Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34485 V - Wijziging begroting Buitenlandse Zaken 2016 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-05-2016 |
Publicatiedatum | 30-05-2016 |
Nummer | KST34485V2 |
Kenmerk | 34485 V, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 485 V Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
-de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);
-
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Wetsartikel 3
De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders
-
B.BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Voorstel van wet
Het onderhavige wetsvoorstel leidt tot een verlaging van de begroting 2016 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 475,2 miljoen door met name de lagere afdracht aan de Europese Unie. Daarnaast is sprake van verlaagde ontvangsten met EUR 14 miljoen.
-
2.Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2016 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de wijzigingen welke zijn opgetreden in de omvang van de HGIS en de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht. Ten slotte volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inclusief het postennet is aanzienlijk. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Daarbij wordt vanaf 2016 gebruik gemaakt van het financiële instrument. Ook is omschreven welke ondergrens gehanteerd moet worden, waarboven een uitgavenmutatie moet worden toegelicht. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen beleidsmatige en technische mutaties. Op verplichtingenniveau worden mutaties groter dan 10% ten opzichte van de vorige stand, op artikelniveau toegelicht.
-
3.Wijzigingen in de omvang van de HGIS
In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Miljoenennota 2016. Zoals uit de hierna volgende tabel blijkt is de HGIS voor 2016 toegenomen met EUR 780,4 miljoen.
Omvang van de HGIS (bedragen x EUR 1 miljoen)
MJN 2016
VJN 2016
Mutatie
HGIS-uitgaven
5.678,6
6.524,5
845,9
HGIS-ontvangsten
263,4
328,9
65,5
Omvang HGIS (uitgaven min ontvangsten)
5.415,2
6.195.6
780,4
Deze toename van de HGIS is het gevolg van meerdere mutaties met name veroorzaakt door kasschuiven uit latere jaren en per saldo overboekingen naar de HGIS voor opvang in de regio en mutaties op het Budget Internationale Veiligheid (BIV). In de hierna volgende tabellen is een vijftal categorieën opgenomen en zijn verder per onderdeel beknopt toegelicht.
Stand Miljoenennota 2016
5.678,6
-
1.Aanpassing BNI/BBP-raming
-
-21,8
-
2.Eindejaarsmarge
85,7
-
3.Overboekingen van/naar HGIS
172,9
-
4.Kasschuiven
543,6
-
5.Desalderingen
65,5
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2016
845,9
Stand Voorjaarsnota 2016
6.524,5
HGIS-ontvangsten (bedragen x EUR 1 miljoen)
Totaal
Stand Miljoenennota 2016
263,4
Totaal mutaties Voorjaarsnota 2016
65,5
Stand Voorjaarsnota 2016
328,9
Toelichting:
-
-
-
1.Op basis van wijzigingen in de CPB-ramingen voor het BNI (ODA) en de prijscomponent van het BBP (non-ODA) is de omvang van de HGIS per saldo verlaagd met EUR 21,8 miljoen.
-
-
-
-
2.De eindejaarsmarge, die over 2015 is aangevraagd, is in 2016 toegevoegd aan de HGIS. Het betreft hier de reguliere eindejaarsmarge maar ook de verrekening van de overschrijding van het noodhulpfonds in 2015.
-
-
-
-
3.Er vinden meerdere overboekingen van en naar de HGIS plaats. Dit wordt met name veroorzaakt doordat enerzijds middelen worden toegevoegd aan de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking voor opvang in de regio. Daar staat tegenover dat budget wordt overgeheveld uit het Budget Internationale Veiligheid naar de begroting van Defensie. Het gaat hierbij om Defensie-uitgaven voor activiteiten gekoppeld aan missies en operaties die geen onderdeel van de HGIS zijn.
-
-
-
-
4.Een aantal kasschuiven is opgenomen binnen de HGIS. Waaronder een kasschuif van EUR 236 miljoen uit 2017 naar 2016 voor het budget voor de Wereldbank ter optimalisatie van het kasritme van de Staat en een schuif van EUR 313 miljoen uit latere jaren voor de opvang van asielzoekers.
-
-
-
-
5.Per saldo nemen de ontvangsten toe. Dit wordt veroorzaakt door mutaties bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (klimaatmiddelen), Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (vrijval van de begrotingsreserve voor FOM en FIB) en Defensie (ontvangsten van de VN voor de missie in Mali). Deze middelen worden binnen de HGIS opnieuw ingezet voor klimaatdoeleinden, het nieuwe instrument voor het bedrijfsleven: het Dutch Trade en Investment Fund (DTIF) en verrekend op de begroting van Defensie.
