Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34485 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties en het BES-fonds 2016 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-05-2016 |
Publicatiedatum | 30-05-2016 |
Nummer | KST34485IV2 |
Kenmerk | 34485 IV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 485 IV Wijziging van de begrotingsstaten van Koninkrijksrelaties (IV) en het BES-fonds (H) voor het jaar 2016 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
A.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
1
B.
BEGROTINGSTOELICHTING
3
1.
De begroting van Koninkrijksrelaties
3
a.
Leeswijzer
3
b.
Het beleid
3
-
a.De beleidsartikelen
3
-
b.De niet-beleidsartikelen
5
2.
De begroting van het BES-fonds
6
a.
Leeswijzer
6
b.
Het beleid
6
-
a.Het beleidsartikel
6
-
A.ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2016 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
-
-
-
-
2.de begrotingsstaat van het BES-fonds.
-
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
-
B.BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.De begroting van Koninkrijksrelaties
-
a.Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2016. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2016 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk valt onder het regime voor «kleine begrotingen».
Bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 29 april 2016.
-
b.Het beleid
-
a.De beleidsartikelen
Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2016
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Mutaties 2020
Verplichtingen:
70.252
1.500
71.752
4.500
5.700
0
0
Uitgaven:
70.252
1.500
71.752
4.500
5.700
0
0
Waarvan juridisch verplicht
66%
66%
1.1
Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur
70.252
1.500
71.752
4.500
5.700
0
0
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
70.252
1.500
71.752
4.500
5.700
0
0
Duradero
769
0
769
0
0
0
0
Grensbewaking
6.100
0
6.100
0
0
0
0
Kustwacht
39.502
-
-1.700
37.802
0
2.700
0
0
Recherchecapaciteit
20.568
3.200
23.768
4.500
3.000
0
0
Rechterlijke macht
3.313
0
3.313
0
0
0
0
Ontvangsten:
4.857
500
5.357
0
0
0
0
Toelichting
1.1 Rechtshandhaving en deugdelijkheid van bestuur
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Kustwacht
De vervangingsinvesteringen in het materieel van de Kustwacht in het Caribisch gebied komen pas in 2018 tot betaling. Voorts wordt vanwege de huidige wisselkoers van de dollar ten opzichte van de euro € 1 mln. toegevoegd aan het budget in 2016.
Recherchecapaciteit
Er wordt extra ingezet op de rechtshandhaving in Sint Maarten. Dit wordt deels gedekt vanuit het bestaande budget voor recherchecapaciteit en deels vanuit het budget voor de integriteitkamer, die later van start gaat, en door herprioritering binnen bestaande middelen voor samenwerkingsprogramma's.
Eind 2015 is een bijdrage aan de politie niet tot betaling gekomen. De betaling vindt in 2016 alsnog plaats.
Beleidsartikel 4 Bevorderen sociaaleconomische structuur
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2016
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Mutaties 2020
Verplichtingen:
14.559
2.407
16.966
- 194
- 60
0
0
Uitgaven:
14.559
2.407
16.966
- 194
- 60
0
0
Waarvan juridisch verplicht
47%
47%
4.1
Curacao, Sint Maarten en Aruba
9.460
- 93
9.367
- 194
- 60
0
0
Opdrachten
1.496
0
1.496
0
0
0
0
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.
1.496
0
1.496
0
0
0
0
Inkomensoverdracht
5.009
0
5.009
0
0
0
0
Toeslagen op pensioenen NA
5.009
0
5.009
0
0
0
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
2.955
- 93
2.862
- 194
- 60
0
0
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.
2.955
-
-93
2.862
-
-194
-
-60
0
0
4.2
Caribisch Nederland
5.099
2.500
7.599
0
0
0
0
Subsidies
60
0
60
0
0
0
0
Subsidies Caribisch Nederland
60
0
60
0
0
0
0
Opdrachten
1.693
0
1.693
0
0
0
0
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.
1.693
0
1.693
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
3.346
2.500
5.846
0
0
0
0
Bijzondere uitkering sociaaleconomische initiatieven
1.846
2.500
4.346
0
0
0
0
Onderzoek, Kennisoverdracht en Comm.
1.500
0
1.500
0
0
0
0
Ontvangsten:
3.213
5.800
9.013
0
0
0
0
Toelichting
4.2 Caribisch Nederland
Bijdragen aan andere overheden
Bijzondere uitkering sociaaleconomische initiatieven
Eind 2015 is een bijdrage aan Sint Maarten en Sint Eustatius niet tot betaling gekomen. De betaling vindt in 2016 alsnog plaats.
