Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 V - Wijziging begroting Buitenlandse Zaken 2015 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2015 |
Publicatiedatum | 30-11-2015 |
Nummer | KST34350V2 |
Kenmerk | 34350 V, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 350 V Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V);
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Buitenlandse Zaken, A.G. Koenders
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Voorstel van wet
Door middel van het onderhavige wetsvoorstel wordt voorgesteld de uitgaven van de begroting 2015 van Buitenlandse Zaken (V) met EUR 1,03 miljard te verhogen en de ontvangsten te verhogen met EUR 85,2 miljoen.
-
2.Leeswijzer
De voorliggende suppletoire begroting bevat de voorgestelde wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting 2015 van hoofdstuk V van de begroting van het Rijk.
In de toelichting worden de wijzigingen welke zijn opgetreden in de omvang van de HGIS en de belangrijkste mutaties op de begroting van Buitenlandse Zaken toegelicht. Ten slotte volgt per artikel de nieuwe stand en een toelichting op de opmerkelijke verschillen.
Per artikel is een tabel opgenomen met de mutaties. De toelichting per beleidsartikel heeft betrekking op de kolom mutaties suppletoire begroting. Het aantal activiteiten en het aantal financiële instrumenten van het Ministerie van Buitenlandse Zaken inclusief het postennet is aanzienlijk. Om de leesbaarheid te waarborgen zijn daarom alleen de financiële instrumenten die meer dan 3 procent van het artikelonderdeel uitmaken opgenomen in de financiële tabel. Dat betekent dat er in sommige gevallen geen uitputtende opsomming is van de financiële instrumenten per artikelonderdeel.
Conform de Rijksbegrotingsvoorschriften en de Comptabiliteitswet van 2001 dienen de opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke en huidige raming te worden toegelicht. Op uitgavenniveau is voor deze toelichting een norm gehanteerd waarbij voor de beleidsartikelen 1-4 en niet-beleidsartikel 6 afwijkingen van 10% of meer, met een minimum van EUR 2 miljoen, ten opzichte van de stand van de eerste suppletoire begroting 2015 op sub-artikel niveau zijn opgenomen. Hierbij is een uitzondering gemaakt voor artikel 3.1 (EU-afdracht) omdat de mutaties op instrumentniveau in absolute zin een substantieel aandeel vormen van de mutatie op sub-artikel niveau. Voor niet-beleidsartikel 7 is een afwijking van 1% opgenomen. Voor verplichtingen wordt de norm van 10% op artikel niveau aangehouden.
-
3.Wijzigingen in de omvang van de HGIS
In deze paragraaf wordt geschetst welke wijzigingen zijn opgetreden in de omvang van de HGIS sinds de Voorjaarsnota 2015. Zoals uit de hierna volgende tabel blijkt, is de netto HGIS (uitgaven minus ontvangsten) ten opzichte van de stand bij de Voorjaarsnota 2015 toegenomen met EUR 524,1 miljoen.
Wijzigingen in HGIS-uitgaven en -ontvangsten vanaf Voorjaarsnota 2015 (bedragen x € 1 mln)
Totaal
Wv. ODA
Uitgaven VJN 2015
6.024,1
4.489,8
mutatie MJN 2016
281,8
305,8
mutatie NJN 2015
289,2
349,5
Totaal mutaties
571,0
655,2
Uitgaven NJN 2015
6.595,1
5.145,0
Totaal
Wv. ODA
Ontvangsten VJN 2015
133,6
31,8
mutatie MJN 2016
15,7
5,4
mutatie NJN 2015
31,1
- 0,5
Totaal mutaties
46,9
4,9
Ontvangsten NJN 2015
180,5
36,7
De toename van de HGIS is het gevolg van meerdere mutaties. In de hierna volgende tabel zijn de uitgaven uitgesplitst.
