Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 VI - Wijziging begroting Veiligheid en Justitie 2015 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2015 |
Publicatiedatum | 30-11-2015 |
Nummer | KST34350VI2 |
Kenmerk | 34350 VI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 350 VI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Veiligheid en Justitie (VI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.De departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Veiligheid en Justitie;
-
-
-
-
2.De begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie.
-
De in de departementale begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Veiligheid en Justitie, G.A. van der Steur
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
2
2.1
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
3
2.2
De Beleidsartikelen
6
31 Nationale politie
6
32 Rechtspleging en rechtsbijstand
7
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
8
34 Sanctietoepassing
10
35 Jeugd
12
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
13
37 Vreemdelingen
14
2.3
De niet-beleidsartikelen
15
91 Apparaatsuitgaven kerndepartement
15
92 Nominaal en Onvoorzien
16
93 Geheim
16
2.4
Exploitatie- en kasstroomoverzichten agentschappen
17
-
1.LEESWIJZER
Dit is de tweede suppletoire begroting 2015 van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Deze suppletoire begroting hangt samen met de Najaarsnota 2015 en de mutaties genoemd in de vermoedelijke uitkomsten (onderdeel van de Miljoenennota 2016).
In hoofdstuk 2 is een overzicht opgenomen van de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties per beleidsartikel (paragraaf 2.1). Het betreft mutaties die groter zijn dan € 10,0 mln.
In paragraaf 2.2 is per beleidsartikel de tabel «budgettaire gevolgen van beleid» opgenomen. In paragraaf 2.3 gebeurt dit voor de niet-beleidsartikelen. Hierin staan per artikel kolomsgewijs:
-
-
-
•stand vastgestelde begroting 2015;
-
-
-
-
•stand eerste suppletoire begroting 2015;
-
-
-
-
•mutaties tweede suppletoire begroting 2015;
-
-
-
-
•stand tweede suppletoire begroting 2015 met daarbij de budgetflexibiliteit.
-
Na de tabel budgettaire gevolgen van beleid wordt een toelichting op de cijfers uit de kolom «mutaties 2esuppletoire begroting 2015» gegeven voor zover deze groter zijn dan € 5,0 mln. De mutaties kunnen zowel beleidsmatig als financieel technisch van aard zijn. Financieel technische mutaties worden conform de Rijksbegrotingsvoorschriften niet nader toegelicht. In de regel geldt dat uitgavenmutaties en verplichtingen-mutaties aan elkaar gelijk zijn. De toelichtingen gelden daarom voor zowel de uitgaven- als de verplichtingenmutaties. Wanneer dit niet het geval is, wordt voor de verplichtingmutaties een aparte toelichting opgenomen als er sprake is van een opmerkelijk verschil met de uitgavenmutaties.
-
2.HET BELEID
In dit hoofdstuk komen achtereenvolgens de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties (2.1), de mutaties op de beleidsartikelen (2.2) en de mutaties op de niet-beleidsartikelen (2.3) aan de orde.
2.1 OVERZICHT BELANGRIJKSTE UITGAVEN- EN ONTVANGSTENMUTATIES
Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2015 (Najaarsnota)
x € 1.000
Beleidsartikel
Uitgaven
Belangrijkste suppletoire mutaties:
-
1.Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
34
-
-16.385
-
2.Aanpassen bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
34, 35
-
-44.100
-
3.Eerstejaarsopvang asielzoekers ODA
37
139.000
-
4.Bed, bad, brood
37
13.333
-
5.Bed, bad, brood naar gemeenten
37
-
-10.300
-
6.Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve
37
20.000
-
7.COA (ODA toerekening)
37
350.000
-
8.IND en Nidos
37
26.500
-
9.Dekking tekort Boeten en Transacties (BenT)
alle artikelen (m.u.v. 33 en 35)
-
-60.000
-
10.Desaldering JustID
91
16.197
-
11.Herijking Rijkshuisvestingssystemen
92
30.000
-
12.Verdeling loon- en prijsbijstelling
alle artikelen
-
-38.402
-
13.Loonbijstelling nieuwe CAO
alle artikelen
71.223
Toelichting op de belangrijkste uitgavenmutaties
1. Administratiekosten Centraal Justitieel Incasso Bureau
De administratiekostenvergoeding wordt geboekt via de VenJ begroting. Het betreft de ontvangen vergoeding voor administratiekosten bij financiële sancties. Deze ontvangsten zijn door het departement beschikbaar gesteld aan het CJIB ter dekking van de gemaakte kosten bij WAHV-zaken, boetevonnissen en OM-afdoeningen. Op de administratiekosten ontstaat een tegenvaller, omdat de instroom van het aantal WAHV-zaken, veel lager is dan begroot. Door het budgettaire kader van de uitgaven en ontvangsten te verlagen wordt het budget van CJIB in lijn gebracht met de actuele instroom.
2. Aanpassen bijdrage Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI)
De kasbijdrage aan DJI is bijgesteld omdat de geraamde uitgaven voor o.a. planmatig onderhoud, Van Werk Naar Werk-budgetten en de transitiekosten voor Veldzicht niet in 2015, maar in latere jaren besteed zullen worden. Bij 1e suppletoire begroting 2016 zal de meerjarige bijdrage aan DJI binnen de begroting van VenJ in lijn worden gebracht met het actuele ritme van deze bestedingen.
3. Eerstejaarsopvang asielzoekers ODA (Official Development Assistance)
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Door de verhoogde raming van de asielinstroom neemt de toerekening aan ODA in 2015 ook toe. De meerkosten worden naast de stijgende instroom ook veroorzaakt door de oplopende opvangduur.
4. Bed, bad, brood
In 2015 is € 13,3 mln. incidenteel en structureel € 20 mln. door het Kabinet beschikbaar gesteld voor de voorzienig op bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde asielzoekers.
5. Bed, bad, brood naar gemeenten
De Staatssecretaris is met de VNG overeengekomen om voor de tijdelijke voorziening een bedrag van € 10,3 mln. beschikbaar te stellen. Via een decentralisatie uitkering wordt dit bedrag beschikbaar gesteld aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed-bad-brood-aantallen die gemeenten onlangs bij de VNG hebben aangeleverd (voor de periode van half december 2014 tot juni 2015). Zie ook post 4.
6. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve
De hogere asielinstroom leidt ook tot extra kosten bij de IND. De dekking voor 2015 geschiedt door de inzet van de asielreserve. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
7. COA (ODA toerekening)
De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. De raming voor de asielinstroom is naar boven bijgesteld. Door deze verhoogde raming neemt de toerekening aan ODA in 2015 toe bij najaarsnota. Dit leidt tot hogere opvangkosten bij het COA voor de opvang van asielzoekers in 2015 en 2016, immers de opvangkosten lopen door na de jaargrens.
8. IND en Nidos
De verhoogde raming voor de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de IND en NIDOS voor het in procedure nemen van asielzoekers en de begeleiding en opvang van minderjarige vreemdelingen (niet ODA). Onderuitputting op verschillende begrotingen wordt ingezet als dekking voor deze problematiek. Deze middelen zullen niet tot besteding komen in 2015 en worden d.m.v. de asielreserve doorgeschoven naar 2016.
9. Dekking tekort Boeten en Transacties
De tegenvaller bij boeten en transacties in 2015 die reeds in de Miljoenennota 2016 van dekking is voorzien (€ 60 mln.)
10. Desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)
JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
11. Herijking Rijkshuisvestingsystemen
In het voorjaar heeft het kabinet besloten tot aanvullende besparingen teneinde het uitgavenkader conform het regeerakkoord niet te overstijgen. Zoals in de begroting 2016 (pagina 27) is toegelicht wordt deze taakstelling in 2015 en 2016 ingevuld met het verkregen voordeel als gevolg van de gewijzigde tariefstructuur van de Rgd. In 2017 wordt circa de helft van deze taakstelling ingevuld door de tariefsverlaging Rgd. In deze 2e suppletoire begroting wordt de mutatie 2015 geformaliseerd.
12. Verdeling loon- en prijsbijstelling
Met deze mutatie wordt de loon- en prijsbijstelling 2015 verdeeld over de desbetreffende artikelonderdelen exclusief de effecten van de nieuwe CAO.
13. Loonbijstelling nieuwe CAO
De nieuwe CAO betekent voor VenJ een loonbijstelling van € 71,2 mln. waarvan € 49,4 mln. voor de politie. De beschikbare middelen voor de Politie-CAO komen naar verwachting niet tot uitbetaling in 2015 en worden door middel van een kasschuif doorgeschoven naar 2016.
Overzicht belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2015 (Najaarsnota)
x € 1.000
Beleidsartikel
Ontvangsten
Belangrijkste suppletoire mutaties:
-
1.Lagere griffie ontvangsten
32
-
-25.800
-
2.Tegenvaller Boeten en transacties (BenT)
33
-
-111.300
-
3.Administratiekostenvergoeding Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB)
34
-
-16.385
-
4.Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve
37
20.000
-
5.Desaldering JustID
91
16.197
Toelichting op de belangrijkste ontvangstenmutaties
1. Lagere griffieontvangsten
De instroom van civiele- en bestuurszaken bij de rechtbanken is lager dan geraamd. Als gevolg hiervan wordt een tegenvaller op de griffieontvangsten verwacht.
2. Tegenvaller Boeten en transacties
Op basis van de realisatie van het aantal door het CJIB verstuurde beschikkingen tot september 2015 is vastgesteld, dat in 2015 een onderuitputting in de ontvangsten uit boetes en transacties ontstaat van € 111,3 mln. Deze onderuitputting is het saldo van de effecten van het door de politie sedert maart 2015 gevoerde coulancebeleid, een lagere opbrengst vanwege een mindere opbrengst uit overtredingen en opgelegde strafbeschikkingen en een ten opzichte van de raming 2015 extra opbrengst voortvloeiend uit de handhaving via de digitale flitspalen. Van het genoemde tekort van € 111,3 is bij Miljoenennota € 60 mln. gedekt. Bij de slotwet zal worden bezien of binnen de totale begroting nog meevallers zijn opgetreden ter dekking van het resterende tekort.
3. Administratiekostenvergoeding Centraal justitieel Incassobureau
Op de administratiekosten ontstaat een tegenvaller, omdat de verwachte aantallen WAHV-zaken, op basis van de actuele instroom van boeten en transacties, veel lager is dan begroot. Door het budgettaire uitgaven- en ontvangstenkader te verlagen wordt het budget van CJIB in lijn gebracht met de actuele instroom. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
4. Gevolgen asielinstroom en inzet asielreserve
De stijging van de asielinstroom leidt onder andere tot hogere kosten bij de IND. Deze extra kosten worden uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op dit artikel. Door middel van een desaldering wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
5. Desaldering JustID (Justitiële Informatiedienst)
JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
2.2 DE BELEIDSARTIKELEN
31 NATIONALE POLITIE
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
5.132.936
5.150.343
- 10.186
5.140.157
Programma-uitgaven
5.132.936
5.150.343
199
5.150.542
Waarvan juridisch verplicht
99,95%
31.2 Bekostiging nationale politie
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Nationale Politie
4.877.789
4.882.408
-
-15.734
4.866.674
Politieacademie
112.012
112.012
426
112.438
Bijdragen aan medeoverheden
BES brandweer- en politiekorps
16.653
20.830
2.058
22.888
Opdrachten
Gerechtstolken
0
0
9.383
9.383
31.3 Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT politie
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Internationale samenwerkingsoperaties
10.981
10.981
9
10.990
C2000 / GMS
93.424
103.824
1.418
105.242
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
791
791
2.736
3.527
Bijdragen aan medeoverheden
Bijdragen in het kader van de kwaliteit van de politiezorg
1.266
1.166
5
1.171
Subsidies
Stichting NL Confidential
700
700
0
700
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
0
500
0
500
Opdrachten
Providers
11.000
9.944
12
9.956
overig Kwaliteit, Arbeidsvoorwaarden en ICT
3.820
2.687
-
-136
2.551
Bijdragen aan Sociale fondsen
Stichting Arbeidsmarkt en Opleidingsfonds Politie
4.500
4.500
22
4.522
Ontvangsten
500
500
0
500
Toelichting op beleidsartikel 31
Mutaties uitgaven
31.2 Bekostiging nationale politie
Nationale Politie
Het budget op het artikelonderdeel «Nationale Politie» wordt met € - 15,7 mln. verlaagd. Deze verlaging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
-
-
-
•De dekking van het tekort op boeten en transacties voor € - 18 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
-
-
-
-
•Een technische mutatie van € - 9,5 mln. Dit betreft een budgetverschuiving van artikel bijdrage nationale politie naar artikel opdrachten gerechtstolken voor € 9,5 mln.
