Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34350 XVI - Wijziging begroting Volksgezondheid, Welzijn en Sport 2015 (Najaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 30-11-2015 |
Publicatiedatum | 30-11-2015 |
Nummer | KST34350XVI2 |
Kenmerk | 34350 XVI, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 350 XVI Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (XVI) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
A.
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
1
B.
Begrotingstoelichting
2
1.
Leeswijzer
2
2.
Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2
3.
De beleidsartikelen
3
4.
De niet-beleidsartikelen
19
5.
Financieel Beeld Zorg
22
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten, die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in de departementale begrotingsstaat van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
De in de begrotingsstaat opgenomen mutaties worden toegelicht in onderdeel B van deze artikelsgewijze toelichting, de zogenaamde begrotingstoelichting.
Tevens wordt in onderdeel B een actueel beeld gegeven van de uitgaven behorend tot het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het jaar 2015.
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers
B. BEGROTINGSTOELICHTING
Hoofdstuk 1
-
1.LEESWIJZER
De mutaties in deze suppletoire begroting bestaan uit herschikkingen binnen de begrotingsuitgaven, overboekingen van en naar andere begrotingshoofdstukken, financieringsverschuivingen en middelen die ten laste of ten gunste van het generale beeld aan de begroting van VWS worden toegevoegd of vrijvallen.
De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2015, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
Om de leesbaarheid van de toelichting op de beleidsartikelen te bevorderen zijn de volgende uitgangspunten toegepast:
-
-
-
1.Naast de beleidsmatig relevante mutaties worden de mutaties toegelicht als het hiermee gepaard gaande bedrag voor de beleidsuitgaven op het niveau van het financieel instrument hoger is dan € 2,5 miljoen. In enkele gevallen is om beleidsmatige redenen van deze regel afgeweken en zijn ook kleinere mutaties toegelicht.
-
-
-
-
2.Voor wat betreft de verplichtingenmutaties wordt per artikel enkel het saldo weergegeven.
-
Voor wat betreft de uitgaven en ontvangsten behorend tot het Budgettair Kader Zorg worden alleen mutaties die groter zijn dan € 10 miljoen toegelicht.
1.2. Wettelijke basis
In deze paragraaf worden de uitgaven vermeld waarvoor deze begrotingswet de wettelijke basis vormt.
Artikel 3
Aan de Sociale Verzekeringsbank (SVB) is in 2015 in totaal een bijdrage beschikbaar gesteld van € 76,2 miljoen in verband met uitvoeringskosten in het kader van pgb trekkingsrechten.
Artikel 7 Subsidies Zorg- en dienstverlening.
Ter behoud van een landelijk dekkend netwerk van maatschappelijk werk ten behoeve van oorlogsgetroffenen en verzetsdeelnemers heeft Stichting de Basis te Doorn het maatschappelijk werk van de Openbare Geestelijke Gezondheidszorg instellingen en het maatschappelijk werk voor de Indische doelgroep van de Stichting Pelita overgenomen. Om het verschil in de kosten tussen het overgenomen maatschappelijk werk en de benodigde personele formatie om dit werk te kunnen uitvoeren, op te kunnen vangen, heeft de St. de Basis in 2015 een subsidie van € 474.240 ontvangen.
-
2.OVERZICHT BELANGRIJKSTE (BELEIDSMATIGE) SUPPLETOIRE MUTATIES 2015 (NAJAARSNOTA) Belangrijkste suppletoire uitgavenmutaties 2015 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000
Uitgaven
Artikel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
14.585.866
Stand 1ste suppletoire begroting
14.738.785
Belangrijkste suppletoire mutaties
-
-Kasschuif Transitie jeugd
-
-73.000
-
-Overboeking combinatiefuncties en buurtsportcoaches naar het gemeentefonds
-
-47.036
6
-
-Capaciteitsreductie jeugdzorgplus
-
-9.000
5
-
-Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
-
-9.000
2
-
-Wtcg
-
-7.500
-
-Bijstelling subsidie CIZ
-
-7.000
-
-Bijstelling CJIB uitvoeringskosten wanbetalers
-
-5.547
2
-
-Uitvoeringskosten SVB pgb
7.000
3
-
-Bijstelling n.a.v. CPB-raming zorgtoeslag
10.762
8
-
-Backpay
20.000
7
-
-Vulling taakstellende onderuitputting
48.030
11
-
-Schadevergoeding Erasmus MC
85.000
2
-
-Overig
-
-23.318
Stand 2de suppletoire begroting 2015
14.728.176
Belangrijkste suppletoire ontvangstenmutaties 2015 (Najaarsnota) Bedragen x € 1.000
Ontvangsten
Artikel
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
82.658
Stand 1ste suppletoire begroting
112.889
-
-Wanbetalersregeling
22.900
2
-
-ZonMw
13.500
4
-
-CIBG
6.800
2
-