Oorzaken uitgavenmutatie HGIS en ODA-daling vanaf Voorjaarsnota 2015 (bedragen x € 1mln)
Totaal
Wv. ODA
Bijstellingen BNP (ODA) en prijscomponent BBP (non-ODA)
101,5
105,4
Overboekingen van/naar HGIS
365,8
350,0
desalderingen op ontvangsten
34,5
9,9
Intertemporele kasschuif
163,5
190,0
Verwachte onderuitputting
-
-94,4
TOTAAL
571,0
655,2
Toelichting uitgaven:
-
-
-
•Op basis van wijzigingen in de CPB-ramingen voor het BNI (ODA) en de prijscomponent van het BBP is de omvang van de HGIS bijgesteld.
-
-
-
-
•Er vindt een aantal overboekingen van en naar de HGIS plaats. De belangrijkste mutaties zijn:
-
-
-
1.Vanwege de, sinds augustus 2015, verhoogde vluchtelingeninstroom wordt de asielraming aangepast naar 58.000 voor 2015. De verhoogde raming heeft gevolgen voor de toerekening aan ODA van de eerstejaarsopvang voor vluchtelingen uit DAC-landen. Voor 2015 wordt er EUR 350 miljoen additioneel beschikbaar gesteld voor de eerstejaarsopvang. Onderuitputting bij verschillende departementen wordt ingezet als dekking. De totale asieltoerekening aan ODA komt daarmee in 2015 uit op EUR 1,186 miljard.
-
-
-
-
2.Overheveling van budget binnen de Defensiebegroting. De budgetten voor de inzet van vessel protection detachments (VPD’s) zijn binnen artikel 1 (Inzet) overgebracht van overige inzet naar opdracht inzet, zodat alle HGIS en BIV (Budget Internationale Veiligheid) gerelateerde activiteiten onder hetzelfde artikelonderdeel worden verantwoord.
-
-
-
-
3.Bij de afwikkeling van de uitgaven voor de GCCS zijn uitgaven gedaan door andere departementen. Deze uitgaven zijn niet-HGIS waardoor het HGIS saldo afneemt.
-
-
-
-
-
•Een deel van de ontvangsten op de begrotingen van Buitenlandse Zaken en Defensie wordt ingezet om de uitgaven van het HGIS-kader te verhogen. Bij Buitenlandse Zaken betreft het hogere consulaire opbrengsten en een restitutie op een eerder betaalde bijdrage voor de wederoplevering van het ICC-gebouw. Binnen het Ministerie van Defensie zijn ontvangsten opgenomen die verband houden met de MINUSMA missie in Mali waarvoor vanuit de VN een vergoeding wordt betaald. Op de begroting van het Ministerie van Financiën stijgen de ontvangsten vanwege een aantal restituties door internationale financiële instellingen en ten slotte zijn op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking middelen opgenomen uit de begrotingsreserve voor de Faciliteit Opkomende Markten (FOM).
-
-
-
-
•Een aantal kasschuiven heeft plaatsgevonden op de HGIS-onderdelen binnen de departementale begrotingen voor IDA (Financiën, EUR 80 miljoen) en noodhulpprogramma’s (BHOS, EUR 110 miljoen). Daarnaast is binnen het BIV in 2015 (EUR 26,5 miljoen) vrije ruimte ontstaan door vrijval van middelen binnen verschillende missieramingen. Dit wordt binnen het BIV meegenomen naar 2016.
-
-
-
-
•Binnen de HGIS verwacht een aantal departementen dat de realisaties ca. EUR 94 miljoen lager zullen zijn dan geraamd. De belangrijkste mutaties zijn opgenomen op de begrotingen van BZ, BHOS, VenJ en Defensie.
-
Voor een verdere toelichting op de diverse mutaties wordt verwezen naar de begrotingsartikelen op de respectievelijke suppletoire begrotingen.
Toelichting ontvangsten:
De ontvangsten binnen de HGIS nemen toe met EUR 46,9 miljoen. Op diverse onderdelen van de begroting zijn mutaties opgenomen. Een deel van deze mutaties wordt ingezet om de uitgaven van het HGIS-kader op diverse begrotingen te verhogen.
