Voorstel Nieuwe Comptabiliteitswet: geen vaste Verantwoordingsdag
DEN HAAG (PDC) - De ministerraad heeft ingestemd met een voorstel voor een herziene versie van de Comptabiliteitswet. Voorgesteld wordt Verantwoordingsdag niet meer op een vaste dag te laten vallen; de Algemene Rekenkamer zou ook onderzoek mogen doen naar bijdragen in natura. Het wetsvoorstel voor de Comptabiliteitswet 2016 vervangt de Comptabiliteitswet 2001.
Het voorstel van minister van Financiën Dijsselbloem1 werd nodig geacht om de wet 'moderner, flexibeler en toegankelijker' te maken. De Comptabiliteitswet bepaalt onder andere de regels over de Rijksbegroting2, het begrotingstoezicht en de Algemene Rekenkamer.
In het wetsvoorstel is bepaald dat wanneer er meerdere ministers betrokken zijn bij de uitvoering van beleid, hier maar één keer verantwoording over hoeft te worden afgelegd. Daarnaast wordt vastgelegd dat een begroting aan de rijksbegroting kan worden toegevoegd voor een minister zonder portefeuille3. Bovendien kan lopend beleid dat ten grondslag ligt aan een begroting, terughoudend worden uitgevoerd zolang de begroting nog niet in werking is getreden. Ook zou elke subsidieregeling een vervaldatum moeten hebben.
Verantwoordingsdag
Op Verantwoordingsdag legt het kabinet verantwoording af over het beleid en de financiën van het afgelopen jaar. Deze dag is tot nu toe altijd op de derde woensdag van mei. De Algemene Rekenkamer, de Tweede Kamer en de minister van Financiën mogen volgens het wetsvoorstel gezamenlijk gaan beslissen welke dag het beste uitkomt. Dat moet echter wel vóór 1 juni zijn.
De Algemene Rekenkamer
Het wetsvoorstel geeft de Algemene Rekenkamer ook de bevoegdheid onderzoek te verrichten naar bijdragen in natura, bijvoorbeeld in de vorm van personeel of materieel. Daarnaast mag de Algemene Rekenkamer onderzoeken of geld van de Europese Unie4 conform de Europese normen besteed wordt in Nederland - dat is al de praktijk maar wordt nu vastgelegd.
Het wetsvoorstel gaat nu ter behandeling naar de Tweede Kamer.
Bron: Rijksoverheid
- 1.Vooraanstaande PvdA-politicus, die in 2000 Tweede Kamerlid werd en in 2012 verrassend minister van Financiën. Wageningse ingenieur en voor hij Kamerlid werd plaatsvervangend hoofd van het stafbureau algemene leiding van het ministerie van LNV. In de Kamer spoedig een gewaardeeerd woordvoerder integratiebeleid en in 2007-2008 voorzitter van de onderzoekscommissie onderwijsvernieuwingen. Later woordvoerder asiel en vicefractievoorzitter. Pragmatisch en degelijk. Noemde zichzelf 'niet het meest opgewonden type'. Slaagde er in het oplopende overheidstekort onder het kabinet-Rutte II om te buigen naar een overschot. Kreeg ook in de EU gezag en zag zich in januari 2013 gekozen worden tot voorzitter van de eurogroep. Speelde daardoor een centrale rol bij het bedwingen van de financiële problemen van Griekenland en bij het voorkomen van een bankencrisis op Cyprus. Sinds 13 september 2022 is hij burgemeester van Eindhoven.
- 2.In de Rijksbegroting staan de verwachte verplichtingen, uitgaven en ontvangsten van de rijksoverheid voor het komende jaar. De Rijksbegroting bestaat in feite uit een aantal afzonderlijke begrotingen (begrotingsstaten en toelichtingen), per ministerie en voor specifieke fondsen.
- 3.Een minister zonder portefeuille is verantwoordelijk voor een bepaald beleidsterrein, maar heeft niet de politieke leiding over een ministerie. Ministers zonder portefeuille hebben, anders dan staatssecretarissen, zitting in de ministerraad en kunnen dus ook meestemmen over alle beslissingen. De benoeming van een minister speciaal voor een bepaald beleidsterrein is een teken dat men dit onderwerp belangrijk vindt.
- 4.De Europese Unie (EU) is het belangrijkste samenwerkingsverband in Europa. De deelnemende landen hebben voor deze Unie een aantal organisaties opgericht waaraan zij een deel van hun eigen bevoegdheden hebben overgedragen. Dit zijn onder meer het Europees Parlement, de Europese Commissie, de Raad en het Europese Hof van Justitie.
- 5.De Comptabiliteitswet 2001 bevat regels over de rijksbegroting, zoals de wijze waarop deze moet zijn ingericht en uitgevoerd, welk tijdschema geldt en op welke wijze de begroting kan worden gewijzigd. Verder bevat de Comptabiliteitswet regels over het begrotingstoezicht door de Algemene Rekenkamer. De wet regelt tevens de samenstelling van de Algemene Rekenkamer.