-
-
-
-
•De toekenning van de loon- en bijstelling ad € 18,5 mln.
-
-
-
-
•Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
-
32 RECHTSPLEGING EN RECHTSBIJSTAND
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
1.439.713
1.479.166
- 4.618
1.474.548
32.1 Apparaatsuitgaven Hoge Raad
Personeel
20.745
20.745
2.276
23.021
waarvan eigen personeel
19.997
19.997
1.171
21.168
waarvan externe inhuur
0
0
1.845
1.845
waarvan overig personeel
748
748
-
-740
8
Materieel
4.223
4.222
- 210
4.012
waarvan ICT
499
499
1.296
1.795
waarvan SSO's
0
0
0
0
waarvan overig materieel
3.724
3.723
-
-1.506
2.217
Programma-uitgaven
1.414.745
1.454.199
- 6.684
1.447.515
Waarvan juridisch verplicht
100,00%
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Raad voor Rechtsbijstand
51.809
52.128
-
-4.877
47.251
Bureau Financieel Toezicht
2.408
2.408
4.003
6.411
Subsidies
Stichting geschillencommissies voor Consumentenzaken
1.328
1.328
0
1.328
Overig toegang rechtsbestel
179
179
0
179
Opdrachten
Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen
14.478
14.478
-
-1.598
12.880
Toevoegingen rechtsbijstand
369.649
401.849
-
-5.531
396.318
Overig toegang rechtsbestel
1.598
1.598
-
-939
659
32.3
Optimale randvoorwaarden voor een doelmatig en doeltreffend rechtsbestel
Bijdrage aan Raad voor de rechtspraak
953.130
959.850
2.186
962.036
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
College Bescherming Persoonsgegevens
8.191
8.116
72
8.188
College voor de Rechten van de Mens
6.016
6.091
505
6.596
Centraal Administratie Kantoor
2.700
2.700
-
-402
2.298
Overig optimale randvoorwaarden rechtsbestel
686
901
-
-206
695
Bijdragen aan medeoverheden
Bijdragen rechtspleging
86
86
1
87
Subsidies
Subsidies rechtspleging
891
891
101
992
Subsidies wetgeving
1.437
1.437
1
1.438
Opdrachten
Opdrachten en onderzoeken rechtspleging
159
159
0
159
Ontvangsten
274.980
231.020
-
-25.800
205.220
waarvan griffie
240.526
224.726
-
-25.800
198.926
Toelichting op beleidsartikel 32
Mutaties uitgaven
32.2 Adequate toegang tot het rechtsbestel
Het budget op het artikelonderdeel «adequate toegang tot het rechtsbestel» wordt totaal met € - 8,9 mln. verlaagd. De verlaging is voornamelijk toe te wijzen aan een meevaller van circa € - 12 mln. die verantwoord is op de volgende subartikelonderdelen:
-
-
-
-Raad voor de Rechtsbijstand en Toevoegingen € - 10,4 mln.
-
-
-
-
-Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) € - 1,6 mln.
-
De meevaller op de rechtsbijstand is het gevolg van de financieringssystematiek waarbij het budget gedurende het jaar wordt bijgesteld op basis van het aantal werkelijk afgegeven toevoegingen over de periode 1 september tot en met 31 augustus.
De totale uitgaven aan rechtsbijstand zijn ondanks deze verlaging hoger dan in de begroting voor 2015 was geraamd. Bij de WSNP is het aantal nieuwe schuldsaneringszaken lager dan geraamd.
Daarnaast bestaat de mutatie uit diverse posten kleiner dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Griffierechten
De instroom van civiele- en bestuurszaken bij de rechtbanken is lager dan geraamd. Als gevolg hiervan wordt een tegenvaller van € - 25,8 mln. op de griffieontvangsten verwacht voor 2015. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
662.722
713.745
21.410
735.155
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie
Personeel
352.440
352.808
5.006
357.814
waarvan eigen personeel
320.988
321.356
4.816
326.172
waarvan externe inhuur
31.452
31.452
-
-2.310
29.142
waarvan overig personeel
0
0
2.500
2.500
Materieel
102.367
102.432
499
102.931
waarvan ICT
39.686
40.211
-
-27.984
12.227
waarvan SSO's
28.747
29.047
425
29.472
waarvan overig materieel
33.934
33.174
28.058
61.232
Programma-uitgaven
207.915
258.505
15.905
274.410
Waarvan juridisch verplicht
100,00%
33.2 Bestuur, informatie en technologie
Bijdragen aan medeoverheden
RIEC's/LIEC
6.673
6.673
720
7.393
Uitstapprogramma's prostituees
0
1.618
250
1.868
Overig bestuur, informatie en technologie
1.627
1.627
19
1.646
Subsidies
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
2.208
9.308
919
10.227
Keurmerk Veilig Ondernemen
1.498
1.498
0
1.498
Uitstapprogramma's prostituees
3.000
1.382
-
-248
1.134
Overig bestuur, informatie en technologie
0
1.925
0
1.925
Opdrachten
Overig bestuur, informatie en technologie
1.888
1.888
123
2.011
33.3 Opsporing en vervolging
Bijdragen aan agentschappen
Nederlands Forensisch Instituut
65.320
65.673
4.570
70.243
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
College gerechtelijk deskundigen
1.723
1.723
16
1.739
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties, mede-overheden
PV-vergoedingen Bestuurlijke strafbeschikking
0
11.500
0
11.500
Staatkundige hervorming Nederlandse antillen
3.912
3.912
16
3.928
FIU-Nederland
4.052
4.052
-
-4.052
0
Overig opsporing en vervolging
2.393
706
12.068
12.774
Subsidies
Overig opsporing en vervolging
2.712
2.712
-
-846
1.866
Opdrachten
Schadeloosstellingen
17.395
50.895
42
50.937
Keten Informatie Management
764
664
-
-664
0
Onrechtmatige Detentie
11.180
11.180
26
11.206
Gerechtskosten OM
25.537
26.127
212
26.339
Resituties ontvangsten voorgaande jaren
0
0
2.500
2.500
Verkeershandhaving OM
33.543
33.543
80
33.623
Afpakken
10.531
7.940
30
7.970
Bewaring, verkoop en vernieting in beslaggenomen goederen
11.959
11.959
119
12.078
Overig opsporing en vervolging
0
0
5
5
Ontvangsten
1.066.898
1.068.425
-
-108.800
959.625
waarvan Boeten en Transacties
966.338
915.965
-
-111.300
804.665
waarvan Afpakken
90.560
142.460
0
142.460
Toelichting op beleidsartikel 33
Mutaties uitgaven
33.1 Apparaatsuitgaven Openbaar Ministerie (OM)
Het budget op het artikelonderdeel «Apparaatsuitgaven» wordt in het totaal met € 5,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt voornamelijk verklaard door de toekenning van de loon- en bijstelling ad € 4,9 mln. op het apparaatsbudget. Daarnaast heeft binnen het apparaatsbudget Openbaar Ministerie een herschikking plaatsgevonden tussen de onderdelen personeel (€ - 29 mln.) en materieel budget (€ 29 mln.) op basis van een analyse van de realisatiecijfers op de verschillende budgetten bij het OM. Dit betreft een technische mutatie.
