Breng het pensioen dichter bij de mensen

Met dank overgenomen van H.C.M. (Henk) Krol i, gepubliceerd op woensdag 2 december 2015.

De communicatie over pensioenen kan en moet beter. 50PLUS vindt dat het pensioen dichter bij de mensen moet worden gebracht. De partij stelt daarom voor dat pensioenfondsen de gegevens die reeds beschikbaar zijn op Mijnpensioenoverzicht.nl voortaan ook inzichtelijk maken via de mobielbankieren app van alle banken. Op die manier krijgt iedereen eenvoudig en voortdurend inzicht in zijn opgebouwde pensioen.

1.

--

50PLUS heeft de inbreng bij de plenaire behandeling van de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in vier blokken gebracht: Werkgelegenheid, Inkomensbeleid, AOW en pensioenen en Armoede- en schuldbeleid. Hieronder leest u onze inbreng over AOW en pensioenen.

“50PLUS ziet voor de Overbruggingsregeling AOW kleine stapjes in de goede richting, maar het is slechts een pleister. Zo is er géén oplossing voor rechthebbenden, met partners zonder inkomen, waarbij inkomen uit aanvullend pensioen in mindering wordt gebracht op de overbruggingsvoorziening. Wij vinden dat dit inkomen buiten beschouwing gelaten moet worden. 50PLUS verwacht voor deze groep een passende oplossing. Gaat staatssecretaris Klijnsma hier nog iets aan doen?

50PLUS wil nogmaals aandacht vragen voor het AOW-gat van Surinaamse Nederlanders. Mogen zij nog iets verwachten van dit kabinet?

In dit verband vraagt 50PLUS of de minister zich er met zijn collega van Financiën voor zou willen inzetten dat Nederland en Suriname afspraken maken om de belasting op de Nederlandse AOW-uitkering en de Remigratie-uitkering hier te laten heffen. Is bronstaatheffing voor deze uitkeringen niet meer voor de hand liggend? De uitkeringen zijn immers in Nederland opgebouwd. Door belasting van deze uitkeringen in Nederland zouden wij in ieder geval kunnen bereiken dat mensen in Suriname meer van hun AOW overhouden, en minder in armoede zouden hoeven leven, en dat gepensioneerden die terug willen keren naar Suriname dat ook financieel kunnen.

Dan de verhoging van de AOW-leeftijd. Recent onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek, gepubliceerd in het Tijdschrift voor Arbeidsvraagstukken wijst uit dat de stijgende levensverwachting géén gelijke tred houdt met de levensverwachting in goede gezondheid. Hiermee lijkt het overheidsbeleid om de AOW-leeftijd mee te laten stijgen met de levensverwachting te leiden tot meer sociaal-economische ongelijkheid. De kans dat oudere werknemers voordat hun pensioen ingaat werkloos of arbeidsongeschikt worden lijkt toe te nemen met alle gevolgen van dien. Hoe beoordeelt minister Asscher dit onderzoek, en welke consequenties verbindt hij hieraan? Is de minister bereid de ontwikkeling van de gemiddelde levensverwachting en de levensverwachting in gezondheid scherp te volgen, hierover periodiek aan de Kamer te rapporteren en zo nodig hieraan beleidsconsequenties te verbinden?

Een enkele opmerking over de rekenrente voor pensioenverplichtingen op de lange termijn, de UFR. De langverwachte onderzoeksresultaten bevestigen onze verwachtingen. Door de nieuwe rekenrente dalen dekkingsgraden met gemiddeld 5% en verplichtingen waarmee gerekend moet worden nemen met 60 miljard toe. Dat gaat ten koste van pensioenopbouw én pensioenuitkeringen. De kans op kortingen in 2017 en daarna neemt toe. Het huidige pensioencontract wordt hierdoor rentegevoeliger. Dat is precies wat 50PLUS níet wil. Het staat haaks op de intentie van het Nieuwe Financiële toetsingskader (NFTK) dat juist meer stabiliteit wil brengen.

50PLUS vindt dit een onverstandig ‘rekenrente’-beleid. Wij rekenen ons onnodig arm! Natuurlijk is er óók sprake van een lage marktrente en het uitzonderlijke ECB-beleid om die rente laag te houden, maar wáárom moet het negatieve effect daarvan op hetzelfde moment nog eens versterkt worden met een lagere UFR, die belangrijk lager is dan de Europese UFR die voor verzekeraars wordt gehanteerd? We schieten daarmee ons gemeenschappelijk doel - een goede pensioenvoorziening voor iedereen - voorbij. Een heroverweging van de UFR lijkt op zijn plaats. Is staatssecretaris Klijnsma bereid bij De Nederlandse Bank aan te dringen op een heroverweging van de UFR?

Ook na de totstandkoming van de Wet Pensioencommunicatie moeten wij blijven werken aan verbetering van communicatie en pensioen dichter bij mensen brengen. Wat vindt staatssecretaris Klijnsma van het idee om pensioenfondsen te vragen data via Mijnpensioenoverzicht.nl aan banken ter beschikking te stellen, zodat de klant, als hij daarvoor toestemming geeft, via zijn mobielbankieren app voortdurend inzicht heeft in zijn opgebouwde pensioen? Is staatssecretaris Klijnsma bereid hiertoe overleg te starten met betrokkenen?”