-Desalderingen i.v.m detacheringen en SCC-ICT dienstverlening
7.943
10
Overig
9.414
Stand 2de suppletoire begroting 2015
173.446
-
3.HET BELEID 3.1. De Beleidsartikelen
Artikel 1 Volksgezondheid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 1.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
637.324
488.603
128.793
617.396
Uitgaven
642.082
593.593
- 9.050
584.543
Waarvan juridisch verplicht
91%
1. Gezondheidsbescherming
101.274
104.042
997
105.039
Subsidies
5.014
5.504
- 3.330
2.174
waarvan onder andere:
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma preventie
4.443
5.029
-
-2.894
2.135
Crisisbeheersing Volksgezondheid
546
460
-
-436
24
Opdrachten
1.765
2.023
0
2.023
waarvan onder andere:
Crisisbeheersing Volksgezondheid
268
174
0
174
Nieuwe etikettering huishoudchemicaliën
413
354
0
354
Bijdragen aan agentschappen
94.374
96.260
4.430
100.690
waarvan onder andere:
Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit
78.994
78.546
247
78.793
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
13.653
15.929
4.735
20.664
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
0
111
0
111
Bijdragen aan medeoverheden
121
144
- 103
41
waarvan onder andere:
College Toetsing
121
100
-
-100
0
2. Ziektepreventie
467.592
419.196
- 10.383
408.813
Subsidies
209.838
211.564
- 3.342
208.222
Ziektepreventie
6.214
9.163
-
-2.547
6.616
Jeugdgezondheidszorg
2.125
2.100
0
2.100
RIVM
201.499
200.301
-
-795
199.506
Opdrachten
15.413
3.641
- 3.498
143
waarvan onder andere:
(Vaccin)onderzoek
15.307
3.535
-
-3.498
37
Bijdragen aan medeoverheden
966
966
0
966
Bijdragen aan agentschappen
241.375
203.025
- 3.543
199.482
RIVM: Opdrachtverlening Centra
241.375
203.025
-
-3.543
199.482
3. Gezondheidsbevordering
53.554
52.253
- 772
51.481
Subsidies
33.154
33.667
- 362
33.305
waarvan onder andere:
Preventie van schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
2.172
2.368
-
-150
2.218
Verslavingszorg
7.638
8.805
1
8.806
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG
10.896
10.193
188
10.381
Gezonde leefstijl jeugd
700
421
-
-387
34
Letselpreventie
4.160
3.767
-
-16
3.751
Bevordering kwaliteit en toegankelijkheid zorg
4.182
4.752
1
4.753
Bevordering van seksuele gezondheid
2.631
2.631
1
2.632
Opdrachten
5.363
4.443
- 337
4.106
waarvan onder andere:
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
3.100
3.281
-
-102
3.179
Communicatie verhoging leeftijdsgrenzen alcohol en tabak
1.060
0
0
0
Preventie schadelijk middelengebruik (alcohol, drugs en tabak)
690
740
-
-179
561
Letselpreventie
275
275
0
275
Gezonde voeding en gezond gewicht / JOGG
200
109
-
-56
53
Bijdragen aan agentschappen
654
76
- 76
0
RIVM: Voedsel consumptiepeiling
121
20
-
-20
0
RIVM: Monitoring, opdrachten, kennisvragen e.d.
183
56
-
-56
0
Afgifte Schengenverklaringen via het CAK
350
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
14.383
14.067
3
14.070
Heroïnebehandeling op medisch voorschrift
14.383
14.067
3
14.070
4. Ethiek
19.662
18.102
1.108
19.210
Subsidies
14.204
17.018
- 323
16.695
Abortusklinieken
12.840
15.706
7
15.713
Beleid Medische Ethiek
1.364
1.312
-
-330
982
Opdrachten
50
241
- 30
211
Bijdragen aan agentschappen
3.816
802
281
1.083
CIBG: Uitvoeringstaken medische ethiek
3.816
802
281
1.083
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
1.592
41
1.180
1.221
ZiNL: Rijksbijdrage abortusklinieken
0
0
1.218
1.218
Centrale Commissie Mensgebonden Onderzoek
1.592
41
-
-38
3
Ontvangsten
11.003
11.003
1.000
12.003
waarvan onder andere:
Bestuurlijke boetes
4.252
4.252
0
4.252
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
1. Gezondheidsbescherming
Subsidies
Uitvoering landelijke nota gezondheidsbeleid / Nationaal Programma Preventie
De belangrijkste mutatie is een overboeking van circa € 2 miljoen naar het instrument Bijdrage aan Agentschappen voor de uitvoering van additionele opdrachten door het RIVM. Betreft onder andere een inventarisatie van buitenlandse ervaringen met preventie in het zorgstelsel, de communicatieondersteuning in het kader van «Alles is gezondheid...», de opstartfase van De Staat van Volksgezondheid en Zorg, de ontwikkeling van productopslag binnen de kennisbasis van het programma Wettelijke taak Volksgezondheid en Zorg en het project Preventie in de buurt.
Bijdrage aan agentschappen
RIVM: wettelijke taken en beleidsondersteuning zorgbreed
Voor de financiering van additionele projecten van het RIVM zijn bedragen overgeheveld vanuit andere instrumenten binnen artikel 1 en andere artikelen binnen de VWS begroting. Deze bedragen zijn toegevoegd aan programma’s op het terrein van:
-
-
-
-Wettelijke taak volksgezondheid en zorg € 2,2 miljoen.
