Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van Wonen en Rijksdienst (XVIII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 XVIII - Wijziging begroting Wonen en Rijksdienst 2015 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van Wonen en Rijksdienst (XVIII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2015 |
Publicatiedatum | 30-11-2015 |
Nummer | KST34350XVIII2 |
Kenmerk | 34350 XVIII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 350 XVIII Wijziging van de begrotingsstaten van Wonen en Rijksdienst (XVIII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
Inhoudsopgave
A.
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
2
B.
Begrotingstoelichting
3
1.
Leeswijzer
3
2.
Het beleid
3
2.1
Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
3
2.2
De beleidsartikelen
5
Artikel 1. Woningmarkt
5
Artikel 2. Woonomgeving en bouw
7
Artikel 3. Kwaliteit Rijksdienst
9
Artikel 6. Uitvoering rijksvastgoedbeleid
9
3.
Baten-lastenagentschappen
10
3.1
Logius
10
3.2
Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk
12
3.3
Shared Service Centrum-ICT Haaglanden (SSC-ICT Haaglanden)
13
3.4
Rijksgebouwendienst
14
3.5
Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf
15
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 tot en met 4
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
-de begrotingsstaat van Wonen en Rijksdienst;
-
-
-
-
-de begrotingsstaten inzake de agentschappen.
-
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en agentschappen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
Mede namens de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,
De Minister voor Wonen en Rijksdienst, S.A. Blok
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
De tweede suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015. De stand van de tweede suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2015 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk is een programma-begroting en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen bij de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII).
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is een inhoudelijke toelichting gegeven bij mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 oktober 2015.
-
2.Het beleid
2.1 Overzicht belangrijkste uitgavenmutaties
Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2015
Tweede suppletoire begroting
Opbouw uitgaven (x € 1.000)
Art.nr.
2015
Stand ontwerpbegroting 2015
3.603.059
Mutaties 1e suppletoire begroting
282.491
Nieuwe mutaties:
420.278
Begrotingsreserve sanering- en
projectsteun woningcorporaties
1
294.495
Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG
1
51.871
Huurtoeslag
1
110.000
Revolverend fonds Energiebesparing
gebouwde Omgeving
2
-
-35.000
Beleidsprogramma Energiebesparing
2
-
-8.524
Beleidsprogramma woningbouw productie
2
7.436
Overige mutaties
56.722
Stand 2e suppletoire 2015
4.362.550
Toelichting
Artikel 1. Woningbouw
Begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties
Per 1 juli 2015 is de herziene Woningwet van kracht geworden. Hierin is ondermeer geregeld dat de taak voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties onder direct gezag van de Minister voor Wonen en Rijksdienst komt te liggen. Tot 1 juli 2015 was deze taak toebedeeld aan het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV). Bij de overdracht van deze taak zijn tevens de fondsmiddelen voor sanering- en projectsteun overgekomen naar de begroting van Wonen en Rijksdienst. Deze middelen worden aangehouden in een begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de initiële storting in deze begrotingsreserve en de uitvoeringskosten.
Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG
De Woningstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt als onderdeel van het Herzien saneringsbesluit van 24 juli 2013 van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV), besluit nummer 81, eind 2015 een saneringsbijdrage van afgerond 52 miljoen euro. Deze bijdrage wordt onttrokken aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de betaling eind 2015 aan WSG (uitgaven) en de onttrekking aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties (ontvangsten).
Huurtoeslag
Bij de Huurtoeslag is op basis van de huidige verwachtingen in 2015 sprake van een overschrijding van per saldo 110 mln. De oorzaak van de overschrijding ligt met name in hogere uitgaven aan voorschotten als gevolg van een hoger aantal aanvragen dan geraamd. De ontvangsten liggen hoger door een snellere vaststelling van de definitieve bijdragen dan verwacht, waardoor in de loop van het jaar meer vorderingen zijn ingesteld.
