Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 XII - Wijziging begroting Infrastructuur en Milieu 2015 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2015 |
Publicatiedatum | 30-11-2015 |
Nummer | KST34350XII2 |
Kenmerk | 34350 XII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 350 XII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (XII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
1.de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu
-
-
-
-
2.de begrotingsstaat inzake de agentschappen van dit ministerie
-
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
3
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties
3
2.2 De beleidsartikelen
5
2.3 De niet-beleidsartikelen
22
2.4 De agentschappen
24
-
1.Leeswijzer
Algemeen
De opzet en structuur van de onderliggende suppletoire begroting voor Hoofdstuk XII is gebaseerd op de Rijksbegrotingsvoorschriften van het Ministerie van Financiën.
-
-
-
•In de artikelgewijze toelichting wordt in de tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» aangegeven welke mutaties al in de Ontwerpbegroting 2016 (Miljoenennota) hebben gestaan. Hierdoor wordt inzichtelijk welke informatie nieuw is voor uw Kamer en welke informatie mogelijk al betrokken is bij eerdere debatten of feitelijke vragen. Daarnaast kan gemakkelijker worden nagaan welke meerjarige consequenties een mutatie heeft; meerjarige consequenties staan immers wel in de begroting (waarnaar wordt verwezen), maar niet in de 2e suppletoire begroting (die alleen over mutaties van het lopende jaar gaat).
-
-
-
-
•De tabel «Budgettaire gevolgen van beleid» geeft in afwijking van de Rijksbegrotingsvoorschriften een overzicht van mutaties die eerder het jaar zijn geaccordeerd (in plaats van standen), zodat de Kamer gemakkelijker kan zien in hoeverre de middelen van een artikel reeds eerder dat jaar zijn gewijzigd.
-
-
-
-
•Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/2012, 32 707, nr. 9, blz. 22) wordt de volgende normering gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties. Dit houdt in dat artikelonderdelen en projecten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht (tenzij beleidsmatig toch relevant). Vanaf het begrotingsjaar 2016 zal worden gewerkt met een rijksbrede uniforme normering (zie Kamerstukken II, 2014/2015, 31 865, nr. 69).
-
Begrotingsbedrag
Verschil
< € 4,5 miljoen
> 50%
€ 4,5 - € 22,5 miljoen
> € 2,5 miljoen
> € 22,5 miljoen
> 10%
> € 50 miljoen
> € 5 miljoen
Opbouw
Dit wetsvoorstel is als volgt opgebouwd:
-
-
-
1.In de begroting(wet)staat zijn de wijzigingen op de begrotingsstaat van het jaar 2015 voor de begroting van Infrastructuur en Milieu (XII) opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld bij deze Tweede suppletoire begroting.
-
-
-
-
2.In het overzicht in paragraaf 2.1 zijn de belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties opgenomen die leiden tot wijziging van de begroting. Deze worden in deze paragraaf financieel en inhoudelijk toegelicht. Hiermee wordt de begroting op hoofdlijnen beschreven van dit wetsvoorstel.
-
-
-
-
3.In de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2 beleidsartikelen en paragraaf 2.3 niet-beleidsartikelen) zijn in de tabellen budgettaire gevolgen van beleid de mutaties in de Tweede suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2016 (Kamerstukken II, 2015/2016, 34 300 XII, nr. 2) toegelicht. Additioneel ten opzichte van voorgaande jaren is dat de uitgavenmutaties in de artikelgewijze toelichting worden toegelicht. Dit doe ik op artikelonderdeelniveau en rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld of zodra deze beleidsmatig relevant zijn. De verdiepingsbijlage is hiermee komen te vervallen.
-
-
-
-
4.In de paragraaf agentschappen (zie paragraaf 2.4) staan de aanpassingen in de exploitatie- en kasstroomoverzichten van de agentschappen.
-
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangsten mutaties Suppletoire mutaties 2015 (2e suppletoire begroting) (in € mln.)
Artikel
Uitgaven
Ontvangsten
Stand ontwerpbegroting
9.235,5
241,2
Stand vastgestelde begroting 2015
9.235,5
241,2
Stand 1e suppletoire begroting 2015
8.953,5
265,8
-
-Mutaties Miljoenennota 2016 (uitkomst 2015)
- 198,0
6,1
-
-Belangrijkste mutaties 2e suppletoire begroting
1.
CAO loonakkoord
-
-Hoofdstuk XII
div.
3,6
-
-Infrastructuurfonds
26
5,0
-
-Deltafonds
26
1,1
-
-Aandeel IenM
98
-
-1,7
-
-Aandeel Financïën
99
-
-8,0
-
-Aandeel Financiën (kasschuif)
99
-
-1,9
2.
Caribisch Nederland
13
-
-5,7
3.
Decentralisatie Bodemsanering PF/GF
13
-
-14,7
4.
GSM-R interferentie
16
-
-9,0
5.
Geluidsisolatie Schiphol (GIS)
17
-
-3,5
6.
Rijksvastgoedbedrijf tariefsverlaging
98
-
-12,7
12,7
-
-KNMI
23
0,7
-
-ILT
24
0,8
-
-RWS
26
7,6
-
-Bestuurskern
98
2,9
-
-Bestuurskern (SSC-ICT)
98
0,7
7.
Intelligente Transport Systemen (ITS)
14
3,3
26
-
-3,3
8.
ANVS
div.
-
-3,2
1,5
9.
HGIS
div.
-
-1,2
10.
Diversen
div.
3,0
0,8
Stand 2e suppletoire begroting
8.719,3
286,9
Toelichting
1. CAO loonakkoord
Tussen Minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het Ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen).
2. Caribisch Nederland (drinkwaterkwaliteit en -kwantiteit)
In het kader van de drink- en afvalwatervoorzieningen in Caribisch Nederland doet IenM een bijdrage van € 4,9 miljoen in 2015 aan het BES-fonds. Daarnaast wordt de IenM bijdrage aan de afbouw van de rioolwaterzuiveringsinstallatie op Bonaire van € 0,8 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties), dat een zelfde aandeel financiert.
3. Decentralisatie Bodemsanering Provincie- en Gemeentefonds
In het kader van het meerjarenprogramma Bodem wordt € 14,7 miljoen gedecentraliseerd naar het Gemeente- en Provinciefonds. Het betreft de rijksbijdrage aan het knelpunt Rotterdam Havengebied, de bodemsanering van het Thermphos-terrein in Zeeland, de aanpak asbest in het Gijmink in Overijssel, de aanpak van IBC-locaties in Utrecht, het Amsterdamse gasfabriekenprogramma en de Volgermeerpolder.
4. GSM-R Interferentie en klimaat
Binnen de subsidieregeling Beheersing GSM-R interferentie is € 9,0 miljoen minder uitgegeven dan geraamd. Deze subsidie komt tegemoet in de kosten die spoorvervoerders moeten maken voor het vervangen van bestaande radioapparatuur in spoorvoertuigen.
5. Geluidsisolatie Schiphol (GIS)
Bij het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS) is er sprake van € 3,5 miljoen lagere uitgaven. Dit wordt met name veroorzaakt door een lager aantal ingediende claims bij het Schadeschap Schiphol dan verwacht en een lagere realisatie op het project Aankoop en sloop van woningen binnen de veiligheid- en geluidsloopzones zoals vastgesteld in het Luchthavenindelingbesluit Schiphol.
6. Teruggave Rijksvastgoedbedrijf
Door een teruggave van het Rijksvastgoedbedrijf als gevolg van een tariefsverlaging, zijn er hogere ontvangsten op artikel 98 Apparaat van het kerndepartement. Van de totale teruggave door het Rijksvastgoedbedrijf van € 12,7 miljoen, heeft € 0,7 miljoen betrekking op de huisvestingkosten van het KNMI, € 0,8 miljoen op ILT, € 7,6 miljoen op RWS en € 3,6 miljoen op de Bestuurskern waarvan € 0,7 miljoen wordt verrekend met BZK in verband met onderhuur door Rijksbrede SSO SSC-ICT.
7. Intelligente Transport Systemen (ITS)
Ten behoeve van het Beter Benutten project Intelligente Transport Systemen (ITS) wordt voor het jaar 2015 € 3,2 miljoen kasbudget overgeboekt van het Infrastructuurfonds artikel 12 Hoofdwegennet naar Hoofdstuk XII artikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid.
8. Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS)
Er is sprake van een onderschrijding op de budgetten van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) op artikel 98 Apparaat van het kerndepartement en artikel 97 Algemeen departement, als gevolg van vertraging met het invullen van openstaande vacatures op een toegestane capaciteitsuitbreiding van de ANVS. Daarnaast zijn er ontvangsten van € 1,5 miljoen in het kader van de Kernenergiewet.
