit. De belangenvereniging Transport en Logistiek Nederland verwacht nadelige effecten. Groot-Brittannië is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Als de voordelen van het EU-lidmaatschap, zoals vrij verkeer van mensen en goederen wegvallen, zal dat een behoorlijke impact hebben op onze economieën.
Jongerius: “Iedereen heeft een hoop vragen en dat is terecht, niemand kan overzien hoe het precies gaat aflopen. We moeten de situatie rustig benaderen en ervoor zorgen dat de belangen van de chauffeurs en de sector bewaakt worden”.
Klachten Belgisch tolsysteem
Het nieuwe tolsysteem in België zorgt voor veel overlast bij chauffeurs. Sinds april dit jaar moeten buitenlandse vrachtwagens via een kastje betalen om op de Belgische snelwegen te mogen rijden. Het systeem kent echter veel storingen en het verantwoordelijke bedrijf is voor chauffeurs slecht te bereiken. Vakbonden en chauffeurs klagen daarnaast over de vele verschillende systemen die nu in Europa gehanteerd worden, waardoor soms de hele cabine volhangt met verschillende kastjes.