Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2015 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2015 |
Publicatiedatum | 30-11-2015 |
Nummer | KST34350VII2 |
Kenmerk | 34350 VII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 350 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Inhoudsopgave
blz.
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
2
B. begrotingstoelichting
3
-
1.Leeswijzer
3
-
2.Het beleid
3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
3
2.2 De beleidsartikelen
5
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
5
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
6
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
7
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
10
2.3 De niet-beleidsartikelen
11
Artikel 11. Centraal apparaat
11
Artikel 12. Algemeen
12
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
12
Artikel 14. VUT-fonds
13
A. Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
Wetsartikelen 1 tot en met 3
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
-
-
-
-
2.de begrotingsstaten inzake de agentschappen van dit ministerie.
-
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
B. Begrotingstoelichting
-
1.Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2015 opgebouwd.
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is een inhoudelijke toelichting gegeven bij mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2015.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties Opbouw uitgaven (x € 1.000)
Art. nr.
2015
Stand ontwerpbegroting 2015
634.126
Mutaties 1e suppletoire begroting
111.927
Nieuwe mutaties:
51.201
Raadgevend referendum
1
2.000
Apparaat
2
-
-8.664
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen (RvIG)
6
5.375
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen (Logius)
6
45.401
Bijdrage SSO's
11
7.089
Overige mutaties
4.318
Stand 2e suppletoire 2015
801.572
Toelichting
Raadgevend referendum
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne.
Apparaat
Er heeft een herschikking plaatsgevonden (circa € 1,8 mln.) vanuit het instrument apparaat naar geheim. Daarnaast is een tegenvaller op de ontvangsten van de veiligheidsonderzoeken gedesaldeerd als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen (RvIG)
Er heeft een technische reallocatie plaatsgevonden voor Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen (Logius)
Betreft toekenning van de tranche 2015 van de middelen die Financiën heeft gereserveerd voor de voorzieningen die onderdeel uitmaken van de generieke digitale infrastructuur (GDI) waar BZK het opdrachtgeverschap voor vervult (circa € 45 mln.).
Bijdrage SSO’s
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement. Deze lopen via het artikel centraal apparaat.
Opbouw ontvangsten (x € 1.000)
Art. nr.
2015
Stand ontwerpbegroting 2015
757.353
Mutaties 1e suppletoire begroting
162.972
Nieuwe mutaties:
-
-40.108
Veiligheidsonderzoeken
2
-
-6.800
Ontvangsten artikel 6
6
7.950
Centraal apparaat
11
10.142
VUT-fonds
14
-
-51.400
Overige mutaties
3.742
Stand 2e suppletoire 2015
883.959
Toelichting
Veiligheidsonderzoeken
Het tekort op de ontvangsten betreft de veiligheidsonderzoeken als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Ontvangsten artikel 6
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld. Daarnaast wordt het positieve resultaat van agentschap RvIG in 2014 ingezet op verschillende onderdelen waaronder het wijzigen van het Logisch ontwerp van de BRP vanwege lesbisch ouderschap en dubbele nationaliteit en voor open data.
Centraal Apparaat
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
VUT-fonds
De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning. De huidige prognose laat een lagere afdracht zien dan in de Voorjaarsnota 2015 is aangekondigd, maar in lijn met het verloop, geheel conform de leenovereenkomst, dat de totale schuld in 2016 is afgelost.
2.2 De beleidsartikelen
Artikel 1. Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
30.383
35.971
1.440
37.411
Uitgaven:
30.383
35.971
1.440
37.411
Waarvan juridisch verplicht
90%
1.1
Bestuurlijke en financiele verhouding
10.163
11.963
- 102
11.861
Subsidies
3.583
3.815
1.329
5.144
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
28
228
1.325
1.553
Diverse subsidies
332
423
4
427
Oorlogsgravenstichting (OGS)
3.223
3.164
0
3.164
Opdrachten
6.263
8.148
- 1.431
6.717
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
6.263
8.148
-
-1.431
6.717
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
317
0
0
0
Bijdragen internationaal
317
0
0
0
1.2
Participatie
20.220
24.008
1.542
25.550
Subsidies
17.534
17.934
668
18.602
Politieke partijen
17.534
17.934
-
-1.332
16.602
Raadgevend referendum
0
0
2.000
2.000
Opdrachten
2.686
5.624
851
6.475
Kiesraad
336
1.874
823
2.697
Raadgevend referendum
0
0
560
560
Verkiezingen
2.350
3.750
-
-532
3.218
Bijdragen aan medeoverheden
0
450
- 207
243
Experiment centrale stemopneming
0
450
-
-207
243
Bijdrage aan andere begrotingshoofdstukken
0
0
230
230
Kiesraad
0
0
230
230
Ontvangsten:
21.965
21.965
3.732
25.697
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhouding
Subsidies
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
Dit betreft deels de subsidie VNG ten behoeve van decentralisaties (circa € 0,9 mln.) en deels uit een herschikking van het subsidiebudget (circa € 0,4 mln.).