-
-
-
-
-Beleidsondersteuning volksgezondheid en zorg € 1,3 miljoen.
-
-
-
-
-Beleidsondersteuning geneesmiddelen en medische technologie € 0,1 miljoen.
-
-
-
-
-Risicoschatting en beoordeling voor beleid € 1,1 miljoen.
-
2. Ziektepreventie
Subsidies
Ziektepreventie
Voor het antibioticaresistentiebeleid is budget overgeheveld naar het instrument Bijdrage aan agentschappen voor aanvullende opdrachten aan het RIVM (€ 1 miljoen), naar Artikel 10 Apparaatsuitgaven voor beleidscommunicatie (€ 0,7 miljoen) en toezicht IGZ (€ 0,2 miljoen). De Kamerbrief van 24 juni 2015 (TK 32 620, nr. 159) gaat in op de aanpak van de antibioticaresistentie problematiek. Het uitvoeringstraject is later dan gepland van start gegaan. Dit leidt tot een vrijval van € 1,9 miljoen.
Tot slot is van het Ministerie van Economische Zaken een bijdrage (€ 1,3 miljoen) ontvangen voor initiatieven die ten goede komen aan de Q-koorts patiënten.
Opdrachten
(Vaccin)onderzoek
Vanuit het FES-fonds heeft VWS € 27,9 miljoen ontvangen voor de ontwikkeling van een RSV (Respiratoir Syncitium Virus). Daarbij is afgesproken dat VWS in de periode 2015-2018 hiervan jaarlijks € 3,5 miljoen terugbetaalt. Met deze desaldering wordt aan deze terugbetalingsverplichting voldaan.
Bijdragen aan agentschappen
RIVM: Opdrachtverlening Centra
De uitgaven voor de uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma en de hielprik zijn als gevolg van onder meer dalende geboortecijfers lager dan het hiervoor beschikbaar gestelde budget. In de eerste suppletoire wet 2015 is de raming met circa € 35,4 miljoen naar beneden bijgesteld. Op basis van de definitieve raming van het RIVM (€ 97,7 miljoen) is de aanvullende vrijval in 2015 € 2,3 miljoen.
Daarnaast is als gevolg van de tariefstijging van het RIVM een bedrag van € 1 miljoen overgeboekt naar artikel 9 Algemeen, ter dekking van de gestegen kosten.
Ontvangsten
Vanuit het FES-fonds heeft VWS € 27,9 miljoen ontvangen voor de ontwikkeling van een RSV (Respiratoir Syncitium Virus). Daarbij is afgesproken dat VWS in de periode 2015-2018 hiervan jaarlijks € 3,5 miljoen terugbetaalt. Met de desaldering wordt aan deze terugbetalingsverplichting voldaan. Als gevolg van in 2014 te hoog verstrekte voorschotten in het kader van het Nationaal Programma Grieppreventie zijn de ontvangsten hoger dan geraamd (€ 4,5 miljoen).
Artikel 2 Curatieve zorg
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 2.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
4.601.620
4.585.431
4.124.085
8.709.516
Uitgaven
4.660.890
4.556.325
64.167
4.620.492
Waarvan juridisch verplicht (%)
99%
1. Kwaliteit en veiligheid
121.332
124.427
- 3.110
121.317
Subsidies
112.441
113.580
- 904
112.676
waarvan onder andere:
Integrale kankercentrum Nederland
33.736
33.736
0
33.736
Nederlands Kanker Instituut
17.222
17.222
0
17.222
Patiëntveiligheid curatieve zorg
725
725
0
725
Zwangerschap en geboorte
2.262
3.012
1.190
4.202
Registratie en uitwisseling zorggegevens (PALGA)
3.648
3.648
0
3.648
NICTIZ
5.182
5.182
0
5.182
Stichting Lareb: bijwerkingenregistratie voor vaccins en teratologie informatie service
1.225
1.225
160
1.385
Nederlandse Transplantatie Stichting en regio's landelijke implementatie pilots orgaandonatie
7.500
7.277
-
-245
7.032
Campagne orgaandonatie
1.500
1.500
-
-121
1.379
Nederlandse Transplantatie Stichting
3.056
3.032
0
3.032
Regeling Donatie bij leven
600
600
-
-50
550
TKI Life Sciences and Health(LSH Plaza)
6.812
8.183
-
-1.330
6.853
Doelmatigheid UMC’s
5.000
512
-
-401
111
Expertisefunctie ZG
21250
21.250
0
21.250
Opdrachten
6.286
7.382
- 2.382
5.000
waarvan onder andere:
Publiekscampagne orgaandonatie
1.500
1.500
84
1.584
Bijdragen aan agentschappen
2.605
3.465
176
3.641
waarvan onder andere:
CIBG: Donorregister
2.484
2.994
-
-173
2.821
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
0
0
0
0
2. Toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg
4.328.326
4.327.394
- 1.221
4.326.173
Subsidies
12.878
13.650
1.098
14.748
waarvan onder andere:
Eerstelijns gezondheidscentra in VINEX-gebieden
2.000
2.000
-
-367
1.633
Anonieme e-mental health
2.000
2.000
-
-292
1.708
Stichting Patiëntvertrouwenspersoon
4.997
4.997
0
4.997
Stichting Familievertrouwenspersoon
1.093
1.093
0
1.093
Stichting Ex6
300
300
0
300
Stichting 113 Online
1.026
