Jaarverslag overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs 2015 - Jaarverslag en slotwet overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs 2015 - Hoofdinhoud
Dit jaarverslag i is onder nr. 1 toegevoegd aan wetsvoorstel 34475 IIB - Jaarverslag en slotwet overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs 2015.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Jaarverslag en slotwet overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs 2015; Jaarverslag; Jaarverslag overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs 2015 |
---|---|
Documentdatum | 18-05-2016 |
Publicatiedatum | 18-05-2016 |
Nummer | KST34475IIB1 |
Kenmerk | 34475 IIB, nr. 1 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 475 IIB Jaarverslag en slotwet overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs 2015
Nr. 1 JAARVERSLAG VAN DE OVERIGE HOGE COLLEGES VAN STAAT EN KABINETTEN (IIB)
Aangeboden 18 mei 2016
Gerealiseerde uitgaven naar beleidsterrein verdeeld over de beleidsartikelen (bedragen x € 1.000)
Gerealiseerde ontvangsten verdeeld over de beleidsartikelen (bedragen x € 1.000)
Inhoudsopgave
A.
Algemeen
4
1.
Aanbieding van het jaarverslag en verzoek tot dechargeverlening
4
2.
Leeswijzer
7
B.
Beleidsverslag
8
1.
Beleidsartikelen
8
Artikel 1. Raad van State
8
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
12
Artikel 3. De Nationale ombudsman
16
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden
19
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba
21
Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
24
Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
27
2.
Niet-beleidsartikel
30
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien
30
3.
Bedrijfsvoeringsparagraaf
31
C.
Jaarrekening
44
1.
De verantwoordingsstaat
44
2.
De saldibalans
45
3.
WNT verantwoording 2015 - Overige Hoge Colleges van Staat
50
-
A.ALGEMEEN
-
1.AANBIEDING EN DECHARGEVERLENING
AAN de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer van de Staten-Generaal.
Hierbij bied ik het jaarverslag met betrekking tot de begroting van de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale ombudsman, de Kanselarij der Nederlandse Orden, het Kabinet van de Gouverneur van Aruba, het Kabinet van de Gouverneur van Curaçao en het Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten (IIB) over het jaar 2015 aan.
Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2015 gevoerde financiële beheer.
Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld. Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden. Het rapport bevat de bevindingen en het oordeel van de Rekenkamer met betrekking tot:
-
-
-
a.het gevoerde financieel beheer en materieel beheer;
-
-
-
-
b.de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
-
-
-
-
c.de financiële informatie in de jaarverslagen;
-
-
-
-
d.de departementale saldibalansen;
-
-
-
-
e.de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
-
-
-
-
f.de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering.
-
Bij het besluit tot dechargeverlening dienen verder de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:
-
-
-
a.het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2015;
-
-
-
-
b.het voorstel van de slotwet dat met het onderhavige jaarverslag samenhangt;
-
-
-
-
c.het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2015 met betrekking tot het onderzoek van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk;
-
-
-
-
d.de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2015 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2015, alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2015 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 83, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001).
-
Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen en voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
Dechargeverlening door de Tweede Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De voorzitter van de Tweede Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, tweede lid van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.
Dechargeverlening door de Eerste Kamer
Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van
De voorzitter van de Eerste Kamer,
Handtekening:
Datum:
Op grond van artikel 64, derde lid van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.
-
2.LEESWIJZER
Opbouw Jaarverslag 2015
Het jaarverslag over 2015 bestaat conform de regelgeving uit de volgende delen:
-
-
-
A.Algemeen
-
-
-
-
B.Beleidsverslag
-
-
-
-
C.Jaarrekening
-
De paragraafindeling van de artikelen is als volgt:
-
-
-
A.Algemene doelstelling
-
-
-
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
-
-
-
-
C.Beleidsconclusies
-
-
-
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
-
-
-
-
E.Toelichting artikelonderdeel
-
Bij de begrotingen HIIA en HIIB wordt vermeld dat er sprake is van een afwijkend regime voor het centrale apparaatsartikel. Dit betekent dat geen apart centraal apparaatsartikel hoeft te worden opgenomen. Vaak bestaan deze begrotingen uit één artikel. In de toelichting per artikelonderdeel is een uitsplitsing opgenomen van de apparaatsuitgaven.
De bedrijfsvoeringsparagraaf is onder een aparte paragraaf opgenomen.
Wat betreft de budgettaire gevolgen van beleid is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij opmerkelijke verschillen (boven € 0,5 mln.) tussen de oorspronkelijke vastgestelde begroting 2015 en de realisatie 2015.
Rechtmatigheid
In 2015 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid op hoofdstukniveau niet overschreden en is er sprake van een getrouw beeld. Een toelichting op de rechtmatigheid per College is te vinden in de bedrijfsvoeringsparagraaf.
Groeiparagraaf
Er zijn dit jaar geen nieuwe ontwikkelingen voor de groeiparagraaf te melden.
-
B.BELEIDSVERSLAG
-
1.BELEIDSARTIKELEN
Artikel 1. Raad van State A. Algemene doelstelling
De Raad van State heeft de taak om als adviseur voor wetgever en bestuur en als hoogste algemene bestuursrechter bij te dragen aan behoud en versterking van de democratische rechtsstaat en daarbinnen aan de eenheid, legitimiteit en kwaliteit van het openbaar bestuur in brede zin, alsmede aan de rechtsbescherming van de burger.
De Grondwet en de Wet op de Raad van State vormen het wettelijk kader, waarbinnen de Raad van State zijn taken verricht. Het Statuut voor het Koninkrijk der Nederlanden vormt de grondslag voor zijn werkzaamheden als Raad van State van het Koninkrijk.
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor de beschikbaarheid van een voldoende begroting en het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.1
-
C.Beleidsconclusies
In het kader van het wetsvoorstel organisatie hoogste bestuursrechtspraak hebben de Minister van Veiligheid en Justitie en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties op 17 december 2015 gezamenlijk besloten de Commissie rechtseenheid bestuursrecht in te stellen. Zij willen advies van de commissie over de vraag hoe de rechtseenheid in het bestuursrecht het beste kan worden gewaarborgd, uitgaande van het wetsvoorstel dat nog twee hoogste bestuursrechters kent: de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State en de Hoge Raad. De voorzitter van de commissie is prof. mr. M. Scheltema, regeringscommissaris voor de algemene regels van bestuursrecht. Leden zijn de president van de Hoge Raad, de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak en twee hoogleraren.
Met ingang van 1 januari 2014 is de Afdeling advisering als instantie aangewezen die in Nederland is belast met het onafhankelijk toezicht op de naleving van de begrotingsregels die in Europa zijn afgesproken. Deze functie vloeit voort uit het Stabiliteitsverdrag dat de lidstaten van de Europese Unie (EU) in 2012 hebben gesloten. De Afdeling advisering heeft in september 2014 voor het eerst de begroting beoordeeld in het licht van de Europese begrotingsafspraken. De beoordeling als toezichthouder moet worden onderscheiden van het traditionele advies over de Miljoenennota dat de Raad van State al decennialang uitbrengt. Vanaf 2015 verschijnt de beoordeling van de ontwerpbegroting aan de Europese begrotingsregels als een apart document bij de Miljoenennota.
Gelet op de essentiële stappen in het nationale begrotingsbeleid en op de praktijk die zich in andere Europese landen ontwikkelt, rapporteert de Afdeling advisering ook in het voorjaar. Op 13 april 2015 heeft de Afdeling advisering voor de eerste keer de voorjaarsrapportage Begrotingstoezicht 2015 gepubliceerd.
De Afdeling advisering
Taak van de Afdeling advisering is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen adviesaanvragen. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid zijn daarbij belangrijke kernbegrippen.
In de onderstaande tabel zijn de realisaties voor de jaren 2012 - 2014 weergegeven. Voor het jaar 2015 is een vergelijking gemaakt tussen ontwerpbegroting en de realisatie (afgedaan).
Tabel 1.1 Instroom en afhandeling adviesaanvragen (in aantallen)
2012
2013
2014
2015
Ontwerpbegroting
2015
Instroom
514
474
488
575
465
Afhandeling
566
444
492
575
452
Toelichting
De aantallen instroom en afhandeling voor het jaar 2015 zijn in lijn met de trend uit de voorgaande jaren.
De Afdeling bestuursrechtspraak
Taak van de Afdeling bestuursrechtspraak is het op de meest doelmatige en kwalitatief goede wijze afdoen van binnengekomen zaken. Tijdigheid, kenbaarheid en voorspelbaarheid en bruikbare rechtsvorming zijn daarbij belangrijke aspecten.
De Afdeling bestuursrechtspraak bestaat uit drie kamers: de Ruimtelijke-ordeningskamer, de Algemene kamer en de Vreemdelingenkamer.
In de onderstaande tabel is de realisatie van de afhandeling van zaken door de Afdeling bestuursrechtspraak weergegeven. De gemiddelde doorlooptijden van alle afdoeningen (hoofdzaken en Voorlopige Voorzieningen) zijn weergegeven.
Tabel 1.2 Doorlooptijd in weken
Norm doorlooptijd
Realisatie 2014 gemiddelde doorlooptijd
Realisatie 2015 gemiddelde doorlooptijd
Ruimtelijke-ordeningskamer
52
29
29
Algemene kamer
40
30
30
Vreemdelingenkamer
23
13
15
Totaal bestuursrechtspraak
21
22
Tabel 1.3 Instroom en afhandeling van zaken van de Afdeling bestuursrechtspraak
(Hoofdzaken en Voorlopige Voorzieningen)
2012
2013
2014
2015
2015
2015
Afgedaan
Afgedaan
Afgedaan
Ontwerpbegroting
Ingekomen
Afgedaan
Ruimtelijke-ordeningskamer
1.841
1.971
2.215
1.950
1.725
2.258
Algemene kamer
3.717
3.821
3.941
3.800
3.740
3.688
Vreemdelingenkamer
8.060
8.423
6.650
7.880
5.427
5.853
Totaal bestuursrechtspraak
13.618
14.215
12.806
13.630
10.892
11.799
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 1 Raad van State
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Verplichtingen:
63.806
59.949
59.254
58.577
59.570
59.034
536
Uitgaven:
65.264
59.863
58.990
58.521
59.502
59.034
468
1.3
Raad van State
65.264
59.863
58.990
58.521
59.502
59.034
468
Ontvangsten:
2.858
2.686
2.987
2.560
2.017
1.950
67
-
E.Toelichting artikelonderdelen
De gerealiseerde uitgaven op het begrotingsartikel van de Raad van State zijn € 0,468 mln. hoger dan de in de oorspronkelijk vastgestelde begroting. Deze uitgavenstijging is veroorzaakt door de toegenomen kosten ten behoeve van het beheer van systemen die het digitaal werken in het primair proces zullen ondersteunen. Deze uitgaven bestaan uit licentiekosten, eenmalige hardware-uitbreidingen en de externe inhuur van externe beheerspecialisten.
