Ministers, stop tijdverspilling en pak sjoemelsoftware aan! - Hoofdinhoud
D66-Europarlementariër en rapporteur van het onderzoeksrapport naar dieselgate Gerben-Jan Gerbrandy roept de Europese transportministers op niet langer te treuzelen met een strenge en eenduidige aanpak tegen nieuwe vormen van sjoemelsoftware bij dieselauto’s.
Aanstaande dinsdag overleggen de ministers over de uitstoot van dieselauto’s en het gesjoemel met de software. “Het is nu tijd voor actie, Europese wetgeving wordt op grote schaal overtreden en geschonden. Er zijn genoeg mogelijkheden om hard op te treden en te handhaven maar de nationale regeringen laten het gesjoemel toe. Er zijn geen redenen te bedenken om deze praktijken te negeren”, aldus Gerbrandy.
Omvang sjoemelschandaal
Nu de hoorzittingen in het Parlement van start zijn, blijkt de omvang van het sjoemelschandaal steeds groter. Uit verklaringen van onder andere onderzoeksinstelling TNO blijkt dat bij andere autofabrikanten emissietechnologie wordt uitgeschakeld bij lagere omgevingstemperaturen (bijvoorbeeld onder de 10 graden of zelfs onder de 17 graden Celsius). Tijdens de officiële laboratoriumtesten voor dieselauto’s wordt alleen bij temperaturen tussen de 20 en 30 graden getest. Experts geven aan dat het uitschakelen van de emissietechnologie bij lagere temperaturen technisch gezien niet nodig is.
“Het is goed dat het Nederlandse EU voorzitterschap de ministers bijeenroept om deze nieuwe vormen van sjoemelsoftware te bespreken. D66 gaat er vanuit dat ze ook direct met een harde aanpak komen en het probleem niet op de lange baan schuiven. Nederland moet ook de vraag op tafel leggen waarom de afgelopen 9 jaar oogluikend is toegestaan dat autofabrikanten emissietechnologie uitschakelen bij temperaturen die in Europa het meest voorkomen. Dit is een kans voor de Europese ministers om schoon schip te maken en de geloofwaardigheid richting de consument en de internationale automarkt te herstellen.”