In de laatste maanden van het jaar kan de omvang van de overschrijding overigens nog significant wijzigen. De definitieve hoogte van de overschrijding zal blijken bij Slotwet (definitieve realisatie 2015). Omdat aanpassingen in de Huurtoeslag in het lopende jaar niet mogelijk zijn, wordt dit tekort betrokken bij de besluitvorming over de begroting 2017.
Artikel 2. Woonomgeving en bouw
Revolverend fonds Energiebesparing gebouwde Omgeving
De middelen voor het Revolverend fonds voor verenigingen van eigenaars komen dit jaar niet tot besteding en worden doorgeschoven naar 2016.
Beleidsprogramma Energiebesparing
De mutatie betreft een budgetneutrale herschikking (van «Opdrachten» naar «Subsidies») binnen het beleidsprogramma Energiebesparing. Door middel van deze herschikking vindt de verantwoording van de uitgaven binnen dit programma plaats op het juiste instrument.
Beleidsprogramma woningbouw productie (agentschap RvO)
De mutatie betreft de bijdrage in de uitvoeringskosten van RVO voor projecten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Aan RVO is ondermeer een opdracht verstrekt voor de ontwikkeling en uitrol van werkzaamheden die nodig zijn voor de invoering van het energielabel.
2.2 De beleidsartikelen
Beleidsartikel 1. Woningmarkt
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
3.377.405
3.515.643
486.673
4.002.316
Uitgaven:
3.335.413
3.473.651
498.580
3.972.231
Waarvan juridisch verplicht
100%
1.1
Betaalbaarheid
3.328.246
3.465.484
498.592
3.964.076
Subsidies
16.815
14.915
50.847
65.762
Beleidsprogramma betaalbaarheid
508
508
-
-53
455
Bevordering eigen woningbezit (BEW)
15.186
13.286
-
-1.058
12.228
Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG
0
0
51.871
51.871
Woonconsumentenorganisaties
1.121
1.121
87
1.208
Opdrachten
617
1.367
294.573
295.940
Begrotingsreserve sanering- en projectsteun woningcorporaties
0
0
294.495
294.495
Beleidsprogramma betaalbaarheid
617
1.337
78
1.415
Onderzoek en kennisoverdracht
0
30
0
30
Inkomensoverdracht
3.296.844
3.436.011
154.000
3.590.011
Huurtoeslag
3.296.844
3.436.011
154.000
3.590.011
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
2.872
0
170
170
Beleidsprogramma betaalbaarheid (Agentschap (RvO)
2.872
0
0
0
Overige uitvoeringsinstanties
0
0
170
170
Bijdragen aan ZBO's / RWT's
10.291
11.691
502
12.193
Huurcommissie
9.976
11.376
672
12.048
Overige uitvoeringsinstanties
315
315
-
-170
145
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
807
1.500
- 1.500
0
Overige uitvoeringsinstanties
807
1.500
-
-1.500
0
1.2
Onderzoek en kennisoverdracht
7.167
8.167
- 12
8.155
Subsidies
1.801
1.801
1.150
2.951
Samenwerkende kennisinstellingen e.a.
1.801
1.801
1.150
2.951
Opdrachten
5.366
6.366
- 1.162
5.204
Basisonderzoek en verkenningen
5.366
6.366
-
-1.162
5.204
Ontvangsten:
501.116
446.072
390.548
836.620
1.1 Betaalbaarheid
Subsidies
Bevordering eigen woningbezit (BEW)
Betreft een technische herschikking van budgetten.
Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG
De Woningstichting Geertruidenberg (WSG) ontvangt als onderdeel van het Herzien saneringsbesluit van 24 juli 2013 van het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV), besluit nummer 81, eind 2015 een saneringsbijdrage van afgerond 52 miljoen euro. Deze bijdrage wordt onttrokken aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de betaling eind 2015 aan WSG (uitgaven) en de onttrekking aan de begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties (ontvangsten).