1.026
0
1.026
Bekostiging
4.306.800
4.306.800
0
4.306.800
Rijksbijdrage Zorgverzekeringsfonds voor financiering van verzekerden 18-
2.470.800
2.470.800
0
2.470.800
Rijksbijdrage dempen premie ten gevolgen van HLZ
1.804.000
1.804.000
0
1.804.000
Zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
32.000
32.000
0
32.000
Opdrachten
6.777
5.689
- 2.335
3.354
waarvan onder andere:
Programma Verspilling in de zorg
300
300
-
-9
291
Curatieve GGZ
604
604
0
604
Programma Goed Geneesmiddelen Gebruik
1.750
1.180
-
-1.180
0
Wet verplichte GGZ
1385
1.385
-
-100
1.285
Bijdragen aan agentschappen
1.253
1.255
15
1.270
CIBG: WPG/GVS/APG
1.253
1.255
15
1.270
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
618
0
1
1
ZiNL: Uitvoering Compensatie kosten van zorg illegalen en andere onverzekerbare vreemdelingen
618
0
1
1
3. Bevorderen werking van het stelsel
211.232
104.504
68.498
173.002
Subsidies
125.480
48.729
- 11.451
37.278
waarvan onder andere:
Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
341
1.131
0
1.131
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
125.000
45.000
-
-9.089
35.911
Bekostiging
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
28.169
26.442
87.805
114.247
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
28.169
26.442
2.630
29.072
Schadevergoeding Erasmus MC
0
0
85.000
85.000
Compensatie softenonslachtoffers
0
0
175
175
Opdrachten
3.968
5.928
- 459
5.469
waarvan onder andere:
Risicoverevening
1.390
2.128
0
2.128
Uitvoering zorgverzekeringstelsel
421
421
0
421
Bijdragen aan agentschappen
23.808
20.933
- 5.543
15.390
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
23.808
20.933
-
-5.543
15.390
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
25.704
2.459
- 1.842
617
SVB en Zorginstituut Nederland: Onverzekerden en wanbetalers
10.663
459
20
479
Zorginstituut Nederland: Doorlichten pakket
15.041
2.000
-
-1.862
138
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
4.103
13
- 12
1
VenJ: Bijdrage C2000
4.103
13
-
-12
1
Ontvangsten
45.853
60.853
28.051
88.904
Wanbetalers
44.800
59.800
22.900
82.700
CJIB
0
0
2.943
2.943
ZiNL
0
0
2.208
2.208
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
3. Bevorderen werking van het stelsel
Subsidies
Overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Voor 2015 is een subsidieregeling ingesteld die de financiële belemmeringen vermindert voor ziekenhuizen en vrijgevestigde medisch specialisten om een dienstverband aan te gaan. In de begroting 2015 is hiervoor dit jaar € 125 miljoen beschikbaar gesteld. Bij de eerste suppletoire wet is gebleken dat het beroep op de regeling lager is uitgevallen dan begroot en is het gereserveerde budget doorgeschoven naar 2016 en 2017. Inmiddels is gebleken dat er sprake is van een aanvullende vrijval van middelen van € 9 miljoen in 2015.
Inkomensoverdrachten
Overgangsregeling FLO/VUT ouderenregeling ambulancepersoneel
De Staat der Nederlanden heeft zich, op grond van de Garantieregeling Inrichtingen voor Gezondheidszorg 1958, borg gesteld voor een viertal leningen van de BNG. Gezien het faillissement van de Stichting Vastgoed Pasana is door BNG een beroep gedaan op de garantie voor alle vier de leningen. Op grond hiervan heeft de Staat der Nederlanden de rente en aflossing (€ 2,6 miljoen) van de Stichting Pasana overgenomen.
Schadevergoeding Erasmus MC
In een bindend advies is de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen vanwege het niet nakomen van twee toezeggingen uit 2009 vastgesteld op € 235,9 miljoen (per ultimo 2014). Erasmus MC lijdt schade als gevolg van handelingen en investeringen die het zonder de toezeggingen niet zou hebben verricht respectievelijk gedaan. Erasmus MC heeft op basis van de toezeggingen een nieuwbouwproject met een onrendabele top (lasten ongedekt door relevante inkomsten) ondernomen en zou zonder de toezeggingen een dergelijk nieuwbouwproject niet hebben uitgevoerd. Zie TK 25 268, nrs. 120 en 126). VWS betaalt in 2015 en 2016 een bedrag van € 85 miljoen en het restant in 2017. Aangezien de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen wordt betaald vanuit de VWS-begroting, worden de hiervoor gereserveerde middelen overgeheveld naar de VWS-begroting. Ze blijven behoren tot het BKZ (begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven).