De ontvangen griffierechten zijn lager dan geraamd. Dit is het gevolg van een nieuwe lijn ten aanzien van de vrijstelling van griffierecht bij rechtszoekenden die een inkomen onder een bepaalde grens hebben. De overige ontvangsten waren iets hoger dan geraamd, zodat er per saldo een kleine meevaller in de ontvangsten was.
In de onderstaande tabel wordt de verdeling van de gerealiseerde apparaatsuitgaven weergegeven.
Specificatie apparaatsuitgaven
(bedragen x € 1.000)
Apparaat
2015
Personeel
Eigen personeel
48.600
Externe inhuur
2.133
Overig personeel
560
Materieel
Overig materieel
8.209
Totaal apparaat
59.502
Artikel 2. Algemene Rekenkamer A. Algemene doelstelling
De Grondwet en de Comptabiliteitswet 2001 (CW 2001) vormen het wettelijke kader voor de Algemene Rekenkamer om de ontvangsten en uitgaven van het Rijk en de daarmee verbonden organen te onderzoeken. De Algemene Rekenkamer heeft als doel het rechtmatig, doelmatig, doeltreffend en integer functioneren van het Rijk en de daarmee verbonden organen te toetsen en te verbeteren. Daarbij toetst zij ook de nakoming van verplichtingen die Nederland in internationaal verband is aangegaan.
De Algemene Rekenkamer voorziet de regering, de Staten-Generaal en degenen die verantwoordelijk zijn voor de aan het Rijk verbonden organen van bruikbare en relevante informatie, aan de hand waarvan zij kunnen bepalen of het beleid van een Minister rechtmatig, doelmatig en doeltreffend is uitgevoerd.
De Algemene Rekenkamer keurt de rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk goed. Jaarlijks stelt de Algemene Rekenkamer haar onderzoeksprogramma vast en bepaalt zij zelf wat zij openbaar maakt. Zij voorziet de regering, de Staten-Generaal en degenen die verantwoordelijk zijn voor de gecontroleerde organen van informatie. Deze informatie bestaat uit onderzoeksbevindingen, oordelen en aanbevelingen over organisatie, beheer en beleid en is in beginsel voor het publiek toegankelijk.
De Algemene Rekenkamer doet onderzoek bij de rijksoverheid, bij zelfstandige organisaties die met publiek geld een publieke taak uitvoeren en bij particulieren, bedrijven en overheden die Europese subsidies ontvangen.
Daarnaast rekent zij het tot haar verantwoordelijkheden om een bijdrage te leveren aan goed openbaar bestuur door kennisuitwisseling en samenwerking in binnen- en buitenland.
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor de begroting van de Staten-Generaal en van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.2
Het is de rol van de Algemene Rekenkamer haar wettelijke taken op onafhankelijke wijze uit te voeren.
-
C.Beleidsconclusies
De Algemene Rekenkamer steunt voor haar werkzaamheden voor een belangrijk deel op de controle door de Auditdienst Rijk. Deze voorcontrole draagt dan ook in belangrijke mate bij aan de resultaten van het werk van de Algemene Rekenkamer. De International Standards of Supreme Audit Institutions (ISSAI) vormen het kader voor de werkzaamheden van de Algemene Rekenkamer.
In 2015 heeft de Algemene Rekenkamer het werkprogramma op twee momenten geactualiseerd. Zo kan de Algemene Rekenkamer reageren op ontwikkelingen en op verzoeken van Eerste en Tweede Kamer en/of van bewindspersonen.
In 2015 heeft de Algemene Rekenkamer in totaal 91 publicaties opgeleverd:
-
-
-
•42 rapporten, waarvan 2 verzoekonderzoek en 24 verantwoordingonderzoeken;
-
-
-
-
•10 updates van webdossiers;
-
-
-
-
•39 brieven aan de Tweede Kamer, waarvan 13 brieven aan de Tweede Kamer met aandachtspunten bij de begroting 2016 (begrotingsbrieven) en 2 in het kader van de benoeming van een nieuw lid en 5 errata eerdere publicaties;
-
-
-
-
•1 Verslag van werkzaamheden 2014.
-
Van de 91 uitgebrachte publicaties had de Algemene Rekenkamer aan het begin van het jaar ruim 75 publicaties voorgenomen.
In 2015 heeft de Algemene Rekenkamer twee verzoekonderzoeken uitgevoerd. Dit leidde in juni 2015 tot de publicaties Onderwijsmonitor Ontwikkelingen in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs in beeld en Bezuinigingen en intensiveringen bij de AIVD, budgettaire turbulentie in de periode 2012-2015.
Op www.rekenkamer.nl heeft de Algemene Rekenkamer de onderzoeksrapporten, brieven aan de Tweede Kamer en het Verslag 2014 gepubliceerd. Daar zijn ook de webdossiers te vinden. Bij het Verslag 2014 heeft de Algemene Rekenkamer al de uitgaven (het «grootboek») openbaar gemaakt in de vorm van open data.
Het Verslag 2014 en de open data zijn gepubliceerd op 31 maart 2015.
De Algemene Rekenkamer heeft 2014 en 2015 benut voor de ontwikkeling van de strategie voor de periode 2016-2020. In diverse bijeenkomsten van Collegeleden en leden van het MT zijn verkennende dialogen gevoerd met medewerkers. De strategie is inmiddels vastgesteld. In het verlengde daarvan wordt van september 2015 tot en met augustus 2017 geëxperimenteerd met de organisatiestructuur van clusters en programma’s. Dat betekent dat lerende wijs gewerkt kan worden aan de meest optimale organisatievorm passend bij de nieuwe strategie.
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 2 Algemene Rekenkamer
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Verplichtingen:
28.866
29.451
29.137
29.947
28.531
28.750
- 219
Uitgaven:
28.802
29.279
29.051
30.028
28.714
28.750
- 36
2.1
Recht- en doelmatigheidsbevordering
28.802
29.279
29.051
30.028
28.714
28.750
- 36
Ontvangsten:
698
1.712
1.157
977
1.137
1.217
- 80
-
E.Toelichting artikelonderdelen
Het begrotingsartikel van de Algemene Rekenkamer bevat alleen apparaatsuitgaven. In onderstaande tabel zijn de apparaatsuitgaven gespecificeerd.
Specificatie apparaatsuitgaven
(bedragen x € 1.000)
Apparaat
2015
Personeel
Eigen personeel
24.096
Externe inhuur
427
Overig personeel
18
Materieel
Overig materieel
4.173
Totaal apparaat
28.714
In 2015 werd de derde tranche gerealiseerd van de inspanningsverplichting die jegens het kabinet Rutte I werd aangegaan. De inspanningsverplichting loopt op tot een bedrag van € 1,9 miljoen structureel in 2018. Om deze inspanningsverplichting te kunnen realiseren neemt de Algemene Rekenkamer stevige maatregelen in de organisatie waarbij ze de uitvoering van haar wettelijke taken scherp in het oog houdt. Dit geldt ook voor de internationale standaarden waaraan de Algemene Rekenkamer moet voldoen.
Het kabinet Rutte II heeft een extra inspanningsverplichting van € 1,2 mln. van de Algemene Rekenkamer gevraagd. De Algemene Rekenkamer heeft in februari 2013 in een brief aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties aangegeven dat er een toenemend aantal verzoeken tot onderzoek wordt ontvangen, met name vanuit de Tweede Kamer. Ook wijst zij in deze brief op de extra inspanningen die van de Algemene Rekenkamer worden verwacht in het kader van het toezicht op de financiële sector.
In december 2015 heeft over de extra inspanningsverplichting bestuurlijk overleg plaatsgevonden tussen de president van de Algemene Rekenkamer en de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Dit bestuurlijk overleg leidde er niet toe dat de inspanningsverplichting werd verminderd.
Artikel 3. De Nationale ombudsman A. Algemene doelstelling
De burger heeft recht op behoorlijke behandeling door de overheid. Meestal gebeurt dat ook, maar het lukt niet altijd. Dan kan de burger terecht bij de Nationale ombudsman, wiens missie is. Wij geloven dat het perspectief van burgers geborgd moet worden in alles wat de overheid doet.
De doelstelling van de Nationale ombudsman is als onafhankelijk orgaan oplossingen te bieden voor individuele klachten van burgers en een bijdrage te leveren aan de oplossing van structurele problemen in de relatie overheid - burger onder meer door onderzoek op eigen initiatief. Het voorkomen van klachten door onder meer het geven van preventief advies speelt hierbij een belangrijke rol.
De Kinderombudsman en de Veteranenombudsman hebben tot doel te bevorderen dat de rechten van respectievelijk jeugdigen en veteranen worden geëerbiedigd door bestuursorganen en door privaatrechtelijke organisaties. De Kinderombudsman en de Veteranenombudsman zijn ondergebracht bij de Nationale ombudsman.
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.3
-
C.Beleidsconclusies
Het Ombudsplein, is de virtuele en fysieke omgeving voor het verkrijgen van informatie over de relatie tussen burger en overheid, het indienen van klachten en het afgeven van signalen. De ombudsman heeft hiermee de dienstverlening aan de burger verder verbeterd. In 2015 is door een extern bureau een onderzoek uitgevoerd naar de tevredenheid van burgers over deze dienstverlening van de Nationale ombudsman. De tevredenheid kreeg het eindcijfer 7,6. Om verdere verbeteringen door te kunnen voeren wordt onder andere de organisatorische inbedding van het plein aangepast. Dit krijgt zijn beslag in 2016.
