Uitvoeringsverordening 2016/799 - Uitvoering van Verordening 165/2014 tot vaststelling van de eisen voor de constructie, het testen, de installatie, de exploitatie en de reparatie van tachografen en tachograafonderdelen - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Uitvoeringsverordening (EU) 2016/799 van de Commissie van 18 maart 2016 tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 165/2014 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de eisen voor de constructie, het testen, de installatie, de exploitatie en de reparatie van tachografen en tachograafonderdelenofficiële Engelstalige titel
Commission Implementing Regulation (EU) 2016/799 of 18 March 2016 implementing Regulation (EU) No 165/2014 of the European Parliament and of the Council laying down the requirements for the construction, testing, installation, operation and repair of tachographs and their componentsRechtsinstrument | Uitvoeringsverordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Uitvoeringsverordening 2016/799 |
Celex-nummer i | 32016R0799 |
Document | 18-03-2016; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 26-05-2016; PB L 139 p. 1-506 |
Inwerkingtreding | 02-03-2016; Toepassing zie art 6 15-06-2016; in werking datum publicatie +20 zie art 6 15-06-2019; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 6 P 3 en 32018R0502 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
26.5.2016 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 139/1 |
UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2016/799 VAN DE COMMISSIE
van 18 maart 2016
tot uitvoering van Verordening (EU) nr. 165/2014 van het Europees Parlement en de Raad tot vaststelling van de eisen voor de constructie, het testen, de installatie, de exploitatie en de reparatie van tachografen en tachograafonderdelen
(Voor de EER relevante tekst)
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Verordening (EU) nr. 165/2014 van het Europees Parlement en de Raad van 4 februari 2014 betreffende tachografen in het wegvervoer (1), en met name artikel 11 en artikel 12, lid 7,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Bij Verordening (EU) nr. 165/2014 is een tweede generatie digitale tachografen ingevoerd, de zogenaamde slimme tachografen, die beschikken over een verbinding met het mondiaal satellietnavigatiesysteem (GNSS), een communicatiesysteem voor vroegtijdige detectie op afstand en een interface met intelligente vervoerssystemen (ITS). Er moeten specificaties worden vastgesteld voor de technische eisen voor de constructie van slimme tachografen. |
(2) |
De op grond van artikel 9, lid 4, van Verordening (EU) nr. 165/2014 ingevoerde vroegtijdige detectie op afstand moet de gegevens van de digitale tachograaf en de informatie over de gewichten en het gewicht per as van de volledige voertuigcombinatie (trekker en aanhanger of oplegger) overeenkomstig Richtlijn 96/53/EG van het Europees Parlement en de Raad (2) doorsturen naar de ambtenaar die wegcontroles uitvoert. Dit moet de controle-instanties in staat stellen voertuigen effectief en snel te controleren, terwijl er minder elektronische apparaten in de stuurcabine vereist zijn. |
(3) |
Overeenkomstig Richtlijn 96/53/EG moet het systeem voor vroegtijdige detectie op afstand gebruikmaken van de CEN DSRC-normen (3), als bedoeld in die richtlijn in de frequentieband 5 795-5 805 MHz. Aangezien die frequentieband ook voor elektronische tolheffing wordt gebruikt en teneinde interferenties tussen tolheffings- en controletoepassingen te vermijden, mogen controleambtenaren het systeem voor vroegtijdige detectie op afstand niet op een tolplein gebruiken. |
(4) |
De invoering van de slimme tachograaf moet gepaard gaan met de invoering van nieuwe veiligheidsmechanismen om het beveiligingsniveau van de digitale tachograaf op peil te houden en bestaande beveiligingslacunes weg te werken. Een van die lacunes is het ontbreken van een vervaldatum voor digitale certificaten. Om te voldoen aan de beste praktijken op het gebied van beveiliging moet het gebruik van digitale certificaten zonder vervaldatum worden vermeden. Een voertuigunit moet normaal gezien 15 jaar kunnen worden gebruikt, met ingang van de afgiftedatum van de digitale certificaten voor de unit. Na afloop van de geldigheidstermijn moeten voertuigunits worden vervangen. |
(5) |
Het aanbieden van beveiligde en betrouwbare plaatsbepalingsinformatie is essentieel voor het doelmatig gebruik van slimme tachografen. Derhalve moet worden gewaarborgd dat de tachografen compatibel zijn met de via het Galileo-programma op grond van Verordening (EU) nr. 1285/2013 van het Europees Parlement en de Raad (4) aangeboden diensten met toegevoegde waarde om de beveiliging van de slimme tachograaf te verbeteren. |
(6) |
Overeenkomstig artikel 8, lid 1, artikel 9, lid 1, en artikel 10, leden 1 en 2, van Verordening (EU) nr. 165/2014 moeten de bij die verordening ingevoerde beveiligingsmechanismen 36 maanden na de inwerkingtreding van de vereiste uitvoeringsbesluiten in werking treden teneinde de fabrikanten de tijd te geven om de nieuwe generatie slimme tachografen te ontwikkelen en hun typegoedkeuringscertificaten aan te vragen bij de bevoegde instanties. |
(7) |
Overeenkomstig... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.