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
In het voorjaar heeft een ramingsbijstelling op het budget plaatsgevonden. Twee gemeenten hebben nog recht op IPSV-gelden. Deze gelden worden nu als decentralisatie-uitkering verstrekt.
1.2 Participatie
Subsidies
Politieke partijen
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne. De kosten die op de korte termijn zijn voorzien, worden overgeheveld naar het instrument raadgevend referendum.
Raadgevend referendum
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatieverdrag met Oekraïne.
Ontvangsten
De meerontvangsten betreffen hogere WOZ-ontvangsten van de Waterschappen.
Artikel 2. Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
212.743
212.276
- 6.864
205.412
Uitgaven:
212.743
212.276
- 6.864
205.412
Waarvan juridisch verplicht
100%
2.1
Apparaat
203.644
203.177
- 8.664
194.513
2.2
Geheim
9.099
9.099
1.800
10.899
Ontvangsten:
12.714
12.714
- 6.800
5.914
2.1 Apparaat
Er heeft een herschikking plaatsgevonden (circa € 1,8 mln.) vanuit het instrument apparaat naar geheim. Daarnaast is een tegenvaller op de ontvangsten van de veiligheidsonderzoeken gedesaldeerd als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Ontvangsten
Het tekort op de ontvangsten betreft de veiligheidsonderzoeken als gevolg van latere inwerkingtreding van de wijziging van de Wet op de veiligheidsonderzoeken.
Artikel 6. Dienstverlenende en innovatieve overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
88.885
120.392
58.625
179.017
Uitgaven:
88.885
120.392
58.625
179.017
Waarvan juridisch verplicht
93%
6.1
Verminderen regeldruk
2.439
1.500
344
1.844
Opdrachten
2.279
1.400
12
1.412
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
2.279
1.400
12
1.412
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
160
100
190
290
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
160
100
190
290
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
0
0
142
142
Bijdragen internationaal
0
0
142
142
6.2
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
18.351
38.273
6.654
44.927
Subsidies
0
0
474
474
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
0
0
474
474
Opdrachten
17.001
33.348
- 1.713
31.635
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
14.251
23.527
-
-3.415
20.112
Aanpak fraudebestrijding
2.750
9.821
1.702
11.523
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
1.350
4.925
7.619
12.544
Aanpak fraudebestrijding
1.350
2.100
633
2.733
Baten-lastenagentschap Logius
0
2.825
1.537
4.362
Baten-lastenagentschap RvIG
0
0
5.375
5.375
Baten-lastenagentschap UBR
0
0
74
74
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
274
274
Loketkosten gemeenten
0
0
274
274
6.3
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
44.959
41.214
48.161
89.375
Opdrachten
4.824
3.780
- 1.566
2.214
Beheer e-overheidsvoorzieningen
2.606
2.000
-
-1.866
134
Officiële publicaties en wettenbank
2.218
1.780
300
2.080
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
40.135
37.434
49.727
87.161
Baten-lastenagentschap Logius
30.420
29.605
45.401
75.006
Baten-lastenagentschap RvIG
5.446
2.601
3.108
5.709
Baten-lastenagentschap UBR
4.269
5.228
1.218
6.446
6.4
Burgerschap
5.036
5.475
168
5.643
Subsidies
4.286
4.436
136
4.572
Comité 4/5 mei
106
106
0
106
ProDemos
4.180
4.330
-
-142
4.188
Programma burgerschap
0
0
278
278
Opdrachten
750
1.039
32
1.071
Programma burgerschap
750
1.039
32
1.071
6.5
Reisdocumenten en basisadministratie personen
18.100
33.930
3.298
37.228
Opdrachten
6.065
17.804
- 2.318
15.486
Beleid BRP en reisdocumenten
2.128
8.539
-
-4.191
4.348
Operatie BRP
3.937
9.265
1.873
11.138
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
12.035
16.126
5.616
21.742
Baten-lastenagentschap RvIG
12.035
16.126
5.616
21.742
Ontvangsten:
0
5.886
7.950
13.836
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden voor de Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden. Daarnaast heeft ook een technische herschikking plaatsgevonden binnen GDI middelen, zodat het op het juiste budget verantwoord kan worden.
Aanpak fraudebestrijding
Dit betreft een overboeking voor de landelijke aanpak adreskwaliteit.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden binnen GDI middelen, zodat het op het juiste budget verantwoord kan worden.