Compensatie softenonslachtoffers
Om gehandicapte kinderen van zwangere vrouwen die softenon gebruikten te vrijwaren van heffingen over de periodieke compensatie die zij ontvangen van de Duitse Conterganstiftung, betaalt VWS met ingang van 2013 op verzoek hun premies volksverzekeringen. Voor de jaren 2013 en 2014 gaat het in 2015 om een bedrag van € 175.000.
Bijdragen aan agentschappen
CJIB: Onverzekerden en wanbetalers
Als gevolg van lager dan geraamde uitvoeringskosten (onder meer ten gevolge van lager dan geraamde uitgaven voor deurwaarders) is het budget is met circa € 5,5 miljoen neerwaarts bijgesteld.
Ontvangsten
Wanbetalers
Als gevolg van een hoger dan verwacht inningspercentage zijn de geraamde ontvangsten met € 22,9 miljoen bijgesteld.
CJIB
Met het CJIB zijn de uitvoeringskosten 2014 in het kader van de aanpak van wanbetalers en onverzekerden afgerekend. Deze afrekening leidt tot een terugontvangst van circa € 2,9 miljoen.
ZiNL
De uitgaven van het ZiNL in het kader van de vergoedingsregeling van zorg aan onverzekerbare vreemdelingen zijn in 2014 lager uitgevallen dan eerder geraamd. Dit leidt tot een terugontvangst van € 2,2 miljoen.
Artikel 3 Langdurige zorg en ondersteuning
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 3.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
3.578.197
3.632.321
3.354.785
6.987.106
Uitgaven
3.578.197
3.630.131
- 10.915
3.619.216
Waarvan juridisch verplicht (%)
98%
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
124.899
129.614
- 8.605
121.009
Subsidies
28.187
39.990
- 5.704
34.286
waarvan onder andere:
Movisie
8.102
8.102
0
8.102
Mezzo
3.160
3.160
0
3.160
Siris (opvang specifieke groepen)
1500
1.500
0
1.500
Transitie en transformatie
3895
6.835
0
6.835
Wmo-werkplaatsen
2605
2.605
0
2.605
Vilans (In voor mantelzorg)
2379
2.379
0
2.379
CAK
0
5.404
-
-5.404
0
Informele zorg
0
3.100
0
3.100
Bekostiging
432
432
0
432
Inkomensoverdrachten
28.000
21.500
0
21.500
Mantelzorgcompliment
28.000
21.500
0
21.500
Opdrachten
66.271
66.183
- 2.905
63.278
waarvan onder andere:
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
60.513
60.513
-
-3.000
57.513
Garanties
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
2.009
1.509
4
1.513
SVB: uitvoering Regeling maatschappelijke ondersteuning
2.009
1.509
4
1.513
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
0
0
0
0
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
3.453.298
3.500.517
- 2.310
3.498.207
Subsidies
189.802
125.636
- 43.857
81.779
waarvan onder andere:
Centrum Indicatiestelling Zorg
87.272
15.901
-
-15.901
0
Trekkingsrechten pgb
2.500
2.500
-
-2.500
0
Vilans
5.186
5.186
-
-28
5.158
Centrum Consultatie en Expertise (CCE)
10.522
10.522
672
11.194
InVoorZorg (IVZ)
17.539
27.181
-
-4.640
22.541
Joodse en Indische instellingen
2.600
2.600
0
2.600
Subsidieregeling palliatieve zorg
15.510
15.510
4
15.514
Subsidies palliatieve zorg
3.440
3.440
38
3.478
Nationaal Programma palliatieve zorg
6.600
6.600
-
-6.600
0
Kwaliteitsverbetering palliatieve zorg
1.690
1.690
481
2.171
Transitie HLZ
8.000
6.016
320
6.336
Bekostiging
3.250.000
3.250.000
0
3.250.000
Bijdrage in de kosten van kortingen (BIKK)
3.250.000
3.250.000
0
3.250.000
Opdrachten
10.741
8.110
- 1.693
6.417
waarvan onder andere:
Informatievoorziening zorg en ondersteuning (IZO)
3.558
1.979
-
-1.349
630
Transitie HLZ
2.200
1.722
326
2.048
Bijdragen aan agentschappen
2.735
2.735
0
2.735
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
20
114.036
43.240
157.276
Uitvoeringskosten SVB PGB trekkingsrechten
0
42.665
33.576
76.241
Centrum Indicatiestelling Zorg
0
71.371
7.905
79.276
ZiNL: AWBZ-brede zorgregistratie
20
0
0
0
Ontvangsten
3.441
3.441
1.411
4.852
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
1. Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen
Subsidies
CAK
Dit betreft een overboeking van € 5,4 miljoen vanuit artikel 3 naar artikel 4 Zorgbreed Beleid voor projectkosten bij het CAK in verband met de Wmo 2015. Vanuit artikel 4 wordt het CAK bekostigd.