-
-
4.Overzicht belangrijkste suppletoire mutaties 2016
Uitgaven:
Het onderhavige wetsvoorstel leidt tot een verlaging van de geraamde uitgaven 2016 van Buitenlandse Zaken (V) met per saldo EUR 475,2 miljoen door met name een lagere afdracht aan de Europese Unie.
In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende beleidsmatige wijziging ten opzichte van de Ontwerpbegroting 2016 van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V), gevolgd door een toelichting. De overige mutaties worden bij onderdeel 5, Toelichting per beleidsartikel, toegelicht.
Bedragen x EUR 1 miljoen
Artikel
Mutatie
2.4
Eigen en bondgenootschappelijke veiligheid
41,6
3.1
Afdracht Europese Unie
-
-503.2
Toelichting
Artikel 2.4
De verhoging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband in 2016 betreft een saldo van mutaties. Bij Voorjaarsnota wordt de politiek overeengekomen verdeling van het Budget Internationale Veiligheid (BIV) technisch overgeheveld naar de begroting van BZ op artikelonderdeel 2.4. Daarnaast stijgt het budget omdat via de eindejaarsmarge de niet ingezette middelen voor de VN-crisisbeheersingsoperaties uit 2015 zijn toegevoegd. Het Nederlandse aandeel van het budget voor VN-crisisbeheersingsoperaties is pas eind 2015 opnieuw vastgesteld. Om die reden was het niet meer mogelijk de betaling voor het 2de halfjaar van 2015 nog in dat jaar te verrichten. De betaling is daarom doorgeschoven naar 2016.
Artikel 3.1
Vanwege de vertraagde aanname van de achtste aanvullende begroting in 2015, zijn de restituties verbonden aan deze aanvullende begroting verwerkt in de raming van het Nederlandse afdrachten aan de Europese Unie in het jaar 2016. Het betreft de tweede terugbetaling van de nacalculatie uit 2014, de restitutie van de nacalculatie van de BTW- en BNI-grondslagen in 2015, de restitutie van de hogere invoerrechten en de terugbetaling van de hogere overige inkomsten. Daarnaast is sprake van een aanvullende meevaller in de afdrachten voor 2016 als gevolg van de teruggave van het surplus over de EU-begroting 2015.
-
5.Toelichting per beleidsartikel
Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting 2016
Mutaties via NvW en amendementen 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2016
Stand suppletoire begroting VJN 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2017
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2018
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2019
Mutaties
(+ of -) suppletoire begroting VJN 2020
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
94.041
0
40
94.081
- 240
260
1.060
1.060
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
113.591
0
460
114.051
260
260
260
260
waarvan juridisch verplicht
94%
1.1
Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak
57.921
460
58.381
260
260
260
260
Subsidies
Internationaal recht
6.385
200
6.585
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Verenigde Naties
40.501
0
40.501
OESO
6.425
0
6.425
VN-campagne VN veiligheidsraad
1.570
0
1.570
Internationaal Strafhof
3.040
260
3.300
1.2
Bescherming en bevordering van mensenrechten
55.670
0
0
55.670
0
0
0
0
Subsidies
Bevordering van het vrije woord
14.000
0
14.000
Landenprogramma's mensenrechten
12.415
0
12.415
bijdragen (inter) nationale organisaties
Landenprogramma's mensenrechten
21.505
0
0
21.505
Centrale mensenrechtenprogramma's
7.750
0
7.750
Uitgaven en verplichtingen
Geen toelichting
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting 2016
Mutaties via NvW en amendementen 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2016
Stand suppletoire begroting VJN 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2017
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2018
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2019
Mutaties
(+ of -) suppletoire begroting VJN 2020