Opdrachten
Begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties
Per 1 juli 2015 is de herziene Woningwet van kracht geworden. Hierin is ondermeer geregeld dat de taak voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties onder direct gezag van de Minister voor Wonen en Rijksdienst komt te liggen. Tot 1 juli 2015 was deze taak toebedeeld aan het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV). Bij de overdracht van deze taak zijn tevens de fondsmiddelen voor sanering- en projectsteun overgekomen naar de begroting van Wonen en Rijksdienst. Deze middelen worden aangehouden in een begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun aan woningcorporaties. Deze mutatie (uitgaven en ontvangsten) betreft de initiële storting in deze begrotingsreserve en de uitvoeringskosten.
Inkomensoverdracht
Huurtoeslag
Bij de Huurtoeslag is op basis van de huidige verwachtingen in 2015 sprake van een overschrijding van per saldo 110 mln. De oorzaak van de overschrijding ligt met name in hogere uitgaven aan voorschotten als gevolg van een hoger aantal aanvragen dan geraamd. De ontvangsten liggen hoger door een snellere vaststelling van de definitieve bijdragen dan verwacht, waardoor in de loop van het jaar meer vorderingen zijn ingesteld.
In de laatste maanden van het jaar kan de omvang van de overschrijding overigens nog significant wijzigen. De definitieve hoogte van de overschrijding zal blijken bij Slotwet (definitieve realisatie 2015). Omdat aanpassingen in de Huurtoeslag in het lopende jaar niet mogelijk zijn, wordt dit tekort betrokken bij de besluitvorming over de begroting 2017.
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Overige uitvoeringsinstanties
Voor de uitvoering door de Belastingdienst van de verhuurdersheffing en de inkomensafhankelijke huurverhoging (IAH) wordt 3,4 miljoen overgeheveld naar de begroting van Financiën (IXB). Een deel (2,5 mln.) van de hiervoor beschikbare middelen wordt daartoe overgeheveld van het centrale apparaatsartikel op de begroting van Binnenlandse Zaken (VII).
1.2 Onderzoek en kennisoverdracht
Subsidies
Samenwerkende kennisinstellingen e.a.
Betreft een technische herschikking van budgetten.
Opdrachten
Basisonderzoek en verkenningen
Betreft een technische herschikking van budgetten.
Ontvangsten
Begrotingsreserve voor sanering- en projectsteun woningcorporaties / Saneringsbijdrage woningcorporatie WSG
Zie hiervoor de toelichting bij de uitgaven voor artikel 1.1. Betaalbaarheid.
Beleidsartikel 2. Woonomgeving en bouw
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
249.123
322.799
- 181.359
141.440
Uitgaven:
101.623
175.299
- 31.359
143.940
Waarvan juridisch verplicht
95%
2.1
Energie en bouwkwaliteit
63.490
80.958
- 36.724
44.234
Subsidies
44.860
69.397
- 26.993
42.404
Beleidsprogramma Energiebesparing
8.200
6.487
3.922
10.409
Beleidsprogramma bouwregelgeving
600
1.850
1.110
2.960
Energiebesparing verhuurders
400
400
-
-400
0
FES IAGO
0
360
3.375
3.735
Innovatieregelingen gebouwde omgeving
360
0
0
0
Revolverend fonds EGO
35.000
60.000
-
-35.000
25.000
Tijdelijke regeling blok voor blok
300
300
0
300
Opdrachten
18.630
11.561
- 9.731
1.830
Beleidsprogramma Energiebesparing
16.538
9.219
-
-8.524
695
Beleidsprogramma bouwregelgeving
2.092
2.342
-
-1.207
1.135
2.2
Woningbouwproductie
8.920
18.459
6.452
24.911
Subsidies
200
200
165
365
Beleidsprogramma woningbouwproductie
200
200
165
365
Opdrachten
863
1.723
- 1.149
574
Beleidsprogramma woningbouwproductie
863
1.723
-
-1.149
574
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
7.857
16.536
7.436
23.972
Beleidsprogramma woningbouwproductie (Agentschap RvO)
7.857
16.536
7.436
23.972
2.3
Kwaliteit woonomgeving
13.813
2.682
- 1.087
1.595
Subsidies
0
0
1.199
1.199
Beleidsprogramma woonomgeving e.a.