Bij Buitenlandse Zaken betreft het hogere consulaire opbrengsten, een restitutie op een eerder betaalde bijdrage voor de wederoplevering van het ICC-gebouw en de verkoop van panden in het buitenland. Op de begroting van Veiligheid en Justitie nemen de ontvangsten toe door een restitutie op de nieuwbouw van Eurojust. Binnen het Ministerie van Defensie zijn ontvangsten opgenomen die verband houden met de MINUSMA missie in Mali waarvoor vanuit de VN een vergoeding wordt betaald. Op de begroting van het Ministerie van Financiën stijgen de ontvangsten vanwege een aantal restituties door internationale financiële instellingen en ten slotte zijn op de begroting van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking middelen opgenomen uit de begrotingsreserve voor de Faciliteit Opkomende Markten (FOM).
-
4.Overzicht belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2015
Buitenlandse Zaken (V):
Het voorstel is de uitgaven voor 2015 te verhogen met EUR 1,03 miljard. De belangrijkste reden hiervoor is een verhoging van de EU-afdracht. Hier staat tegenover dat een deel van de afdrachten aan VN-crisisbeheersingsoperaties zijn vertraagd en de apparaatsuitgaven afnemen.
In de volgende tabel volgt een overzicht van de meest in het oog springende wijzigingen ten opzichte van de eerste suppletoire begroting van het Ministerie van Buitenlandse Zaken (V), gevolgd door een toelichting. Alleen de mutaties die te maken hebben met beleidsmatige wijzigingen zijn in het overzicht opgenomen.
Bedragen x EUR 1 miljoen
Artikel
Mutatie
2.4
Veiligheid en stabiliteit
-
-27,6
3.1
Afdracht Europese Unie
1.066,1
Toelichting
Artikel 2.4
De verlaging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband is het gevolg van een vertraging van de betaling van een deel van de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties. Deze uitgaven vinden plaats na afroep door de VN en zijn gebaseerd op de kosten van de verschillende operaties, de geldende afspraken over het Nederlandse aandeel in de totale kosten, en de liquiditeitsbehoefte in dit specifieke jaar.
Artikel 3.1
Ten eerste betreft het de verwerking van de voorjaarsraming van de Europese Commissie. Dit heeft geleid tot een actualisatie van de raming voor het BNI en de geharmoniseerde grondslag voor de BTW-afdracht. Hierdoor stijgen de afdrachten met EUR 157 miljoen. Daarnaast zijn sinds de Miljoenennota 2016 twee aanvullende begrotingen (draft amending budget; DAB7 en DAB8) ingediend. De aanname van DAB8 in het Europees Parlement heeft niet tijdig genoeg plaatsgevonden om de aan DAB8 gekoppelde restituties nog in 2015 te verwerken. De uitbetaling van de restituties vindt nu plaats in 2016, dit resulteert voor 2015 in een aanvullende bruto-afdracht van EUR 909 miljoen, waarvoor EUR 612 miljoen reeds gereserveerd was op de aanvullende post zoals opgenomen in de Miljoenennota 2016. Voor de netto-afdracht moet hierbij nog 49 miljoen worden verrekend aan additionele inkomsten voor de perceptiekostenvergoeding voor de invoerrechten, waardoor er netto sprake is van een aanvullende afdracht van EUR 860 miljoen.
-
5.Toelichting per beleidsartikel
Beleidsartikel 1
Beleidsartikel 1 Versterkte internationale rechtsorde en eerbiediging van mensenrechten Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
2015
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2015
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
2015
(3)
Stand 2e suppletoire begroting
2015
(4)=(2+3)
Verplichtingen
95.101
100.301
- 762
99.539
Uitgaven:
Instrument
Programma-uitgaven totaal
111.701
117.251
- 927
116.324
1.1
Goed functionerende internationale instellingen met een breed draagvlak
57.831
59.081
-
-2.862
56.219
Subsidies
Internationaal recht
6.135
7.135
2.079
9.214
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Verenigde Naties
40.501
40.501
-
-5.008
35.493
OESO
6.375
6.625
134
6.759
VN-campagne VN veiligheidsraad
1.780
1.780
-
-300
1.480
Internationaal Strafhof
3.040
3.040
233
3.273
1.2
Bescherming en bevordering van mensenrechten
53.870
58.170
1.935
60.105
Subsidies
Bevordering van het vrije woord
14.000
14.000
0
14.000
Landenprogramma's mensenrechten
10.915
13.915
935
14.850
bijdragen (inter) nationale organisaties
Landenprogramma's mensenrechten
21.205
22.505
1.000
23.505
Centrale mensenrechtenprogramma's
7.750
7.750
7.750
Uitgaven
Artikel 1.1
De per saldo daling van het budget kent twee oorzaken. Het budget voor Internationaal recht stijgt doordat de uitgaven voor de huisvesting van het Internationaal Gerechtshof en het Permanent Hof van Arbitrage zijn toegenomen, omdat extra kosten zijn gemaakt in verband met asbestverwijdering. Hier staat een daling tegenover van de uitgaven voor de Verenigde Naties vanwege koerseffecten.