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 3 De Nationale ombudsman
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Verplichtingen:
17.130
16.457
15.632
16.676
17.674
15.461
2.213
Uitgaven:
16.619
16.635
16.226
16.361
17.016
15.461
1.555
3.1
Reguliere klachten
14.382
14.393
13.895
13.982
14.472
13.288
1.184
3.2
Klachten van lagere overheden
2.237
2.242
2.331
2.379
2.544
2.173
371
Ontvangsten:
2.320
2.340
2.840
2.765
3.192
2.189
1.003
-
E.Toelichting op artikelonderdelen
Specificatie apparaatuitgaven
(bedragen x € 1.000)
Apparaat
2015
Personeel
Eigen personeel
11.233
Externe inhuur
639
Overig personeel
458
Materieel
Overig materieel
4.686
Totaal apparaat
17.016
3.1 Reguliere klachten
Dit betreft de uitgaven voor klachtbehandeling door de Nationale ombudsman waaronder ook het onderzoek op eigen initiatief. Daarnaast ook uitgaven voor de uitvoering van taken van de Kinderombudsman en de Veteranenombudsman.
Het totale budget van de Nationale ombudsman is na verwerking van de begrotingsmutaties gedurende het jaar overschreden met ongeveer € 140.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door het structureel te krappe budget voor de uitvoering van de taken van de Kinderombudsman.
3.2 Klachten van lagere overheden
Dit betreft uitgaven voor de klachtbehandeling voor de decentrale overheden.
Na verwerking van de begrotingsmutaties gedurende het jaar is het budget overschreden met € 240.000. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het budget voor de lagere overheden vanaf 2015 ook is belast met de telefonische afhandeling van verzoeken.
Tabel 1: Aantal verzoeken naar ontvangst
Klachten
2013
2014
2015
Per post
4.550
3.640
3.750
Digitaal
7.910
7.710
9.420
Totaal schriftelijk
12.460
11.350
13.170
Mondeling
25.570
24.920
24.980
Totaal
38.030
36.270
38.150
-
-
-
•Deze aantallen zijn exclusief de klachtbehandeling door de Kinderombudsman en Veteranenombudsman.
-
-
-
-
•Het aantal klachten is afgerond op tientallen.
-
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden A. Algemene doelstelling
De Kanselarij der Nederlandse Orden werd bij Koninklijk Besluit (KB) van 3 juni 1844 ingesteld. De Kanselarij der Nederlandse Orden is de organisatie die:
-
-
-
•het Kapittel voor de Civiele Orden en het Kapittel der Militaire Willems-Orde huisvest en ambtelijk ondersteunt in hun advisering over de voorstellen tot decoratieverlening;
-
-
-
-
•zorg draagt voor het beheer van de versierselen van de onderscheidingen (zie artikelonderdeel 2, decoraties) en voor de correcte verzending ervan aan de betrokken Ministeries;
-
-
-
-
•zorgt dat registers worden aangehouden van in het Koninkrijk der Nederlanden onderscheiden personen.
-
Kapittel der Militaire Willems-Orde
De taken van het Kapittel der Militaire Willems-Orde behelzen:
-
-
-
•het adviseren van het hoofd van het betrokken departement van algemeen bestuur over de voordrachten voor benoeming of bevordering in en ontslag uit de Orde dan wel over aanvragen om in de Orde te worden opgenomen of bevorderd;
-
-
-
-
•het verstrekken van inlichtingen aan het hoofd van het betrokken departement van algemeen bestuur alsmede het geven van inzage in alle zakelijke gegevens en bescheiden aan deze departementen;
-
-
-
-
•het aanhouden van registers voor elk der vier klassen van ridders;
-
-
-
-
•het houden van aantekening van verlening van het ordeteken aan onderdelen van de krijgsmacht.
-
Kapittel voor de Civiele Orden
Het Kapittel voor de Civiele Orden heeft als adviescollege op landelijk niveau tot taak Onze Minister wie het aangaat te adviseren over het verlenen van onderscheidingen in één van de Civiele Orden.
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal en van de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de aan dit beheer te geven inhoud bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de minster en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.4
-
C.Beleidsconclusies
De Kanselarij der Nederlandse Orden kent een aantal risico’s in de taakuitvoering die van invloed zouden kunnen zijn op de resultaten. Belangrijk is het totaal te verwerken aantal decoratieaanvragen van Koninklijke en niet-Koninklijke onderscheidingen op jaarbasis. Er zijn tal van factoren die het aantal decoratieaanvragen bepalen, maar waar de Kanselarij geen invloed op heeft. Het aantal aanvragen is in belangrijke mate van invloed op de benodigde formatie, bedrijfsvoering en aanschaf van versierselen. Afgelopen jaar hebben zich qua uitvoering en beoogde resultaten op dit punt geen bijzonderheden voorgedaan. 2015 was een jubileumjaar voor de Kanselarij der Nederlandse Orden; de Militaire Willems-Orde en de Orde van de Nederlandse Leeuw bestonden 200 jaar. Daartoe is er in november 2015 een symposium voor 400 genodigden georganiseerd in het Nationaal Militair Museum te Soesterberg, genaamd: «Moed, talent, maatschappelijke verdiensten. 200 jaar decoratiestelsel». Eregast op het symposium was Zijne Majesteit de Koning die als Grootmeester van de Nederlandse Orden de eerste uitgave van het jubileumboek «een hele eer» in ontvangst heeft genomen.
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 4 Kanselarij Nederlandse Orden
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Verplichtingen:
4.623
3.802
4.791
3.954
3.933
3.975
- 42
Uitgaven:
3.957
4.807
4.845
3.583
4.170
3.975
195
4.1
Apparaat
2.332
2.443
2.389
2.462
2.906
2.368
538
4.2
Decoraties
1.623
2.362
2.454
1.120
1.262
1.602
- 340
4.3
Riddertoelagen
2
2
2
1
2
5
- 3
Ontvangsten:
65
157
130
154
241
29
212
-
E.Toelichting artikelonderdelen 4.1 Apparaat
In onderstaande tabel is het begrotingsartikel apparaatuitgaven van de Kanselarij der Nederlandse orden gespecificeerd.
Specificatie apparaatuitgaven
(bedragen x € 1.000)
Apparaat
2015
Personeel
Eigen personeel
1.432
Externe inhuur
378
Overig personeel
-
Materieel
Overig materieel
1.096
Totaal apparaat
2.906
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba A. Algemene doelstelling
De missie van het kabinet is het optimaal ondersteunen van de Gouverneur in de uitoefening van zijn taken. Gezien deze ondersteunende rol zijn de taken van het kabinet een afgeleide van de wettelijke taken en bevoegdheden van de Gouverneur. De belangrijkste taken en bevoegdheden zijn opgenomen in het Statuut voor het Koninkrijk, de Staatsregeling van Aruba en het Reglement van de Gouverneur. Verder is de regelgeving voor naturalisatie, optie, paspoorten en visa van belang (de Rijkswet op het Nederlanderschap, de Paspoortwet, de Paspoortuitvoeringsregeling Nederlandse Antillen en Aruba en de visuminstructies van de Minister van Buitenlandse zaken en de Staatssecretaris van Veiligheid & Justitie). Daarnaast zijn de taken en inrichting van het kabinet vastgelegd in een instellings- en beheersbesluit, alsmede een organisatie en formatieplan.
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
De bestuurlijke rol van de Gouverneur zowel binnen Aruba als landsorgaan, als in relatie tot het Koninkrijk als Koninkrijksorgaan brengt met zich mee dat op het hele werkveld van deze overheden contacten worden onderhouden, ook door het Kabinet ten behoeve van de Gouverneur met de Staten van Aruba, met Ministers, andere bestuurders en instituties in het Koninkrijk, Aruba en Nederland. De relaties met de Gouverneurs van Aruba en van Curaçao zijn geïnstitutionaliseerd en worden onderhouden.
Met name bij de uitvoering van rijkswetgeving werkt het Kabinet samen met verschillende Ministeries, agentschappen en diensten. Dit zijn in het bijzonder de Immigratie- en Naturalisatiedienst, het agentschap RvIG en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Binnen het land Aruba heeft het Kabinet intensief contact met de Staten, de Raad van Ministers, de Hoge Colleges van Staat en met overige landsdiensten. De Gouverneur van Aruba heeft de procedure van de aanvraag en uitgifte van nationale paspoorten aan ingezetenen van Aruba deels gemandateerd aan de Dienst Bevolking en Burgerzaken (Censo).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.5
-
C.Beleidsconclusies
Er zijn geen beleidswijzigingen. Voor wat betreft de uitvoering en beoogde resultaten deden zich geen bijzonderheden voor. Wel is bij de afgifte van Schengenvisa in vertegenwoordiging (van andere Schengen-lidstaten) door het Kabinet het aantal lidstaten waarvoor in vertegenwoordiging wordt afgegeven toegenomen.
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid
Beleidsartikel 6 Kabinet Gouverneur Aruba
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Verplichtingen:
2.128
2.074
1.985
1.742
2.000
1.795
205
Uitgaven:
2.092
2.092
1.986
1.759
2.000
1.795
205
6.1
Apparaat
2.092
2.092
1.986
1.759
2.000
1.795
205
Ontvangsten:
237
53
148
78
66
60
6
-
E.Toelichtingen artikelonderdelen
Het begrotingsartikel van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba bevat alleen apparaatsuitgaven. In onderstaande tabel zijn de apparaatsuitgaven gespecificeerd.
(bedragen x € 1.000)
Apparaat
2015
Personeel
Eigen personeel
973
Externe inhuur
47
Overig personeel
5
Materieel
Overig materieel
975
Totaal apparaat1
2.000
Noot 1
Inclusief koersverschillen en herwaardering ad EUR 312
Onder Eigen Personeelskosten zijn opgenomen de loonkosten en de Postactieven. Onder Overig Personeel zijn de opleidingskosten opgenomen.