0
0
1.199
1.199
Opdrachten
13.813
2.682
- 2.286
396
Beleidsprogramma woonomgeving e.a.
3.813
2.183
-
-1.787
396
Wijkverpleegkundigen
10.000
499
-
-499
0
2.4
Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders
15.400
73.200
0
73.200
Leningen
15.000
72.800
0
72.800
Revolverend Fonds Energiebesparing verhuurders
15.000
72.800
0
72.800
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
400
400
0
400
Uitvoeringskosten Revolverend Fonds Energiebesparing Verhuurders
400
400
0
400
Ontvangsten:
91
91
0
91
2.1 Energie en bouwkwaliteit
Subsidies
Beleidsprogramma energiebesparing
De mutatie betreft enerzijds een budgetneutrale herschikking binnen het beleidsprogramma energiebesparing en anderzijds een opdracht aan de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) voor het grotendeels uitvoeren van de werkzaamheden (ontwikkeling en uitrol) voor de invoering van het energielabel.
Beleidsprogramma bouw regelgeving
Betreft een technische herschikking van budgetten.
FES IAGO
Deze mutatie betreft een overboeking van de innovatiebudgetten NESK (Naar energieneutrale scholen) en NEW (Naar energieneutraal wonen) door het Ministerie van EZ.
Revolverend fonds Energiebesparing gebouwde Omgeving
De middelen voor het Revolverend fonds voor verenigingen van eigenaars komen dit jaar niet tot besteding en worden doorgeschoven naar 2016.
Opdrachten
Beleidsprogramma energiebesparing
De mutatie betreft een budgetneutrale herschikking (van «Opdrachten» naar «Subsidies») binnen het beleidsprogramma Energiebesparing. Door middel van deze herschikking vindt de verantwoording van de uitgaven binnen dit programma plaats op het juiste instrument.
Beleidsprogramma bouwregelgeving
De mutatie betreft een budgetneutrale herschikking (van «Opdrachten» naar «Subsidies») binnen het beleidsprogramma energiebesparing. Door middel van deze herschikking vindt de verantwoording van de uitgaven binnen dit programma plaats op het juiste instrument.
2.2 Woningbouwproductie
Opdrachten
Beleidsprogramma woningbouw productie
Betreft een technische herschikking van budgetten.
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
Beleidsprogramma woningbouwproductie
De mutatie betreft de bijdrage in de uitvoeringskosten van RVO voor projecten op het gebied van energiebesparing in de gebouwde omgeving. Aan RVO is ondermeer een opdracht verstrekt voor de ontwikkeling en uitrol van werkzaamheden die nodig zijn voor de invoering van het energielabel.
2.3 Kwaliteit woonomgeving
Subsidies
Beleidsprogramma woonomgeving e.a.
Betreft een technische herschikking van budgetten.
Opdrachten
Beleidsprogramma woonomgeving e.a.
Betreft een bijdrage aan de provincies voor het uitvoeren van acties die voortvloeien uit het Interbestuurlijk Actiepan Bevolkingsdaling.
Beleidartikel 3. Kwaliteit Rijksdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
18.333
23.713
6.250
29.963
Uitgaven:
18.333
23.713
6.250
29.963
Waarvan juridisch verplicht
79%
3.1
Kwaliteit Rijksdienst
18.333
23.713
6.250
29.963
Subsidies
3.400
3.400
280
3.680
Fysieke Werkomgeving Rijk
0
0
180
180
Subsidie A&O-fonds
3.400
3.400
0
3.400
Subsidie Qiy
0
0
100
100
Opdrachten
8.920
9.453
3.228
12.681
Bedrijfsvoering Rijk
8.920
9.453
3.228
12.681
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
6.013
10.860
2.742
13.602
Arbeidsmarkt Communicatie
6.013
6.013
0
6.013
Baten-lastenagentschap UBR
0
0
2.000
2.000
Bedrijfsvoering Rijk
0
0
742
742
Eigenaarsbijdrage
0
4.847
0
4.847
Ontvangsten:
0
297
989
1.286
3.1 Kwaliteit Rijksdienst
Opdrachten
Bedrijfsvoering Rijk
Dit betreft een overboeking voor de berichtenverkeervoorziening Digipoort bij Logius. Daarnaast vindt een ophoging plaats voor het programmabudget voor onder andere de Rijks Werkplek Omgeving.