9. Homogene Groep Internationale Samenwerking (HGIS)
Bij 1e suppletoire 2015 heeft Buitenlandse Zaken vanuit de HGIS middelen, IenM gecompenseerd voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak over het wel of niet moeten afnemen van emissierechten uit het CDM-waterkrachtproject Xacbal/Panama. De afwikkeling hiervan valt € 1,2 miljoen lager uit dan geraamd. IenM boekt vanuit artikel 19 Klimaat het overschot terug naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken ten behoeve van HGIS.
2.2 De beleidsartikelen
In de tabellen budgettaire gevolgen van beleid zijn de mutaties in de 2e suppletoire begroting uitgesplitst in miljoenennota- en najaarsnotamutaties. De miljoenennotamutaties zijn reeds in de, aan uw Kamer voorgelegde, Ontwerpbegroting 2016 (Kamerstukken II, 2015/2016, 34 300 XII, nr. 2) toegelicht. De najaarsnotamutaties worden onder de tabellen op het niveau van het artikelonderdeel toegelicht. Dit rekening houdend met de normering zoals eerder met uw Kamer is gedeeld.
Artikel 11 Waterkwantiteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
11
Waterkwantiteit
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
30.634
0
4.994
- 1.327
380
- 947
34.681
Uitgaven:
37.847
0
- 1.300
- 1.164
- 40
- 1.204
35.343
Waarvan juridisch verplicht:
83%
100%
11.01
Algemeen waterbeleid
32.903
0
-1.766
-839
210
-629
30.508
11.01.01
Opdrachten
3.354
0
-
-1.005
609
-
-144
465
2.814
11.01.02
Subsidies
9.506
0
-
-878
0
125
125
8.753
- Partners voor Water (HGIS)
9.506
0
- 878
0
0
0
8.628
- Overige subsidies
0
0
0
0
125
125
125
11.01.03
Bijdrage aan agentschappen
18.005
0
120
-
-185
229
44
18.169
- waarvan bijdrage aan RWS
17.605
0
0
- 186
224
38
17.643
- waarvan bijdrage aan KNMI
400
0
120
5
5
526
11.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
2.038
0
-
-3
-
-1.263
0
-
-1.263
772
11.02
Waterveiligheid
2.516
0
386
75
-69
6
2.908
11.02.01
Opdrachten
2.516
0
386
75
-
-69
6
2.908
11.03
Grote oppervlaktewateren
2.428
0
80
-400
-181
-581
1.927
11.03.01
Opdrachten
2.107
0
1
0
-
-181
-
-181
1.927
11.03.05
Bijdrage aan internationale organisaties
321
0
79
-
-400
0
-
-400
0
Ontvangsten
23.800
0
0
0
0
0
23.800
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 12 Waterkwaliteit
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
12
Waterkwaliteit
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
4.564
0
- 88
- 33
150
117
4.593
Uitgaven:
6.225
0
- 660
590
30
620
6.185
Waarvan juridisch verplicht:
78%
87%
12.01
Waterkwaliteit
6.225
0
-660
590
30
620
6.185
12.01.01
Opdrachten
4.012
0
199
153
-
-30
123
4.334
12.01.02
Subsidies
262
0
-
-122
148
-
-14
134
274
12.01.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
0
0
0
0
- waarvan bijdrage aan RWS
0
0
0
0
0
0
0
* Verbeterprogramma Waterkwaliteit rijkswateren
0
0
0
0
0
0
0
* Natuurcompensatie Perkpolder
0
0
0
0
0
0
0
* Natuurlijker Markermeer/IJ'meer
0
0
0
0
0
0
0
* Verruiming vaargeul Westerschelde
0
0
0
0
0
0
0
12.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
404
0
0
93
74
167
571
12.01.05
Bijdrage aan internationale organisaties
1.547
0
-
-737
196
0
196
1.006
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 13 Ruimtelijke ontwikkeling
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
13
Ruimtelijke ontwikkeling
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
172.802
- 500
- 79.739
12.792
- 8.634
4.158
96.721
Uitgaven:
194.736
- 500
- 81.116
13.394
- 14.404
- 1.010
112.110
Waarvan juridisch verplicht:
79%
100%
13.01
Ruimtelijk instrumentarium
11.712
-126
914
-699
1.313
614
13.114
13.01.01
Opdrachten
6.206
-
-126
456
- 1.837
325
- 1.512
5.024
- Wabo
2.998
- 126
- 497
- 2.039
- 34
- 2.073
302
- Architectonisch beleid
1.522
0
40
0
50
50
1.612
- Overige opdrachten
1.686
0
913
202
309
511
3.110
13.01.02
Subsidies
3.506
0
246
0
640
640
4.392
13.01.03
Bijdrage aan agentschappen
1.200
0
0
888
348
1.236
2.436
- waarvan bijdrage aan RWS
1.200
0
0
888
348
1.236
2.436
13.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
800
0
212
250
0
250
1.262
13.02
Geo-informatie
42.967
0
2.815
2.795
1.526
4.321
50.103
13.02.01
Opdrachten
2.173
0
150
1.227
- 584
643
2.966
13.02.02
Subsidies
12.532
0
0
0
0
0
12.532
- Basisregistraties
12.532
0
0
0
0
0
12.532
13.02.06
Bijdrage aan ZBO en RWT
28.262
0
2.665
1.568
2.110
3.678
34.605
- Kadaster
28.262
0
2.665
1.568
2.110
3.678
34.605
13.03
Gebiedsontwikkeling
3.828
0
-768
277
-5
272
3.332
13.03.01
Opdrachten
1.219
0
-
-195
- 141
5
- 136
888
13.03.02
Subsidies
60
0
0
90
- 10
80
140
13.03.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
0
0
0
0
0
- waarvan bijdrage aan RWS
0
0
0
0
0
0
0
13.03.04
Bijdrage aan medeoverheden
2.549
0
-
-573
328
0
328
2.304
- Projecten BIRK
2.549
0
- 573
328
0
328
2.304
- Projecten Nota Ruimte
0
0
0
0
0
0
0
- Projecten Bestaand Rotterdams Gebied
0
0
0
0
0
0
0
13.04
Ruimtegebruik bodem
128.967
-374
-83.888
3.229
-15.363
-12.134
32.571
13.04.01
Opdrachten
3.505
0
-
-693
602
- 1.475
- 873
1.939
13.04.02
Subsidies
16.538
0
-
-71
- 80
1.316
1.236
17.703
- Bedrijvenregeling
10.000
0
- 521
0
1.316
1.316
10.795
- Bodemsanering NS
4.538
0
0
0
0
0
4.538
- Overige subsidies
2.000
0
450
- 80
0
- 80
2.370
13.04.03
Bijdrage aan agentschappen
6.750
0
0
1.897
62
1.959
8.709
- waarvan bijdrage aan RWS
6.750
0
0
1.897
62
1.959
8.709
13.04.04
Bijdrage aan medeoverheden
99.854
-
-374
-
-83.124
810
- 15.266
- 14.456
1.900
- Meerjarenprogramma Bodem
99.054
- 374
- 83.338
- 12.000
- 14.072
- 26.072
1.900
- Programma Gebiedsgericht instrumentarium
800
0
214
180
- 1.194
- 1.014
0
13.04.07
Bekostiging
2.320
0
0
0
0
0
2.320
- Uitvoering klimaatadaptie
2.320
0
0
0
0
0
2.320
13.05
Eenvoudig Beter
7.262
0
-189
7.792
-1.875
5.917
12.990
13.05.01
Opdrachten
6.949
0
-
-189
- 1.019
- 1.143
- 2.162
4.598
- Eenvoudig beter
3.949
0
- 60
- 888
886
- 2
3.887
- OLO 3
3.000
0
- 129
- 131
- 2.029
- 2.160
711
13.05.03
Bijdrage aan agentschappen
313
0
0
8.811
- 732
8.079
8.392
- waarvan bijdrage aan RWS
313
0
0
8.811
- 732
8.079
8.392
Ontvangsten
934
0
2.890
0
1.105
1.105
4.929
Verplichtingen
De lagere verplichtingen bij Najaarsnota worden met name verklaard door overboekingen naar het Gemeente- en Provinciefonds in het kader van het Meerjarenprogramma Bodem. Daarnaast betreft het de overboeking naar het BES-fonds en Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties voor het op orde brengen van waterkwantiteit- en kwaliteit en afvalwater in Caribisch Nederland, zie ook de toelichtingen bij artikelonderdeel 13.04 Ruimtegebruik bodem.
