Verordening 2013/1303 - Gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) nr. 1303/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 17 december 2013 houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raadofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) No 1303/2013 of the European Parliament and of the Council of 17 December 2013 laying down common provisions on the European Regional Development Fund, the European Social Fund, the Cohesion Fund, the European Agricultural Fund for Rural Development and the European Maritime and Fisheries Fund and laying down general provisions on the European Regional Development Fund, the European Social Fund, the Cohesion Fund and the European Maritime and Fisheries Fund and repealing Council Regulation (EC) No 1083/2006Rechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2013/1303 |
Origineel voorstel | COM(2011)615 ![]() ![]() |
Celex-nummer206 | 32013R1303 |
Document | 17-12-2013 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 20-12-2013; PB L 347 p. 320-469 |
Inwerkingtreding | 01-01-1001; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 154 21-12-2013; in werking datum publicatie +1 zie art 154 01-01-2014; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 154 |
Deadline | 01-02-2020; zie art 92b.11 31-12-2020; Heroverweging 19-10-2021; zie art 92b.4 31-12-2022; zie art 92b.8 31-12-2024; zie art 92b.12 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
20.12.2013 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 347/320 |
VERORDENING (EU) Nr. 1303/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 17 december 2013
houdende gemeenschappelijke bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds, het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij en algemene bepalingen inzake het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, het Europees Sociaal Fonds, het Cohesiefonds en het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij, en tot intrekking van Verordening (EG) nr. 1083/2006 van de Raad
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 177,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien de adviezen van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien de adviezen van het Comité van de Regio's (2),
Gezien de adviezen van de Rekenkamer (3),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
In artikel 174 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) is bepaald dat de Unie zich met het oog op de versterking van de economische, sociale en territoriale samenhang ten doel stelt de verschillen tussen de ontwikkelingsniveaus van de onderscheiden regio's en de achterstand van de minst begunstigde regio's of eilanden te verkleinen, met bijzondere aandacht voor plattelandsgebieden, regio's die een industriële overgang doormaken en regio's die kampen met ernstige en permanente natuurlijke of demografische belemmeringen. Ingevolge artikel 175 VWEU moet de Unie de verwezenlijking van deze doelstellingen ondersteunen door haar optreden via het Europees Oriëntatie- en Garantiefonds voor de landbouw, afdeling Oriëntatie, het Europees Sociaal Fonds, het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling, de Europese Investeringsbank en andere instrumenten. |
(2) |
Met het oog op verbetering van de coördinatie en harmonisatie van de uitvoering van de fondsen die steun verlenen in het kader van het cohesiebeleid, namelijk het Europees Fonds voor regionale ontwikkeling (EFRO), het Europees Sociaal Fonds (ESF) en het Cohesiefonds, met het fonds voor plattelandsontwikkeling, namelijk maatregelen gefinancierd in gedeeld beheer in titel V van het Europees Landbouwfonds voor plattelandsontwikkeling (ELFPO), en het fonds voor de maritieme en visserijsector, namelijk het Europees Fonds voor maritieme zaken en visserij (EFMZV), moeten gemeenschappelijke bepalingen voor al deze fondsen (de "Europese structuur- en investeringsfondsen" – "ESI-fondsen") worden vastgesteld. Bovendien bevat deze verordening algemene bepalingen voor het EFRO, het ESF en het Cohesiefonds, die niet van toepassing zijn op het ELFPO en het EFMZV, alsmede algemene bepalingen voor het EFRO, het ESF, het Cohesiefonds en het EFMZV, die niet van toepassing zijn op het ELFPO. Wegens de bijzondere kenmerken van de onderscheiden ESI-fondsen moeten voor elk ESI-fonds en, in het kader van het EFRO, voor de doelstelling "Europese territoriale samenwerking" in afzonderlijke verordeningen specifieke regels worden neergelegd. |
(3) |
Overeenkomstig de conclusies van de Europese Raad van 17 juni 2010, waarbij de strategie van de Unie voor slimme, duurzame en inclusieve groei werd goedgekeurd, moeten de Unie en de lidstaten zorg dragen voor slimme, duurzame en inclusieve groei, en tegelijkertijd een harmonieuze ontwikkeling van de Unie bevorderen en regionale verschillen verkleinen. De ESI-fondsen moeten een prominente rol spelen in het halen van de doelstellingen van de strategie van de Unie voor slimme, duurzame en inclusieve groei. |
(4) |
Wat het gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) betreft, zijn er al... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.COM(2011) 500 definitief.
- 2.COM(2010) 700 definitief.
- 3.COM(2010) 543 definitief.
- 5.COM(2009) 163 definitief.