Baten-lastenagentschap UBR
Voor de uitvoering van het Lage Lonenschalenbeleid ontvangt het agentschap Uitvoeringsbedrijf Bedrijfsvoering Rijk (UBR) een bijdrage van BZK.
Beleidsartikel 6. Uitvoering rijksvastgoedbeleid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen:
147.690
212.887
3.529
216.416
Uitgaven:
147.690
212.887
3.529
216.416
Waarvan juridisch verplicht
98%
6.1
Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijkshuisvesting
56.611
119.754
- 1.417
118.337
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
56.611
119.754
- 1.417
118.337
Bijdrage aan Rgd voor huisv Koninklijk Huis, HoCoSta's en AZ
37.761
37.761
-
-417
37.344
Bijdrage aan Rgd voor monumenten
10.196
73.339
-
-500
72.839
Bijdrage aan Rgd voor rijkshuisvesting
8.654
8.654
-
-500
8.154
6.2
Beheer materiele activa
91.079
93.133
4.946
98.079
Opdrachten
11.179
12.679
2.500
15.179
Beheer en plankosten
11.179
12.679
2.500
15.179
Bekostiging
59.585
59.185
2.280
61.465
Zakelijke lasten
59.585
59.185
2.280
61.465
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
20.315
21.269
166
21.435
Bijdrage RVOB
20.315
21.269
166
21.435
Ontvangsten:
120.241
155.894
- 4.500
151.394
6.2 Beheer materiële activa
Opdrachten
Beheer en plankosten
Door de langere doorlooptijden bij verkopen (nog steeds verslechterde markt) is een tegenvaller voor plan- en beheerkosten.
Bekostiging
Zakelijke lasten
Het betreft een stijging in zakelijke lasten door de verhoogde tarieven van de waterschappen.
Ontvangsten
Er zijn in 2015 minder ontvangsten omdat de verkoop van diverse objecten niet worden gerealiseerd.
-
3.Baten-lastenagentschappen
3.1 Logius Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap Logius Suppletoire begroting 2015 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
32.291
0
47.645
79.936
Omzet overige departementen
64.069
0
-
-16.883
47.186
Omzet derden
7.772
0
-
-3.394
4.378
Rentebaten
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
Totaal baten
104.132
0
27.368
131.500
Lasten
0
Apparaatskosten
101.057
0
26.868
127.925
-
-personele kosten
34.359
0
14.100
48.459
Waarvan eigen personeel
19.684
0
19.684
Waarvan externe inhuur
14.675
0
14.100
28.775
-
-materiële kosten
66.698
0
12.768
79.466
Waarvan apparaat ICT
3.000
0
3.000
Waarvan bijdrage aan SSO's
0
0
0
Rentelasten
75
0
75
Afschrijvingskosten
3.000
0
0
3.000
-
-materieel
3.000
0
3.000
-
-immaterieel
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
0
-
-dotaties voorzieningen
0
0
0
-
-bijzondere lasten
0
0
0
Totaal lasten
104.132
0
26.868
131.000
Saldo van baten en lasten
0
0
500
500
Toelichting
Logius beheert GDI-voorzieningen die noodzakelijk zijn om de continuïteit van de huidige overheidsdienstverlening en de afgesproken kabinetsambities te realiseren. In verband met een scheefgroei tussen de benodigde en beschikbare middelen voor deze GDI-voorzieningen, is onder regie van de Digicommissaris een dekkingsvoorstel vastgesteld in de Ministeriële Commissie. Deze extra middelen zijn op een aanvullende post bij het Ministerie van Financiën aangehouden en via de beleidsopdrachtgevers aan Logius verstrekt. Dit heeft geleid tot € 26,9 mln extra gelden voor Logius. Deze gelden worden ingezet voor het toegenomen gebruik van de GDI voorzieningen en de benodigde aanpassingen om de veiligheid, continuïteit en opschaling te kunnen borgen. Het betreffen de voorzieningen