13.01 Ruimtelijk instrumentarium
Duurzame Dynamiek in de Delta
De hogere uitgaven in 2015 worden grotendeels veroorzaakt door een nabetaling van de subsidie voor Duurzame Dynamiek in de Delta.
Provia
Daarnaast zijn er meer uitgaven met betrekking tot de voorbereiding van de Provia conferentie in 2016. Tot slot zijn er eveneens hogere uitgaven als gevolg van hogere kosten met betrekking tot de actuele 2015 release van het ICT systeem ter ondersteuning van het Omgevingsloket Online.
13.02 Geo-informatie
Basisregistraties
De hogere uitgaven in 2015 worden veroorzaakt door een groter aantal aanvragen voor compensatie. Meer gemeenten dan voorzien hebben een compensatie aangevraagd voor inspecties in het kader van de wet Basisregistraties Adressen en Gebouwen.
13.04 Ruimtegebruik bodem
Bedrijvenregeling
Op grond van de Bedrijvenregeling worden subsidies toegekend voor bodemsanering. In 2015 zijn in dat kader meer aanvragen ontvangen dan begroot, waardoor een ophoging van het budget in 2015 noodzakelijk is. Het totaal beschikbare meerjarenbudget voor de Bedrijvenregeling wordt niet opgehoogd. De verhoging van het beschikbare bedrag bij Najaarsnota wordt veroorzaakt door het actualiseren van de budgetten ten behoeve van de Bedrijvenregeling.
Overboeking Gemeente- en Provinciefonds (Meerjarenprogramma Bodem)
In het kader van het Meerjarenprogramma Bodem worden er middelen gedecentraliseerd naar het Gemeente- en Provinciefonds. Het betreft de rijksbijdrage aan het knelpunt Rotterdam Havengebied, de bodemsanering van het Thermphos-terrein in Zeeland, de aanpak asbest in het Gijmink in Overijssel, de aanpak van IBC-locaties in Utrecht, het Amsterdamse gasfabriekenprogramma en de Volgermeerpolder.
Caribisch Nederland (drinkwaterkwaliteit en -kwantiteit)
De uitgaven hebben met name te maken met het op orde brengen van de drinkwaterkwaliteit en kwantiteit op Saba. Hiervoor wordt € 1,1 miljoen overgeboekt naar het BES-fonds. Daarnaast wordt € 3,9 miljoen overgeboekt naar het BES-fonds en € 0,8 miljoen naar Hoofdstuk IV Koninkrijksrelaties. Deze mutaties worden gesaldeerd binnen de IenM begroting.
13.05 Eenvoudig beter
OLO-3
In de bouw van het ondersteunende ICT systeem voor het nieuwe Omgevingsloket Online is een kleine vertraging opgetreden. Hierdoor zal fase B van de bouw begin 2016 aanvangen. Hierdoor blijft er budget in 2015 onbenut.
Ontvangsten
Bij de eindafrekening van de subsidieregeling Mooi Nederland is gebleken dat de werkelijk gemaakte kosten van een aantal projecten lager zijn dan de uitgekeerde voorschotten. Daarop is het verschil teruggevorderd wat heeft geleid tot deze hogere ontvangsten.
Artikel 14 Wegen en verkeersveiligheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
14
Wegen en verkeersveiligheid
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
30.322
0
2.220
3.900
5.730
9.630
42.172
Uitgaven:
32.043
0
1.095
3.900
3.028
6.928
40.066
Waarvan juridisch verplicht:
68%
100%
14.01
Netwerk
15.029
0
1.201
2.086
3.224
5.310
21.540
14.01.01
Opdrachten
10.303
0
1.456
2.024
3.197
5.221
16.980
- Beter Benutten
5.180
0
1.662
- 153
3.387
3.234
10.076
- Overige opdrachten
5.123
0
- 206
2.177
- 190
1.987
1.245
14.01.02
Subsidies
2.166
0
-
-988
53
0
53
1.231
14.01.03
Bijdrage aan agentschappen
2.560
0
733
9
27
36
3.329
- waarvan bijdrage aan RWS
2.560
0
733
9
27
36
3.329
14.02
Veiligheid
17.014
0
-106
1.814
-196
1.618
18.526
14.02.01
Opdrachten
5.313
0
-
-106
1.786
-
-230
1.556
6.763
14.02.02
Subsidies
11.313
0
0
27
0
27
11.340
- VVN
3.651
0
0
9
- 30
- 21
3.630
- SWOV
3.949
0
-
-100
109
- 226
- 117
3.732
- Overige subsidies
3.713
0
100
- 91
256
165
3.978
14.02.03
Bijdrage aan agentschappen
388
0
0
1
4
5
393
- waarvan bijdrage aan RWS
388
0
0
1
4
5
393
14.02.05
Bijdragen aan internationale organisaties
0
0
0
0
30
30
30
Ontvangsten
6.782
0
-398
478
0
478
6.862
Verplichtingen
De verhoging van het beschikbare bedrag verplichtingen bij Najaarsnota wordt voornamelijk veroorzaakt door het actualiseren van de relevante budgetten ten behoeve van het programma Beter Benutten voor Intelligente Transport Systemen (ITS). Er wordt in totaal € 4,5 miljoen verplichtingenbudget overgeheveld vanuit het Infrastructuurfonds. Hiervan is € 3,2 miljoen voor 2015 en € 1,3 miljoen voor 2016. De totale verplichting wordt in het jaar 2015 alvast aangegaan.
De overige ruimte van € 1,2 miljoen in het verplichtingenbudget op dit artikel wordt verklaard door een herschikking in het verplichtingenbudget om de balans tussen kas en verplichtingen te herstellen.
14.01 Netwerk
Beter Benutten - ITS
De hogere uitgaven in 2015 worden met name verklaard door een overboeking van € 3,2 miljoen vanuit het Infrastructuurfonds naar Hoofdstuk XII voor het programma Beter Benutten. Deze middelen wordt ingezet ten behoeve van het project ITS (Intelligente Transport Systemen). Het project is gericht op de beschikbaarheid en het bij elkaar brengen van reis-, route-, en verkeersinformatie om de reiziger en vervoerder te helpen bij de keuze, planning en het vlotte verloop van de reis. Voor een correcte verantwoording worden deze beleidsuitgaven verantwoord op Hoofdstuk XII en niet op het Infrastructuurfonds.
14.02 Veiligheid
Bijdrage aan internationale organisaties t.b.v. NCAP
Dit betreft een bijdrage van € 0,3 miljoen aan het NCAP (New Car Assessment Programme). Het NCAP is een onafhankelijk test- en kennisinstituut op het gebied van autoveiligheid in Europees verband.
Artikel 15 OV-keten
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
15
OV-keten
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
6.021
500
- 1.304
- 403
- 106
- 509
4.708
Uitgaven:
6.021
500
- 41
- 760
- 106
- 866
5.614
Waarvan juridisch verplicht:
70%
90%
15.01
OV-keten
6.021
500
- 41
- 760
- 106
- 866
5.614
15.01.01
Opdrachten
4.268
500
-
-376
-
-557
-
-113
-
-670
3.722
15.01.02
Subsidies
758
0
335
0
0
0
1.093
15.01.03
Bijdrage aan agentschappen
995
0
0
-
-203
7
-
-196
799
- waarvan bijdrage aan RWS
995
0
0
- 203
7
- 196
799
Ontvangsten
0
0
122
- 122
0
- 122
0
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 16 Spoor
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
16
Spoor
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
19.709
0
18.401
15.540
- 1.750
13.790
51.900
Uitgaven:
28.785
0
10.090
- 2.347
- 10.750
- 13.097
25.778
Waarvan juridisch verplicht:
98%
100%
16.01
Spoor
28.785
0
10.090
- 2.347
- 10.750
- 13.097
25.778
16.01.01
Opdrachten
2.339
0
10.054
2.282
-
-1.970
312
12.705
- ERTMS
0
0
10.101
514
0
514
10.615
- Overige opdrachten
2.339
0
- 47
1.768
- 1.970
- 202
2.090
16.01.02
Subsidies
26.346
0
92
-
-4.629
-
-8.908
-
-13.537
12.901
- GSM-R
15.000
0
0
- 4.500
- 9.000
- 13.500
1.500
- Subsidie bodemsanering NS percelen
9.076
0
0
0
0
0
9.076
- Overige subsidies
2.270
0
92
- 129
92
- 37
2.325
16.01.03
Bijdrage aan agentschappen
0
0
44
0
0
0
44
- waarvan bijdrage aan KNMI
0
0
44
0
0
0
44
- waarvan bijdrage aan RWS
0
0
0
0
0
0
0
16.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
100
0
-
-100
0
128
128
128
Ontvangsten
0
0
135
- 135
0
- 135
0
Verplichtingen
De verlaging van € 1,8 miljoen op het verplichtingenbudget wordt voornamelijk veroorzaakt door een overheveling van € 1,4 miljoen naar EZ ten behoeve van Autoriteit Consument en Markt (ACM). Daarnaast zijn er geringe lagere uitgaven op opdrachten Spoor (€ 0,4 miljoen), zie toelichting bij artikelonderdeel 16.01 Spoor.