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
233.499
3.200
51.518
288.217
- 1.743
- 1.765
- 2.665
- 2.165
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
248.740
3.200
51.037
302.977
5.696
6.208
7.551
9.360
waarvan juridisch verplicht
90%
2.1
Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid
16.122
4.114
20.236
- 251
- 1.500
- 1.500
- 1.500
Subsidies
Programma ondersteuning buitenlands beleid
2.250
1.000
3.250
Atlantische Commissie
500
0
500
Bijdragen (inter) nationale organisaties
NAVO
9.807
3.414
13.221
Veiligheidsfonds
1.700
0
1.700
WEU
565
0
565
2.2
Bestrijding en terugdringing van internationaal terrorisme en andere vormen van internationale criminaliteit
7.900
230
8.130
65
15
- 99
- 99
Subsidies
Anti-terrorisme instituut
300
550
850
Opdrachten
Global Forum on Cyber Expertise
800
-
-320
480
Bijdragen (inter) nationale organisaties
Contra-terrorisme
6.800
0
6.800
2.3
Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid
10.794
3.500
14.294
Bijdragen (inter) nationale organisaties
IAEA
7.317
7.317
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties
1.557
3.500
5.057
CTBTO
1.920
1.920
2.4
Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
194.484
41.581
236.065
2.794
4.376
5.577
5.577
Subsidies
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)
26.500
5.000
31.500
Nederland Helsinki Comité
28
28
Bijdragen (inter) nationale organisaties
OVSE
7.195
7.195
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties
102.000
24.000
126.000
waarvan landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)
58.400
5.746
64.146
Training buitenlandse diplomaten
0
1.400
1.400
2.5
Bevordering van transitie in prioritaire gebieden
19.440
3.200
1.612
24.252
3.088
3.317
3.573
5.382
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies
Nederlands Fonds voor Rgeionale Partnerschappen (NFRP); «MATRA»
10.822
1.175
11.997
Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka»
8.618
3.157
11.775
Ontvangsten
1.197
1.197
0
0
0
0
2.10
Doorberekening Defensie diversen
197
197
2.40
Restituties programma's
1.000
1.000
Verplichtingen
Het verplichtingenbudget kent een stijging doordat het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband toeneemt. Dit als gevolg van de overheveling van middelen uit het Budget Internationale Veiligheid (op de begroting van Defensie) naar het Stabiliteitsfonds. Bovendien wordt het budget verhoogd vanwege de toevoeging van de eindejaarsmarge uit 2015 voor de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties (analoog aan de uitgaven). Ten slotte stijgt het verplichtingenbudget doordat, als onderdeel van het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen, nieuwe verplichtingen worden aangegaan voor het Nederlands-Arabisch partnerschap «Shiraka» in een aantal Arabische landen.
Uitgaven
Artikel 2.4
De verhoging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband in 2016 betreft een saldo van mutaties. Bij Voorjaarsnota wordt de politiek overeengekomen verdeling van het Budget Internationale Veiligheid (BIV) technisch overgeheveld naar de begroting van BZ (Stabiliteitsfonds). Een deel hiervan wordt vervolgens overgeheveld naar de begroting van BHOS voor het speerpunt veiligheid en rechtsorde. De middelen worden ingezet voor activiteiten op het gebied van veiligheidssectorhervorming, vredesopbouw, rechtsstaatontwikkeling, capaciteitsopbouw en de beveiliging van diplomaten en ambassades in gebieden waar dat noodzakelijk is. Daarnaast stijgt het budget omdat via de eindejaarsmarge de niet ingezette middelen voor de VN-crisisbeheersingsoperaties uit 2015 zijn toegevoegd. Het Nederlandse aandeel van het budget voor VN-crisisbeheersingsoperaties is pas eind 2015 opnieuw vastgesteld. Om die reden was het niet meer mogelijk de betaling voor het 2de halfjaar van 2015 nog in dat jaar te verrichten. De betaling is daarom doorgeschoven naar 2016.