- 6.Conclusies van de Raad inzake het Vijfde verslag over de economische, sociale en territoriale samenhang, 3068e bijeenkomst van de Raad Algemene Zaken, Brussel, 21 februari 2011.
- 7.PB C
- 8.PB C
- 9.PB C
- 12.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 209 van 2-8-1997, pagina 1.
- 15.PB L
- 26.De centrale EU-streefcijfers van EU 2020.
- 28.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 209 van 2-8-1997, pagina 1.
- 29.PB
- 30.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 209 van 2-8-1997, pagina 1.
- 31.Zoals gedefinieerd in het Europees Systeem van rekeningen (ESR) en door alle 27 lidstaten doorgegeven in hun stabiliteits- en
- 32.Toelichting: De overheidssector bestaat voornamelijk uit eenheden van de centrale overheid, van deelstaten en van plaatselijke overheden, aangevuld met socialezekerheidsfondsen die door deze eenheden verplicht zijn gesteld en worden bestuurd. Daarnaast omvat deze sector instellingen zonder winstoogmerk die niet-marktoutput produceren en die door overheidseenheden of socialezekerheidsfondsen bestuurd en grotendeels gefinancierd worden.
- 34.Zoals goedgekeurd door de Ecofin-Raad op 7 september 2010.
- 35.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 36.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 37.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 38.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 45.Conclusies van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken; 11-12 april 2011, Conclusies over de verdere ontwikkeling van risicobeoordelingen voor rampenbeheersing in de Europese Unie.
- 50.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 51.Aanbeveling (2010/410/EU) van de Raad van 13 juli 2010, PB L191 van 23.7.2010, blz. 28.
- 52.Indien in direct verband met deze voorwaarde een landspecifieke aanbeveling van de Raad is aangenomen, wordt bij de beoordeling of aan de desbetreffende criteria is voldaan rekening gehouden met de evaluatie van de vooruitgang ten aanzien van die landspecifieke aanbeveling van de Raad.
- 53.De termijnen voor de uitvoering van alle in dit punt genoemde elementen kunnen tijdens de looptijd van het programma vervallen.
- 54.Indien in direct verband met deze voorwaarde een landspecifieke aanbeveling van de Raad is aangenomen, wordt bij de beoordeling of aan de desbetreffende criteria is voldaan rekening gehouden met de evaluatie van de vooruitgang ten aanzien van die landspecifieke aanbeveling van de Raad.
- 55.De termijnen voor de uitvoering van alle in dit punt genoemde elementen kunnen tijdens de looptijd van het programma vervallen.
- 56.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 58.COM(2011) 567 definitief.
- 59.Conclusies van de Raad van 12 mei 2009 betreffende een strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding
- 61.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 62.Indien in direct verband met deze voorwaarde een landspecifieke aanbeveling van de Raad is aangenomen, wordt bij de beoordeling of aan de desbetreffende criteria is voldaan rekening gehouden met de evaluatie van de vooruitgang ten aanzien van die landspecifieke aanbeveling van de Raad.
- 63.De termijnen voor de uitvoering van alle in dit punt genoemde elementen kunnen tijdens de looptijd van het programma vervallen.
- 67.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 175 van 5-7-1985, pagina 40.
- 69.ABM: Activity Based Management
- 70.In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
- 71.COM(2010) 700 van 19.10.2010.
- 72.Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en
- 73.In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.
- 74.Studie
- 75.GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
- 76.EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
- 77.Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
- 78.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 79.COM(2011) 500 definitief.
- 80.COM(2010) 700 definitief.
- 81.Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van
- 82.COM(2010) 543 definitief.
- 84.COM(2009) 163 definitief.
- 86.COM(2009) 163 definitief.
- 87.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 88.Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.).
- 89.Zoals beschreven in punt 1.4.2.
- 90.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 91.Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van
- 92.Extern personeel betaald uit vroegere
- 93.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 94.Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van
- 95.CA= Contract Agent (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); LA= Local Agent (plaatselijk functionaris); SNE= Seconded National Expert (gedetacheerd nationaal deskundige).
- 96.Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere
- 97.Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).
- 98.Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere
- 99.Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).
- 100.CA= Contract Agent (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); LA= Local Agent (plaatselijk functionaris); SNE= Seconded National Expert (gedetacheerd nationaal deskundige).
- 101.Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere
- 102.Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).
- 103.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 104.Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25% aan inningskosten.
- 105.COM(2011) 500 definitief.
- 106.COM(2010) 700 definitief.
- 107.COM(2010) 543 definitief.
- 109.COM(2009) 163 definitief.
- 110.Conclusies van de Raad inzake het Vijfde verslag over de economische, sociale en territoriale samenhang, 3068e bijeenkomst van de Raad Algemene Zaken, Brussel, 21 februari 2011.