16.01 Spoor
Overboeking naar EZ ten behoeve van de ACM
De verlaging van het opdrachtenbudget op Spoor wordt voor € 1,4 miljoen veroorzaakt door een budgetoverheveling naar het Ministerie van Economische Zaken ten behoeve van de toezichtstaken die de ACM uitvoert. De ACM vervult toezichtstaken in het kader van de Spoorwegwet.
GSM-R
Binnen de subsidieregeling Beheersing GSM-R interferentie is € 9,0 miljoen minder uitgegeven dan geraamd. Deze subsidie komt tegemoet in de kosten die spoorvervoerders moeten maken voor het vervangen van bestaande radioapparatuur in spoorvoertuigen.
Bijdrage aan internationale organisaties ten behoeve van OTIF
Er wordt een periodieke bijdrage geleverd aan het OTIF (Intergovernmental Organisation for International Carriage by Rail). Het OTIF streeft via internationale wetgeving naar technische harmonisatie van het treinverkeer op het gebied van veiligheid en infrastructuur.
Artikel 17 Luchtvaart
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
17
Luchtvaart
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
20.617
0
- 698
3.651
- 2.475
1.176
21.095
Uitgaven:
23.759
0
- 639
3.651
- 3.641
10
23.130
Waarvan juridisch verplicht:
82%
100%
17.01
Luchtvaart
23.759
0
- 639
3.651
- 3.641
10
23.130
17.01.01
Opdrachten
10.229
0
-
-864
1.614
-
-3.671
-
-2.057
7.308
- Opdrachten GIS
5.001
0
0
0
- 3.455
- 3.455
1.546
- Leefbaarheidsfonds
0
0
0
0
0
0
0
- Overige opdrachten
5.228
0
- 864
1.614
- 216
1.398
5.762
17.01.02
Subsidies
452
0
215
1.996
-
-89
1.907
2.574
17.01.03
Bijdrage aan agentschappen
11.898
0
10
41
119
160
12.068
- waarvan bijdrage aan RWS (Caribisch Nederland)
11.850
0
0
41
119
160
12.010
- waarvan bijdrage aan RWS
48
0
- 13
0
0
0
35
- waarvan bijdrage aan KNMI
0
0
23
0
0
0
23
17.01.05
Bijdrage aan internationale organisaties
1.180
0
0
0
0
0
1.180
Ontvangsten
33.109
0
240
62
120
182
33.531
Verplichtingen
De verlaging van het verplichtingenbudget met € 2,5 miljoen wordt voornamelijk veroorzaakt door de lagere uitgaven op het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS), zie de toelichting bij artikelonderdeel 17.01 Luchtvaart.
17.01 Luchtvaart
Opdrachten GIS
Bij het Project Geluidsisolatie Schiphol (GIS) is er sprake van € 3,5 miljoen lagere uitgaven. Dit wordt met name veroorzaakt door een lager aantal ingediende claims bij het Schadeschap Schiphol. Daarnaast zijn er minder woningen aangekocht dan verwacht op het onderdeel Aankoop en sloop van woningen binnen de veiligheid- en geluidsloopzones, zoals vastgesteld in het Luchthavenindelingsbesluit Schiphol.
Artikel 18 Scheepvaart en havens
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
18
Scheepvaart en Havens
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
4.707
0
29.386
- 21
- 834
- 855
33.238
Uitgaven:
4.732
0
8.436
- 21
- 684
- 705
12.463
Waarvan juridisch verplicht:
70%
100%
18.01
Scheepvaart en havens
4.732
0
8.436
- 21
- 684
- 705
12.463
18.01.01
Opdrachten
2.324
0
6.219
-
-25
-
-622
-
-647
7.896
- Topsector logistiek
0
0
6.731
0
- 400
- 400
6.331
- Overige opdrachten
2.324
0
- 512
- 25
- 222
- 247
1.565
18.01.02
Subsidies
0
0
2.275
0
-
-75
-
-75
2.200
- Topsector logistiek
0
0
1.750
0
0
0
1.750
- Overige opdrachten
0
0
525
0
- 75
- 75
450
18.01.03
Bijdrage aan agentschappen
1.404
0
-
-138
4
13
17
1.283
- waarvan bijdrage aan RWS
1.404
0
- 138
4
13
17
1.283
18.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
1.004
0
80
0
0
0
1.084
Ontvangsten
0
0
141
- 141
0
- 141
0
18.01 Scheepvaart en havens
Topsector Logistiek
Binnen het programma Neutraal Logistiek Informatieplatform (NLIP), onderdeel van de Topsector Logistiek, komt een opdracht dit jaar nog niet tot uitvoering.
Artikel 19 Klimaat
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
19
Klimaat
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
55.891
0
2.434
12.467
- 26.814
- 14.347
43.978
Uitgaven:
59.915
0
10.990
13.507
186
13.693
84.598
Waarvan juridisch verplicht:
80%
100%
19.01
Klimaat
25.124
0
- 9.414
4.499
1.468
5.967
21.677
19.01.01
Opdrachten
9.032
0
-
-7.283
941
850
1.791
3.540
19.01.02
Subsidies
5.300
0
-
-2.590
1.389
550
1.939
4.649
19.01.03
Bijdrage aan agentschappen
10.792
0
459
2.169
68
2.237
13.488
- Waarvan bijdrage aan KNMI
218
0
432
2
64
66
716
- Waarvan bijdrage aan RWS
3.391
0
0
2.131
0
2.131
5.522
- Waarvan bijdrage aan Nea
7.183
0
27
36
4
40
7.250
19.02
Internationaal beleid, coördinatie en
samenwerking
34.791
0
20.404
9.008
- 1.282
7.726
62.921
19.02.01
Opdrachten
8.204
0
2.157
2.274
-
-1.699
575
10.936
- Uitvoering CDM
0
0
6.900
0
- 1.200
- 1.200
5.700
- Interreg
2.783
0
- 455
363
- 730
- 367
1.961
- Overige opdrachten
5.421
0
- 4.288
1.911
231
2.142
3.275
19.02.02
Subsidies
0
0
0
1.000
- 25
975
975
- Interreg
0
0
0
1.000
- 25
975
975
19.02.03
Bijdrage aan agentschappen
23.913
0
17.127
5.734
- 58
5.676
46.716
- waarvan bijdrage aan RIVM
23.509
0
7.709
4.035
- 4
4.031
35.249
- waarvan bijdrage aan RWS
402
0
0
- 48
- 35
- 83
319
- waarvan bijdrage aan RVO
2
0
9.418
1.747
- 19
1.728
11.148
19.02.05
Bijdrage aan internationale organisaties
2.674
0
1.120
0
500
500
4.294
Ontvangsten
168.000
0
0
0
0
0
168.000
Verplichtingen
Met ingang van 2016 worden de opdrachten aan alle agentschappen op dezelfde wijze vastgelegd, namelijk in het jaar waarop de opdracht betrekking heeft. In de raming van het verplichtingenbudget 2015 was ten aanzien van de opdracht 2016 aan het RIVM nog voorzien dat deze in 2015 zou worden vastgelegd. Gelet op het voorgaande wordt deze opdracht in 2016 vastgelegd, waardoor het verplichtingenbudget 2015 vrijvalt en kan worden afgeboekt.
19.01 Klimaat
Opdrachten Klimaat
Het betreft hier voornamelijk hoger uitgaven in verband met COP21 UNFCCC (United Nations Framework Convention on Climate Change) en de uitvoering van de Klimaatagenda/SER-energieakkoord
Subsidies Klimaat
Op het subsidiebudget voor Klimaat zijn er hogere uitgaven (€ 0,6 miljoen), als gevolg van de afwikkeling van de in 2010 toegekende subsidies voor het innovatieprogramma Klimaatneutrale Steden.