Artikel 1.2
Het budget voor landenprogramma’s mensenrechten (onderdeel van het Mensenrechtenfonds) is verhoogd om additionele inzet mogelijk te maken op het gebied van gelijke rechten voor LHBTI, vrijheid van godsdienst en levensovertuiging, mensenrechten en bedrijfsleven en bescherming van mensenrechtenverdedigers.
Beleidsartikel 2
Beleidsartikel 2 Veiligheid en stabiliteit Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
2015
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2015
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
2015
(3)
Stand 2e suppletoire begroting
2015
(4)=(2+3)
Verplichtingen
232.482
247.767
- 24.263
223.504
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
251.622
266.918
- 21.551
245.367
2.1
Goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid
18.468
21.573
1.137
22.710
Subsidies
Programma ondersteuning buitenlands beleid
2.250
2.500
1.800
4.300
Atlantische Commissie
440
500
0
500
Bijdragen (inter) nationale organisaties
NAVO
14.713
15.713
-
-2.413
13.300
Veiligheidsfonds
500
2.250
1.750
4.000
WEU
565
610
0
610
2.2
Bestrijding en terugdringing van internationaal
terrorisme en andere vormen van internationale
criminaliteit
6.800
8.541
1.059
9.600
Subsidies
Anti-terrorisme instituut
300
400
300
700
Opdrachten
Cyber Security Conference
6.500
8.141
259
8.400
Global Forum on Cyber Expertise
0
500
500
2.3
Bevordering van ontwapening en wapenbeheersing, bestrijding van proliferatie van massavernietigingswapens en het voeren van een transparant en verantwoord wapenexportbeleid
12.794
12.830
-
-487
12.343
Bijdragen (inter) nationale organisaties
IAEA
7.317
7.317
-
-317
7.000
OPCW en andere ontwapeningsorganisaties
3.557
3.585
3.585
CTBTO
1.920
1.920
-
-170
1.750
2.4
Bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband
194.620
205.434
-
-27.557
177.877
Subsidies
Landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)
15.500
20.500
3.000
23.500
Nederland Helsinki Comité
28
28
0
28
Bijdragen (inter) nationale organisaties
OVSE
7.195
7.195
-
-695
6.500
VN-contributie voor crisisbeheersingsoperaties
102.000
102.000
-
-24.000
78.000
waarvan landenprogramma's veiligheid voor mensen (stabiliteitsfonds)
63.400
69.400
4.000
73.400
2.5
Bevordering van transitie in prioritaire gebieden
18.940
18.540
4.297
22.837
Bijdragen (inter)nationale organisaties/Subsidies
Landenprogramma's hervormingen Arabische Regio
8.118
8.118
4.122
12.240
MATRA-programma's
10.822
10.422
-
-7
10.415
Ontvangsten
1.168
1.182
2.456
3.638
2.10
Doorberekening Defensie diversen
168
182
0
182
2.40
Restituties contributies
1.000
1.000
2.456
3.456
Verplichtingen
De verplichtingen nemen af vanwege de verlaging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband als gevolg van de vertraging van een deel van de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties (zie ook uitgaven).