Baten-lastenagentschap RvIG
Er heeft een technische herschikking plaatsgevonden voor Registratie Niet Ingezetenen (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden. Zie ook toelichting bij instrument (door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
Beheer e-overheidsvoorzieningen
Betreft een technische herschikking voor het beheer Registratie Niet Ingezetene (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap Logius
Betreft toekenning van de tranche 2015 van de middelen die Financiën heeft gereserveerd voor de voorzieningen die onderdeel uitmaken van de generieke digitale infrastructuur (GDI) waar BZK het opdrachtgeverschap voor vervult (circa € 45 mln.).
Baten-lastenagentschap RvIG
Betreft grotendeels een technische herschikking voor het beheer Registratie Niet Ingezetene (RNI), zodat de budgetten op de juiste plaats verantwoord worden.
Baten-lastenagentschap UBR
In het kader van de Wet Elektronische bekendmaking wordt geregeld dat alle wettelijk verplichte algemene bekendmakingen en kennisgevingen worden gepubliceerd op overheid.nl en dat elke accounthouder via MijnOverheid geattendeerd wordt op berichten over zijn woonomgeving.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid BRP en reisdocumenten
Het betreft een technische herschikking van het budget voor BRP.
Operatie BRP
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap RvIG
Het betreft een technische herschikking van het budget, zodat de werkzaamheden van RvIG voor onder andere stelselbeheer op het juiste budget verantwoord worden.
Ontvangsten
Binnen de begroting van Operatie BRP is een deel van de beschikbare middelen in 2014 niet uitgegeven. Deze budgetten zijn wel nodig in 2015, waardoor deze middelen weer beschikbaar zijn gesteld. Daarnaast wordt het positieve resultaat van agentschap RvIG in 2014 ingezet op verschillende onderdelen waaronder het wijzigen van het Logisch ontwerp van de BRP vanwege lesbisch ouderschap en dubbele nationaliteit en voor open data.
Artikel 7. Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
35.546
35.558
- 1.354
34.204
Uitgaven:
35.546
35.558
- 1.354
34.204
Waarvan juridisch verplicht
100%
7.1
Overheid als werkgever
12.460
12.672
- 387
12.285
Subsidies
7.192
7.800
55
7.855
Diverse subsidies
2.854
2.222
55
2.277
Programma Veilige Publieke Taak
860
860
0
860
Subsidies Overlegstelsel
3.295
4.445
0
4.445
Subsidies internationaal
183
273
0
273
Opdrachten
5.268
4.872
- 442
4.430
Arbeidsmarktbeleid
3.841
3.730
-
-442
3.288
Programma Veilige Publieke Taak
200
200
0
200
Zorg voor politieke ambtsdragers
1.227
942
0
942
7.2
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen
23.086
22.886
- 967
21.919
Inkomensoverdracht
8.944
8.944
- 1.100
7.844
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers
8.944
8.944
-
-1.100
7.844
Bijdragen aan ZBO's / RWT's
14.142
13.942
133
14.075
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)
14.142
13.942
133
14.075
Ontvangsten:
820
820
10
830
Toelichting
7.2 Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen
Inkomensoverdracht
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers
Voor de uitvoering van de Wet raadgevend referendum (Wrr) maakt de referendumcommissie diverse kosten in verband met het referendum over het EU-associatievedrag met Oekraïne. De commissie biedt conform de Wrr de ruimte voor het aanvragen van subsidie voor het organiseren van een debat. De dekking is gevonden in een bijgestelde raming van het budget voor de uitvoering van de Algemene Pensioenwet Politieke Ambtsdragers
2.3 De niet-beleidsartikelen
Artikel 11. Centraal apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
253.792
339.158
6.679
345.837
Uitgaven:
252.326
337.692
6.679
344.371
11.1
Apparaat (excl. AIVD)
252.326
337.692
6.679
344.371
Personele uitgaven
135.145
149.361
1.585
150.946
Eigen personeel
126.622
137.579
1.498
139.077
Externe inhuur
5.633
7.553
244
7.797
Overig personeel
2.890
4.229
-
-157
4.072
Materiële uitgaven
117.181
188.331
5.094
193.425
Bijdrage SSO P-direkt
64.937
66.191
474
66.665
Bijdrage SSO`s
35.619
79.615
7.089
86.704
ICT
0
3.199
0
3.199
Overig materieel
16.625
39.326
-
-2.842
36.484
Overige materiaal
0
0
373
373
Ontvangsten:
6.054
86.340
10.142
96.482
Toelichting
11.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Vanuit het loonakkoord is € 3,3 mln. beschikbaar gesteld voor de CAO-vergoeding apparaat op de begroting BZK (VII) en WenR (XVIII). Een deel (€ 2,5 mln.) van dit budget is vanuit Nominaal en Onvoorzien overgeheveld naar centraal apparaat. Omdat de pensioenlasten in 2016 vallen, is het resterende deel middels een intertemporele compensatie (€ 0,6 mln.) naar 2016 doorgeschoven. Tevens is € 0,2 mln. overgeheveld naar de begroting van W&R ten behoeve van de CAO bijdrage aan het Rijksvastgoedbedrijf en de Huurcommissie.