Artikel 2.5
Het (non-ODA) budget voor het Nederlands Fonds voor Regionale Partnerschappen (NFRP); «Shiraka», wordt structureel overgeheveld van de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (art. 1.3) naar de begroting van Buitenlandse Zaken. Mede op grond van een evaluatie in 2015 is besloten vanaf 2016 het dit budget te centraliseren op de begroting van Buitenlandse Zaken. Daarnaast is het amendement Servaes/Ten Broeke (34 300 V, nr. 16) verwerkt op dit onderdeel van de begroting.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Europese samenwerking
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting 2016
Mutaties via NvW en amendementen 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2016
Stand suppletoire begroting VJN 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2017
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2018
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2019
Mutaties
(+ of -) suppletoire begroting VJN 2020
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
7.698.273
0
- 509.464
7.188.809
1.392
- 1.392
0
0
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
7.891.356
0
- 519.724
7.371.632
8.540
0
0
0
waarvan juridisch verplicht
100%
Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt
7.650.799
- 503.153
7.147.646
0
0
0
0
Bijdragen (inter)nationale organisaties
BNI-afdracht
4.238.910
-
-503.836
3.735.074
BTW-afdracht
478.289
683
478.972
Invoerrechten
2.933.600
2.933.600
3.2
Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden
192.735
- 10.860
181.875
8.540
0
0
0
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Europees Ontwikkelingsfonds
192.735
-
-10.860
181.875
3.3
Een hechtere Europese waardengemeenschap
10.100
10.100
Bijdragen (internationale organisaties
Raad van Europa
10.100
10.100
3.4
Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28
37.722
- 5.711
32.011
0
0
0
0
Subsidies/Opdrachten
EU-voorzitterschap
33.385
-
-5.711
27.674
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Benelux bijdrage
3.979
0
3.979
EIPA
348
0
348
Ontvangsten
2.403.041
0
- 13.987
2.389.054
0
0
0
0
3.10
Diverse ontvangsten EU
2.402.891
- 13.987
2.388.904
0
0
0
0
Invoerrechten
325.827
-
-13.987
311.840
Overige ontvangsten EU
2.077.064
0
2.077.064
3.30
Restitutie Raad van Europa
150
150
0
0
0
0
Verplichtingen
De verplichtingen dalen binnen het artikelonderdeel EU-afdrachten en versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 analoog aan de mutaties zoals toegelicht onder de uitgaven.
Uitgaven
Artikel 3.1
De omvang van de nationale afdrachten wordt bepaald door de omvang van de Europese begroting. Tegelijkertijd is de omvang van de Nederlandse afdrachten ook relatief ten opzichte van de overige lidstaten. De EU ontvangt haar inkomsten uit verschillende afdrachten van de lidstaten, zoals invoerrechten, BTW-afdrachten en BNI-afdrachten (dit zijn uitgaven voor Nederland). Deze EU-inkomsten worden ook wel de «eigen middelen» van de EU genoemd. Nederland ontvangt op de EU-afdrachten een jaarlijkse korting. Deze korting is opgebouwd uit een lager tarief voor BTW-afdrachten en een vaste korting (lumpsum) op de BNI-afdrachten.
Hieronder vindt u verschillende mutaties op de raming van het Nederlandse deel van de EU-afdrachten, die in begrotingsjaar 2016 tot nu toe hebben plaatsgevonden. Een deel van deze mutaties zijn het gevolg van de vertraagde aanname van de achtste aanvullende begroting 2015 (DAB8). Door de vertraagde aanname doen de volgende meevallers zich voor in het jaar 2016 in plaats van in het jaar 2015:
Mutaties EU afdrachten x EUR miljoen
Additionele overige inkomsten
-
-69,0
Restitutie invoerrechten
-
-37,6
Restitutie over bruto nabetaling
-
-66,2
Tweede terugbetaling 2014
-
-268,7
Teruggave surplus 2015
-
-62,3
Overige
0,7
Totaal mutaties
-
-503,1
Achtste aanvullende begroting 2015 (DAB8):
-
-
-
-Restitutie additionele overige inkomsten: Door de vertraagde aanname van de DAB8 ontvangt Nederland het Nederlandse aandeel in o.a. de hogere boete-inkomsten van de Europese Commissie in 2016.
-
-
-
-
-Restitutie invoerrechten: Door de vertraagde aanname van DAB8 ontvangt Nederland het Nederlands aandeel in de hoger dan eerder geraamde invoerrechten in 2016.
-
-
-
-
-Restitutie over bruto nabetaling: Met de nacalculatie zijn in 2015 de grondslagen van de BTW- en BNI-afdrachten opnieuw bijgesteld. De bijstellingen van de BNI grondslagen vloeiden voort uit de bronnenrevisie die in 2014 plaatsvond en uit een nieuwe herziening door het CBS in samenwerking met de DNB, waardoor de nationale rekeningen en de betalingsbalans beter op elkaar aansluiten. Dit heeft voor Nederland in 2015 geleid tot een bruto nabetaling. Door de vertraagde aanname van de DAB8 ontvangt Nederland de bijbehorende restitutie van deze nacalculatie in 2016. Dit leidt tot een lagere Nederlandse afdracht in 2016
-
-
-
-
-Tweede terugbetaling nacalculatie 2014: De tweede terugbetaling van de nacalculatie over 2014 wordt, door de vertraging van de aanname van de DAB8 door het Europees Parlement, in 2016 verwerkt. Door valuta-effecten (samenhangend met de wisselkoers van de Britse Pond) is de tweede terugbetaling uitgekomen op 269 miljoen.