Uitgaven
Artikel 2.1
De per saldo stijging van het budget voor goede internationale samenwerking ter bevordering van de eigen en bondgenootschappelijke veiligheid wordt (hoofdzakelijk) veroorzaakt doordat het budget voor het Veiligheidsfonds en het Programma ondersteuning buitenlands beleid is verhoogd om hiermee in te zetten op ondersteuning in conflictsituaties (m.n. in Irak en Syrië) en op het terrein van contraterrorisme en cybersecurity. Hier staat een daling van de uitgaven voor de NAVO(-nieuwbouw) tegenover omdat op basis van de voortgang bij de nieuwbouw dit jaar een lagere bijdrage nodig is. Een deel van de voorziene uitgaven voor 2015 wordt via de eindejaarsmarge doorgeschoven naar 2016.
Artikel 2.4
De verlaging van het budget voor bevordering van veiligheid, stabiliteit en rechtsorde in internationaal verband is het gevolg van een vertraging van een deel van de Nederlandse contributie aan VN-crisisbeheersingsoperaties. Deze uitgaven vinden plaats na afroep door de VN en zijn gebaseerd op de kosten van de verschillende operaties, de geldende afspraken over het Nederlandse aandeel in de totale kosten, en de liquiditeitsbehoefte in dit specifieke jaar. De uitgaven voor programma’s op het gebied van vrede, veiligheid & ontwikkeling (Stabiliteitsfonds) zijn gestegen als gevolg van de problematiek in de instabiele ring rond Europa.
Artikel 2.5
De stijging van het budget voor de bevordering van transitie in prioritaire gebieden vloeit voort uit additionele inzet op het ondersteunen van hervormingen in een zestal Arabische transitielanden op het gebied van goed bestuur en duurzame en inclusieve groei.
Ontvangsten
Een deel van de eerder betaalde bijdrage ten behoeve van de wederoplevering van het huidige ICC-gebouw is dit jaar teruggestort. Hierdoor nemen de ontvangsten toe.
Beleidsartikel 3
Beleidsartikel 3 Europese samenwerking Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
2015
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2015
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
2015
(3)
Stand 2e suppletoire begroting
2015
(4)=(2+3)
Verplichtingen
7.962.322
7.939.033
1.068.685
9.007.718
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
6.680.065
8.113.981
1.068.685
9.182.666
3.1
Een democratische, slagvaardige en transparante Europese Unie die haar burgers vrijheid, recht, recht, veiligheid, welvaart en duurzame economische groei biedt
6.479.038
7.912.644
1.066.131
8.978.775
Bijdragen (inter)natioanle organisaties
BNP-afdracht
3.713.099
4.315.703
814.849
5.130.552
BTW-afdracht
67.406
898.408
3.939
902.347
Invoerrechten
2.698.533
2.698.533
247.343
2.945.876
3.2
Een effectief, efficient en cohorent optreden van de Unie ten opzichte van derde landen en regio's, inclusief ontwikkelingslanden
174.00
174.600
0
174.600
Bijdragen (inter)natioanle organisaties
Europees Ontwikkelingsfonds
174.600
174.600
174.600
3.3
Een hechtere Europese waardengemeenschap
10.100
10.100
-
-350
9.750
Bijdragen (internationale organisaties
Raad van Europa
10.100
10.100
-
-350
9.750
3.4
Versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28
16.327
16.637
2.904
19.541
Subsidies/Opdrachten
EU voorzitterschap
12.000
12.310
2.940
15.250
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Benelux bijdrage
3.979
3.979
-
-36
3.943
EIPA
348
348
0
348
Ontvangsten
413.890
674.858
69.933
744.791
3.10
Perceptiekostenvergoedingen
413.740
674.633
69.933
744.566
Invoerrechten
413.740
674.633
69.933
744.566
3.30
Restitutie Raad van Europa
150
225
225
Verplichtingen
De mutaties op de verplichtingen houden verband met de mutaties zoals onder de uitgaven is toegelicht.