19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking
Uitvoering Clean Development Mechanism (CDM)
Bij de 1esuppletoire begroting 2015 is vanuit de HGIS-middelen IenM voor de afhandeling van een in Panama aangespannen arbitragezaak gecompenseerd. De kosten van de arbitragezaak zijn lager uitgevallen dan verwacht. Het overschot van € 1,2 miljoen wordt teruggeboekt naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
INTERREG
De uitgaven voor INTERREG zijn als gevolg van vertraging in de uitvoering lager uitgevallen dan verwacht.
Artikel 20 Lucht en geluid
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
20
Lucht en Geluid
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
25.638
0
9.783
- 3.630
- 2.476
- 6.106
29.315
Uitgaven:
36.450
0
- 24
- 3.630
- 526
- 4.156
32.270
Waarvan juridisch verplicht:
92%
100%
20.01
Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder
36.450
0
- 24
- 3.630
- 526
- 4.156
32.270
20.01.01
Opdrachten
7.328
0
-
-1.333
-
-1.022
1.400
378
6.373
- Verkeersemissies
3.802
0
- 1.370
- 605
900
295
2.727
- Geluid- en luchtsanering
3.526
0
37
- 417
500
83
3.646
20.01.02
Subsidies
2.000
0
2.262
-
-1.323
1.050
-
-273
3.989
- Euro 6 en Euro-VI
2.000
0
2.262
- 1.323
1.050
- 273
3.989
20.01.03
Bijdrage aan agentschappen
1.057
0
0
1.396
24
1.420
2.477
- waarvan bijdrage aan RWS
1.057
0
0
1.396
24
1.420
2.477
20.01.04
Bijdrage aan medeoverheden
25.191
0
-
-1.400
-
-2.681
-
-3.000
-
-5.681
18.110
- NSL
1.250
0
- 1.250
0
0
0
0
- Wegverkeerlawaai
23.941
0
- 150
- 2.700
- 3.000
- 5.700
18.091
- Overige bijdrage medeoverheden
0
0
0
19
0
19
19
20.01.07
Bekostiging
874
0
447
0
0
0
1.321
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
20.01 Luchtkwaliteit en tegengaan geluidshinder
Verkeersemissies
De ophoging van het opdrachtenbudget voor uitvoering verkeersemissies betreft een correctieboeking. Bij de 1e suppletoire begroting 2015 en de Ontwerpbegroting 2016 zijn per abuis te veel middelen afgeboekt. Dit wordt met een ophoging van € 0,9 miljoen gecorrigeerd.
Euro-6 subsidieregeling
De hogere uitgaven op de subsidieregeling Euro 6 (taxi’s en bestelwagens) worden veroorzaakt door een nabetaling aan het RVO.
Wegverkeerslawaai
Door een aanpassing van de programmering zijn de bijdragen aan provincies en gemeenten voor het uitvoeren van de saneringsmaatregelen in het kader van geluidhinder lager dan oorspronkelijk begroot.
Artikel 21 Duurzaamheid
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
21
Duurzaamheid
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
19.262
1.000
724
2.795
- 3.913
- 1.118
19.868
Uitgaven:
20.493
1.000
- 2.135
3.150
- 3.913
- 763
18.595
Waarvan juridisch verplicht:
85%
100%
21.04
Duurzaamheidsinstrumentarium
1.787
0
- 336
35
2
37
1.488
21.04.01
Opdrachten
1.593
0
-
-336
41
0
41
1.298
21.04.03
Bijdrage aan agentschappen
194
0
0
- 6
2
- 4
190
- waarvan bijdrage aan RWS
194
0
0
- 6
0
- 6
188
21.05
Duurzame Productketens
15.399
1.000
- 1.054
1.863
- 2.838
- 975
14.370
21.05.01
Opdrachten
12.279
1.000
-
-1.702
-
-3.441
-
-2.586
-
-6.027
5.550
21.05.02
Subsidies
520
0
648
433
0
433
1.601
21.05.03
Bijdrage aan agentschappen
2.600
0
0
4.871
-
-252
4.619
7.219
- waarvan bijdrage aan RWS
2.600
0
0
4.871
- 252
4.619
7.219
21.06
Natuurlijk kapitaal
3.307
0
- 745
1.252
- 1.077
175
2.737
21.06.01
Opdrachten
2.079
0
-
-386
-
-86
-
-1.229
-
-1.315
378
21.06.02
Subsidies
359
0
-
-359
0
130
130
130
21.06.03
Bijdrage aan agentschappen
869
0
0
1.338
22
1.360
2.229
- waarvan bijdrage aan RWS
869
0
0
1.338
0
1.338
2.207
21.06.04
Bijdrage aan medeoverheden
0
0
0
0
0
0
0
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Verplichtingen
De verlaging van het beschikbare bedrag verplichtingen vloeit voort uit diverse overboekingen naar andere ministeries en het Provinciefonds, zie ook de toelichtingen bij artikelonderdeel 21.05 Duurzame Productketens en artikelonderdeel 21.06 Natuurlijk kapitaal.
21.05 Duurzame Productketens
Amendement Cegerek en Dijkstra
De verlaging van het uitgavenbudget betreft voornamelijk de uitvoering van het amendement Cegerek en Dijkstra (Kamerstukken II, 2014-2015, 34 000, nr. 49) in het kader van de cofinanciering opruiming drugsdumpingen (€ 1,0 miljoen). Hiermee kunnen dumpingen van drugsafval worden opgeruimd. Er wordt ook € 0,2 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.
RVO
Er zijn middelen overgeheveld naar artikelonderdeel 19.02 Internationaal beleid, coördinatie en samenwerking voor een opdracht aan RVO in het kader van Duurzame productketens (€ 0,6 miljoen).
21.06 Natuurlijk kapitaal
Overboeking naar EZ ten behoeve van Ctgb
Voor de werkzaamheden van de College ter beoordeling van gewasbeschermingsmiddelen en biociden (Ctgb) wordt € 0,6 miljoen overgeboekt naar het Ministerie van Economische Zaken vanuit het opdrachtenbudget Natuurlijk Kapitaal. Daarnaast wordt door herprioritering middelen overgebracht naar artikelonderdeel 13.05 Eenvoudig Beter.
Artikel 22 Externe veiligheid en risico’s
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
22
Externe veiligheid en risico's
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
42.203
- 1.000
9.952
- 15.766
3.689
- 12.077
39.078
Uitgaven:
43.846
- 1.000
5.023
- 16.215
- 1.211
- 17.426
30.443
Waarvan juridisch verplicht:
94%
88%
22.01
Veiligheid chemische stoffen
10.597
0
523
5
914
919
12.039
22.01.01
Opdrachten
7.483
0
-
-3.448
-
-1.904
2.017
113
4.148
- Veiligheid en gezondheid
2.182
0
-
-1.547
250
1.342
1.592
2.227
- Overige opdrachten
5.301
0
-
-1.901
-
-2.154
675
-
-1.479
1.921
22.01.02
Subsidies
2.469
0
3.971
0
-
-1.129
-
-1.129
5.311
- NANoREG
2.369
3.796
3.796
0
-
-1.129
-
-1.129
5.036
- Overige subsidies
100
175
175
0
0
0
275
22.01.03
Bijdrage aan agentschappen
645
0
0
1.909
26
1.935
2.580
- waarvan bijdrage aan RWS
645
0
0
1.909
26
1.935
2.580
22.01.05
Bijdragen aan internationale organisaties
0
0
0
0
0
0
0
22.02
Veiligheid GGO's
2.910
0
- 231
0
- 1.000
- 1.000
1.679
22.02.01
Opdrachten
2.910
0
-
-231
0
-
-1.000
-
-1.000
1.679
22.02.05
Bijdragen aan internationale organisaties
0
0
0
0
0
0
0
22.03
Externe veiligheid inrichtingen en transport
30.339
- 1.000
4.731
- 16.220
- 1.125
- 17.345
16.725
22.03.01
Opdrachten
24.053
-
-1.000
-
-2.031
-
-19.913
1.925
-
-17.988
3.034
- Programma omgevingsveiligheid
19.000
-
-1.000
-
-289
-
-17.541
200
-
-17.341
370
- Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnetten
3.083
0
-
-742
-
-2.372
2.000
-
-372
1.969
- Overige opdrachten
1.970
0
-
-1.000
0
-
-275
-
-275
695
22.03.02
Subsidies
524
0
3.057
2.525
-
-1.700
825
4.406
22.03.03
Bijdrage aan agentschappen
2.762
0
0
1.297
0
1.297
4.059
- waarvan bijdrage aan RWS
2.762
0
0
1.297
0
1.297
4.059
22.03.04
Bijdragen aan medeoverheden
0
0
6.177
-
-135
-
-1.350
-
-1.485
4.692
- Bijdragen asbestsanering
0
0
6.177
- 210
- 1.350
- 1.560
4.617
- Bijdragen programma Externe Veiligheid
0
0
0
75
0
75
75
22.03.05
Bijdragen aan internationale organisaties
0
0
0
0
0
0
0
22.03.09
Inkomensoverdracht
3.000
0
-
-2.472
6
0
6
534
Ontvangsten
2.719
0
10.203
0
- 1.129
0
11.793
Verplichtingen
De hogere verplichtingen hebben met name te maken met het in 2015 vastleggen van de verplichting voor een meerjarig onderzoeksprogramma Biotechnologie (2016-2019).
