De koppositie van Nederland in transportcriminaliteit

Met dank overgenomen van B. (Barbara) VisserĀ i, gepubliceerd op woensdag 24 februari 2016, 3:17.

Schriftelijke vragen van het lid Visser (VVD) aan de minister van Veiligheid en Justitie en de minister Infrastructuur en Milieu inzake de koppositie van Nederland in transportcriminaliteit.

  • Heeft u kennis genomen van het bericht "Trucker hier doelwit"?1
  • Deelt u de cijfers, trends en conclusies voor wat betreft Nederland uit het rapport "All Cargo at Risk" van het TAPA EMEA 2015? Zo nee, waarom niet?
  • Hoe verhouden zich deze cijfers van het TAPA onderzoek zich tot de cijfers van de politie uit 2015 waaruit blijkt dat het aantal ladingdiefstallen in Nederland 20% gedaald is ten opzichte van 2014? Hoe rijmt u het verschil tussen deze cijfers? En kan nu wel of niet worden gesteld dat het aantal ladingdiefstallen in Nederland afneemt? En is er sprake van meer of minder geweldsmisdrijven tegen chauffeurs?
  • Herkent u de signalen dat de aangifte bereidheid afneemt? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat heeft of gaat u hier aan doen? Is inmiddels ook onderzocht in hoeverre het eigen risico in de (vervoerdersaansprakelijkheid-) verzekeringen een rol speelt, waarbij de schade van de diefstal niet opweegt tegen de premiestijging in de verzekering? In hoeverre is of wordt het doen van een aangifte gefaciliteerd? Met andere woorden, hoe moeilijk of makkelijk is het om aangifte te doen?
  • Op welke wijze is de aanpak van transportcriminaliteit binnen het OM en politie geagendeerd? Wat zijn tot op heden de resultaten uit de in 2014 safety deal transportcriminaliteit die met de brancheorganisaties, verzekeraars, politie en OM is afgesloten? Hoe verloopt de samenwerking met de sector om de transportcriminaliteit aan te pakken? En wat zijn de voornemens voor het komende jaar, mede in het licht van het TAPA onderzoek?
  • Zijn er in uw ogen voldoende bewaakte parkeerplaatsen? Zo nee, wat is hiervoor nodig? En kunt u uiteenzetten welke bijdrage de Rijksoverheid de afgelopen jaren heeft geleverd aan het faciliteren van bewaakte parkeerplaatsen?
  • In hoeverre kunnen de internationale truckroversbendes met de huidige handhavingsmogelijkheden adequaat worden aangepakt? Beschikt de politie en OM over voldoende mogelijkheden? Zo nee, wat is hiervoor nodig qua versterking van de aanpak of verandering van wet- en regelgeving?
  • Hoe verloopt de samenwerking met de Belgen en de Duitsers in dezen? Is de internationale samenwerking en informatie-uitwisseling op orde? Zo nee, wat is hiervoor nodig qua aanpak of wet- en regelgeving?
  • Kan ten behoeve van de versterking van de aanpak van truckrovers gebruik worden gemaakt van particuliere camerabeelden bij bijvoorbeeld tankstations? En in hoeverre kunnen camerabeelden van de overheid, bijvoorbeeld in het kader van de ANPR, worden ingezet? Zo nee, kunt u aangeven waarom niet en wat er nodig is om dit te wijzigen? Deelt u de mening van de VVD-fractie dat het belang van opsporing en vervolging van dit soort truckroversbendes zwaarder weegt dan het privacybelang? Zo nee, waarom niet?