Zoals bij de tweede suppletoire begroting aangegeven, heeft het Koninklijk paar op 1 en 2 mei een bezoek gebracht aan Aruba in het kader van de viering van 200 jaar Koninkrijk. De Gouverneur van Aruba was hierbij de gastheer van de Koning en Koningin. Dit heeft zijn weerslag gehad op extra (incidentele) uitgaven. Voorts zijn begin 2015 zowel de directeur als de plaatsvervangend directeur opgevolgd, met de bijbehorende incidentele (verplaatsing-)kosten voor de vertrekkende en de inkomende medewerkers. In 2015 was er sprake van onvoorziene dienstreizen, onder meer in het kader van de viering van 200 jaar Koninkrijk.
Zoals in de tweede suppletoire begroting aangegeven, is de renovatie van de ambtswoning in het derde kwartaal 2015 opgeleverd. Er zijn in 2015 nog geen kosten gemaakt voor de inrichting. De begroting voor de inrichting is pas eind 2015 gefinaliseerd. Inrichting is gepland voor de eerste helft 2016. Eind 2015 is een dienstauto vervangen. Vervanging had, conform reguliere afschrijvingstermijn, initieel al in 2014 dienen plaats te vinden en was doorgeschoven naar het eerste kwartaal 2016. Door vervanging en de prijsonderhandeling eind 2015 uit te voeren, is het mogelijk geweest een substantieel betere prijs te realiseren.
Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao A. Algemene doelstelling
De missie van het kabinet is het optimaal ondersteunen van de Gouverneur in de uitoefening van zijn taken in zijn beide hoedanigheden: als het onschendbare hoofd van de regering van het land Curaçao en als orgaan van het Koninkrijk. De taken van het kabinet zijn afgeleid van de wettelijke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de Gouverneur. De belangrijkste taken en bevoegdheden van de Gouverneur van Curaçao zijn opgenomen in het Statuut voor het Koninkrijk, de Staatsregeling van Curaçao, verschillende (organieke) Curaçaose landsverordeningen, Koninkrijkswetgeving en het Reglement van de Gouverneur van Curaçao. Aan het feit dat de Gouverneur bevoegd orgaan is in de uitvoeringsregelingen van de Rijkswet op het Nederlanderschap en van de Rijkswet Paspoortwet ontleent het Kabinet van de Gouverneur dienstverlenende, uitvoerende consulaire werkzaamheden. Daarnaast zijn de taken en inrichting van het Kabinet vastgelegd in een instellings- en beheersbesluit, evenals in een Organisatie- en Formatieplan.
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenaamde beheersafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie. 6
-
C.Beleidsconclusies
De bestuurlijke rol van de Gouverneur zowel binnen Curaçao als landsorgaan, als in relatie tot het Koninkrijk als Koninkrijksorgaan brengt met zich mee dat op het gehele werkveld van deze overheden contacten worden onderhouden. Ook onderhoudt het Kabinet ten behoeve van de Gouverneur contacten met de Staten van Curaçao, met Ministers, andere bestuurders en instituties in het Koninkrijk, Curaçao en Nederland. Verder zijn de relaties met de collega Gouverneurs van Aruba en Sint Maarten geïnstitutionaliseerd.
Met name bij de uitvoering van rijkswetgeving werkt het Kabinet samen met verschillende Nederlandse Ministeries, en diensten. Dit zijn in het bijzonder de Immigratie- en Naturalisatiedienst, de Rijksdienst voor Indentiteitsgegevens en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Binnen het land Curaçao werkt het kabinet intensief samen met de Staten, de Raad van Ministers en met diverse landsdiensten.
De meest relevante omgevingsfactor is de omvang van de externe vraag naar dienstverlening door het Kabinet (consulaire zaken, waaronder de verlening van visa voor Nederland, de BES-eilanden en het Schengengebied, reisdocumentenverstrekking en aanvragen voor verlening van het Nederlanderschap door naturalisatie en optie) en het beroep op de Gouverneur van Curaçao om als orgaan van het Koninkrijk toezicht te houden op bestuursdaden in de diverse werkterreinen van de overheid.
De beperkte omvang van het Kabinet brengt met zich mee dat de vereiste expertise en adviescapaciteit niet altijd beschikbaar is. Enige flexibiliteit bij de inzet van derden is daarom aangewezen.
Bij een aantal uitvoerende processen is het kabinet afhankelijk van de informatie die door landsdiensten wordt verstrekt. De kwaliteit en de bereidheid tot en de mate van samenwerking is daarom bepalend voor het resultaat. De samenwerkingsrelaties van het kabinet met de betrokken landsdiensten kunnen in 2015 over het algemeen als goed worden gekwalificeerd.
-
D.Budgettaire gevolgen van beleid Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Verplichtingen:
0
2.425
2.491
3.371
3.196
2.735
461
Uitgaven:
0
2.366
2.550
3.062
3.497
2.735
762
7.1
Kabinet Gouverneur Curacao
0
2.366
2.550
3.062
3.497
2.735
762
Ontvangsten:
0
- 99
148
51
106
200
- 94
7.1 Apparaat E. Toelichtingen artikelonderdelen
Specificatie apparaatuitgaven
(bedragen x € 1.000)
Apparaat
2015
Personeel
Eigen personeel
1.398
Externe inhuur
64
Overig personeel
249
Materieel
917
Overig materieel
319
Totaal apparaat1
2.947
Noot 1
Afwijking t.o.v. tabel «Budgettaire gevolgen van het beleid» betreft koersverschillen en herwaardering (Totaal € 550.000)
Ondersteuning van de Gouverneur
Het Kabinet signaleert en analyseert politieke, bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en adviseert de Gouverneur daarover. Het Kabinet is geen beleidsvormend orgaan. De informatieverwerving en analyses zijn uitsluitend bedoeld ter ondersteuning en advisering van de Gouverneur. De ambtelijke ondersteuning van de Gouverneur is er op gericht dat deze zijn taken als Lands- en Koninkrijksorgaan optimaal kan vervullen.
Bekrachtiging Landsverordeningen en Landsbesluiten
De Gouverneur bekrachtigt als hoofd van de Curaçaose regering landsverordeningen, landsbesluiten houdende algemene maatregelen en landsbesluiten. Aan de Gouverneur voorgedragen landsverordeningen en landsbesluiten worden getoetst aan de Staatsregeling, Rijkswetgeving, Algemene Maatregelen van Rijksbestuur en Verdragen, alsmede aan het algemeen belang van het Koninkrijk. Het Kabinet bereidt deze toetsing voor en adviseert de Gouverneur ter zake van de verdere afdoening.
Uitvoeringstaken
In enkele Rijkswetten is bepaald dat de Gouverneur belast is met de uitvoering. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de Paspoortwet, het Verdrag van Schengen en de Rijkswet op het Nederlanderschap. Het Kabinet zorgt voor afkondiging van Rijkswetten en Algemene Maatregelen van Rijksbestuur, geeft namens de Gouverneur paspoorten, laissez-passers en visa uit, bereidt besluiten van de Gouverneur op optieverklaringen voor, registreert naturalisatieverzoeken, neemt de leges in ontvangst en geleidt de naturalisatieverzoeken -voorzien van een advies - door, organiseert de naturalisatieceremonies en beoordeelt aanvragen voor toestemming voor schepen en luchtvaartuigen die het Curaçaose deel van het territorium van het Koninkrijk doorkruisen of willen bezoeken. Het Kabinet geeft op deze wijze, binnen de grenzen van de bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de Gouverneur van Curaçao, namens hem invulling aan diens wettelijke taken.
Paspoortuitgifte aan ingezetenen Curaçao
De Gouverneur van Curaçao heeft de procedure van de aanvraag en uitgifte van nationale paspoorten voor ingezetenen van Curaçao gemandateerd aan de landsdienst voor Burgerzaken (Kranshi). Met deze dienst wordt periodiek overlegd over de wijze waarop aan dit mandaat invulling wordt gegeven.
Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten A. Algemene doelstelling
Het Kabinet draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning van de Gouverneur in zijn hoedanigheid van vertegenwoordiger van de Koning als hoofd van de regering van het land Sint Maarten en als vertegenwoordiger van de regering van het Koninkrijk.
De taken en bevoegdheden van de Gouverneur van Sint Maarten zijn opgenomen in het Statuut voor het Koninkrijk, de Staatsregeling van Sint Maarten, verschillende (organieke) Sint Maartense landsverordeningen, Koninkrijkswetgeving en het Reglement voor de Gouverneur van Sint Maarten.
Aan het feit dat de Gouverneur bevoegd orgaan is tot uitvoering van de Rijkswet op het Nederlanderschap en van de Rijkswet Paspoortwet ontleent het Kabinet van de Gouverneur veel dienstverlenende, uitvoerende werkzaamheden. De taken en inrichting van het kabinet zijn vastgelegd in een instellings- en beheersbesluit, evenals in een Organisatie- en Formatieplan.
-
B.Rol en verantwoordelijkheid
De bestuurlijke rol van de Gouverneur zowel binnen Sint Maarten als landsorgaan, als in relatie tot het Koninkrijk als Koninkrijksorgaan brengt met zich mee dat op het gehele werkveld van deze overheden contacten worden onderhouden, ook door het kabinet ten behoeve van de Gouverneur met de Staten van Sint Maarten, met Ministers, andere bestuurders en instituties in het Koninkrijk, Sint Maarten en Nederland. De relaties met de Gouverneurs van Aruba en van Curaçao zijn geïnstitutionaliseerd en worden onderhouden.
Met name bij de uitvoering van rijkswetgeving werkt het kabinet samen met verschillende Ministeries, agentschappen en diensten. Dit zijn in het bijzonder de Immigratie- en Naturalisatiedienst, het agentschap RvIG en het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Binnen het land Sint Maarten heeft het Kabinet intensief contact met de Staten, de Raad van Ministers, de Hoge Colleges van Staat en met overige landsdiensten. De Gouverneur van Sint Maarten heeft de procedure van de aanvraag en uitgifte van nationale paspoorten aan ingezetenen van Sint Maarten deels gemandateerd aan de landsdienst voor Burgerzaken (Census Office).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten van de Gouverneurs. De Colleges voeren zelf het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel. Over de inhoud van dit beheer bestaan afspraken (de zogenoemde beheerafspraken) tussen de Minister en de Colleges, waarin recht gedaan wordt aan hun staatsrechtelijke positie.7
-
C.Beleidsconclusie
Voor de uitvoering van de werkzaamheden hebben zich weinig bijzonderheden voorgedaan. Naast een kleine toename in de afhandeling van landsregelgeving en de afgifte van reisdocumenten, zijn meer visa-aanvragen afgehandeld. 376 visa in 2015 tegen 224 visa in 2014.
