Aandacht voor de toename van files

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op maandag 7 maart 2016, 2:49.

Schriftelijke vragen van het lid Visser aan de Minister van Infrastructuur en milieu inzake de uitwerking van het SVIR voor de bereikbaarheid van Nederland.

  • Heeft u kennis genomen van de ANWB berichtgeving over toename van files d.d. 2 maart 2016?
  • Herkent u de ontwikkeling die door de ANWB wordt geschetst namelijk dat de filedruk vooral in de Randstad flink toeneemt? En wat betekent dit voor de inzet van het Kabinet om de filedruk te verminderen?
  • Deelt de Minister de mening van de leden van de VVD-fractie dat de bereikbaarheid van de mainports, brainport, greenports en de valleys van nationale betekenis essentieel is voor de economische ontwikkeling van Nederland? Zo ja, hoe garandeert u dan deze bereikbaarheid nu en in de toekomst tussen deze regio’s en met de achterlandverbindingen?
  • In hoeverre worden de nationale belangen uit het SVIR die betrekking hebben op de mobiliteit gerealiseerd? Vindt u dat u op schema ligt met het realiseren van deze nationale belangen? Zo nee, welke acties heeft of gaat u ondernemen?
  • Op welke wijze wordt invulling gegeven aan de versterking van de robuustheid van het hoofdnetwerk? Welke ontbrekende schakels dienen hiertoe te worden aangelegd?
  • Kunt u zich de afspraak in het SVIR herinneren om voor de hoofdverbindingen binnen de Randstad de 2x4 rijstroken als standaard door te voeren? Staat u nog steeds, net als de leden van de VVD-fractie, achter deze afspraak? Zo nee, waarom niet? En zo ja, wat is daar tot op binnen de Randstad van gerealiseerd? Welke aanpassingen naar 2x4 rijstroken zijn voorzien in het infrastructuurfonds tot 2028? En kunt u een overzicht geven van de 2x4 verbindingen binnen de Randstad die nog gerealiseerd moeten worden en waar nog niet in is voorzien in het infrastructuurfonds tot 2028?
  • Kunt u zich de afspraak in het SVIR herinneren om voor de hoofdverbindingen buiten de Randstad (waar congestie een structureel probleem) de 2x3 rijstroken als standaard door te voeren? Staat u nog steeds, net als de leden van de VVD-fractie, achter deze afspraak? Zo nee, waarom niet? En zo ja, wat is tot op heden gerealiseerd van deze ambitie? Welke aanpassingen naar 2x3 rijstroken zijn voorzien in het infrastructuurfonds tot 2028? En kunt u een overzicht geven van de 2x3 verbindingen buiten de randstad die nog gerealiseerd moeten worden en niet in het infrastructuurfonds tot 2028 zijn opgenomen? Welke verbindingen zijn er afgevallen, omdat inmiddels aangetoond is dat 2x2 rijstroken ook op de lange termijn voldoende is?
  • Kunt u zich de afspraak in het SVIR herinneren dat het doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer zo veel mogelijk gescheiden wordt om de doorstroming te verbeteren? Op welke wijze is hier sinds 2012 invulling aan gegeven? Op welke wijze wordt de bereikbaarheidsindicator ook op het onderliggend wegennetwerk toegepast? Hoeveel zogenaamde supersnelwegen, met minder afslagen, zijn er inmiddels ontstaan? In hoeverre is er sprake geweest van een vlottere doorstroming?
  • Kunt u specifiek ook ingaan op de situatie rondom Eindhoven? En de situatie rondom Leiden? In hoeverre is in deze beide regio’s sprake van een vlottere doorstroming, sinds het scheiden van het doorgaand en bestemmingsverkeer, er bijvoorbeeld bij de A4 bij Leiden, nog steeds sprake is van files?
  • Kunt u zich de afspraak in het SVIR herinneren om voor nieuwe projecten voor de stedelijke regio's van nationale betekenis als Rijk in samenwerking met marktpartijen en andere overheden op zoek te gaan naar nieuwe vormen van financiering? Welke nieuwe vormen van financiering zijn er inmiddels verkend en tot welke uitkomsten en concrete acties heeft dit geleid?
  • Kunt u zich de afspraak uit het SVIR herinneren dat het Rijk geen bovenwettelijke inpassingen financiert bij de inpassing van infrastructuur? Kunt u een overzicht geven bij welke projecten hier sindsdien van af geweken is, waarom en om welke maatregelen en bedragen het gaat?
  • Kunt u een overzicht geven van de acties en resultaten die door het Rijk gerealiseerd zijn gegeven de ambitie in het SVIR om tot een betere toegang en integraliteit van realtime reisinformatie te komen?
  • Is de minister het met de leden van de VVD eens dat de bevindingen in de WLO 2015 van het CPB een verlenging van het infrastructuurfonds noodzaken? Kan de minister reageren op de scenario’s over de toename van het aantal afgelegde kilometers in Nederland zoals voorspeld in de WLO 2015?
  • Wat is de stand van zaken van de uitwerking van de motie Harbers c.s.[1] die het kabinet verzoekt om uiterlijk in het voorjaar van 2016 met een visie te komen op de verlenging van onder andere het Infrastructuurfonds?

[1] Kst. nr. 34300, 50