Uitvoeringsverordening 2016/346 - In het douane-informatiesysteem op te nemen gegevens

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze uitvoeringsverordening is op 11 maart 2016 gepubliceerd en is op 31 maart 2016 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Uitvoeringsverordening (EU) 2016/346 van de Commissie van 10 maart 2016 tot vaststelling van de in het douane-informatiesysteem op te nemen gegevens

officiële Engelstalige titel

Commission Implementing Regulation (EU) 2016/346 of 10 March 2016 determining the items to be included in the Customs Information System
 
Rechtsinstrument Uitvoeringsverordening
Wetgevingsnummer Uitvoeringsverordening 2016/346
Celex-nummer i 32016R0346

3.

Key dates

Document 10-03-2016; Datum goedkeuring
Bekendmaking in Publicatieblad 11-03-2016; PB L 65 p. 40-48
Inwerkingtreding 31-03-2016; in werking datum publicatie +20 zie art 3
01-09-2016; Toepassing zie art 3
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

11.3.2016   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 65/40

 

UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2016/346 VAN DE COMMISSIE

van 10 maart 2016

tot vaststelling van de in het douane-informatiesysteem op te nemen gegevens

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

Gezien Verordening (EG) nr. 515/97 van de Raad van 13 maart 1997 betreffende de wederzijdse bijstand tussen de administratieve autoriteiten van de lidstaten en de samenwerking tussen deze autoriteiten en de Commissie met het oog op de juiste toepassing van de douane- en landbouwvoorschriften (1), en met name artikel 25, lid 1,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het doel van het douane-informatiesysteem (DIS) is de bevoegde autoriteiten bij te staan bij het voorkomen, onderzoeken en vervolgen van verrichtingen die in strijd zijn met de douane- en landbouwvoorschriften. Met het oog hierop voeren de bevoegde autoriteiten van de lidstaten informatie over relevante gebeurtenissen, zoals de inbeslagneming of vasthouding van goederen, in het DIS in. Het is nodig de lijst van de in het DIS op te nemen gegevens bij te werken, zodat het systeem blijft voldoen aan de behoeften van de bevoegde autoriteiten.

 

(2)

Elke in het DIS gerapporteerde gebeurtenis bestaat uit een aantal kernelementen die noodzakelijk zijn voor een zinvolle interpretatie van de zaak. Om de bevoegde autoriteiten in staat te stellen specifieke zaken of gebeurtenissen vlot terug te vinden in het DIS, dient het mogelijk te zijn in het DIS te zoeken op referentie van een zaak en dienen die referenties bijgevolg in het DIS te worden opgenomen.

 

(3)

Bij frauduleuze activiteiten zijn gewoonlijk een of meer personen actief betrokken. De correcte en ondubbelzinnige identificatie van personen die betrokken zijn bij potentieel frauduleuze activiteiten, is van het allergrootste belang om de gebeurtenissen succesvol te kunnen onderzoeken. Gegevens over bedrijven en personen die betrokken zijn bij frauduleuze of potentieel frauduleuze activiteiten, dienen daarom in het DIS te worden ingevoerd.

 

(4)

Aangezien de werkwijze bij commerciële fraude en de wijze van onttrekking afhangen van het vervoermiddel, is het belangrijk om specifieke kenmerken van het vervoermiddel als verplicht gegeven in het DIS op te nemen.

 

(5)

Transportpatronen waarvoor geen economische rechtvaardiging bestaat, worden beschouwd als relevante indicatoren voor bepaalde soorten fraude, zoals onjuiste oorsprongsverklaringen. Het is dus belangrijk details van de gebruikte transportroutes te kennen, omdat die van belang kunnen zijn bij de opsporing van frauduleuze activiteiten. Informatie over de verschillende etappes van de transportroute is daarom essentieel voor een gedegen onderzoek van douanegerelateerde fraude en moet in het DIS worden opgenomen.

 

(6)

Douanerechten en andere heffingen verschillen naargelang van de specifieke kenmerken van het product. Om een gedegen opvolging van de in het DIS gerapporteerde zaken of gebeurtenissen te garanderen, moeten specificaties van de betrokken goederen in het DIS kunnen worden ingevoerd.

 

(7)

Analyse van de inbeslagneming, verbeurdverklaring of vasthouding van goederen kan helpen bij het ontwerpen van maatregelen om hetzelfde type van douanegerelateerde fraude in de toekomst te voorkomen. Het wordt daarom van belang geacht relevante informatie over de inbeslagneming, vasthouding of verbeurdverklaring in het DIS op te nemen.

 

(8)

Elke door de bevoegde autoriteiten ondernomen actie moet kunnen worden gerechtvaardigd en moet dus op geschikte risico-indicatoren steunen. Daarom is het noodzakelijk informatie over de risicobeoordeling in het DIS op te nemen.

 

(9)

Afhankelijk van de zaak kan de bij de boeking in het DIS te voegen...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.