-
D.Budgettaire gevolgen van het beleid Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Verplichtingen:
0
2.071
2.262
2.803
2.338
2.058
280
Uitgaven:
0
2.120
2.273
2.831
2.365
2.058
307
8.1
Kabinet Gouverneur St. Maarten
0
2.120
2.273
2.831
2.365
2.058
307
Ontvangsten:
0
6
289
80
67
50
17
-
E.Toelichting artikelonderdelen
Specificatie apparaatsuitgaven
(bedragen x € 1.000)
Apparaat
2015
Personeel
Eigen personeel
1.262
Externe inhuur
18
Overig personeel
34
Materieel
Overig materieel
752
Totaal apparaat1
2.066
Noot 1
Afwijking t.o.v. tabel «Budgettaire gevolgen van het beleid» betreft koersverschillen en herwaardering (Totaal € 299.000)
Ondersteuning van de Gouverneur
Het Kabinet signaleert en analyseert politieke, bestuurlijke en maatschappelijke ontwikkelingen en adviseert de Gouverneur daarover. Het Kabinet is geen beleidsvormend orgaan. De informatieverwerving en analyses zijn uitsluitend bedoeld ter ondersteuning en advisering van de Gouverneur.
De ambtelijke ondersteuning van de Gouverneur in de vorm van het Kabinet van de Gouverneur is er op gericht dat de Gouverneur zijn taken als Lands- en Koninkrijksorgaan op optimale wijze kan vervullen. In algemene zin wordt de Gouverneur primair door een directeur, een senior jurist en een junior jurist ondersteund. Het schrijven van toespraken, het verzamelen van bestuurlijke voorinformatie en bijvoorbeeld het voorbereiden van buitenlandse bezoeken wordt mede door directeur en senior jurist verzorgd. De directeur vergezelt de Gouverneur bij buitenlandse reizen. De adjudant is verantwoordelijk voor agendering, beveiliging en begeleiding van de Gouverneur.
Landsverordeningen en Landsbesluiten
Bij het voorbereidend proces rond Landswetgeving heeft de Gouverneur, naast de directeur, de beschikking over een junior en een senior jurist. Het Kabinet draagt bij aan de rechtsstatelijkheid binnen het land Sint Maarten. Aangeboden stukken worden voorzien van juridische en bestuurlijke adviezen en aangeboden aan de Gouverneur.
Uitvoeringstaken
In enkele verdragen en Rijkswetten is bepaald dat de Gouverneur belast is met de uitvoering. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om de Paspoortwet, het Verdrag van Schengen en de Rijkswet op het Nederlanderschap. Het Kabinet zorgt voor afkondiging van Rijkswetten en Algemene Maatregelen van Rijksbestuur, geeft namens de Gouverneur paspoorten, laissez-passers en visa uit, beoordeelt en besluit op optieverklaringen, registreert naturalisatieverzoeken, neemt de leges in ontvangst en geleidt de naturalisatieverzoeken door, organiseert de naturalisatieceremonies en beoordeelt aanvragen voor toestemming voor schepen en luchtvaartuigen die het Sint Maartense deel van het Koninkrijk doorkruisen of willen bezoeken.
Aanvragen voor paspoorten en visa worden volgens vaste procedures en wettelijke bepalingen behandeld. Voorts is op landsniveau de paspoortuitgifte door de Gouverneur gemandateerd aan het hoofd van de Burgeradministratie, voor zover het betreft de uitgifte van paspoorten aan ingezetenen van Sint Maarten.
Prestatie en productgegevens Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
Jaar: 2015
Product
Aantal
Reisdocumenten Kabinet
303
Reisdocumenten BSBV Sint Maarten
4.801
Visa
374
Naturalisatieverzoeken
98
Optieverzoeken
93
Doorgeleiden Landsbesluiten
1.130
Doorgeleiden Landsverordeningen
14
Beëdigingen
33
Adviseren en doorgeleiden voorstellen Koninklijke onderscheidingen
9
Overvliegvergunningen en havenbezoeken
24
Uitleveringen
3
Gratieverzoeken
9
-
2.NIET-BELEIDSARTIKELEN
Artikel 10. Nominaal en onvoorzien Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
2011
2012
2013
2014
Realisatie 2015
Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2015
Verschil 2015
Uitgaven:
0
0
0
0
0
0
0
10.1
Loonbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
10.2
Prijsbijstelling
0
0
0
0
0
0
0
10.3
Onvoorzien
0
0
0
0
0
0
0
-
3.BEDRIJFSVOERINGSPARAGRAAF
Artikel 1. Raad van State
De Raad van State besteedt op een gestructureerde wijze aandacht aan het primair proces, aan de ondersteunende processen en aan de hiermee samenhangende beheerstaken. De Raad beschikt over een planning en controlcyclus, die voorziet in momenten waarop (financiële) managementinformatie wordt beoordeeld.
-
1.Rechtmatigheid
In 2015 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
-
2.Totstandkoming beleidsinformatie
De totstandkoming van de beleidsinformatie in het verslagjaar voldeed aan de eisen die daaraan worden gesteld in de Rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën. Er hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan.
-
3.Financieel en materieelbeheer
De inzet van de in de Rijksbegrotingsvoorschriften genoemde instrumenten heeft in 2015 geresulteerd in beheerste bedrijfsprocessen.
Verbeteringen zijn mogelijk bij:
-
-
-
•het inkoopbeheer door betere documentering;
-
-
-
-
•het actualiseren van procesbeschrijvingen en formaliseren van interne controles;
-
-
-
-
•het tijdig administreren van verplichtingen;
-
-
-
-
•het maken van aanvullende afspraken inzake de onderlinge samenwerking over het niveau van de informatiebeveiliging en de toereikendheid van het applicatie- en systeembeheer.
-
-
4.Overige aspecten van bedrijfsvoering
De voorbereidingen op de invoering van de Modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen liggen op schema. Er hebben zich verder geen bijzonderheden voorgedaan.
Artikel 1.4 van de Aanbestedingswet (AW) stelt dat aanbestedende diensten bij meervoudig en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen (onder de Europese drempel) de ondernemers die zij uitnodigen op basis van objectieve criteria kiezen.
Bovendien moeten zij op verzoek van een ondernemer de motivering van die keuze verstrekken. Voor het verantwoordingsjaar 2015 bestond onduidelijkheid over de vraag of en zo ja welke documentatievereisten werden gesteld aan deze keuze.
Voor het verantwoordingsjaar 2015 heeft de Algemene Rekenkamer aangekondigd dat in afwachting van nadere kaders voor het controlejaar 2015 de motivering van de objectieve leverancierskeuze voor alle inkopen tussen de nul en € 33.000 niet in het rechtmatigheidsoordeel wordt betrokken. Bevindingen op dit punt bij inkopen boven deze grens kunnen leiden tot onzekerheden in de inkoopstroom.
Voor 2016 en volgende jaren wordt een nader kader opgesteld dat kan rekenen op draagvlak bij alle betrokken partijen (regelgevers, kaderstellers, uitvoerders en controleurs).
Artikel 2. Algemene Rekenkamer
De Algemene Rekenkamer besteedt op een gestructureerde wijze aandacht aan het primaire proces, aan de ondersteunende processen en aan de hiermee samenhangende beheerstaken. Op basis van maandelijkse managementinformatie beoordelen we of die processen doelmatig en rechtmatig worden uitgevoerd. In viermaandelijkse rapportages volgen we de inhoudelijke voortgang van ons werkprogramma en het bereiken van onze doelen. In deze paragraaf lichten we opvallende zaken in de bedrijfsvoering toe.
-
1.Rechtmatigheid
In 2015 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
-
2.Totstandkoming beleidsinformatie
De managementinformatiesystemen hebben voldaan aan de kwaliteitseisen. Er hebben zich in 2015 geen zodanige verstoringen voorgedaan dat de juistheid, volledigheid, tijdigheid, continuïteit en vertrouwelijkheid in gevaar zijn gebracht. De managementinformatie is reproduceerbaar.
Naast de maandelijkse managementinformatie werden viermaandelijkse rapportages opgesteld. Enerzijds bedoeld om intern inzicht te krijgen in de impact van onze activiteiten en om hieruit lessen te trekken voor de toekomst. Anderzijds om de uitvoering van ons werkprogramma in kaart te brengen en eventueel bij te stellen. Door die informatie kunnen we beter sturen op de uitvoering van ons werkprogramma en op verbetering van onze werkzaamheden.
-
3.Financieel en materieel beheer
De inzet van de beheersinstrumenten heeft in 2015 geresulteerd in beheerste bedrijfsprocessen. De belangrijkste punten die zijn gerealiseerd zijn:
P-controles
Met P-direkt zijn in de vorm van een overdrachtsprotocol, afspraken gemaakt over de verantwoordelijkheden ten aanzien van de verbijzonderde IC op de HR(+)-taken. P-direkt rapporteert haar bevindingen in beheersverslagen over de betrouwbaarheid en controleerbaarheid van haar primaire dienstverlening aan de Algemene Rekenkamer. De ADR voorziet deze beheersverslagen van een accountantsverklaring. P-direkt heeft aangegeven deze beheersverslagen te zullen opstellen. De Algemene Rekenkamer heeft met P-direct afgesproken in ieder geval over 2015 nog een dergelijk beheersverslag zal opstellen, voorzien van een accountantsverklaring.
Frauderisico's
In de bedrijfsvoering van de Algemene Rekenkamer doen zich geen bijzondere frauderisico's voor. De gebruikelijke risico's die zich voordoen in het inkoopproces en het betaalproces worden beheerst door functiescheiding, bevoegdhedentoekenning waaronder een dubbele autorisatie op betalingen, interne controles en budgettering.
Budgetbeheersing
In 2015 heeft de Algemene Rekenkamer invulling gegeven aan de inspanningsverplichting Rutte I en heeft zij haar begroting nagenoeg geheel uitgeput. Gegeven de kostenstructuur van de Algemene Rekenkamer is het grootste deel van de inspanningsverplichting gerealiseerd door een lagere personele bezetting. De resterende flexibiliteit van de begroting is derhalve beperkt.