33.3 Opsporing en vervolging
-
-
-
•Het budget op het subartikelonderdeel «Nederlands Forensisch Instituut» is met € 4,6 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt verklaard doordat in het kader van de afwikkeling MH-17 ramp, extra kosten, direct samenhangende met de ramp met de MH-17, worden verwacht van circa € 5 mln. waarvan € 4 mln. voor het NFI.
-
-
-
-
•Het budget op het subartikelonderdeel «overig opsporing en vervolging» is met € 12 mln. verhoogd ter dekking van de overschrijding die is ontstaan op diverse beleidsdoelstellingen binnen dit artikel. De overschrijding wordt voorzien van dekking door de ontstane meevallers op de Rechtsbijstand op artikel 32.
-
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € 108,8 mln. Deze verlaging wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de tegenvaller op de ontvangsten uit boetes en transacties van € - 111,3 mln. Deze wordt onder andere veroorzaakt door het door de politie sedert maart 2015 gevoerde coulancebeleid, een lagere opbrengst uit overtredingen en een mindere opbrengst uit opgelegde strafbeschikkingen. Zie ook tabel belangrijkste ontvangsten.
34 Sanctietoepassing
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
2.416.080
2.550.644
- 42.362
2.508.282
Programma-uitgaven
2.416.080
2.550.644
- 52.737
2.497.907
Waarvan juridisch verplicht
99,47%
34.2 Preventieve maatregelen
Bijdragen aan agentschappen
Dienst Justis
12.225
14.225
100
14.325
Bijdragen aan medeoverheden
Overig preventieve maatregelen
0
2.148
1.443
3.591
Subsidies
Preventie bedrijfsleven
5.800
0
0
0
Integriteit
1.050
1.052
306
1.358
Centrum voor Criminaliteitsbestrijding en Veiligheid
1.602
0
0
0
Overig preventieve maatregelen
2.960
6.134
-
-3.573
2.561
Opdrachten
Kansspelbeleid
1.085
1.085
3
1.088
Overig preventieve maatregelen
4.067
1.024
3.140
4.164
Garanties
Failissementscuratoren
703
703
301
1.004
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijk sancties en vreemdelingenbewaring
Bijdragen aan agentschappen
DJI-gevangeniswezen-regulier
1.128.774
1.237.114
-
-18.447
1.218.667
DJI-Forensische zorg
757.607
763.107
-
-6.517
756.590
DJI-Vreemdelingenbewaring en uitzetcentra
99.209
98.981
-
-314
98.667
CJIB
88.649
101.864
-
-204
101.660
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Reclassering Nederland
125.362
134.543
-
-827
133.716
Leger des Heils
21.025
22.159
-
-2.569
19.590
Stichting Verslavingsreclassering GGZ Nederland (SVG)
62.885
66.287
-
-693
65.594
Centraal Administratie Kantoor
2.700
2.700
-
-1.788
912
Bijdragen aan medeoverheden
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
0
2.500
0
2.500
Subsidies
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
0
0
475
475
Opdrachten
Forensische zorg
5.997
2.497
-
-82
2.415
Vrijwilligerswerk gedetineerden
3.200
3.200
-
-2.492
708
Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging
18.486
15.221
-
-13.994
1.227
Overig Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
9.169
3.917
-
-634
3.283
34.4 Slachtofferzorg
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
5.321
6.992
33
7.025
Slachtofferhulp Nederland (SHN)
34.043
35.982
-
-2.116
33.866
Bijdragen aan medeoverheden
Overig Slachtofferzorg
0
0
3.940
3.940
Subsidies
Stichting Slachtoffer in Beeld en onderzoeken (SiB)
601
601
980
1.581
Overig Slachtofferzorg
0
0
441
441
Opdrachten
Slachtofferzorg
8.200
6.800
-
-5.536
1.264
Schadefonds Geweldsmisdrijven (SGM)
15.360
14.408
587
14.995
Voorschotregelingen schadevergoedingsmaatregelen
0
700
0
700
Overig Slachtofferzorg
0
4.700
-
-4.700
0
Ontvangsten
79.665
76.525
-
-5.467
71.058
Toelichting op beleidsartikel 34
Mutaties uitgaven
34.3 Tenuitvoerlegging strafrechtelijke sancties en vreemdelingenbewaring
-
-
-
•Het budget van het agentschap DJI is verlaagd met € - 25,3 mln. Deze verlaging wordt in hoofdlijnen verklaard door de volgende mutaties:
-
-
-
-de dekking van het tekort op boeten en transacties voor € - 20,7 mln. door diverse genomen maatregelen op de VenJ-begroting. Zie ook tabel belangrijkste mutaties uitgaven.