Uitgaven
Artikel 3.1
De mutatie op de afdracht aan de Europese Unie bestaat uit een aantal onderdelen:
Mutaties EU afdrachten Voorjaarsnota 2015 - Miljoenennota 2016:
Ten eerste betreft het de verwerking van de voorjaarsraming van de Europese Commissie. Dit heeft geleid tot een actualisatie van de raming voor het BNI en de geharmoniseerde grondslag voor de BTW-afdracht. In de voorjaarsraming autoriseert de Europese Commissie nooit nieuwe uitgaven.
Tabel 1: Mutatie in afdrachten (Miljoenennota 2016 minus Voorjaarsnota 2015; in miljoenen euro)
2015
Voorjaarsraming van de Europese Commissie
136,631
Overboeking van de perceptiekostenvergoeding naar niet-belastingontvangsten
20,456
Totale mutatie EU-afdrachten (bruto)
157,087
Mutaties EU afdrachten Miljoenennota 2016 - Najaarsnota 2015:
Daarnaast zijn sinds de Miljoenennota 2016 twee aanvullende begrotingen (draft amending budget; DAB7 en DAB8) ingediend. De aanname van DAB8 in het Europees Parlement heeft niet tijdig genoeg plaatsgevonden om de aan DAB8 gekoppelde restituties nog in 2015 te verwerken. De uitbetaling van de restituties vindt nu plaats in 2016, dit resulteert voor 2015 in een aanvullende bruto-afdracht van EUR 909 miljoen1, waarvoor EUR 612 miljoen reeds gereserveerd was op de aanvullende post zoals opgenomen in de Miljoenennota 2016 (H86).
Een overzicht van de mutaties van de EU-afdrachten sinds de Miljoenennota 2016 treft u aan in onderstaande tabel.
Tabel 2: Mutatie in afdrachten (Najaarsnota 2015 minus Miljoenennota 2016 in miljoenen euro)
2015
-
1.Bruto nacalculatie
512,386
-
2.Tweede terugbetaling naheffing 2014
251,597
-
3.Invoerrechten
145,061
Totale mutatie EU-afdrachten (bruto)
909,044
-
-
-
1.De bruto nabetaling van EUR 512 miljoen is het gevolg van enkele opwaartse bijstellingen van de BTW en BNI-grondslagen voor de Nederlandse afdrachten aan de EU-begroting. Deze opwaartse bijstellingen vloeien voort uit de bronnenrevisie die in 2014 plaatsvond en uit een nieuwe herziening door het CBS en in samenwerking met DNB, waardoor de nationale rekeningen en de betalingsbalans beter op elkaar aansluiten.
-
-
-
-
2.De tweede terugbetaling van de naheffing over 2014 zal om bovengenoemde reden niet meer in 2015 plaatsvinden. Door valuta-effecten valt deze restitutie hoger uit (EUR 269 miljoen) dan geraamd bij Miljoenennota 2016 (EUR 252 miljoen). Nu blijkt dat deze ontvangst pas in 2016 zal plaatsvinden, moet er voor 2015 de eerder ingeboekte EUR 252 miljoen weer worden afgeboekt. Voor het EMU-saldo is dit niet relevant, de terugbetaling is al in het EMU-saldo van 2014 verwerkt.
-
-
-
-
3.Verder heeft de EU de raming voor de invoerrechten voor 2015 verhoogd. Dit leidt voor Nederland tot een verwachte extra bruto-afdracht van EUR 145 miljoen.
-
In 2016 zal Nederland de restitutie ontvangen van EUR 443 miljoen. Deze bestaat uit de volgende onderdelen: de restitutie van EUR 66 miljoen voor de nacalculatie 2015, de tweede nabetaling van de restitutie over 2014 van EUR 252 miljoen, die tegelijkertijd verhoogd wordt naar EUR 269 miljoen door valuta-effecten, de restitutie van EUR 38 miljoen uit hoofde van de hogere invoerrechtenafdracht en de restitutie van EUR 70 miljoen door hogere additionele inkomsten. Nadere informatie over de aanvullende begrotingen is terug te vinden in brieven aan de Kamer van 72 en 203 oktober j.l.