Opdrachten
Bovenregionaal gehandicaptenvervoer
Het aantal gemaakte kilometers voor het bovenregionaal gehandicaptenvervoer is minder dan het geraamde aantal kilometers. Hierdoor is het budget met € 3 miljoen neerwaarts bijgesteld.
2. Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten
Subsidies
Centrum indicatiestelling zorg (CIZ)
Deze (technische) mutatie betreft het afboeken van het restant van de oude subsidieverplichtingen aan het CIZ (€ 15,9 miljoen) omdat het CIZ vanaf 2015 een bijdrage als ZBO ontvangt. Een deel van deze middelen wordt overgeboekt naar het instrument Bijdragen aan ZBO/RWT’s. Daarnaast valt een deel vrij omdat de kosten van het CIZ in 2015 lager zijn dan eerder begroot.
Trekkingsrechten pgb
Dit betreft een technische mutatie. De bijdrage aan de SVB voor de uitvoeringskosten trekkingsrechten pgb valt onder het instrument Bijdragen aan agentschappen. De middelen (€ 2,5 miljoen) worden daarom binnen artikel 3 naar dit instrument overgeboekt.
InVoorZorg (IVZ)
Op het budget voor In VoorZorg! zal dit jaar in verband met een temporisering van de uitgaven € 4,6 miljoen niet tot besteding komen.
Nationaal programma palliatieve zorg
De mutatie bij het Nationaal Programma Palliatieve Zorg bestaat onder meer uit de opdrachtverlening aan ZonMw, voor het programma"Palliantie. Meer dan zorg». Die middelen worden daartoe overgeheveld naar artikel 4. Daarnaast valt een deel van het budget vrij omdat de voorziene uitgaven pas in latere jaren zullen plaatsvinden.
Bijdrage aan ZBO’s/RWT’s
Uitvoeringskosten SVB pgb trekkingsrechten
Deze mutatie betreft een ophoging van de in 2015 betaalde uitvoeringskosten van de Sociale Verzekeringsbank (SVB) in het kader van pgb trekkingsrechten.
Centrum indicatiestelling zorg (CIZ)
Dit betreft het deel van de overboeking vanuit het instrument Subsidies voor de bijdrage aan het CIZ als ZBO (€ 7,9 miljoen).
Artikel 4 Zorgbreed beleid
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 4.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
757.515
841.562
155.175
996.737
Uitgaven
779.740
885.834
- 3.075
882.759
Waarvan juridisch verplicht (%)
97%
1. Positie cliënt
25.790
25.480
785
26.265
Subsidies
20.355
19.013
494
19.507
Patiënten- en gehandicaptenorganisaties
19.927
18.585
494
19.079
Overig positie cliënt
428
428
0
428
Opdrachten
4.155
5.267
291
5.558
waarvan onder andere:
Ondersteuning cliënt organisaties
4.000
3.144
0
3.144
Bijdragen aan agentschappen
1.280
1.200
0
1.200
waarvan onder andere:
CIBG: Landelijk Meldpunt Zorg
1.000
1.000
0
1.000
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
369.118
397.321
- 3.992
393.329
Subsidies
359.914
378.803
- 4.645
374.158
waarvan onder andere:
Kwaliteitsimpuls categorale en algemene ziekenhuizen
134.588
135.403
82
135.485
Stageplaatsen zorg / Stagefonds
110.409
110.409
-
-10
110.399
Publieke Gezondheidszorgopleidingen
20.603
20.603
-
-1.523
18.286
Vaccinatie stageplaatsen zorg
3.850
3.850
654
4.504
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
37.010
21.240
-
-5.250
15.990
Opleiding tot ziekenhuisarts
628
628
-
-247
381
Capaciteitsorgaan
1.599
1.599
0
1.599
Regionaal arbeidsmarktbeleid
7.500
7.500
0
7.500
Veilig werken in de zorg
3.196
1.000
0
1.000
Individualisering opleidingsduur en «dedicated» schakeljaar
3.700
3.700
0
3.700
Opdrachten
609
10.588
- 2.853
7.735
waarvan onder andere:
Arbeidsmarktonderzoek
0
10.125
-
-8.083
2.042
Bijdragen aan agentschappen
7.930
7.930
3.505
11.435
waarvan onder andere:
CIBG: Bijdrage voor onder andere UZI-register, BIG-register, SVB-Z
6.500
6.500
4.935
11.435
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
665
0
1
1
waarvan onder andere:
Zorginstituut Nederland: sectie Zorgberoepen en opleidingen
665
0
1
1
3. Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling
108.239
123.779
1.684
125.463
Subsidies
5.014
5.902
1.984
7.886
waarvan onder andere:
Nivel
5.014
5.902
2.134
8.036
Opdrachten
0
0
150
150
Bijdragen aan agentschappen
2.240
3.984
- 1.347
2.637
waarvan onder andere:
CIBG: JMV
800
750
0
750
RIVM: Zorgbalans
650
685
-
-605
80
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
100.985
113.893
897
114.790
ZonMw: programmering
100.985
113.893
747
114.640
ZonMw: exploitatie
0
0
0
0
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
185.486
229.657
- 1.731
227.926
Subsidies
51
80
0
80
Uitvoering Wtcg
51
80
0
80
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
182.807
226.984
- 1.731
225.253
CAK
82.076
93.900
7.016
100.916
NZa
46.541
54.935
-
-2.012
52.923
Zorginstituut Nederland
50.767
68.384
-
-551
67.833
CBZ
906
898
2
900
CSZ
2.517
2.867
4
2.871
Opdrachten
2.628
2.593
0
2.593
waarvan onder andere:
TNO centrum Zorg en Bouw
2.370
2.367
0
2.367
Uitvoering Wtcg
152
123
0
123
5. Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland
87.007
107.007
1.191
108.198
Bekostiging
87.007
107.007
1.191
108.198
Zorg en welzijn
87.007
107.007
1.191
108.198
6. Voorkomen oneigenlijk gebruik en aanpak fraude
4.100
2.590
- 1.012
1.578
Subsidies
2.500
360
491
851
Opdrachten
1.600
2.230
- 1.503
727
Ontvangsten
4.858
4.858
27.542
32.400
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
2. Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt
Subsidies
Opleiding tot verpleegkundig specialist/physician assistant
Het budget ten behoeve van de opleiding tot verpleegkundig specialist/ physician assistant wordt met € 5,3 miljoen verlaagd. De lagere uitgaven worden veroorzaakt door een lagere instroom dan oorspronkelijk geraamd voor de opleidingen tot advanced nurse practitioner (ANP) en physician assistant (PA).