- 111.PB C
- 112.PB C
- 113.PB C
- 116.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 209 van 2-8-1997, pagina 1.
- 119.PB L
- 130.De centrale EU-streefcijfers van EU 2020.
- 132.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 209 van 2-8-1997, pagina 1.
- 133.PB
- 134.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 209 van 2-8-1997, pagina 1.
- 135.Zoals gedefinieerd in het Europees Systeem van rekeningen (ESR) en door alle 27 lidstaten doorgegeven in hun stabiliteits- en
- 136.Toelichting: De overheidssector bestaat voornamelijk uit eenheden van de centrale overheid, van deelstaten en van plaatselijke overheden, aangevuld met socialezekerheidsfondsen die door deze eenheden verplicht zijn gesteld en worden bestuurd. Daarnaast omvat deze sector instellingen zonder winstoogmerk die niet-marktoutput produceren en die door overheidseenheden of socialezekerheidsfondsen bestuurd en grotendeels gefinancierd worden.
- 138.Zoals goedgekeurd door de Ecofin-Raad op 7 september 2010.
- 139.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 140.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 141.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 142.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 149.Conclusies van de Raad Justitie en Binnenlandse Zaken; 11-12 april 2011, Conclusies over de verdere ontwikkeling van risicobeoordelingen voor rampenbeheersing in de Europese Unie.
- 154.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 155.Aanbeveling (2010/410/EU) van de Raad van 13 juli 2010, PB L191 van 23.7.2010, blz. 28.
- 156.Indien in direct verband met deze voorwaarde een landspecifieke aanbeveling van de Raad is aangenomen, wordt bij de beoordeling of aan de desbetreffende criteria is voldaan rekening gehouden met de evaluatie van de vooruitgang ten aanzien van die landspecifieke aanbeveling van de Raad.
- 157.De termijnen voor de uitvoering van alle in dit punt genoemde elementen kunnen tijdens de looptijd van het programma vervallen.
- 158.Indien in direct verband met deze voorwaarde een landspecifieke aanbeveling van de Raad is aangenomen, wordt bij de beoordeling of aan de desbetreffende criteria is voldaan rekening gehouden met de evaluatie van de vooruitgang ten aanzien van die landspecifieke aanbeveling van de Raad.
- 159.De termijnen voor de uitvoering van alle in dit punt genoemde elementen kunnen tijdens de looptijd van het programma vervallen.
- 160.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 162.COM(2011) 567 definitief.
- 163.Conclusies van de Raad van 12 mei 2009 betreffende een strategisch kader voor Europese samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding
- 165.Mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement, de Raad, het Europees Economisch en Sociaal Comité en het Comité van de
- 166.Indien in direct verband met deze voorwaarde een landspecifieke aanbeveling van de Raad is aangenomen, wordt bij de beoordeling of aan de desbetreffende criteria is voldaan rekening gehouden met de evaluatie van de vooruitgang ten aanzien van die landspecifieke aanbeveling van de Raad.
- 167.De termijnen voor de uitvoering van alle in dit punt genoemde elementen kunnen tijdens de looptijd van het programma vervallen.
- 171.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 175 van 5-7-1985, pagina 40.
- 173.ABM: Activity Based Management
- 174.In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.
- 175.COM(2010) 700 van 19.10.2010.
- 176.Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en
- 177.In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.
- 178.Studie
- 179.GK = gesplitste kredieten/NGK = niet-gesplitste kredieten.
- 180.EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.
- 181.Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.
- 182.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 183.COM(2011) 500 definitief.
- 184.COM(2010) 700 definitief.
- 185.Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van
- 186.COM(2010) 543 definitief.
- 187.COM(2009) 163 definitief.
- 188.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 189.Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bv. aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.).
- 190.Zoals beschreven in punt 1.4.2.
- 191.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 192.Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van
- 193.Extern personeel betaald uit vroegere
- 194.Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.
- 195.Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van
- 196.CA= Contract Agent (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); LA= Local Agent (plaatselijk functionaris); SNE= Seconded National Expert (gedetacheerd nationaal deskundige).
- 197.Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere
- 198.Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).
- 199.Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere
- 200.Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).
- 201.CA= Contract Agent (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= Jeune Expert en Délégation (jonge deskundige in delegaties); LA= Local Agent (plaatselijk functionaris); SNE= Seconded National Expert (gedetacheerd nationaal deskundige).
- 202.Onder het maximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere
- 203.Vooral voor structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (Elfpo) en Europees Visserijfonds (EVF).
- 204.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 205.Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25% aan inningskosten.
- 206.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 207.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.