-
-
-
-
-de kasbijdrage aan DJI is bijgesteld omdat de geraamde uitgaven voor o.a. planmatig onderhoud, Van Werk Naar Werk-budgetten en de transitiekosten voor Veldzicht niet in 2015, maar in latere jaren besteed zullen worden. Bij 1e suppletoire begroting 2016 zal de meerjarige bijdrage aan DJI binnen de begroting van VenJ in lijn worden gebracht met het actuele ritme van deze bestedingen (Op het artikelonderdeel 34.3 wordt € 41,9 mln. en op artikelonderdeel 35.3 wordt € 2,2 mln. verantwoord). Zie ook tabel belangrijkste uitgaven.
-
-
-
-
-
•De bijdrage aan het agentschap CJIB is verlaagd met € - 0,2 mln. Dit saldo bestaat onder andere uit de volgende mutaties:
-
-
-
-op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € - 16,4 mln. De oorzaak is dat de instroom bij WAHV-zaken; OM afdoeningen; boetevonnissen en Europese geldelijke sancties, achter blijft bij de in de VenJ-begroting geraamde instroom over het jaar 2015. Met deze mutatie worden de uitgaven en ontvangstenkader in lijn gebracht met de actuele instroom.
-
-
-
-
-Bij de agentschappen is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014 (artikel onderdeel 34.2 Justis 2,1 mln. en artikelonderdeel 34.3 CJIB € 5,1 mln.). De meevaller wordt door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven en ontvangstenkader verhoogd.
-
-
-
-
-Diverse mutaties kleiner dan € 5 mln.
-
-
-
-
-
•Uitvoeringskosten ketenregie tenuitvoerlegging: de mutatie van circa € - 13,9 mln. bestaat uit diverse kleine mutaties.
-
-
-
-
•Toekenning loon- en bijstelling op het artikelonderdeel 34.3 van € 15,9 mln.
-
34.4 Slachtofferzorg
Het budget op het artikelonderdeel opdrachten slachtofferzorg wordt verlaagd met € - 5,5 mln. Deze mutatie bestaat uit diverse posten die kleiner zijn dan € 5 mln.
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verlaagd met € - 5,5 mln. De verlaging van dit budget wordt voornamelijk verklaard door de volgende onderdelen:
-
-
-
•Op de administratiekostenvergoeding CJIB wordt in 2015 een tegenvaller verwacht van € - 16,4 mln. Zie ook de toelichting bij de uitgaven.
-
-
-
-
•Outputfinanciering DJI: in 2014 was sprake van een lager bezetting bij de Dienst Justitiële Inrichtingen dan eerder geraamd, waardoor budget (€ 6,8 mln.) terugvloeit naar VenJ.
-
-
-
-
•Bij de agentschappen (Justis en CJIB) is een eenmalige meevaller van € 7,2 mln. op het financieringsresultaat 2014. Zie ook de uitgaven.
-
-
-
-
•Verder bestaat deze mutatie uit diverse posten < € 5 mln.
-
35 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
372.566
375.431
- 2.034
373.397
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor de Kinderbescherming
Personeel
134.177
137.471
9.564
147.035
waarvan eigen personeel
127.338
130.632
-
-253
130.379
waarvan externe inhuur
5.569
5.569
9.797
15.366
waarvan overig personeel
1.270
1.270
20
1.290
Materieel
32.744
32.864
- 866
31.998
waarvan ICT
6.364
6.364
380
6.744
waarvan SSO's
15.910
16.030
467
16.497
waarvan overig materieel
10.470
10.470
-
-1.713
8.757
Programma-uitgaven
205.645
205.096
- 10.732
194.364
Waarvan juridisch verplicht
98,06%
35.2 Uitvoering jeugdbescherming
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Landelijk Bureau inning Onderhoudsbijdrage (LBIO)
2.772
2.512
-
-856
1.656
Bijdragen aan medeoverheden
BES Voogdijraad
1.248
1.173
2
1.175
Overig Uitvoering jeugdbescherming
0
0
361
361
Subsidies
Jeugdbescherming
4.893
2.467
-
-255
2.212
Overig Uitvoering jeugdbescherming
0
0
526
526
Opdrachten
Jeugdbescherming - Regeling tegemoetkoming adoptiekosten
900
900
0
900
Stelsel Jeugdzorg
100
4.600
-
-3.004
1.596
Bestrijding huiselijke geweld en kindermisbruik
277
0
55
55
35.3 Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd
Bijdragen aan agentschappen
DJI - jeugd
160.998
164.338
830
165.168
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
HALT
11.723
11.638
13
11.651
Bijdragen aan medeoverheden
Uitvoering jeugdbescherming
0
3.550
-
-1.350
2.200
Subsidies
Overig Tenuitvoerlegging justitiele sancties jeugd
0
0
419
419
Opdrachten
Risicojeugd & jeugdgroepen
4.020
4.020
-
-1.845
2.175
Projecten jeugd straf
14.914
6.098
-
-5.645
453
Taakstraffen/erkende gedragsinterventies
3.800
3.800
17
3.817
Ontvangsten
1.487
6.552
7.888
14.440
Toelichting op beleidsartikel 35
Mutaties uitgaven
35.1 Apparaatsuitgaven Raad voor Kinderbescherming (RvdK)
Het personeelsbudget bij de Raad voor de Kinderbescherming wordt verhoogd met € 9,6 mln. Deze mutatie bestaat voor het grootste deel uit een bijdrage van € 6,6 mln. voor verbetering van inkoop, financieel beheer en ICT-beheer bij de Raad voor de Kinderbescherming.
35.3 Tenuitvoerlegging justitiële sancties jeugd
Het budget op dit artikelonderdeel wordt totaal verlaagd met € - 7,6 mln. Deze mutatie wordt o.a. veroorzaakt door de volgende mutaties:
-
-
-
•Op het onderdeel Projecten jeugd is een meevaller geboekt van € - 4,2 mln.
-
-
-
-
•Een budgetoverheveling van € 5,3 mln. vanuit OCW naar VenJ in verband met de sluiting van JJI Amsterbaken en de daarmee samenhangende afbouw van scholen die verbonden zijn aan deze JJI.
-
-
-
-
•Diverse kleinere posten zoals o.a. de dekking op het tekort boeten en transacties en een meevaller van € - 2,2 mln. op het onderdeel DJI.