Artikel 3.4
Het budget voor de versterkte Nederlandse positie in de Unie van 28 stijgt omdat bepaalde uitgaven voor het EU-Voorzitterschap in 2015 betaald zijn die oorspronkelijk voorzien waren voor 2016. Om binnen het totale vastgestelde budget te blijven wordt bij Voorjaarsnota 2016 het budget voor dat jaar met hetzelfde bedrag verlaagd.
Ontvangsten
De stijging van de ontvangsten met 49 miljoen euro is gerelateerd aan de stijging van de invoerrechten binnen het uitgavenkader. Het betreft de vergoeding die de lidstaten ontvangen voor het innen van de invoerrechten.
Beleidsartikel 4
Beleidsartikel 4 Consulaire belangenbehartiging en het internationaal uitdragen van Nederlandse waarden en belangen Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
2015
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2015
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
2015
(3)
Stand 2e suppletoire begroting
2015
(4)=(2+3)
Verplichtingen
50.981
57.200
270
57.470
Uitgaven:
Programma-uitgaven totaal
53.220
57.205
- 401
56.804
4.1
Op basis van eigen verantwoordelijkheid consulaire dienst-verlening bieden aan Nederlanders in het buitenland
10.545
14.545
1.601
16.146
Subsidies
Gedetineerdenbegeleiding
2.000
2.000
350
2.350
Opdrachten
Consulaire bijstand
259
259
51
310
Reisdocumenten en verkiezingen
4.025
5.825
0
5.825
Consulaire opleidingen
500
400
0
400
Consulaire informatiesystemen
3.761
6.261
1.000
7.261
4.2
Samen met (keten) partners het personenverkeer reguleren
5.319
6.829
-
-1.186
5.643
Opdrachten
Visumverlening
900
1.100
0
1.100
Ambtsberichtenonderzoek
300
130
-
-30
100
Legalisatie en verificatie
100
80
80
Consulaire informatiesystemen
3.156
3.156
344
3.500
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Asiel en migratie
863
863
863
4.3
Grotere buitenlandse bekendheid met de Nederlandse cultuur
6.927
7.585
0
7.585
Subsidies
Internationaal cultuurbeleid
3.598
6.389
90
6.479
Erfgoed
3.329
1.196
-
-90
1.106
4.4
Het inzetten van Publieksdiplomatie door het Postennetwerk en BZ om het beeld van Nederland in het buitenland te versterken en op een positief realistische manier uit te dragen
20.899
20.881
-
-559
20.322
Subsidies
Instituut Clingendael
2.320
2.320
-
-269
2.051
Programma ondersteuning buitenlands beleid
3.058
3.458
0
3.458
overige subsidies
270
250
0
250
Opdrachten
Bezoeken hoogwaardigheidsbekleders en uitgaven Corps Diplomatique en internationale Organisaties
3.200
4.600
0
4.600
waarvan in- en uitgaande Staatsbezoeken
2.000
3.200
0
3.200
Adviesraad Internationale vraagstukken
525
525
0
525
Internationale manifestaties en diverse bijdragen
106
166
-
-106
60
4.5
Een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor internationale organisaties in Nederland
9.530
7.365
-
-257
7.108
Bijdragen (inter)nationale organisaties
Speciaal Tribunaal Libanon
490
1.800
0
1.800
Internationaal Strafhof
4.400
4.400
0
4.400
Nederland Gastland
640
1.165
0
1.165
Ontvangsten
42.090
42.090
5.800
47.890
4.10
Consulaire dienstverlening aan Nederlanders
19.300
19.300
800
20.100
4.20
Consulaire dienstverlening aan vreemdelingen
22.000
22.000
5.000
27.000
4.40
Dooberekening Defensie diversen
790
790
0
790
Uitgaven
Geen toelichting
Ontvangsten
De consulaire ontvangsten nemen toe doordat er meer visa zijn afgegeven dan oorspronkelijk geraamd.