Opdrachten
Arbeidmarktonderzoek
Bij de eerste suppletoire wet is via een technische herschikking € 10,1 miljoen overgeheveld naar arbeidsmarktonderzoek. Van de € 10,1 miljoen heeft € 2 miljoen betrekking op arbeidsmarktonderzoek en het resterende deel is bestemd voor andere opdrachten op het terrein van opleidingen en arbeidsmarkt. De nu gemelde mutatie is een nadere invulling van de herschikking die in de eerste suppletoire wet gemeld is. Bij de overige opdrachten valt een deel van het gereserveerde budget vrij en is een deel van het budget overgeheveld naar het instrument subsidies, zodat er per saldo een mutatie op het instrument plaats vindt van - € 2,9 miljoen.
Bijdragen aan agentschappen
CIBG
De bijdrage aan het agentschap CIBG is hoger dan oorspronkelijk geraamd door aanvulling op de opdrachten voor onder andere UZI optimalisatie (€ 4,9 miljoen).
4. Inrichten uitvoeringsactiviteiten
Bijdragen aan ZBO’s/RWT’s
CAK
Voor de projectkosten bij het CAK in verband met de Wmo 2015 is € 5,4 miljoen overgeboekt vanuit artikel 3. Daarnaast is € 0,4 miljoen overgeheveld vanuit artikel5 voor de Transitie Autoriteit Jeugd. Ook is vanuit artikel 3 circa € 0,3 miljoen overgeboekt voor de uitvoering van de subsidieregeling eerstelijnsverblijf en extramurale zorg.
Ten slotte zijn de uitvoeringskosten van het CAK hoger uitgevallen dan geraamd als gevolg van extra kosten die samenhangen met wijzigingen van de eigen bijdragesystematiek bij Modulair Pakket Thuis (circa € 0,9 miljoen).
Ontvangsten
Als gevolg van de overschrijding van de zogenaamde overlooppost is € 13,5 miljoen ontvangen van ZonMw. Deze overlooppost is bedoeld om fluctuaties in de liquiditeitsbehoefte op te vangen als gevolg van vertragingen c.q. versnellingen binnen een programma. Daarnaast is de subsidierelatie met Stichting Beroeps Opleiding Huisartsen (SBOH) beëindigd, omdat de huisartsenopleidingen per 2013 via de beschikbaarheidbijdrage worden bekostigd. Als gevolg hiervan is € 3,8 miljoen teruggevorderd. Ook is door uitval gedurende het jaar het aantal opleidingsplaatsen tot advanced nurse practitioner (ANP) en tot physician assistant (PA) en in de opleiding publieke gezondheidszorg lager. Het teveel aan bevoorschotting van € 3,4 miljoen is teruggevorderd. Tot slot zijn de voorschotten met het CIBG van voorgaande jaren afgerekend. Het CIBG heeft € 6,8 miljoen in 2015 terugbetaald aan VWS.