Tijdigheid betaling crediteuren
79% van de facturen is binnen dertig dagen na factuurdatum betaald. Hiermee voldoen we nog niet aan onze doelstelling om tenminste 90% van de facturen binnen dertig dagen te betalen. De oorzaak van late betaling ligt in een aantal gevallen in een dispuut met de leverancier omdat niet conform de contractuele afspraken wordt gefactureerd. In een aantal gevallen worden facturen pas ver na de factuurdatum ontvangen en zijn scans niet op een juiste manier in de digitale workflow gebracht. Overigens bedraagt de gemiddelde betaaltermijn in 2015 21 dagen.
Samenwerking Tweede Kamer
Sinds 2011 maakt de Algemene Rekenkamer gebruik van het financieel informatiesysteem van de Tweede Kamer en maakt zij gebruik van de technische en financiële infrastructuur.
De samenwerking, die in beginsel was gericht op een aantal basisfunctionaliteiten, is in de afgelopen jaren uitgebreid met onder andere functionaliteiten voor bestellen en inkopen, het scannen en goedkeuren van digitale facturen en het genereren van managementrapportages.
Door deze ontwikkeling was het wenselijk om de bestaande samenwerking te formaliseren in een samenwerkingsovereenkomst waarin producten, diensten, rollen en verantwoordelijkheden zijn benoemd.
Daarnaast loopt er vanaf 11 mei een pilot van 1 jaar waarbij de 2 financieel medewerkers van de Algemene Rekenkamer ook fysiek bij de Tweede Kamer zijn ondergebracht. Doel van de pilot is om te bekijken of het uitbesteden van administratieve taken aan de Tweede Kamer een passende, en met name werkbare, oplossing is om de continuïteit van de administratieve gegevensverwerking van de Algemene Rekenkamer beter te waarborgen.
-
4.Overige aspecten van bedrijfsvoering
Artikel 1.4 van de Aanbestedingswet (AW) stelt dat aanbestedende diensten bij meervoudig en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen (onder de Europese drempel) de ondernemers die zij uitnodigen op basis van objectieve criteria kiezen.
Bovendien moeten zij op verzoek van een ondernemer de motivering van die keuze verstrekken. Voor het verantwoordingsjaar 2015 bestond onduidelijkheid over de vraag of en zo ja welke documentatievereisten werden gesteld aan deze keuze.
Voor het verantwoordingsjaar 2015 heeft de Algemene Rekenkamer aangekondigd dat in afwachting van nadere kaders voor het controlejaar 2015 de motivering van de objectieve leverancierskeuze voor alle inkopen tussen de nul en € 33.000 niet in het rechtmatigheidsoordeel wordt betrokken. Bevindingen op dit punt bij inkopen boven deze grens kunnen leiden tot onzekerheden in de inkoopstroom.
Voor 2016 en volgende jaren wordt een nader kader opgesteld dat kan rekenen op draagvlak bij alle betrokken partijen (regelgevers, kaderstellers, uitvoerders en controleurs).
Artikel 3. De Nationale ombudsman 1. Rechtmatigheid
In 2015 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
-
2.Totstandkoming beleidsinformatie
De totstandkoming van de beleidsinformatie in het jaarverslag voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld in de Rijksbegroting voorschriften van het Ministerie van Financiën. Er hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan. Voor de totstandkoming van de beleidsinformatie wordt gebruik gemaakt van diverse systemen. De huidige systemen doen waarvoor ze zijn ingericht en volgen elke klacht. De systemen worden gebruikt voor het vergaren van informatie voor het jaarverslag, incidentele verslagen en voor managementrapportages per maand en kwartaal
-
3.Financieel en materieelbeheer
Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht.
-
4.Overige aspecten van bedrijfsvoering
Artikel 1.4 van de Aanbestedingswet (AW) stelt dat aanbestedende diensten bij meervoudig en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen (onder de Europese drempel) de ondernemers die zij uitnodigen op basis van objectieve criteria kiezen.
Bovendien moeten zij op verzoek van een ondernemer de motivering van die keuze verstrekken. Voor het verantwoordingsjaar 2015 bestond onduidelijkheid over de vraag of en zo ja welke documentatievereisten werden gesteld aan deze keuze.
Voor het verantwoordingsjaar 2015 heeft de Algemene Rekenkamer aangekondigd dat in afwachting van nadere kaders voor het controlejaar 2015 de motivering van de objectieve leverancierskeuze voor alle inkopen tussen de nul en € 33.000 niet in het rechtmatigheidsoordeel wordt betrokken. Bevindingen op dit punt bij inkopen boven deze grens kunnen leiden tot onzekerheden in de inkoopstroom.
Voor 2016 en volgende jaren wordt een nader kader opgesteld dat kan rekenen op draagvlak bij alle betrokken partijen (regelgevers, kaderstellers, uitvoerders en controleurs).
Artikel 4. Kanselarij der Nederlandse Orden 1. Rechtmatigheid
In 2015 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
-
2.Totstandkoming beleidsinformatie
Uit diverse interne informatiesystemen wordt informatie gegenereerd over het primaire proces en over bedrijfsvoeringaspecten. Deze informatie wordt wekelijks in het MT behandeld en op basis van deze informatie worden zo nodig maatregelen genomen. Informatie over de voortgang in het primaire proces wordt periodiek in het Kapittel voor de Civiele Orden besproken.
-
3.Financieel en materieelbeheer
Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht. Het voorraadsysteem van de versierselen is gekoppeld aan het financiële systeem. Hierdoor is er controle en is de actuele waarde van de voorraad goed inzichtelijk.
In 2014 is Doc-Direkt ingehuurd om in het archief de dossiers te ordenen en dat is in 2015 afgerond.
De vervanging van het ICT-decoratiesysteem Daisy is in volle gang en dit zal in 2016/2017 nog doorlopen. De vervanging is noodzakelijk, omdat het systeem in een verouderende techniek is gebouwd en derhalve niet meer onderhouden kan worden.
-
4.Overige aspecten van bedrijfsvoering
Huisstijl
In 2015 is er een nieuwe huisstijl voor de Kanselarij der Nederlandse Orden (KNO), voor het Kapittel voor de Civiele Orden en voor het Kapittel der Militaire Willems-Orde geïmplementeerd. Deze huisstijl is niet alleen op de papieren uitingen van de KNO terug te vinden maar ook zijn er diverse digitale aanpassingen gemaakt opdat er vanuit de KNO ook digitaal herkenbaar gecommuniceerd kan worden.
Aanbestedingswet
Artikel 1.4 van de Aanbestedingswet (AW) stelt dat aanbestedende diensten bij meervoudig en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen (onder de Europese drempel) de ondernemers die zij uitnodigen op basis van objectieve criteria kiezen.
Bovendien moeten zij op verzoek van een ondernemer de motivering van die keuze verstrekken. Voor het verantwoordingsjaar 2015 bestond onduidelijkheid over de vraag of en zo ja welke documentatievereisten werden gesteld aan deze keuze.
Voor het verantwoordingsjaar 2015 heeft de Algemene Rekenkamer aangekondigd dat in afwachting van nadere kaders voor het controlejaar 2015 de motivering van de objectieve leverancierskeuze voor alle inkopen tussen de nul en € 33.000,- niet in het rechtmatigheidsoordeel wordt betrokken. Bevindingen op dit punt bij inkopen boven deze grens kunnen leiden tot onzekerheden in de inkoopstroom.
Voor 2016 en volgende jaren wordt een nader kader opgesteld dat kan rekenen op draagvlak bij alle betrokken partijen (regelgevers, kaderstellers, uitvoerders en controleurs).
Artikel 6. Kabinet van de Gouverneur van Aruba 1. Rechtmatigheid
In 2015 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
-
2.Totstandkoming beleidsinformatie
Gegevens over naturalisatieverzoeken, reisdocumenten, visa en optieverzoeken worden ontleend aan de wettelijke registratie, tezamen met de verplichting tot archiveren van de bijbehorende documenten. Voornoemde registraties worden ondersteund door geautomatiseerde gegevensbestanden (zoals RAAS en NVIS). Voorts worden gegevens voor de andere categorieën ontleend aan het Document Management System, waarin alle inkomende en uitgaande stukken waarop een archiveringsverplichting ligt, worden geregistreerd.
-
3.Financieel en materieelbeheer
Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht.
In 2015 is een inventarisatie gemaakt van onder andere de voorraad afgestoten/ afgeschreven elektronische apparatuur, zoals pc, printers, etcetera.
Veiligheidsgevoelige (delen van) apparatuur en informatiedragers zijn verwijderd en conform protocol hetzij vernietigd danwel retourgezonden aan de verantwoordelijke instantie in Nederland.
-
4.Overige aspecten van bedrijfsvoering
Organisatie
In maart 2015 hebben zowel de uitgezonden directeur als de uitgezonden plaatsvervangend directeur hun plaatsing bij het Kabinet beëindigd. Per maart 2015 zijn de nieuwe uitgezonden directeur en de uitgezonden plaatsvervangend directeur aangetreden. De personeelsbezetting van het Kabinet was in 2015 compleet. In het Organisatieplan uit 2009 van het Kabinet was een functie backoffice medewerker opgenomen. Voorzover bekend is deze functie nooit vervuld vanwege de budgettering.
Huisvesting
Reguliere en ad-hoc onderhoudswerkzaamheden aan de huisvesting van het Kabinet zijn uitgevoerd. Lekkage door meerjarig achterstallig dakonderhoud is opgelost door de vernieuwing van enkele delen van het dak.
De (renovatie van de) ambtswoning is in het derde kwartaal 2015 opgeleverd. Inrichting heeft in 2015 niet meer kunnen plaatsvinden. Gestreefd wordt de inrichting voor eind tweede kwartaal 2016 af te ronden. Dit in verband met het verwachte aantreden van de nieuwe Gouverneur in het derde kwartaal 2016.
Aanbestedingswet
Artikel 1.4 van de Aanbestedingswet (AW) stelt dat aanbestedende diensten bij meervoudig en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen (onder de Europese drempel) de ondernemers die zij uitnodigen op basis van objectieve criteria kiezen.
