D66: Niet van sjoemelsoftware naar sjoemelpolitiek - Hoofdinhoud
Op initiatief van onder andere D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy debatteert het Europees Parlement vandaag over het EU-besluit voor nieuwe wegtesten en uitzonderingen op de uitstootnormen voor auto’s. Eerder stemde de milieucommissie (ENVI) in grote meerderheid (40-9) al tegen het besluit. Onder politieke druk van de Christendemocratische (EVP) en sociaaldemocratische (S&D) fracties is de plenaire stemming echter uitgesteld.
Gerbrandy: "Ik ben erg bezorgd over de opstelling van de S&D en de EVP. Het besluit is nattevingerwerk in achterkamertjes. Van sjoemelsoftware naar sjoemelpolitiek. D66 is helder: hoe sneller deze slappe dieseltesten van tafel zijn, hoe beter. Het voorstel zet de wereld op z'n kop. Sjoemelen wordt beloond, de automobilisten en onze luchtwegen zijn de dupe."
Dubbele uitstoot toegelaten zonder wet te wijzigen
Na Dieselgate besloot de Europese Commissie, onder druk van het Parlement, de nieuwe testprocedures voor personenauto's versneld door te voeren. De lidstaten doorkruisten dat proces door achter gesloten deuren te besluiten tot een zwakker voorstel. "Het Europees Parlement is geen knip voor de neus waard als het dit besluit niet blokkeert. De Commissie en de lidstaten ondermijnen democratisch besloten wetten door in beslotenheid een zwakker voorstel erdoor te drukken. Ik hoop vandaag van mijn collega's te horen dat ze wel degelijk voor de belangen van de Europese burgers zullen opkomen door het zwakke besluit van de Commissie en lidstaten te blokkeren. We moeten handhaven wat we hier hebben besloten, dat ben je verplicht aan alle Europeanen en aan de autofabrikanten die zich wel aan de normen houden", aldus Gerbrandy.
Parlementair onderzoek
In december besloot het Parlement een onderzoekscommissie in te stellen om na te gaan wat de rol van de Commissie en de lidstaten is geweest in het schandaal. Het Parlement stemt donderdag over de benoeming van de leden van de commissie, namens D66 zal Gerbrandy plaatsnemen. "Via de media komt beetje bij beetje meer informatie naar boven over wat de Commissie en de nationale autoriteiten wisten over het sjoemelen met diesels. Maar als we het vertrouwen willen herstellen, dan systematisch worden bekeken wat nationale autoriteiten en de Commissie hebben gedaan en nagelaten te doen."