22.01 Veiligheid chemische stoffen
Veiligheid en gezondheid
De verhoging van de uitgaven wordt met name veroorzaakt doordat in 2015 op een aantal langlopende projecten meer is betaald dan oorspronkelijk geraamd.
NANoREG
Bij de raming van het budget was rekening gehouden met een bijdrage van de Europese Commissie (EC) voor de coördinatie van het EU-programma NANoREG uit het zevende kaderprogramma voor onderzoek van de EC van € 4,7 miljoen. Deze is in 2015 niet volledig opgevraagd. Zowel de ontvangsten- als de uitgavenraming worden doorgeschoven naar 2016.
22.02 Veiligheid GGO’s
Onderzoeksprogramma Biotechnologie
De verlaging van het uitgavenbudget wordt veroorzaakt door vertraging bij het opstarten van het meerjarig onderzoeksprogramma Biotechnologie. De verplichtingen worden in 2015 vastgelegd.
22.03 Externe veiligheid inrichtingen en transport
Uitvoering veiligheid inrichtingen en basisnet
Met ingang van 2016 worden de werkzaamheden in het kader van de WABO vergunningverleningen Defensie-inrichtingen door DCMR overgedragen aan de ILT. Voor de afrondende werkzaamheden zijn dit jaar meer middelen nodig dan voorzien.
Subsidies inrichtingen en transport
De verlaging van dit budget heeft te maken door een vertraging met het aangaan van veiligheidscoalities, zogenoemde safety deals.
Ontvangsten
De verlaging van de ontvangsten heeft te maken met de hierboven vermelde verlaging van het uitgavenbudget in het kader van het programma NANoReg.
Artikel 23 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
23
Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
40.781
0
165
- 1.648
2.602
954
41.900
Uitgaven:
39.914
0
165
- 1.648
2.602
954
41.033
Waarvan juridisch verplicht:
100%
100%
23.01
Meteorologie en seismologie
22.913
0
165
3.147
2.602
5.749
28.827
23.01.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
22.046
0
0
3.147
2.602
5.749
27.795
- Meteorologie
21.553
0
0
3.141
2.598
5.739
27.292
- Seismologie
493
0
0
6
4
10
503
23.01.04
Bijdrage aan internationale organisaties
867
0
165
0
0
0
1.032
- Contributie WMO (HGIS)
867
0
165
0
0
0
1.032
23.02
Aardobservatie
17.001
0
0
- 4.795
0
- 4.795
12.206
23.02.03
Bijdrage aan het agentschap KNMI
17.001
0
0
-
-4.795
0
-
-4.795
12.206
- Aardobservatie
17.001
0
0
- 4.795
0
- 4.795
12.206
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
23.01 Meteorologie, seismologie en aardobservatie
Aan het KNMI zijn aanvullende middelen toegekend vanwege de hogere contributie aan het European Centre for Medium range Weather Forecast (ECMWF) veroorzaakt door koersverschillen (€ 0,4 miljoen). Daarnaast ontvangt het KNMI een bijdrage van € 0,6 miljoen voor de instandhouding van de meetmast Cabauw in 2015 zoals toegezegd aan de Tweede Kamer (Kamerstukken II, 2014-2015, 31 793, nr. 111). Tenslotte zijn aanvullende middelen toegekend voor de aanpassing/nieuwbouw van applicaties in het kader van meteorologische dienstverlening op de BES-eilanden (€ 0,7 miljoen) en vanwege de teruggave van het Rijksvastgoedbedrijf (€ 0,7 miljoen) zoals gemeld in de leeswijzer.
Artikel 24 Handhaving en toezicht
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
24
Handhaving en toezicht
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
110.047
0
- 2.933
9.219
2.718
11.937
119.051
Uitgaven:
110.047
0
- 2.933
9.219
2.718
11.937
119.051
Waarvan juridisch verplicht:
100%
94%
24.01
Handhaving en toezicht
110.047
0
- 2.933
9.219
2.718
11.937
119.051
24.01.03
Bijdrage aan het agentschap ILT
110.047
0
-
-2.933
9.219
2.718
11.937
119.051
- Risicovolle bedrijven
9.990
0
- 3.812
20.383
1.145
21.528
27.706
- Rail en wegvervoer
24.286
0
343
- 273
335
62
24.691
- Scheepvaart
14.892
0
- 36
7.894
313
8.207
23.063
- Luchtvaart
12.957
0
- 34
5.983
260
6.243
19.166
- Risicovolle stoffen en producten
33.131
0
129
- 33.260
0
- 33.260
0
- Water, bodem, bouwen
14.791
0
477
8.492
665
9.157
24.425
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 25 Brede Doeluitkering
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
25
Brede doeluitkering
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
1.807.451
0
0
6.185
0
6.185
1.813.636
Uitgaven:
1.782.405
0
91.001
6.185
0
6.185
1.879.591
Waarvan juridisch verplicht:
100%
100%
25.01
Brede doeluitkering
1.782.405
0
91.001
6.185
0
6.185
1.879.591
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
Artikel 26 Bijdrage investeringsfondsen
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
26
Bijdrage investeringsfondsen
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
6.453.944
0
- 405.136
- 169.789
- 5.866
- 175.655
5.873.153
Uitgaven:
6.453.944
0
- 405.136
- 169.789
- 5.866
- 175.655
5.873.153
26.01
Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
5.329.360
0
- 330.527
- 175.128
- 3.708
- 178.836
4.819.997
26.02
Bijdrage aan het Deltafonds
1.124.584
0
- 74.609
5.339
- 2.158
3.181
1.053.156
Ontvangsten
0
0
0
0
0
0
0
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn een weerspiegeling van de onderstaande toegelichte kasmutaties.
26.01 Bijdrage aan het Infrastructuurfonds
De bijdrage vanuit Hoofdstuk XII aan het Infrastructuurfonds wordt per saldo met € 3,7 miljoen verlaagd. De voeding wordt verlaagd als gevolg van overboekingen naar het BTW-compensatiefonds voor de A12 Parallelstructuur Gouwe (€ 5,0 miljoen), de A76 Aansluiting Nuth (€ 4,7 miljoen) en diversen (€ 6,6 miljoen). Hier tegenover staat een verhoging van de voeding als gevolg van de tariefverlaging RVB (€ 7,6 miljoen) en het CAO akkoord (€ 5,0 miljoen).
BTW-compensatiefonds: A12/A20 Parallelstructuur Gouwe
Voor het project A12/A20 Parallelstructuur Gouwe wordt € 5,0 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.
BTW-compensatiefonds: A76 Aansluiting Nuth
Voor het project A76 Aansluiting Nuth wordt € 4,7 miljoen overgeboekt naar het BTW-compensatiefonds.
Diversen
Deze post bevat mutaties van geringe omvang. Het betreft hier overboekingen van en naar de begroting Hoofdstuk XII, overige overboekingen naar het Provinciefonds, Gemeentefonds en het BTW-compensatiefonds, en bijdragen van departementen.
Tariefverlaging RVB
Van de totale teruggave door het Rijksvastgoedbedrijf, als gevolg van een doorgevoerde tariefsverlaging 2015, heeft € 7,6 miljoen betrekking op huisvestingkosten van RWS.
CAO akkoord
Tussen Minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het Ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen).
26.02 Bijdrage aan het Deltafonds
Dit artikelonderdeel wordt bij Najaarsnota met € 2,2 miljoen verlaagd met name in verband met een tweetal overboekingen naar het Provinciefonds en een verhoging met € 1,1 miljoen in verband met het loonakkoord.
Provinciefonds: Ooijen Wanssum
Een bedrag van € 2,7 miljoen wordt overgeboekt naar het Provinciefonds en betreft de bijdrage van het Rijk in de proceskosten Ooijen Wanssum.