-
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 7,9 mln. Deze mutatie bestaat uit posten die kleiner zijn dan € 5 mln.
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
248.052
262.333
- 534
261.799
Programma-uitgaven
248.052
262.333
-
-534
261.799
Waarvan juridisch verplicht
97,53%
36.2 Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
Bijdragen aan agentschappen
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
320
320
1
321
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Instituut Fysieke Veiligheid (IFV)
30.807
30.807
246
31.053
Bijdragen aan medeoverheden
Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDuR)
175.225
175.204
539
175.743
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
5.140
6.030
-
-330
5.700
Subsidies
Nederlands Rode Kruis
1.693
1.693
1
1.694
Nationaal Veiligheids Instituut
1.305
1.305
3
1.308
Onderwijs Veiligheidsregio's
0
0
0
0
Overig Nationale Veiligheid en terrorismebestrijding
2.057
8.957
5
8.962
Opdrachten
Project NL-Alert
5.931
5.931
14
5.945
Opdrachten NCSC
3.628
2.673
8
2.681
Overig terrorismebestrijding
500
1.017
-
-267
750
Overig Nationale Veiligheid
10.294
14.047
-
-859
13.188
36.3 Onderzoeksraad voor Veiligheid
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Onderzoeksraad voor Veiligheid
11.152
14.349
105
14.454
Ontvangsten
0
0
0
0
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden die een toelichting behoeven.
37 Vreemdelingen
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
757.030
1.224.708
549.185
1.773.893
Programma-uitgaven
757.030
1.224.708
549.185
1.773.893
Waarvan juridisch verplicht
99,22%
37.2
Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Bijdragen aan agentschappen
Immigratie- en Naturalisatiedienst
278.503
340.223
49.726
389.949
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA)
399.951
793.189
479.719
1.272.908
Nidos-opvang
23.273
29.573
13.823
43.396
Subsidies
Vluchtelingenwerk Nederland (VWN)
5.730
10.630
4
10.634
Overig toegang, toelating en opvang vreemdelingen
1.654
1.654
-
-1.187
467
Opdrachten
Biometrie
2.504
0
18
18
Vernieuwing Grensmanagement
160
0
0
0
keteninformatisering
14.537
17.141
-
-2.034
15.107
Versterking vreemdelingenketen
3.038
3.683
9.059
12.742
37.3
Terugkeer
Bijdragen aan agentschappen
DJI (DVenO)
8.400
8.400
20
8.420
Subsidies
REAN-regeling ea
6.424
6.859
9
6.868
Opdrachten
Vreemdelingen vertrek
12.856
13.356
28
13.384
Ontvangsten
0
35.500
25.800
61.300
Toelichting op beleidsartikel 37
Mutaties uitgaven
37.2 Toegang, toelating en opvang vreemdelingen
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) en Nidos
Het budget op deze subartikelonderdelen wordt in het totaal met € 63,5 mln. verhoogd. De verhoging wordt grotendeels verklaard door de volgende mutaties:
-
-
-
•Door de verhoogde asielinstroom zijn extra middelen noodzakelijk voor IND (€ 20 mln.) en Nidos (€ 9 mln.). Deze dekking geschiedt grotendeels door de inzet van de asielreserve. Een deel van de Nidos kosten (voogdij) worden uit de ODA-toerekeningen betaald. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
-
-
-
-
•De verhoogde raming voor de asielinstroom leidt tot hogere kosten bij de IND en NIDOS voor het in procedure nemen van asielzoekers en de begeleiding en opvang van minderjarige vreemdelingen (niet ODA). Onderuitputting op verschillende begrotingen wordt ingezet als dekking voor deze problematiek. Deze middelen € 26,5 mln., toegevoegd bij najaarsnota, zullen niet tot besteding komen in 2015 en worden d.m.v. de asielreserve doorgeschoven naar 2016. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
-
-
-
-
•De rest van de mutatie bestaat uit diverse posten < € 5 mln.
-
Centraal Opvang Asielzoekers
Dit budget wordt met € 479,7 mln. opgehoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties.
-
-
-
•De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. Vanwege de hogere instroom is de ODA-toerekening bij augustusbrief verhoogd met € 139 mln. Zie ook tabel belangrijkste mutaties.
-
-
-
-
•Door de verhoogde asielinstroom zijn ook extra middelen (€ 8 mln.) ingezet voor Nidos.
-
-
-
-
•De kosten voor de eerstejaarsopvang van asielzoekers uit DAC-landen worden toegerekend aan ODA. De raming voor de asielinstroom is naar boven bijgesteld. Door deze verhoogde raming neemt de toerekening met € 350 mln. aan ODA in 2015 bij najaarsnota toe. Dit leidt tot hogere opvangkosten bij het COA voor de opvang van asielzoekers in 2015 en 2016, immers de opvangkosten lopen door na de jaargrens.
-
Versterking vreemdelingenketen
Dit budget wordt met € 9 mln. verhoogd. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de volgende mutaties:
-
-
-
•In 2015 is € 13,3 mln. door het Kabinet beschikbaar gesteld voor de voorzienig op bed, bad en brood voor uitgeprocedeerde asielzoekers. Via een decentralisatie uitkering is een bedrag van € 10,3 mln. uitgekeerd aan de gemeenten. Het geld wordt uitgekeerd volgens een verdeelsleutel gebaseerd op de bed, bad en brood aantallen die gemeenten bij de VNG aanleveren. Het restant wordt gebruikt voor Terugkeer projecten.
-
-
-
-
•BHOS (Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking) draagt € 6 mln. bij aan het project uitstroom vergunninghouders met als doel de uitstroom naar gemeenten te verhogen.
-
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget wordt verhoogd met € 25,8 mln. Deze verhoging wordt voornamelijk verklaard door de stijging van de asielinstroom die tot hogere kosten leidt bij de IND en Nidos. Deze extra kosten van € 21 mln. worden uit de asielreserve gehaald. Dit leidt tot een ontvangst op dit artikel.