Beleidsartikel 5
Niet-beleidsartikel 5 Geheim Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
2015
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2015
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
2015
(3)
Stand 2e suppletoire begroting
2015
(4)=(2+3)
Verplichtingen
0
0
0
Uitgaven
0
0
0
Verplichting en uitgaven
Geen mutaties
Niet-beleidsartikel 6
Niet-beleidsartikel 6 Nominaal en onvoorzien Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
2015
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2015
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
2015
(3)
Stand 2e suppletoire begroting
2015
(4)=(2+3)
Verplichtingen
17.018
1.087
- 1.057
30
Uitgaven:
Uitgaven totaal
17.018
1.087
-
-1.057
30
6.1
Nominaal en onvoorzien
17.018
1.087
-
-1.057
30
Verplichtingen
Conform de toelichting onder de uitgaven.
Uitgaven
De verlaging op het artikel nominaal en onvoorzien is het gevolg van de bijstelling van de BBP-raming. Deze raming is gepubliceerd in de MEV 2015 door het CPB. Hierdoor neemt het beschikbare budget voor dit niet-beleidsartikel af.
Niet-Beleidsartikel 7
Niet-beleidsartikel 7 Apparaat Bedragen in EUR 1.000
Stand ontwerpbegroting
2015
(1)
Stand 1e suppletoire begroting
2015
(2)
Mutaties 2e suppletoire begroting
2015
(3)
Stand 2e suppletoire begroting
2015
(4)=(2+3)
Verplichtingen
683.284
680.102
44.391
724.493
Uitgaven
760.864
757.623
- 9.774
747.849
7.1.1
Personeel
478.800
471.109
- 10.845
460.264
Eigen personeel
470.300
462.609
-
-10.845
451.764
Inhuur extern
8.500
8.500
0
8.500
7.1.2
Materieel
282.064
286.514
- 32.929
253.585
ICT
38.100
80.586
-
-2.586
78.000
bijdragen aan SSO's
64.116
69.116
0
69.116
Overige materiele uitgaven
179.848
136.812
-
-30.343
106.469
7.2
Koersverschillen
pm
34.000
34.000
Ontvangsten
19.450
21.450
7.000
28.450
7.10
Diverse ontvangsten
19.450
21.450
7.000
28.450
7.11
Koersverschillen
pm
pm
Verplichtingen
De verplichtingen zijn verhoogd en verder in lijn gebracht met het uitgavenniveau. (De stand van de verplichtingen is lager dan het uitgavenplafond omdat een deel van de verplichtingen vorig jaar al is aangegaan).
Uitgaven
Een deel van de uitgaven voor onderhoud aan vastgoed in het buitenland, IT uitgaven en kosten voor het openen en upgraden van posten in het buitenland vallen begin 2016. Deze uitgaven worden opgenomen als eindejaarsmarge. Daarnaast zijn koersverliezen opgenomen die zijn opgetreden vanwege de stijging van de koers van de USD ten opzichte van de Euro. Volgens een gebruikelijke systematiek werkt het ministerie met een vooraf voor een jaar vastgestelde wisselkoers ten opzichte van buitenlandse valuta. Deze vaste wisselkoers wordt jaarlijks vastgesteld door het CPB. Voor 2015 wordt een bedrag van EUR 34 miljoen geraamd. Het genoemde bedrag is opgenomen onder koersverschillen. Ten slotte dalen de uitgaven voor eigen personeel omdat een reservering voor de werkkostenregeling dit jaar niet wordt aangesproken en omdat uitgaven voor personeel in het buitenland zijn afgenomen. Het apparaatsbudget daalt per saldo ten gevolge van voornoemde mutaties.
Ontvangsten
De ontvangsten stijgen als gevolg van de verkoop van panden in het buitenland (o.a. in Denemarken, Hongarije, Chili en Bolivia). Deze onroerend goed ontvangsten worden toegevoegd aan het zgn. huisvestingsfonds.
Noot 1
Nederland ontvangt een vergoeding voor de inning van de invoerrechten van 49 mln. Deze wordt separaat opgenomen binnen het ontvangstenkader onder artikel 3.10
Noot 2
Brief Zevende aanvullende EU-begroting voor 2015; kenmerk BFB 2015-2099M
Noot 3
Brief Achtste aanvullende EU-begroting voor 2015; kenmerk BFB 2015-2228M