Provinciefonds: zoetwatermaatregelen
Voor het jaar 2015 wordt via het Provinciefonds € 0,6 miljoen beschikbaar gesteld voor het uitvoeren van de zoetwatermaatregelen uit het Deltaplan Zoetwater.
CAO-akkoord
Tussen Minister Blok voor Wonen en Rijksdienst en de vertegenwoordigers van de vakbonden, is een CAO-akkoord gesloten voor rijksambtenaren. Onderdeel hiervan is een eenmalige uitkering van € 500 bruto in 2015. Voor IenM betreft dit € 11,6 miljoen om uitvoering te geven aan dit loonakkoord. Hiervan wordt € 1,7 miljoen binnen de IenM begroting zelf gereserveerd en wordt er € 9,8 miljoen overgeboekt vanuit het Ministerie van Financiën naar IenM. Daarnaast wordt er € 1,9 miljoen doorgeschoven naar 2016, omdat een deel van de aan de uitkering gekoppelde pensioenlasten van het loonakkoord in 2016 blijkt te vallen. De verdeling van de eenmalige uitkering binnen IenM loopt via Hoofdstuk XII artikel 99 Nominaal en onvoorzien en wordt bij Tweede suppletoire begroting verdeeld over Hoofdstuk XII (€ 3,6 miljoen), het Infrastructuurfonds (€ 5,0 miljoen) en het Deltafonds (€ 1,1 miljoen).
2.3 De niet-beleidsartikelen
Artikel 97 Algemeen departement
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
97
Algemeen departement
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
45.168
0
3.789
3.706
2.051
5.757
54.714
Uitgaven:
45.445
0
1.359
4.706
- 874
3.832
50.636
97.01
IenM-brede programmamiddelen
45.445
0
1.359
4.706
- 874
3.832
50.636
97.01.01
Opdrachten
23.213
0
359
8.699
-
-715
7.984
31.556
- Onderzoeken ANVS
0
0
0
4.032
- 178
3.854
3.854
- Overige opdrachten
23.213
0
359
4.667
- 537
4.130
27.702
97.01.02
Subsidies
250
0
1.000
0
0
0
1.250
97.01.03
Bijdrage aan agentschappen
16.605
0
0
-
-4.012
7
-
-4.005
12.600
- waarvan bijdrage aan KNMI
0
0
0
0
0
0
0
- waarvan bijdrage aan ILT
16.000
0
0
- 4.014
0
- 4.014
11.986
- waarvan bijdrage aan RWS
605
0
0
2
7
9
614
97.01.06
Bijdrage aan ZBO en RWT
5.377
0
0
19
- 166
-
-147
5.230
Ontvangsten
3.373
0
- 1.100
1.109
- 871
238
2.511
Ontvangsten
In de begroting van IenM is een structurele ontvangstenreeks opgenomen waar geen ontvangsten op binnen komen. Vermoedelijk is dit ontstaan bij conversies tijdens de fusie van VenW en VROM tot IenM. Het betreft een tekort van € 0,9 miljoen in 2015 en verder. Dit betreft de afboeking van de onbekende ontvangsten voor het jaar 2015.
Artikel 98 Apparaat van het Kerndepartement
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
98
Apparaat van het kerndepartement
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
296.110
0
25.177
5.898
1.872
7.770
329.057
Uitgaven:
300.273
0
28.323
3.323
- 2.664
659
329.255
98.01
Personele uitgaven
207.452
0
19.865
-
-1.294
-
-3.817
-
-5.111
222.206
- waarvan eigen personeel
184.953
0
17.022
- 3.252
- 2.902
- 6.154
195.821
- waarvan externe inhuur
11.317
0
2.786
1.919
- 215
1.704
15.807
- waarvan postactieven
11.182
0
57
39
- 700
- 661
10.578
98.02
Materiele uitgaven
92.821
0
8.458
4.617
1.153
5.770
107.049
- waarvan regulier materieel
30.261
0
6.775
- 413
-
-12.236
-
-12.649
24.387
- waarvan ICT
32.065
0
654
2.828
- 12.303
- 9.475
23.244
- waarvan bijdrage aan SSO's
30.495
0
1.029
2.202
25.692
27.894
59.418
Ontvangsten
2.434
0
10.991
6.226
15.797
22.023
35.448
98.01 Personele uitgaven
De lagere kosten op personele uitgaven (€ 3,8 miljoen) worden overwegend veroorzaakt door opgelopen vertraging bij de vacaturevervulling bij de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS), lagere kosten van de instroom van fte's voor de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) bij OVS en de gevolgen van versnelde invulling van de taakstelling.
98.02 Materiële uitgaven
De lagere reguliere materiële uitgaven zijn voor een groot deel het gevolg van de versnelde realisatie van de taakstelling (€ 7,4 miljoen) en een opgelopen vertraging bij de ontwikkeling/vervanging van een nieuw systeem voor de geïntegreerde begrotingsadministratie. Daarnaast blijft de uitvoering van het sociaal akkoord voor het aantrekken van arbeidsbeperkten achter op de planning (€ 2,2 miljoen). Verder vindt een overboeking plaats aan het Expertise Centrum Organisatie & Personeel (€ 1,3 miljoen) en is er een herverdeling van kosten naar ICT (€ 1,3 miljoen).
De lagere uitgaven ICT zijn hoofdzakelijk het gevolg van een overheveling van de bijdrage naar de Rijksbrede SSO’s SSC-ICT (€ 16 miljoen).
De hogere bijdrage aan SSO’s zijn voornamelijk het gevolg van de overgeboekte bijdrage ten behoeve van SSC-ICT (€ 16 miljoen) en de, op verzoek van BZK (Rijksvastgoedbedrijf), versnelde aflossing van de egalisatieschuld (€ 7,5 miljoen). Daarnaast zal een deel van de verrekening van de kosten voor dienstverlening aan agentschappen naar verwachting niet meer in 2015 tot verrekening komen (€ 2 miljoen).
Ontvangsten
De hogere ontvangsten zijn voornamelijk het gevolg van de teruggave van het voordeel van de tariefsverlaging en betaling van een openstaande vordering uit 2010 door het Rijksvastgoedbedrijf (€ 13,4 miljoen). Daarnaast is bij PBL sprake van extra ontvangsten uit hoofde van detacheringen PBL-personeel en EU-onderzoeksopdrachten. Bij ANVS zijn vergoedingen ontvangen in het kader van de Kernenergiewet. De budgetverantwoordelijkheid hiervan ligt bij het Ministerie van Economische Zaken. De ontvangsten worden in 2015 verrekend met het Ministerie van Economische Zaken.
Artikel 99 Nominaal en Onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid: Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen in x € 1.000)
99
Nominaal en onvoorzien
Stand
ontwerp
begroting
Mutaties via
NvW en
amendement
Mutaties 1e
suppletoire
begroting
Mutaties 2e suppletoire
begroting:
Mutaties 2e
suppletoire
begroting
Stand 2e
suppletoire
begroting
Milj.nota
Najaarsnota
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)=(4)+(5)
(7)=(1) t/m (5)
Verplichtingen
8.593
0
55.493
- 64.086
0
- 64.086
0
Uitgaven:
8.593
0
55.493
- 64.086
0
- 64.086
0
Nominaal en onvoorzien
8.593
0
55.493
- 64.086
0
- 64.086
0
Ontvangsten
0
0
1.388
- 1.388
0
- 1.388
0
De wijzigingen bij Najaarsnota binnen dit artikel zijn kleiner dan de gehanteerde norm en worden daarom niet uiteengezet (zie de leeswijzer).
2.4 De agentschappen
Conform de Rijksbegrotingvoorschriften worden hieronder de exploitatie- en kasstroomoverzichten opgenomen van agentschappen waarbij sprake is van cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan 5% van de oorspronkelijk vastgestelde begroting of cumulatieve mutaties (in totaal) groter dan € 20 mln. ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting.