-
Teruggave surplus 2015
Op 15 april presenteerde de Europese Commissie het surplus over de Europese begroting van 2015. Dit surplus wordt gerestitueerd aan de lidstaten. De Nederlandse afdrachten zijn zodoende in 2016 verlaagd met 62 miljoen euro.
Artikel 3.2
Het budget voor het Europees Ontwikkelingsfonds daalt in 2016 en stijgt in 2017 omdat het betaalritme is aangepast. Dit is de uitkomst van onderhandelingen tussen de lidstaten.
Artikel 3.4
Het budget voor de versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 daalt omdat bepaalde uitgaven voor het EU-voorzitterschap al in 2015 zijn betaald terwijl deze oorspronkelijk voorzien waren voor 2016. Hiermee blijft het budget voor het EU-voorzitterschap binnen het vastgestelde budgettaire kader.
Ontvangsten
Artikel 3.10
Lidstaten mogen een deel van de door de lidstaat zelf geïnde invoerrechten houden. In de jaren 2014 en 2015 was dit 25% van de geïnde invoerrechten. De Europese Commissie brengt dit percentage met terugwerkende kracht terug naar 20%, als het eigen middelen besluit later dit jaar wordt geratificeerd. De raming van de Nederlandse perceptiekostenvergoedingen in 2014 en 2015 is (vooruitlopend op de ratificatie) al naar beneden bijgesteld in de begroting 2016. De raming van deze bijstelling wordt aangepast aan de hand van nieuw inzicht in de omvang van de invoerrechten in 2014 en 2015.
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting 2016
Mutaties via NvW en amendementen 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2016
Stand suppletoire begroting VJN 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2017
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2018
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2019
Mutaties
(+ of -) suppletoire begroting VJN 2020
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
53.120
- 3.200
12.535
62.455
- 18
- 968
- 968
- 968
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
52.703
- 3.200
947
50.450
2.082
2.299
1.712
1.712
waarvan juridisch verplicht
82%
4.1
Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienstverlening bieden aan Nederlanders in het buitenland
12.045
1.500
13.545
1.500
1.500
1.500
1.500
Subsidies
Gedetineerdenbegeleiding
2.000
0
2.000
Opdrachten
Consulaire bijstand
259
0
259
Reisdocumenten en verkiezingen
5.825
-
-480
5.345
Consulaire opleidingen
400
400
Consulaire informatiesystemen
3.761
1.739
5.500
4.2
Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren
6.704
450
7.154
0
0
0
0
Opdrachten
Visumverlening
1.100
1.100
Ambtsberichtenonderzoek
150
150
Legalisatie en verificatie
80
80
Consulaire informatiesystemen
3.011
1.950
4.961
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Asiel en migratie
863
863
4.3
Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur
8.435
- 800
- 1.000
6.635
0
0
0
0
Subsidies
Internationaal Cultuurbeleid
7.239
-
-800
-
-1.000
5.439
Erfgoed
1.196
0
1.196
4.4
Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen
17.631
- 2.400
1.200
16.431
0
0
0
0
Subsidies
Instituut Clingendael
2.320
0
2.320
Programma ondersteuning buitenlands beleid
3.058
0
3.058
overige subsidies
215
70
285
Opdrachten
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties
3.000
-
-500
2.500
waarvan in- en uitgaande Staatsbezoeken
2.400
- 350
2.050
Adviesraad Internationale vraagstukken
525
0
525
Internationale manifestaties en diverse bijdragen
106
-
-15
91
Bijdragen (inter)nationale organisaties
landenprogramma's algemene voorlichting en kleine programma's
7.637
-
-505
7.132
Europese bewustwording
770
-
-250
520
4.5
Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland
7.888
- 1.203
6.685
582
799
212
212
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Speciaal Tribunaal Libanon
1.900
0
1.900
Internationaal Strafhof
1.400
320
1.720
Nederland Gastland
1.065
0
1.065
Ontvangsten
42.090
42.090
0
0
0
0
4.10
Consulaire dienstverlening aan Nederlanders
19.300
19.300
0
0
0
0
4.20
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen
22.000
22.000
0
0
0
0
4.40
Doorberekening Defensie diversen
790
790
0
0
0
0
Uitgaven en verplichtingen
Geen toelichting