MijnOverheid, DigiD, Stelselvoorzieningen, eID, Digipoort, Overheid.nl, Overheidsorganisaties, Samenwerkende catalogi, en e-factureren. Verder zorgt het dekkingsvoorstel voor hogere bijdragen van het moederdepartement en overige departementen en lagere bijdragen van derden. Daarnaast hebben er verschuivingen plaatsgevonden van het beleidsopdrachtgeverschap voor diverse voorzieningen tussen moederdepartement en overige departementen. In het totaal zijn de bijdragen van het moederdepartement verhoogd met € 47,6 mln., de bijdragen overige departementen verlaagd met € 16,9 mln. en de bijdragen derden verlaagd met € 3,4 mln. Het efficiency resultaat ontstaat omdat de kosten voor overhead niet evenredig toenemen met de uitbreiding van de werkzaamheden.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
50.000
0
50.000
Totaal operationele kasstroom
3.000
0
3.000
Totaal investeringen (-/-)
-
-6.000
0
- 6.000
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
Totaal investeringskasstroom
- 6.000
0
0
- 6.000
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-3.000
0
- 3.000
Beroep op leenfaciliteit (+)
6.000
0
6.000
Totaal financieringskasstroom
3.000
0
0
3.000
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
50.000
0
0
50.000
3.2 Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
35.942
-
-1.088
9.123
43.977
Omzet overige departementen
69.017
-
-8.323
27.259
87.953
Omzet derden
4.063
-
-190
1.624
5.497
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
4.956
-
-2.600
-
-2.356
0
Totaal baten
113.978
- 12.201
35.650
137.427
Lasten
Apparaatskosten
107.626
-
-9.711
38.223
136.138
-
-personele kosten
85.617
-
-4.747
21.004
101.874
Waarvan eigen personeel
72.637
- 4.126
17.551
86.062
Waarvan externe inhuur
12.980
- 621
3.453
15.812
-
-materiële kosten
22.009
-
-4.964
17.219
34.264
Waarvan apparaat ICT
5.502
-
-1.263
0
4.239
Waarvan bijdrage aan SSO's
9.474
-
-442
186
9.218
Rentelasten
183
-
-3
0
180
Afschrijvingskosten
1.213
-
-87
0
1.126
-
-materieel
660
-
-87
0
573
-
-immaterieel
553
0
0
553
Overige lasten
4.956
-
-2.600
-
-1.427
929
-
-dotaties voorzieningen
0
0
0
0
-
-bijzondere lasten
4.956
-
-2.600
-
-1.427
929
Totaal lasten
113.978
- 12.401
36.796
138.373
Saldo van baten en lasten
0
200
- 1.146
-
-946
Toelichting
De verwachte omzettoename is een gevolg van de uitbreiding van de Rijksbeveiliging tot landelijke Rijksbeveiliging dienstverlener en de uitbreiding bij de Interdepartementale Post- en koeriersdienst (UBR|IPKD), die voor het Rijk de uitvoerder voor het verzorgen van koeriers- en transportdiensten is. Tevens bezorgt UBR|IPKD vanaf maart 2015 landelijk de gerechtelijke brieven. De ontwikkelingen waren in deze omvang niet voorzien ten tijde van het opstellen van de ontwerpbegroting 2015.
De verwachte toename van de personele kosten en materiële kosten zijn een direct gevolg van de uitbreiding van de activiteiten en daarmee gepaard gaande omzettoename.
De verwachte bijzondere lasten hebben betrekking op ICT- en innovatiekosten.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
16.814
16.814
2.
Totaal operationele kasstroom
1.213
- 1.033
180
Totaal investeringen (-/-)
-
-2.000
-
-600
- 2.600
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
- 2.000
- 600
0
- 2.600
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
0
4.489
4.489
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-1.100
- 1.100
Beroep op leenfaciliteit (+)
2.000
600
2.600
4.