Ontvangsten
In 2016 zijn er ontvangsten (á € 1,8 mln.) uit de eindafrekeningen van de stichtingen SONA en Antilliaanse Medefinancieringsorganisatie (AMFO). Daarnaast wordt een deel van de Nederlandse bijdrage van € 4 mln. aan het Fondo Desaroyo Aruba (FDA) teruggevorderd. Deze worden ingezet voor onder andere versterking van de rechtshandhaving op Sint Maarten en voor een aantal bijdragen die niet tot betaling zijn gekomen in 2015 en zijn doorgeschoven naar 2016.
Beleidsartikel 5 Schuldsanering/lopende inschrijving/leningen
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2016
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Mutaties 2020
Verplichtingen:
0
0
0
0
0
0
0
Uitgaven:
149.929
0
149.929
0
0
0
0
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
5.1
Schuldsanering landen Curaçao en Sint Maarten
149.929
0
149.929
0
0
0
0
Leningen
149.929
0
149.929
0
0
0
0
Schuldsanering
149.929
0
149.929
0
0
0
0
Ontvangsten:
28.405
0
28.405
0
0
0
0
-
b.De niet-beleidsartikelen
Niet-beleidsartikel 6 Apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2016
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Mutaties 2020
Verplichtingen:
21.466
- 1.584
19.882
16
16
16
16
Uitgaven:
21.466
- 1.584
19.882
16
16
16
16
6.1
Apparaat
21.466
- 1.584
19.882
16
16
16
16
Personele uitgaven
19.131
- 5.256
13.875
- 3.584
- 3.812
- 3.546
- 3.546
Eigen personeel
18.635
-
-5.389
13.246
-
-3.716
-
-3.944
-
-3.647
-
-3.647
Externe inhuur
171
133
304
132
132
101
101
Overig personeel
325
0
325
0
0
0
0
Materiële uitgaven
2.335
3.672
6.007
3.600
3.828
3.562
3.562
Overig materieel
2.335
3.672
6.007
3.600
3.828
3.562
3.562
Toelichting
6.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Vanwege een latere start van de integriteitkamer worden deze middelen ingezet voor de versterking van de rechtshandhaving op Sint Maarten en de wisselkoersproblematiek bij de kustwacht. Verder heeft er een technische reallocatie plaatsgevonden binnen het artikel om de budgetten aan het juiste instrument te koppelen.
Materiële uitgaven
Overig materieel
Er heeft een technische reallocatie plaatsgevonden binnen het artikel om de budgetten aan het juiste instrument te koppelen.
Niet-beleidsartikel 7 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2016
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Mutaties 2020
Verplichtingen:
1.260
2.706
3.966
1.204
1.112
1.105
1.092
Uitgaven:
1.260
2.706
3.966
1.204
1.112
1.105
1.092
7.1
Loonbijstelling
0
1.013
1.013
947
910
905
894
7.2
Prijsbijstelling
0
515
515
509
454
453
451
7.3
Onvoorzien
1.260
1.178
2.438
- 252
- 252
- 253
- 253
Toelichting
7.3 Onvoorzien
Onvoorzien
De toegekende eindejaarsmarge over 2015 wordt toegevoegd aan onvoorzien ten behoeve van de problematiek als gevolg van de wisselkoers euro/dollar.
-
2.De begroting van BES-fonds
-
a.Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2016. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2016 opgebouwd.
Bij de tabel budgettaire gevolgen van beleid worden per artikel de beleidsmatige en technische mutaties toegelicht groter dan of gelijk aan de ondergrens zoals deze in de Rijksbegrotingsvoorschriften (RBV) zijn opgenomen (de zgn. staffel).
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 29 april 2016.
-
b.Het beleid
-
a.Het beleidsartikel
Beleidsartikel 1 BES-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2016
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Mutaties 2020
Verplichtingen:
33.409
0
33.409
32.650
32.741
32.756
32.756
Uitgaven:
33.409
0
33.409
32.650
32.741
32.756
32.756
Waarvan juridisch verplicht
100%
100%
1.1
BES-fonds
33.409
0
33.409
32.650
32.741
32.756
32.756
Opdrachten
100
0
100
100
100
100
100
Onderzoek
100
0
100
100
100
100
100
Bijdragen aan medeoverheden
33.309
0
33.309
32.550
32.641
32.656
32.656
Overige uitkering
60
0
60
0
0
0
0
Vrije uitkering
33.249
0
33.249
32.550
32.641
32.656
32.656
Ontvangsten:
33.409
0
33.409
32.650
32.741
32.756
32.756