2.3 NIET-BELEIDSARTIKELEN 91 APPARAATSUITGAVEN KERNDEPARTEMENT Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
387.481
26.654
414.135
25.426
439.561
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Personeel
236.640
12.140
248.780
24.824
273.604
waarvan eigen personeel
199.151
9.889
209.040
18.309
227.349
waarvan externe inhuur
35.031
2.169
37.200
6.829
44.029
waarvan overig personeel
2.458
82
2.540
-
-314
2.226
Materieel
166.398
14.514
180.912
602
181.514
waarvan ICT
10.364
4.125
14.489
3.606
18.095
waarvan SSO's
107.944
7.656
115.600
1.368
116.968
waarvan overig materieel
48.090
2.733
50.823
-
-4.372
46.451
Ontvangsten
706
54.486
55.192
21.793
76.985
Toelichting op niet-beleidsartikel 91
Mutaties uitgaven
91.1 Apparaatsuitgaven kerndepartement
Het apparaatsbudget van het kerndepartement wordt verhoogd met € 25,4 mln. Deze verhoging wordt veroorzaakt door de volgende mutaties:
-
-
-
•Justitiële Informatiedienst (JustID): JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen ad € 16,2 mln. voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd. Zie ook de toelichting bij de ontvangsten.
-
-
-
-
•Daarnaast bestaat de mutatie uit talrijke posten kleiner dan € 5 mln.
-
Mutaties ontvangsten
Het ontvangstenbudget op dit artikel wordt verhoogd met € 21,8 mln. Deze ophoging wordt met name verklaard door:
-
-
-
•Justitiële Informatiedienst (JustID): JustID voert naast een aantal reguliere taken ook opdrachten uit voor derden, zoals het beheer van systemen. De vergoedingen voor deze opdrachten worden door middel van een desaldering van € 16,2 mln. toegevoegd aan het budgettaire kader. Hierbij wordt het uitgaven, verplichtingen en ontvangstenkader verhoogd.
-
92 NOMINAAL EN ONVOORZIEN
Toelichting op niet-beleidsartikel 92
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
2.218
25.092
- 21.549
3.543
92.1
Nominaal en onvoorzien
2.218
25.092
- 21.548
3.544
Nominaal en onvoorzien
2.218
25.092
-
-21.548
3.544
Ontvangsten
0
0
0
0
Mutaties uitgaven
92.1 Nominaal en onvoorzien
Artikel 92 is een doorverdeelartikel en alle relevante mutaties zijn bij de betreffende artikelen toegelicht.
93 GEHEIM
Budgettaire gevolgen van beleid x € 1.000
Stand vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.058
3.058
8
3.066
93.1 Geheim
Geheime uitgaven
3.058
3.058
8
3.066
Ontvangsten
0
0
0
0
Op dit beleidsterrein hebben geen mutaties plaatsgevonden.
2.4 Exploitatie- en kasstroomoverzichten agentschappen
Exploitatieoverzicht Dienst Justitiële Inrichtingen
(tweede suppletoire begroting 2015)
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
2.154.988
39.952
-
-24.474
2.170.466
Omzet overige departementen
-
-
-
-
Omzet derden
103.490
6.000
-
109.490
Rentebaten
250
-
-
250
Vrijval voorzieningen
-
-
-
-
Bijzondere baten
-
-
-
-
Totaal baten
2.258.728
45.952
-
-24.474
2.280.206
Lasten
Apparaatskosten
1.164.219
8.802
6.814
1.179.835
-
-personele kosten
1.043.446
8.802
7.525
1.059.773
-
-Waarvan eigen personeel
993.446
8.802
7.525
1.009.773
-
-Waarvan externe inhuur
50.000
50.000
Materiele kosten
120.773
-
-711
120.062
-
-waarvan ICT
35.000
-
-730
34.270
-
-Waarvan Bijdrage aan SSO's
17.312
2.126
19.438
Materiele programmakosten
1.060.148
3.050
-
-31.288
1.031.910
Rentelasten
2.161
2.161
Afschrijvingskosten
-
-materieel
35.818
35.818
-
-waarvan ICT
-
-
-immaterieel
3.326
3.326
Overige lasten
-
-dotaties voorzieningen
66.300
66.300
-
-bijzondere lasten
-
Totaal lasten
2.292.828
11.852
-
-24.474
2.280.206
Saldo van baten en lasten
-
-34.100
34.100
-
-
Kasstroom overzicht Dienst Justitiële Inrichtingen
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
165.459
165.459
Totaal operationele kasstroom
20.000
20.000
Totaal investeringen (-/-)
-
-32.500
-
-32.500
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
-
-
-
Totaal investeringskasstroom
-
-32.500
-
-32.500
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
-
-
-
-
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
-
77.000
26
77.026
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-23.305
-
-
-
-23.305
Beroep op leenfaciliteit (+)
32.500
-
-
32.500
Totaal financieringskasstroom
9.195
-
-
9.195
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
162.154
77.000
26
239.180
Exploitatieoverzicht Immigratie en Naturalisatiedienst
(tweede suppletoire begroting 2015)
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
278.503
61.720
23.226
363.449
Omzet overige departementen
-
-
Omzet derden
53.860
-
-
53.860
Rentebaten
-
-
Vrijval voorzieningen
-
-
Bijzondere baten
-
-
Totaal baten
332.363
61.720
23.226
417.309
Lasten
Apparaatskosten
265.870
52.420
27.026
345.316
-
-personele kosten
196.560
48.730
22.026
267.316
-
-Waarvan eigen personeel
171.560
33.730
-
205.290
-
-Waarvan externe inhuur
25.000
15.000
22.026
62.026
Materiele kosten
69.310
7.490
1.200
78.000
-
-waarvan ICT
1.000
1.000
-
-Waarvan Bijdrage aan SSO's
31.000
31.000
Materiele programmakosten
44.500
5.500
50.000
Rentelasten
1.060
1.060
Afschrijvingskosten
20.933
20.933
-
-materieel
10.933
10.933
-
-waarvan ICT
300
300
-
-immaterieel
10.000
10.000
Overige lasten
1.060
1.060
-
-dotaties voorzieningen
-
-
-
-bijzondere lasten
-
-
Totaal lasten
332.363
61.720
23.226
417.309
Saldo van baten en lasten
-
-
-
-
Kasstroom overzicht Immigratie en Naturalisatiedienst
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
19.608
-
-
19.608
Totaal operationele kasstroom
20.933
-
-
20.933
Totaal investeringen (-/-)
-
-10.200
-
-14.454
-
-
-24.654
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