Totaal financieringskasstroom
900
5.089
0
5.989
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
16.927
4.489
- 1.033
20.383
Toelichting
De operationele kasstroom is verlaagd als gevolg van het bijgestelde saldo van baten en lasten.
3.3 Shared Service Centrum-ICT Haaglanden (SSC-ICT Haaglanden) Exploitatieoverzicht Baten-lastenagentschap SSC-ICT Suppletoire begroting 2015 (Tweede suppletoire begroting) (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of - 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
28.000
0
0
28.000
Omzet overige departementen
150.000
0
21.805
171.805
Omzet derden
0
0
0
0
Rentebaten
0
0
0
0
Vrijval voorzieningen
0
0
0
0
Bijzondere baten
0
0
0
0
Totaal baten
178.000
0
21.805
199.805
Lasten
0
Apparaatskosten
149.000
0
19.596
168.596
-
-personele kosten
85.000
0
12.124
97.124
Waarvan eigen personeel
51.000
0
4.743
55.743
Waarvan externe inhuur
34.000
0
7.381
41.381
-
-materiële kosten
64.000
0
7.472
71.472
Waarvan apparaat ICT
53.000
0
7.472
60.472
Waarvan bijdrage aan SSO's
5.000
0
0
5.000
Rentelasten
1.000
0
13
1.013
Afschrijvingskosten
28.000
0
2.196
30.196
-
-materieel
28.000
0
2.196
30.196
-
-immaterieel
0
0
0
0
Overige lasten
0
0
0
0
-
-dotaties voorzieningen
0
-
-bijzondere lasten
0
Totaal lasten
178.000
0
21.805
199.805
Saldo van baten en lasten
0
0
0
0
Toelichting
Conform project 7 van de Compacte Rijksdienst is het verzorgingsgebied van SSC-ICT in 2015 uitgebreid met de ICT-dienstverlening voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Dit betreft het beheer van ICT-infrastructuur, werkplekken en applicaties en daarnaast het uitvoeren van aan het beheer gerelateerde projecten. In de 2e suppletoire begroting 2015 zijn de verwachte baten en lasten en de hiermee samenhangende kasmutaties, die op deze aanvullende dienstverlening betrekking hebben, verwerkt. In oktober 2014 zijn de bij deze dienstverlening betrokken medewerkers, zowel intern als extern, al overgekomen naar SSC-ICT. In de meerjarenbegroting 2016-2020 zijn de diensten ten behoeve van het Ministerie van Buitenlandse Zaken integraal opgenomen.
Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
17.673
0
17.673
2.
Totaal operationele kasstroom
8.065
0
8.065
Totaal investeringen (-/-)
-
-30.000
0
-
-1.500
- 31.500
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
- 30.000
0
- 1.500
- 31.500
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
0
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
0
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-28.000
0
- 28.000
Beroep op leenfaciliteit (+)
30.000
0
1.500
31.500
4.
Totaal financieringskasstroom
2.000
0
1.500
3.500
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
- 2.262
0
0
- 2.262
Toelichting
In de 2e suppletoire begroting 2015 zijn de verwachte baten en lasten en de hiermee samenhangende kasmutaties, die op de aanvullende dienstverlening voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken betrekking hebben, verwerkt.
3.4 Rijksgebouwendienst
Baten-lastenagentschap RGD Suppletoire begroting 2015 (Eerste suppletoire begroting)
(Bedragen x € 1.000)
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of ) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
omzet moederdepartement
18.850
18.850
Omzet overige departementen
1.221.996
-
-135.000
1.086.996
Omzet derden
8.888
8.888
Rentebaten
-
-
-
Vrijval voorzieningen
-
-
Overige baten
10.706
55.000
65.706
Totaal baten
1.260.440
- 135.000
55.000
1.180.440
Lasten
Apparaatskosten (netto)
70.981
7.100
78.081
Huren
240.163
-
-6.000
-
-10.000
224.163
PPS lasten
49.603
49.603
Rentelasten
232.055
-
-41.155
190.900
Afschrijvingen
323.659
-
-16.300
307.359
Onderhoud
139.501
-
-2.601
-
-10.000
126.900
Dotaties voorzieningen
14.035
14.035
Belastingen en heffingen
21.994
21.994
Investeringen buiten gebruiksvergoedingen
61.097
10.000
71.097
Overige producten
-
Services
34.340
34.340
Adviezen
11.322
11.322
Beleidsondersteuning
6.642
6.642
Overige lasten
20.806
-
-11.802
9.004
Totaal lasten
1.226.198
- 70.758
- 10.000
1.145.440
Saldo van baten en lasten
34.242
- 64.242
65.000
35.000
Toelichting
Overige baten
De verkoop van het voormalig Paleis van Justitie leidt tot een substantieel resultaat.
