Algemeen Overleg Innovatiebeleid in de zorg - Hoofdinhoud
Spreektekst AO Innovatiebeleid in de zorg
27 januari 2016
Voorzitter, innovatie in de gezondheidszorg gaat over vooruitgang. Het mogelijk maken dat mensen langer gezond blijven, minder ziekte last ervaren en langer zelfstandig blijven. Wat een fantastisch perspectief.
Een greep uit de praktijk. Een man van 95 kan minder goed voor zichzelf zorgen en steunt hierdoor op zijn familie. Hij is betrokken bij de ontwikkeling van een speciale app voor zijn smartphone. Dit biedt uitkomst: hij kan thuis blijven wonen en behoudt daardoor de regie over zijn eigen leven. Familieleden kunnen op afstand heel veel regelen en de betrokken zorgverleners zijn hier op aangesloten.
Voorzitter, een ander voorbeeld: een innovatieve technologie voor het registreren van weeën activiteit. De huidige sensoren die wordt gebruikt bij zwangere vrouwen werkt in 20-40% van de gevallen niet. Eerste testen laten zien dat deze plakker wél goed werkt.
Maar, waarom zijn deze producten dan nog niet breed te vinden op de markt? Dit heeft te maken met belemmeringen waar ondernemers mee te maken hebben. Ondernemers lopen aan tegen de financiering. Starters krijgen lastig toegang tot bestaande zorgaanbieders en hebben flinke uitdagingen om producten in de praktijk uit te testen bij een grote groep mensen. Ook lopen ze vaak aan tegen de financiering. Het kost nu eenmaal 5 tot 10 jaar om een ontwikkeling te laten vliegen.
Zij kunnen een beroep doen op de beleidsregel Innovatie ten behoeve van nieuwe zorgprestaties. Uit de praktijk blijkt dat veel aanvragen worden afgewezen, dat de procedure lang en star is. Wat is de mening van de minister hierover? Hoe kan dit worden verbeterd? Daarnaast is het mogelijk om zich te wenden tot het Innovatiefonds Zorgverzekeraars. Maar dit fonds is bijna op en stopt per 1 januari 2019.
Is er al overleg over hoe dit gat gaat worden opgevangen? Wat zal de rol van de zorgverzekeraars zijn?
Hoe wordt in de komende jaren binnen de bestaande zorg budgetruimte vrijgespeeld voor de financiering van innovatie? Hoe gaan de gevestigde partijen hiermee om?
Wat is de rol van het door VWS opgerichte start-up netwerk in het weghalen van belemmeringen? Zijn er al meldingen binnengekomen van belemmerende wet- en regelgeving? Hoe werkt dit in de praktijk?
Hoe mooi is het dat mensen zelfstandig thuis kunnen blijven wonen met behulp van zorg op afstand? Innovatie ten top in Brabant en in de Achterhoek, dienstverleners gespecialiseerd in zorg op afstand. Maar de huidige regels rondom verzorging schrijven voor dat het moet gaan om fysiek aanwezige toezicht.
Voorzitter, is de minister met mij van mening dat deze regelgeving verouderd is en moet worden aangepast aan de huidige innovatieve tijd? Zodat het mogelijk wordt gemaakt dat in eerste instantie digitaal toezicht op afstand mogelijk is?
Tijdens de begrotingsbehandeling VWS 2016 heb ik ook aandacht gevraagd voor eHealth. Uit de brief van 8 oktober 2015 blijkt dat eHealth onvoldoende van de grond komt. Kan de minister aangeven wat de oorzaken hiervan zijn? Welke concrete doelen worden er gesteld? Waar staan we volgende jaar op dit tijdstip?
Voorzitter,
Apparaten moeten in dezelfde taal met elkaar communiceren. Als ik goed heb geteld, zijn er op dit moment drie verschillende patiëntsystemen binnen de academische ziekenhuizen en kennen we in Nederland negen verschillende huisarts informatiesystemen.
Is de minister van mening dat er uniforme (technische) standaarden moeten komen en dat hiervoor internationaal afspraken over moeten worden gemaakt? Zo ja, welke rol speelt Nederland hierin en wat zal het tijdspad hiervoor zijn?
Op het moment dat er goede standaarden zijn, moet het een randvoorwaarde zijn dat de privacy goed wordt gewaarborgd. Het medische beroepsgeheim moet ook gelden in de digitale wereld.
Voorzitter, de VVD is voorstander van het toestaan van preventieve medische onderzoeken, mits deze zelf worden bekostigd. In de brief hierover kondigt de minister betekenisvolle stappen aan. Naar aanleiding van de brief wil ik vragen of de aangekondigde rondetafelgesprek al gepland is en wat het vervolgtraject wordt voor concrete voorstellen om wet- en regelgeving aan te passen?
Innovatie biedt volop kansen en Nederland kan zich hierin onderscheiden. Laten we dit met beide handen aangrijpen.