34397 - Kentekenplicht voor trekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en beperking verkeersdeelname nieuwe voertuigen
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Dit wetsvoorstel werd op 28 januari 2016 ingediend door de minister van Infrastructuur en Milieu, Maas Geesteranus1.
Dit voorstel is gebaseerd op de overweging, dat het wenselijk is een kentekenplicht in te voeren voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en de daardoor voortbewogen aanhangwagens alsmede geen nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid meer tot het verkeer toe te laten *.
Inhoudsopgave
Wijziging van de Wegenverkeerswet 1994 in verband met een kentekenplicht voor landbouw- en bosbouwtrekkers, motorrijtuigen met beperkte snelheid, mobiele machines en daardoor voortbewogen aanhangwagens alsmede het niet meer toelaten tot het verkeer van nieuwe motorrijtuigen met beperkte snelheid
Bij dit wetsvoorstel zijn twee nota's van wijziging en zeven amendementen ingediend. Bij dit dossier werden in de Tweede Kamer vier moties ingediend. (38 stuks)2 |
28 januari 2016, koninklijke boodschap, nr. 1
Koninklijke boodschap |
2 |
28 januari 2016, voorstel van wet, nr. 2
Voorstel van wet |
2 |
28 januari 2016, memorie van toelichting, nr. 3
Memorie van toelichting |
2 |
28 januari 2016, koninklijke boodschap, nr. 1
KST343971 Koninklijke boodschap |
2 |
28 januari 2016, voorstel van wet, nr. 2
KST343972 Voorstel van wet |
2 |
28 januari 2016, memorie van toelichting, nr. 3
KST343973 Memorie van toelichting |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met het inleidende gedeelte van de memorie van toelichting, alle documenten in dit dossier, een overzicht van Internetconsultatiedocumenten en reacties, een overzicht van Kamerleden en bewindslieden die bij de behandeling van dit dossier het woord hebben gevoerd en een overzicht van verwante dossiers.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de Parlementaire Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
- 1.VVD-politica, die na een succesvol driejarig wethouderschap in Leiden al op jonge leeftijd staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat werd in de kabinetten-Balkenende. Voerde in de Kamers met het gemak het woord zonder al te zeer op haar ambtenaren te hoeven steunen. Maakte verruiming van grote rivieren mogelijk om overstromingen te voorkomen en bracht met minister Zalm een wet om Schiphol te privatiseren tot stand. Werd in 2007 directeur zorginkoop bij Achmea, maar keerde in 2010 in het kabinet-Rutte I terug als minister voor Infrastructuur en Milieu en behield die post in Rutte II. Wist de verhoging van de maximumsnelheid naar 130 km/uur door te voeren en bracht de omvangrijke Omgevingswet tot stand. Hoewel zij als politiek talent te boek stond, voerde zij toch vooral op een zakelijke, wat a-politieke wijze beleid.
- 2.Barbara Visser (1977) was van 31 augustus 2021 tot 10 januari 2022 minister van Infrastructuur en Waterstaat in het kabinet-Rutte III. Daarvoor was zij van 26 oktober 2017 tot 31 augustus 2021 staatssecretaris van Defensie. Van 20 september 2012 tot 26 oktober 2017 was mevrouw Visser Tweede Kamerlid voor de VVD. Zij was als Kamerlid woordvoerder wonen, verkeer, water, luchtvaart en visserij. In 2010-2012 was zij wethouder in de gemeente Zaanstad en daarvoor werkte zij in het bedrijfsleven en bij de belastingdienst. Sinds 1 november 2024 is zij lid van de Raad van Bestuur van advies- en ingenieursbureau Movares.
- 3.Martijn van Helvert (1978) was van 12 november 2014 tot 31 maart 2021 Tweede Kamerlid voor het CDA. Hij was fractievoorzitter van het CDA in Provinciale Staten van Limburg en onder meer persoonlijk medewerker van een gedeputeerde, gemeenteraadslid en campagneleider van het CDA in Limburg. Hij werkte als beleidsmedewerker bij de gemeente Heerlen en was zelfstandig adviseur. De heer Van Helvert was buitenland- en defensie-woordvoerder van de CDA-fractie. In 2021-2022 was hij wethouder van Roerdalen.
- 4.Rotterdamse PvdA'er die zich als Tweede Kamerlid vijf jaar sterk maakte voor verkeersveiligheid en een goed functionerend openbaar vervoer. Bracht ook een initiatiefnota uit over een fiets- en wandelnetwerk en kwam met een initiatiefvoorstel over strengere aanpak van rijden onder invloed. Hij was al op 20-jarige leeftijd voorzitter van de Nationale Jeugdraad geworden en was daarna vier jaar lid van de Rotterdamse gemeenteraad. In 2010 werd hij politiek assistent van de Rotterdamse wethouder Hamit Karakus. Viel in de Kamer ook op door de kleurrijke overhemden die hij droeg.