Huren, onderhoud, investeringen buiten gebruiksvergoedingen
Op grond van voortschrijdend inzicht zijn beperkte ramingsbijstellingen doorgevoerd.
Kasstroomoverzicht bedragen in € * 1.000
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Stand 2e supp begroting
1.
Rekening-courant RHB 1 januari
115.243
408.175
-
523.418
2.
Operationele kasstroom
372.759
17.942
65.000
455.701
3a.
Investeringen
425.000-
-
175.000
250.000-
3b.
Desinvesteringen
49.000
-
-
49.000
3.
Investeringskasstroom
376.000-
-
175.000
-
-201.000
4a.
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/)
-
-
-20.253
-
-20.253
4a.
Eenmalige storting door moederdepartement (+)
4b.
Aflossingen op leningen (-/-)
447.223-
-
-
-
-447.223
4c.
Beroep op leenfaciliteit
425.000
-
-
-175.000
250.000
4.
Financieringskasstroom
-
-22.223
-
-20.253
-
-175.000
-
-217.476
5.
Rekening-courant RHB 31 december
89.779
405.864
65.000
560.643
Toelichting
Investeringen en beroep op leenfaciliteit.
Evenals in 2013 en 2014 zijn er in 2015 minder investeringsmiddelen benodigd dan geraamd, omdat er vertraging optreedt in de start en uitvoering van projecten. Die vertraging wordt vooral veroorzaakt doordat het meer tijd vergt dan verwacht om projecten op te dragen. Dit betekent niet dat de financieringsbehoefte over de jaren heen zal dalen, maar dat er een verschuiving van deze behoefte naar latere jaren zal plaatsvinden.
3.5 Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf Kasstroomoverzicht (Bedragen x € 1.000)
Omschrijving
(1)
(2)
(3)
(4)=(1)+(2)+(3)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties (+ of -) 1e suppletoire begroting
Mutaties (+ of -) 2e suppletoire begroting
Totaal geraamd
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
18.286
15.249
33.535
2.
Totaal operationele kasstroom
- 919
- 919
Totaal investeringen (-/-)
-
-81.244
61.000
- 20.244
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
6.824
6.824
3.
Totaal investeringskasstroom
- 74.420
0
61.000
- 13.420
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
-
-188
-
-1.923
- 2.111
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
0
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-6.824
- 6.824
Beroep op leenfaciliteit (+)
81.000
-
-61.000
20.000
4.
Totaal financieringskasstroom
73.988
- 1.923
- 61.000
11.065
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2015 (=1+2+3+4)
16.935
13.326
0
30.261
Toelichting
Investeringen/beroep op leenfaciliteit
Medio 2014 is het Kader Overname RijksVastgoed (KORV) van kracht geworden, waarbij het Rijksvastgoedbedrijf onroerend goed van departementen koopt en financiert middels een beroep op de leenfaciliteit bij het Ministerie van Financiën. Omdat de operationalisering van de KORV-afspraken langer duurt dan voorzien, zal in 2015 minder worden onttrokken aan de leenfaciliteit dan begroot. Verkoop van departementaal onroerend goed verloopt vooralsnog via de reguliere weg van middelenafspraken. Daarnaast wordt voorzien dat er minder geïnvesteerd zal worden in ontwikkelingsprojecten.