-
-
-
Totaal investeringskasstroom
-
-10.200
-
-
-
-10.200
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
-
-
-
-
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
-
-
-
-
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-20.212
-
-
-
-20.212
Beroep op leenfaciliteit (+)
10.200
14.454
-
24.654
Totaal financieringskasstroom
-
-10.012
14.454
4.442
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
20.329
-
-
20.329
Exploitatieoverzicht Centraal Justitieel Incassobureau
(tweede suppletoire begroting 2015)
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
92.371
-
8.473
100.844
Omzet overige departementen
13.227
-
-
13.227
Omzet derden
20.813
-
-
20.813
Rentebaten
-
-
-
-
Vrijval voorzieningen
-
-
-
-
Bijzondere baten
-
-
-
-
Totaal baten
126.411
8.473
134.884
Lasten
Apparaatskosten
100.043
7.984
108.027
-
-personele kosten
64.743
-
5.653
70.396
-
-Waarvan eigen personeel
51.054
-
3.458
54.512
-
-Waarvan externe inhuur
13.690
-
2.195
15.885
Materiele kosten
35.300
-
2.331
37.631
-
-waarvan ICT
7.850
-
-
7.850
-
-Waarvan Bijdrage aan SSO's
9.190
-
-
9.190
Gerechtskosten
16.542
-
246
16.788
Afschrijvingskosten
9.255
-
228
9.483
-
-materieel
9.255
-
228
9.483
-
-waarvan ICT
3.147
-
78
3.225
-
-immaterieel
-
-
-
-
Rentelasten
571
-
15
586
Overige lasten
-
-
-
-
-
-waarvan dotaties voorzieningen
-
-
-
-
- waarvan bijzondere lasten
-
-
-
-
Totaal lasten
126.411
-
8.473
134.884
Saldo van baten en lasten
-
-
Kasstroom overzicht Centraal Justitieel Incassobureau
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
27.348
-
-
27.348
Totaal operationele kasstroom
9.255
-
5.975
15.230
Totaal investeringen (-/-)
-
-2.750
-
-
-5.750
-
-8.500
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
-
-
-
Totaal investeringskasstroom
-
-2.750
-
-
-5.750
-
-8.500
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
-
-
-
-
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
-
-
-
-
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-9.372
-
4.776
-
-4.596
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.750
-
5.750
8.500
Totaal financieringskasstroom
- 6.622
-
10.526
3.904
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
27.231
-
10.751
37.982
Exploitatieoverzicht Nederlands Forensisch Instituut
(tweede suppletoire begroting 2015)
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
65.320
353
4.570
70.243
Omzet overige departementen
-
-
Omzet derden
8.483
-
-
8.483
Rentebaten
50
-
-
50
Vrijval voorzieningen
-
-
Bijzondere baten
-
-
Totaal baten
73.853
353
4.570
78.776
Lasten
Apparaatskosten
44.353
-
549
44.902
-
-personele kosten
41.780
-
-
41.780
-
-Waarvan eigen personeel
40.380
-
558
40.938
-
-Waarvan externe inhuur
1.400
1.400
Materiele kosten
2.573
-
-
-9
2.564
-
-waarvan ICT
149
149
-
-Waarvan Bijdrage aan SSO's
332
332
Materiele programmakosten
-
Rentelasten
300
300
Afschrijvingskosten
4.223
4.223
-
-materieel
4.223
4.223
-
-waarvan ICT
500
500
-
-waarvan laboratoriumkosten
3.723
3.723
-
-immaterieel
-
-
Laboratoriumkosten
24.977
353
4.021
29.351
-
-Waarvan Bijdrage aan SSO's
7.168
7.168
Overige lasten
-
-
-
-dotaties voorzieningen
-
-
-
-bijzondere lasten
-
-
Totaal lasten
73.853
353
4.570
78.776
Saldo van baten en lasten
-
-
-
-
Kasstroom overzicht Nederlands Forensisch Instituut
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
8.390
-
-
8.390
Totaal operationele kasstroom
4.223
-
-
4.223
Totaal investeringen (-/-)
-
-4.495
-
-1.145
-
-
-5.640
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
-
-
-
Totaal investeringskasstroom
-
-4.495
-
-1.145
-
-
-5.640
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
-
-
-
-
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
-
-
-
-
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-4.069
-
-
-
-4.069
Beroep op leenfaciliteit (+)
4.495
1.000
-
5.495
Totaal financieringskasstroom
426
1.000
-
1.426
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
8.544
-
-145
-
8.399
Exploitatieoverzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening
(tweede suppletoire begroting 2015)
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
13.105
2.729
-
-657
15.177
Omzet overige departementen
211
-
18
229
Omzet derden
16.228
855
3.002
20.085
Rentebaten
-
-
-
-
Vrijval voorzieningen
-
-
-
-
Bijzondere baten
-
-
-
-
Totaal baten
29.544
3.584
2.363
35.491
Lasten
Apparaatskosten
29.544
3.584
2.363
35.491
-
-personele kosten
18.155
2.834
-
-799
20.190
-
-Waarvan eigen personeel
15.293
756
-
-993
15.056
-
-Waarvan externe inhuur
2.216
1.632
1.152
5.000
Materiele kosten
11.389
750
3.162
15.301
-
-waarvan ICT
3.311
398
1.330
5.039
-
-Waarvan Bijdrage aan SSO's
7.571
431
956
8.958
Rentelasten
-
-
-
-
Totaal lasten
29.544
3.584
2.363
35.491
Saldo van baten en lasten
-
-
-
Kasstroom overzicht Justitiële Uitvoeringsdienst, Toetsing, Integriteit, Screening
x € 1.000
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4) = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
6.721
-
1.438
8.159
Totaal operationele kasstroom
-
-
-
-
Totaal investeringen (-/-)
-
-
-
-
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
-
-
-
-
Totaal investeringskasstroom
-
-
-
-
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
-
-
2.044
2.044
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
-
-
-
-
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-
-
-
Beroep op leenfaciliteit (+)
-
-
-
-
Totaal financieringskasstroom
-
-
2.044
2.044
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
6.721
-
-
-606
6.115