Rijkswaterstaat
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Rijkswaterstaat. Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)= (1) +(2)+(3)
Totaal
Oorspronkelijk Vastgestelde begroting
Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet IenM
2.119.836
-
-21.892
102.585
2.200.529
Omzet nutv werkzaamheden
276.318
-
-187.000
89.318
Omzet overige departementen
29.718
-
-885
28.833
Omzet derden
136.886
-
-5.416
131.470
Rentebaten
800
800
Bijzondere baten
10.000
-
-7.000
3.000
Totaal baten
2.297.240
254.426
- 97.716
2.453.950
Lasten
Apparaatskosten
965.478
11.666
30.889
1.008.033
-
-Personele kosten
725.185
8.743
15.169
749.097
* waarvan eigen personeel
673.243
8.743
9.611
691.597
* waarvan externe inhuur
51.942
4.058
56.000
* waarvan overige P-kosten
1.500
1.500
-
-Materiële kosten
240.293
2.923
15.720
258.936
* waarvan apparaat ICT
45.000
45.000
* waarvan bijdrage aan SSO’s
56.000
56.000
* waarvan overige M-kosten
Onderhoud
1.274.039
242.760
-
-128.605
1.388.194
Rentelasten
8.748
8.748
Afschrijvingskosten
39.975
39.975
-
-materieel
38.000
38.000
* waarvan apparaat ICT
6.000
6.000
-
-immaterieel
1.975
1.975
Overige lasten
-
-dotaties voorzieningen
-
-bijzondere lasten
Totaal lasten
2.288.240
254.426
- 97.716
2.444.950
Saldo van baten en lasten
9.000
9.000
Dotatie aan reserve Rijksrederij
-
-9.000
-
-9.000
Te verdelen resultaat
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De hogere omzet van IenM wordt met name veroorzaakt door aanvullende bijdragen Search-and-Rescue-activiteiten, Basis ICT en Cyber Security, Beter Geïnformeerd op de weg en de Nationale Databank Wegverkeersgegevens, zoals gemeld in de Ontwerpbegroting 2016.
Omzet Nog uit te voeren werkzaamheden
De huidige verwachting is dat onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2015, waarschijnlijk in 2016 worden afgerond. Hierdoor schuiven de opbrengsten ook door naar 2016.
In 2015 is een (vervolg)opdracht verleend aan Studio Roosegaarde voor het uitwerken van een ontwerp voor de Afsluitdijk als Icoon. Ook start naar verwachting eind 2015 de marktbenadering voor de doorontwikkeling en realisatie van dit ontwerp. Hiervoor is budget van ruim € 0,8 miljoen voorgefinancierd vanuit de post nog uit te voeren werkzaamheden.
Omzet derden
De prognose is negatief bijgesteld met name door lagere opbrengsten schaderijden/varen dan verwacht.
Bijzondere baten
Op basis van de realisatie van de afgelopen jaren is de raming van bijzondere baten neerwaarts bijgesteld.
Lasten
Personele kosten
De hogere personele kosten worden onder meer veroorzaakt door de verhoging van de salarissen in de tweede helft van 2015.
Materiële kosten
De hogere materiële kosten worden onder meer veroorzaakt door hogere materiële kosten voor de Nationale Bewegwijzeringsdienst. Deze kosten worden gecompenseerd door hogere opbrengsten.
Onderhoud
Deze mutatie wordt voornamelijk veroorzaakt door de onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2015, maar waarschijnlijk in 2016 worden afgerond.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
222.713
259.082
481.795
2.
Totaal operationele kasstroom
17.748
-
-276.318
187.000
-
-71.570
3a.
Totaal investeringen (-/-)
-
-50.500
-
-2.700
9.200
-
-44.000
3b.
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
2.000
2.000
3.
Totaal investeringskasstroom
-
-50.500
-
-2.700
11.200
-
-42.000
4a.
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
4b.
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
7.300
7.300
4c.
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-40.000
-
-4.000
-
-44.000
4d.
Beroep op leenfaciliteit (+)
50.500
2.700
-
-23.200
30.000
4.
Totaal financieringskasstroom
17.800
2.700
-
-27.200
-
-6.700
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
207.761
- 17.236
171.000
361.525
Toelichting
Operationele kasstroom
De hogere operationele kasstroom is het gevolg van de huidige verwachting dat onderhoudswerkzaamheden die gepland waren in 2015, waarschijnlijk in 2016 worden afgerond.
Investeringskasstroom
De lagere investeringen worden veroorzaakt door terughoudendheid in het aangaan van nieuwe investeringen.
Financieringskasstroom
De hogere aflossingen worden veroorzaakt door vervroegde aflossingen als gevolg van een stelselwijziging waardoor enkele activa niet meer worden geactiveerd. Hierdoor werd de lening hoger dan de boekwaarde van de activa.
Het beroep op de leenfaciliteit is lager als gevolg van de lagere geprognosticeerde investeringen.
Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut
Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap KNMI. Tweede suppletoire begroting 2015 (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
4 = (1) + (2) + (3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet IenM
43.346
619
2.652
46.617
Omzet overige departementen
2.329
-
-267
2.062
Omzet derden
18.223
1.270
19.493
Rentebaten
95
-
-95
0
Bijzondere baten
Totaal baten
63.993
619
3.560
68.172
Lasten
Apparaatskosten
43.308
619
9.970
53.897
-
-Personele kosten
28.235
619
2.069
30.923
* waarvan eigen personeel
27.823
619
- 68
28.374
* waarvan externe inhuur
412
2.137
2.549
-
-Materiële kosten
15.073
7.901
22.974
* waarvan apparaat ICT
2.391
4.173
6.564
* waarvan bijdrage aan SSO’s
3.005
- 187
2.818
-
*waarvan overige
Aardobservatie
17.001
-
-4.795
12.206
Rentelasten
280
-
-38
242
Afschrijvingskosten
3.404
-
-1.577
1.827
-
-materieel
3.404
-
-1.577
1.827
* waarvan apparaat ICT
1.986
- 994
992
-
-immaterieel
Overige lasten
-
-dotaties voorzieningen
-
-bijzondere lasten
Totaal lasten
63.993
619
3.560
68.172
Saldo van baten en lasten
0
0
0
0
Toelichting
Baten
Omzet IenM
De omzet IenM neemt toe door inzet van middelen vanuit de balans voor uitvoering van het project Deltaplan (€ 1,6 miljoen) en door het saldo van mutaties van € 1,0 miljoen.
Omzet derden
De raming van de omzet uit externe gefinancierde onderzoeksprojecten zoals de Europese Unie, universiteiten en ESA is met € 1,3 miljoen verhoogd.
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten nemen met € 9,9 miljoen toe. Dit is het gevolg van een herschikking van de kosten aardobservatie van € 2,9 miljoen onder apparaatskosten. Daarnaast zijn de afschrijvingskosten met € 1,6 miljoen verschoven naar apparaatskosten als gevolg van de uitbesteding van de dienstverlening op het gebied van ICT aan SSC Campus. Tenslotte nemen de apparaatskosten met € 5,5 miljoen als gevolg van extra opdrachten.
Aardobservatie
De kosten voor aardobservatie zijn met € 4,8 miljoen verlaagd als gevolg van een kasschuif van € 1,9 miljoen en een budgettaire herschikking van € 2,9 miljoen waardoor zoals toegelicht in de in de verdiepingsbijlage van artikel 23 van de ontwerpbegroting IenM 2016.
Afschrijvingskosten
Door de uitbesteding van de dienstverlening op het gebied van ICT aan SSC Campus de geraamde afschrijvingskosten bij miljoenennota verlaagd met € 1,6 miljoen.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
(1)
(2)
(3)
4 = (1) + (2) + (3)
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+of-) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+of-) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
23.373
- 2.704
20.669
2.
Totaal operationele kasstroom
3.048
-
-4.885
-
-1.837
3a.
Totaal investeringen (-/-)
-
-6.783
3.548
-
-3.235
3b.
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
3.
Totaal investeringskasstroom
-
-6.783
3.548
-
-3.235
4a.
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
4b.
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
4c.
Aflossingen op leningen (-/-)
- 1.375
775
-
-600
4d.
Beroep op leenfaciliteit (+)
4.100
-
-1.505
2.595
4.
Totaal financieringskasstroom
2.725
-
-730
1.995
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
22.363
- 5.041
17.322
Toelichting
De daling van de operationele kasstroom betreft voornamelijk de financiering van extra kosten uit de vooruitontvangen bedragen (€ 1,6 miljoen), een verlaging als gevolg van aangepaste uitgaven en ontvangsten aardobservatie € 2,5 miljoen (waaronder kasschuif van € 1,9 miljoen). Daar tegenover staat een begrote ontvangst als gevolg van de verkoop van activa (€ 1,0 miljoen) en een vooruitontvangen bijdrage voor de financiering van Cabauw in de jaren 2016-2018 (€ 0,3 miljoen).
Daarnaast zijn de verwachte investeringsuitgaven naar beneden bijgesteld als gevolg van het overnemen van de ICT dienstverlening door SSC Campus. Daardoor is ook het beroep op de leenfaciliteit naar beneden bijgesteld.
De aflossingen zijn verlaagd omdat eind 2014 een aantal leningen versneld zijn afgelost.