Beleidsartikel 5
Niet-beleidsartikel 5 Geheim
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting 2016
Mutaties via NvW en amendementen 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2016
Stand suppletoire begroting VJN 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2017
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2018
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2019
Mutaties
(+ of -) suppletoire begroting VJN 2020
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
0
0
Uitgaven
0
0
Verplichtingen en uitgaven
Geen toelichting
Beleidsartikel 6
Niet-beleidsartikel 6 Nominaal en onvoorzien
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting 2016
Mutaties via NvW en amendementen 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2016
Stand suppletoire begroting VJN 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2017
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2018
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2019
Mutaties
(+ of -) suppletoire begroting VJN 2020
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
33.970
- 33.815
155
- 21.331
- 5.587
- 16.371
- 13.155
Uitgaven:
Uitgaven totaal
33.970
- 33.815
155
- 21.331
- 5.587
- 16.371
- 13.155
6.1
Nominaal en onvoorzien
33.970
-
-33.815
155
-
-21.331
-
-5.587
-
-16.371
-
-13.155
Verplichtingen
Conform de toelichting onder de uitgaven
Uitgaven
Dit is het saldo van bijstellingen op grond van aanpassing van BNI- en BBP-ramingen door het CPB, verwerking van de HGIS-eindejaarsmarge 2015, het verwerken van de loon- en prijsbijstellingen binnen de HGIS en overboekingen naar diverse begrotingen conform de claims die zijn verwerkt naar aanleiding van de HGIS besluitvorming. Hierin is onder andere opgenomen extra budget op de begrotingen van IenM, voor de programma’s Partners voor Water, Partnership for Market Readiness en Carbon Pricing Leadership Coalition, van Buitenlandse zaken voor de additionele inzet in het kader van de kandidatuur voor de VN-Veiligheidsraad en van Defensie voor een aanvullende bijdrage aan het NATO Communications and Information Agency (NCIA) in Den Haag.
Niet-Beleidsartikel 7
Niet-beleidsartikel 7 Apparaat
Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting 2016
Mutaties via NvW en amendementen 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2016
Stand suppletoire begroting VJN 2016
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2017
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2018
Mutaties (+ of -) suppletoire begroting VJN 2019
Mutaties
(+ of -) suppletoire begroting VJN 2020
(1)
(2)
(3)
(4)=(1+2+3)
Verplichtingen
714.489
11.311
725.800
- 18.881
39.693
29.608
27.739
Uitgaven
704.257
25.929
730.186
24.719
27.990
14.714
13.714
7.1.1
Personeel
442.571
19.073
461.644
19.500
20.600
9.500
8.500
Eigen personeel
434.571
19.073
453.644
19.500
20.600
9.500
8.500
Inhuur extern
8.000
0
8.000
0
0
0
0
overige personeel
0
7.1.2
Materieel
261.686
6.850
268.536
7.219
7.390
5.214
5.214
waarvan ICT
55.000
1.000
56.000
1.000
1.000
500
500
waarvan bijdragen aan SSO's
77.000
1.000
78.000
1.000
1.000
500
500
waarvan overige materieel
129.686
4.850
134.536
5.219
5.390
4.214
4.214
7.2
Koersverschillen
pm
pm
Ontvangsten
21.450
21.450
0
0
0
0
7.10
Diverse ontvangsten
21.450
21.450
7.11
Koersverschillen
pm
0
pm
pm
pm
pm
Uitgaven
De apparaatsuitgaven laten per saldo meerjarig een stijging zien. Dit kent naast de toevoeging van loon- en prijsbijstellingen vanuit de HGIS de volgende oorzaken.
-
-
-
-Het kabinet heeft in 2005 besloten Nederland kandidaat te stellen voor een zetel in de VN-Veiligheidsraad (2017-2018). Een zetel in de Veiligheidsraad biedt een uitgelezen mogelijkheid om de internationale ambitie van Nederland te verstevigen. Mocht Nederland de zetel binnenhalen, dan is additionele inzet van mensen in Den Haag en New York noodzakelijk. Hiervoor zijn incidenteel middelen vanuit de HGIS toegevoegd aan de apparaatsbegroting van Buitenlandse Zaken.
-
-
-
-
-Ten behoeve van de investeringen in het postennet (huisvesting) en ICT worden middelen uit de eindejaarsmarge 2015 toegevoegd.
-