Bovendien moeten zij op verzoek van een ondernemer de motivering van die keuze verstrekken. Voor het verantwoordingsjaar 2015 bestond onduidelijkheid over de vraag of en zo ja welke documentatievereisten werden gesteld aan deze keuze.
Voor het verantwoordingsjaar 2015 heeft de Algemene Rekenkamer aangekondigd dat in afwachting van nadere kaders voor het controlejaar 2015 de motivering van de objectieve leverancierskeuze voor alle inkopen tussen de nul en € 33.000 niet in het rechtmatigheidsoordeel wordt betrokken. Bevindingen op dit punt bij inkopen boven deze grens kunnen leiden tot onzekerheden in de inkoopstroom.
Voor 2016 en volgende jaren wordt een nader kader opgesteld dat kan rekenen op draagvlak bij alle betrokken partijen (regelgevers, kaderstellers, uitvoerders en controleurs).
Artikel 7. Kabinet van de Gouverneur van Curaçao 1. Rechtmatigheid
De begrotingsuitvoering wordt regulier door de Auditdienst Rijk gecontroleerd.
-
2.Totstandkoming beleidsinformatie
Gegevens over naturalisatieverzoeken, reisdocumenten, visa en optieverzoeken worden ontleend aan de wettelijke registratie, tezamen met de verplichting tot archiveren van de bijbehorende documenten. Voornoemde registraties worden ondersteund door de geautomatiseerde gegevensbestanden (zoals RAAS en NVIS). Voorts worden gegevens voor de andere categorieën ontleend aan het Document Management System, waarin alle inkomende en uitgaande stukken waarop een archiveringsverplichting ligt, worden geregistreerd.
-
3.Financieel en materieelbeheer
Sturing van het financieel beheer verloopt op basis van een maandelijkse vergelijking tussen de begroting, het maandelijks gegenereerde uitputtingsoverzicht en de voorgenomen uitgaven.
-
4.Overige aspecten van bedrijfsvoering
Organisatie
In mei 2015 zijn de functiebeschrijvingen van alle personeelsleden opnieuw beschreven en gewaardeerd. Daarnaast is het organigram aangepast.
Per 16 november jl. is de medewerker Financiën en intern beheer met ontslag gegaan. De verwachting is dat deze vacature begin 2016 wordt ingevuld. Tot die tijd wordt er een externe kracht op deze functie ingezet.
Huisvesting
Het noodzakelijke onderhoud aan het paleis en de noodzakelijke renovatie van de niet publieke delen is in 2015 nagenoeg afgerond. Een aantal punten uit de opleveringsrapporten dienen nog opgelost te worden. Hierdoor hebben de laatste termijnbetalingen aan de betreffende aannemers nog niet plaatsgevonden.
Aanbestedingswet
Artikel 1.4 van de Aanbestedingswet (AW) stelt dat aanbestedende diensten bij meervoudig en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen (onder de Europese drempel) de ondernemers die zij uitnodigen op basis van objectieve criteria kiezen.
Bovendien moeten zij op verzoek van een ondernemer de motivering van die keuze verstrekken. Voor het verantwoordingsjaar 2015 bestond onduidelijkheid over de vraag of en zo ja welke documentatievereisten werden gesteld aan deze keuze.
Voor het verantwoordingsjaar 2015 heeft de Algemene Rekenkamer aangekondigd dat in afwachting van nadere kaders voor het controlejaar 2015 de motivering van de objectieve leverancierskeuze voor alle inkopen tussen de nul en € 33.000 niet in het rechtmatigheidsoordeel wordt betrokken. Bevindingen op dit punt bij inkopen boven deze grens kunnen leiden tot onzekerheden in de inkoopstroom.
Voor 2016 en volgende jaren wordt een nader kader opgesteld dat kan rekenen op draagvlak bij alle betrokken partijen (regelgevers, kaderstellers, uitvoerders en controleurs).
Artikel 8. Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten 1. Rechtmatigheid
In 2015 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid niet overschreden. Er is sprake van een getrouwe weergave.
-
2.Totstandkoming beleidsinformatie
De totstandkoming van de beleidsinformatie in het jaarverslag voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld in de Rijksbegrotingvoorschriften van het Ministerie van Financiën. Er hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan.
Processen en informatie worden beheerd in een Document Management Systeem (DMS). Aanvraag en uitgifte van paspoorten en visa worden in beheerssystemen van Buitenlandse Zaken verwerkt. Ook organisatie en personeelsinformatie is gedocumenteerd en een geactualiseerd O&F-rapport per 1 juli 2015 is afgerond.
-
3.Financieel en materieel beheer
Het financieel beheer voldoet aan de eisen van rechtmatigheid, ordelijkheid en controleerbaarheid en wordt overigens zo doelmatig mogelijk ingericht.
-
4.Overige aspecten van bedrijfsvoering
Artikel 1.4 van de Aanbestedingswet (AW) stelt dat aanbestedende diensten bij meervoudig en enkelvoudig onderhandse aanbestedingen (onder de Europese drempel) de ondernemers die zij uitnodigen op basis van objectieve criteria kiezen.
Bovendien moeten zij op verzoek van een ondernemer de motivering van die keuze verstrekken. Voor het verantwoordingsjaar 2015 bestond onduidelijkheid over de vraag of en zo ja welke documentatievereisten werden gesteld aan deze keuze.
Voor het verantwoordingsjaar 2015 heeft de Algemene Rekenkamer aangekondigd dat in afwachting van nadere kaders voor het controlejaar 2015 de motivering van de objectieve leverancierskeuze voor alle inkopen tussen de nul en € 33.000 niet in het rechtmatigheidsoordeel wordt betrokken. Bevindingen op dit punt bij inkopen boven deze grens kunnen leiden tot onzekerheden in de inkoopstroom.
Voor 2016 en volgende jaren wordt een nader kader opgesteld dat kan rekenen op draagvlak bij alle betrokken partijen (regelgevers, kaderstellers, uitvoerders en controleurs).
-
C.JAARREKENING 2015
-
1.De verantwoordingsstaat 2015 van de overige Hoge Colleges van Staat en Kabinetten (IIB)
-1-
-2-
3=(2-1)
Art.
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Realisatie
Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Verplichtingen
Uitgaven
Ontvangsten
Totaal
113.808
113.808
5.695
117.242
117.264
6.826
3.434
3.456
1.131
Beleidsartikelen
1
Raad van State
59.034
59.034
1.950
59.570
59.502
2.017
536
468
67
2
Algemene Rekenkamer
28.750
28.750
1.217
28.531
28.714
1.137
-
-219
-
-36
-
-80
3
De Nationale ombudsman
15.461
15.461
2.189
17.674
17.016
3.192
2.213
1.555
1.003
4
Kanselarij Nederlandse Orden
3.975
3.975
29
3.933
4.170
241
-
-42
195
212
6
Kabinet Gouverneur Aruba
1.795
1.795
60
2.000
2.000
66
205
205
6
7
Kabinet Gouverneur Curacao
2.735
2.735
200
3.196
3.497
106
461
762
-
-94
8
Kabinet Gouverneur St. Maarten
2.058
2.058
50
2.338
2.365
67
280
307
17
Niet beleidsartikelen
10
Nominaal en onvoorzien
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-
2.Saldibalans per 31 december 2015 van de Overige
Hoge Colleges van Staat en Kabinetten (HIIB) (Bedragen x € 1.000,-)
Activa
31-12-’15
31-12-’14
Passiva
31-12-’15
31-12-’14
1)
Uitgaven ten laste van de begroting 2015
117.264
116.145
2)
Ontvangsten ten gunste van de begroting 2015
6.826
6.665
3)
Liquide middelen
394
215
4)
Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding
0
0
4a)
Rekening-courant Rijkshoofdboekhouding
109.464
107.071
5a)
Tegenrekening begrotingsreserves
0
0
5)
Begrotingsreserves
0
0
6)
Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)
349
589
7)
Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)
1.717
3.213
8)
Kas-transverschillen
0
0
subtotaal
118.007
116.949
subtotaal
118.007
116.949
9)
Openstaande rechten
0
0
9a)
Tegenrekening openstaande rechten
0
0
10)
Extra-comptabele vorderingen
415
229
10a)
Tegenrekening extra-comptabele vorderingen
415
229
11a)
Tegenrekening extra-comptabele schulden
0
0
11)
Extra-comptabele schulden
0
0
12)
Voorschotten
1.832
1.261
12a)
Tegenrekening voorschotten
1.832
1.261
13a)
Tegenrekening garantie-verplichtingen
0
0
13)
Garantieverplichtingen
0
0
14a)
Tegenrekening openstaande verplichtingen
4.407
4.568
14)
Openstaande verplichtingen
4.407
4.568
15)
Deelnemingen
0
0
15a)
Tegenrekening deelnemingen
0
0
TOTAAL
124.661
123.007
TOTAAL
124.661
123.007
TOELICHTING OP DE SALDIBALANS per 31 december 2015 Hoge Colleges van Staat en Kabinetten (HIIB)
Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2015
Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar 2015 waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd.
Ad 3. Liquide middelen
De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.
Het totaalbedrag is als volgt opgebouwd:
(Bedragen in €)
Raad van State
1.169
Algemene Rekenkamer
2.287
Nationale ombudsman
10
Kanselarij der Nederlandse Orden
624
Kabinet van de Gouverneur van Aruba
94.429
Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
256.694
Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
38.462
Totaal
393.675
Ad 4a. Rekening-courant RHB
Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding (RHB) is de financiële verhouding met het Ministerie van Financiën weergegeven. Opgenomen zijn de bedragen conform Rekening-courant afschriften en het saldobiljet van genoemde Colleges. De volgende Rekening-courantverhouding is opgenomen in de balans:
(Bedragen in €)
Rekening-courant FIN/RHB
109.463.287
Totaal
109.463.287
Ad 6. Uitgaven buiten begrotingsverband (=intra-comptabele vorderingen)
Het totaalbedrag is als volgt opgebouwd:
(Bedragen in €)
a)
Vorderingen kasbeheerders:
Raad van State
115.514
Algemene Rekenkamer
4.573
Nationale ombudsman
2.105
Kabinet van de Gouverneur van Aruba
11.721
Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
13.901
Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
4.148
b)
Overige intra-comptabele vorderingen:
196.761
Totaal
348.723
Ad a) Vorderingen kasbeheerders
De vorderingen van de Raad van State hebben voornamelijk betrekking op door te berekenen loonkosten in verband met detacheringen (€ 74.601) en levensloopregeling (€ 22.395).