Aanvullend is bij de verdeling van loon- en de prijsbijstellingtranche 2015 respectievelijk € 1,3 mln. en € 0,4 mln. toegevoegd aan centraal apparaat en zijn middelen vanaf de aanvullende post (€ 2,0 mln.) overgeboekt voor de apparaatskosten voor de Nationaal Commissaris Digitale overheid.
Daarnaast is voor de uitvoering van de Verhuurderheffing in 2015 door de Belastingdienst € 2,5 mln. overgeheveld naar de begroting van Financiën en zijn er middelen (€ 2,2 mln.) toegevoegd aan het niet-beleidsartikel 12 Algemeen voor de dekking van de verzameluitkering.
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO’s
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement. Deze lopen via het artikel centraal apparaat.
Overig materieel
SZW heeft middelen (ca. € 0,5 mln.) naar begroting BZK (VII) overgeboekt ter stimulering van de instroom voor arbeidsbeperkten.
Daarnaast ontvangt UBR voor de uitvoering van het Lage Lonenschalenbeleid een bijdrage van BZK. De bijdrage vanuit de materiële uitgaven bedraagt € 0,6 mln. Aanvullend zijn middelen overgeheveld naar de begroting van W&R (XVIII) ten behoeve van de ophoging van het programmabudget Informatieseringsbeleid Rijk (IR), Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (OPR) en RijksIdentiteitsmanagement (RiDM) van respectievelijk € 1,6 mln., € 0,5 mln. en € 0,6 mln.
Ontvangsten
De financiële verrekeningen van de dienstverleningsovereenkomsten tussen de diverse baten en lastenagentschappen van het departement en de middelen die Doc-direkt ontvangt ter dekking van de kosten, leiden tot een verhoging van de ontvangsten.
Artikel 12. Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
1.304
- 1.540
2.697
1.157
Uitgaven:
3.689
845
312
1.157
12.1
Algemeen
1.510
1.166
- 9
1.157
Subsidies
373
373
0
373
Diverse subsidies
200
200
0
200
Koninklijk Paleis Amsterdam
173
173
0
173
Opdrachten
1.137
793
- 9
784
Internationale Samenwerking
374
365
-
-15
350
Opdrachten
763
428
6
434
12.2
Verzameluitkeringen
2.179
- 321
321
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
2.179
- 321
321
0
IPSV en impulsbudget
2.179
-
-321
321
0
Artikel 13. Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
10.554
3.319
- 3.319
0
Uitgaven:
10.554
3.319
- 3.319
0
13.1
Loonbijstelling
0
1.884
- 1.884
0
13.2
Prijsbijstelling
0
1.435
- 1.435
0
13.3
Onvoorzien
10.554
0
0
0
Toelichting
13.1 Loonbijstelling
Vanuit het loonakkoord is € 3,3 mln. beschikbaar gesteld voor de CAO-vergoeding apparaat op de begroting BZK (VII) en WenR (XVIII). Deels is dit budget overgeheveld naar centraal apparaat. Omdat de pensioenlasten van de CAO deal 2015 in 2016 vallen, is middels een intertemporele compensatie circa € 0,5 mln. naar 2016 doorgeschoven. Daarnaast is circa € 0,3 mln. overgeheveld naar beleidsartikel 1, 6 en 7 (loonbijstelling tranche 2015) en circa € 0,1 mln. voor P-Direkt.
13.2 Prijsbijstelling
Betreft de verdeling van de prijsbijstelling tranche 2015 voor centraal apparaat, P-Direkt, de Algemene Bestuursdienst (ABD), de Kiesraad en de beleidsartikelen 1, 2 en 7.
Artikel 14. VUT-fonds
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Ontvangsten:
715.800
792.600
- 51.400
741.200
Toelichting
Ontvangsten
De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning. De huidige prognose laat een lagere afdracht zien dan in de Voorjaarsnota 2015 is aangekondigd, maar in lijn met het verloop, geheel conform de leenovereenkomst, dat de totale schuld in 2016 is afgelost.