De vorderingen van de Algemene Rekenkamer bestaan voornamelijk uit nog te verrekenen pensioenpremies (€ 2.714) en een te verrekenen bedrag met het Min. van Financiën (€ 1.496).
De vorderingen van de Nationale ombudsman betreft een dubbele betaling en een vordering inzake de IKAP regeling.
De vorderingen van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba hebben voornamelijk betrekking op verstrekte voorschotten aan eigen personeel (€ 7.963) en een nog te ontvangen bedrag.
De vorderingen van het Kabinet van de Gouverneur van Curaçao hebben voornamelijk betrekking op verstrekte voorschotten aan eigen personeel (€ 2.878) en op diverse nog te ontvangen bedragen (€ 8.140).
De vorderingen bij het Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten bestaan voornamelijk uit een te verrekenen dubbele betaling (€ 1.369) en een verstrekte borgsom (€ 2.612).
Ad b) Overige intra-comptabele vorderingen
De overige posten bestaan uit vorderingen op het eigen personeel (€ 196.761).
Ad 7. Ontvangsten buiten begrotingsverband (=intra-comptabele schulden)
Het totaalbedrag is als volgt opgebouwd:
(Bedragen in €)
a)
Schulden kasbeheerders:
Raad van State
292.204
Algemene Rekenkamer
2.549
Kabinet van de Gouverneur van Aruba
28.567
Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
97.884
Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten
20.516
b)
Overige intra-comptabele schulden:
1.275.213
Totaal
1.716.933
Ad a) Schulden kasbeheerders
De schuld van de Raad van State bestaat voornamelijk uit permanente bevoorschotting van griffierechten die maandelijks per incasso worden verrekend (€ 195.344), betalingen onderweg (€ 12.568) en diverse posten in onderzoek (€ 73.822).
De schuld van de Algemene Rekenkamer bestaat uit diverse opnieuw te betalen bedragen vanwege een foutief bankrekeningnummer.
De schuld van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba bestaat uit nog af te dragen naturalisatie- en paspoortgelden.
De schuld van het Kabinet van de Gouverneur van Curaçao bestaat voornamelijk uit nog af te dragen naturalisatie- en paspoortgelden (€ 89.983).
De schuld van het Kabinet van de Gouverneur van Sint Maarten bestaat uit af te dragen naturalisatie- en paspoortgelden (€ 15.345) en af te dragen pensioengelden (€ 5.171).
Ad b) Overige intracomptabele schulden
De schuld betreft de in de maand december ingehouden loonheffing en sociale premies die in januari 2016 door het Ministerie aan de betreffende instanties worden afgedragen.
Ad 10. Extra-comptabele vorderingen
Ad 10a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen
Het totaalbedrag is als volgt opgebouwd:
(Bedragen in €)
Vorderingen kasbeheerders:
Algemene Rekenkamer
115.219
Nationale ombudsman
299.536
Totaal
414.755
Het saldo van de Algemene Rekenkamer betreft voornamelijk een vordering aangaande detacheringen (€ 81.771) en een vordering op Rijksdienst Ondernemend Nederland in het kader van het project Irak (€ 32.488).
Het saldo van de Nationale ombudsman betreft voornamelijk vorderingen op basis van het vergoedingen besluit NOM 2015 (€ 57.143) alsmede vorderingen aangaande detacheringen (€ 229.665).
Ad 12. Voorschotten
Ad 12a. Tegenrekening voorschotten
Het saldo van de per 31 december 2015 openstaande voorschotten en van de in 2015 afgerekende voorschotten is als volgt opgebouwd:
Stand openstaande voorschotten per 31 december 2015:
(Bedragen in €)
Voorschotten kasbeheerders:
Raad van State
837.591
Algemene Rekenkamer
283.888
Nationale ombudsman
620.072
Kanselarij der Nederlandse Orden
81.366
Kabinet van de Gouverneur van Aruba
5.580
Kabinet van de Gouverneur van Curaçao
2.879
Totaal
1.831.376
De voorschotten van bovenstaande kasbeheerders bestaan voornamelijk uit aan Loyalis verstrekte voorschotten vanaf 2012. Deze worden per jaar afgerekend na ontvangst van een goedkeurende accountantsverklaring.
De voorschotten van het Kabinet van de Gouverneur van Aruba bestaan uit verstrekte voorschotten t.b.v. vliegtickets.
De voorschotten van het Kabinet van de Gouverneur van Curaçao bestaan uit personeelsvoorschotten (€ 2.087) en een correctiepost (€ 792).
Overzicht afgerekende voorschotten in 2015:
(Bedragen in €)
Afgerekende voorschotten kasbeheerders
Algemene Rekenkamer
14.023
Kabinet v.d. Gouverneur van Aruba
14.350
Kabinet v.d. Gouverneur van CUR.
12.787
Totaal
41.160
Ad 14. Openstaande verplichtingen
Ad 14a. Tegenrekening openstaande verplichtingen
(Bedragen in €)
Verplichtingen per 1/1
4.567.980
Aangegane verplichtingen in 2015
117.241.444
+/+
121.809.424
Tot betaling gekomen in 2015
117.263.234
Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren
139.767
117.403.001
-/-
Verplichtingen Binnen Begrotingsverband
4.406.423
-
3.WNT-verantwoording 2015 - Overige Hoge Colleges van Staat
Inleiding
De Wet normering topinkomens (WNT) bepaalt dat de bezoldiging en eventuele ontslaguitkeringen van topfunctionarissen en gewezen topfunctionarissen in de publieke en semi-publieke sector op naamsniveau vermeld moeten worden in het financieel jaarverslag. Deze publicatieplicht geldt tevens voor topfunctionarissen die bij een WNT-instelling geen - al dan niet fictieve - dienstbetrekking hebben of hadden. Daarnaast moeten van niet-topfunctionarissen de bezoldiging en/of eventuele ontslaguitkeringen (zonder naamsvermelding) gepubliceerd worden indien deze het wettelijk maximum te boven gaan. Niet-topfunctionarissen zonder dienstverband vallen echter buiten de reikwijdte van de wet.
Voor de Hoge Colleges van Staat heeft de publicatieplicht betrekking op onderstaande functionarissen. De bezoldigingsgegevens van de leden van de Top Management Groep zijn opgenomen in het jaarverslag van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. Het wettelijk bezoldigingsmaximum bedraagt in 2015 € 178.000. Voor topfunctionarissen zonder dienstbetrekking geldt de norm uit 2014, namelijk € 230.474.
In artikel 10b van de Beleidsregels WNT 2016 (Staatscourant 2016, nr. 13373) is bepaald dat er geen toezicht of handhaving zal plaatsvinden op de naleving van de publicatieplicht van uitkeringen wegens beëindiging dienstverband aan niet-topfunctionarissen voortvloeiend uit contractovername door een mobiliteitsbureau. In 2016 is namelijk gebleken dat voor deze categorie de volledige uitvoering van de wettelijke bepalingen bij een aantal instellingen op korte termijn niet mogelijk is. Accountants hoeven in dat geval op dit onderdeel van de financiële verslagen ook geen controle uit te voeren (niet op volledigheid en niet op juistheid). Het inventariseren van de contractovernames en de daarmee gemoeide uitkeringen aan niet-topfunctionarissen in 2015 is om die reden achterwege gelaten.
Bezoldiging van (gewezen) topfunctionarissen
Naam instelling
Naam (gewezen) topfunctionaris
Functie
Datum aanvang dienstverband (indien van toepassing)
Datum einde dienstverband (indien van toepassing)
Omvang dienstverband (fte)
Op externe inhuur-basis (nee; ≤ 6 mnd; > 6 mnd)
Beloning
Onkosten-vergoedingen (belast)
Voorzieningen t.b.v. beloningen betaalbaar op termijn
Totale bezoldiging in 2015
Individueel WNT- maximum
Motivering (indien overschrij-ding)
Algemene Rekenkamer
Mevr. E.M.A. van Schoten
Secretaris
1
nee
125.023
6.458
15.367
146.848
178.000
Kanselarij der Nederlandse Orden
Mevr. M.A.K. van Grieken
Directeur
0,94
nee
106.199
3.229
14.085
123.513
167.320
Nationale pmbudsman
Mevr. G. Bekman
Algemeen directeur
1
nee
123.436
3.229
15.271
141.936
178.000
Raad van State
Dhr. H.H.C. Visser
Secretaris
1,06
nee
144.131
6.458
14.353
164.942
178.000
Gewezen topfunctionarissen zijn gemarkeerd met *).
Wanneer op een topfunctionaris een vordering is ingesteld vanwege een onverschuldigde betaling is dit gemarkeerd in de kolom Motivering met **).
Naast de hierboven vermelde functionarissen zijn er geen andere functionarissen die in 2015 een bezoldiging boven het toepasselijke WNT-maximum hebben ontvangen,of waarvoor in eerdere jaren een vermelding op grond van de WOPT of de WNT heeft plaatsvinden of had moeten plaatsvinden. Er zijn in 2015 geen ontslaguitkeringen betaald die op grond van de WNT dienen te worden gerapporteerd.
Noot 1
Comptabiliteitswet, artikel 19.
Noot 2
Comptabiliteitswet 2001, artikel 19.
Noot 3
Comptabiliteitswet 2001, artikel 19.
Noot 4
CW artikel 19:
sub 5.Onze Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal en van de begroting van de Colleges, genoemd in artikel 1, eerste lid, onder g.
sub 6.De Colleges, genoemd in artikel 1, eerste lid, onder e tot en met h, voeren het beheer over hun begroting of hun begrotingsdeel.
sub 7.Over de aan dit beheer te geven inhoud maakt Onze betrokken Minister afspraken met de onderscheiden Colleges, waarin recht wordt gedaan aan hun staatsrechtelijke positie
Noot 5
Comptabiliteitswet, artikel 19.
Noot 6
Comptabiliteitswet, artikel 19.
Noot 7
Comptabiliteitswet 2001, artikel 19.