Artikel 5 Jeugd
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 5.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
209.109
219.585
- 90.049
129.536
Uitgaven
209.109
219.617
- 90.049
129.568
Waarvan juridisch verplicht (%)
53%
1. Laagdrempelige ondersteuning bij het opvoeden en opgroeien
0
0
0
0
2. Noodzakelijke en passende zorg
0
0
0
0
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
209.109
219.617
- 90.049
129.568
Subsidies
174.477
202.068
- 86.550
115.518
Schippersinternaten
22.512
22.512
-
-28
22.484
Participatie
2.692
2.692
-
-737
1.955
Kennis en beleidsinformatie
6.846
6.846
1
6.847
Kindermishandeling
2.116
1.816
-
-54
1.762
Jeugdhulp
46.476
74.367
-
-12.752
61.615
Transitie jeugd
93.835
93.835
-
-72.980
20.855
Opdrachten
8.362
12.815
- 2.387
10.428
Kennis en beleidsinformatie
1.735
1.735
2
1.737
Kindermishandeling
443
1.668
-
-26
1.642
Jeugdhulp
3.160
4.360
-
-1.542
2.818
Transitie jeugd
3.024
5.052
-
-821
4.231
Bijdragen aan medeoverheden
915
915
- 900
15
waarvan onder andere:
De «Nieuwe Kans»
900
900
-
-900
0
Bijdragen aan agentschappen
1.232
1.232
0
1.232
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
24.123
2.587
- 212
2.375
waarvan onder andere:
VenJ: Vervoerskosten
3.100
1.895
257
2.152
OCW: Onderwijskosten JeugdzorgPlus en kijkwijzer
2.800
647
-
-447
200
SZW: Compensatie AKW/WKB
18.200
22
-
-22
0
Ontvangsten
4.508
4.508
0
4.508
waarvan onder andere:
Laagdrempelige ondersteuning opvoeden en opgroeien
4.423
4.423
0
4.423
Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
0
0
0
0
Noodzakelijke en passende zorg
85
85
0
85
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
3. Effectief en efficiënt werkend jeugdstelsel
Subsidies
Jeugdhulp
Voor de behandeling en verzorging van jeugd op de BES-eilanden is € 1 miljoen overgeheveld naar artikel 4 zorgbreed beleid.
In de uitvoering van het project professionalisering, de transitie jeugd en de aanpak kindermishandeling is vertraging opgetreden. Als gevolg hiervan is het beschikbare budget met € 4,1 miljoen neerwaarts bijgesteld. Daarnaast zijn er voor de capaciteitsreductie jeugdzorg lagere uitgaven dan begroot (€ 9 miljoen).
Transitie jeugd
De subsidies die worden verstrekt op grond van de subsidieregeling bijzondere transitiekosten Jeugd zijn lager uitgevallen dan geraamd. Er zijn minder instellingen dan verwacht in de financiële problemen gekomen. Op grond van het overgangsrecht is er in het eerste transitiejaar continuïteit van zorg geboden. Hierdoor is de achteruitgang in het aantal cliënten beperkt gebleven. Dit overgangsrecht is in 2016 niet meer van toepassing en daarmee neemt de contracteervrijheid voor de gemeenten toe. Ook hebben de instellingen in 2015 ingeteerd op hun eigen vermogen en bestemmingsreserves. Dit leidt tot de verwachting dat vanaf 2016 meer instellingen in de problemen zullen komen en er zodoende een groter beroep op de subsidieregeling gedaan zal worden. Hierdoor worden de niet in 2015 bestede middelen via een kasschuif doorgeschoven naar 2016.
Artikel 6 Sport en bewegen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 6.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
88.753
95.848
- 31.437
64.411
Uitgaven
126.606
120.591
- 45.942
74.649
Waarvan juridisch verplicht (%)
95%
1. Passend sport- en beweegaanbod
81.901
69.893
- 43.727
26.166
Subsidies
24.991
17.369
- 580
16.789
Gehandicaptensport
3.179
3.113
-
-40
3.073
Verantwoord sporten en bewegen
3.097
2.424
1
2.425
Sport en bewegen in de buurt
11.563
4.220
-
-558
3.662
Stimuleren van een veiliger sportklimaat
7.152
7.612
17
7.629
Bekostiging
9.399
5.399
3.850
9.249
Compensatie van betaalde energiebelasting
9.399
5.399
3.850
9.249
Opdrachten
0
25
90
115
Sport en bewegen in de buurt
0
25
90
115
Bijdragen aan medeoverheden
47.511
47.100
- 47.087
13
Sport en bewegen in de buurt
47.511
47.100
-
-47.087
13
2. Uitblinken in sport
36.739
43.455
- 2.000
41.455
Subsidies
26.483
31.463
- 1.245
30.218
Topsportevenementen
6.430
7.186
-
-459
6.727
Topsportprogramma's
18.803
22.755
-
-936
21.819
Dopingbestrijding
1.250
1.522
150
1.672
Opdrachten
0
0
0
0
Topsportevenementen
0
0
0
0
Inkomensoverdrachten
10.062
11.812
- 755
11.057
Stipendiumregeling
10.062
11.812
-
-755
11.057
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
194
180
0
180
Dopingbestrijding
194
180
0
180
3. Borgen van innovatie, kennisontwikkeling en kennisdeling
7.966
7.243
- 215
7.028
Subsidies
7.601
6.878
- 163
6.715
waarvan onder andere:
Kennis als fundament
7.599
6.878
-
-163
6.715
Internationaal beleid
2
0
0
0
Opdrachten
303
303
- 52
251
Kennis als fundament
303
303
-
-52
251
Internationaal beleid
0
0
0
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
62
62
0
62
Internationaal beleid
62
62
0
62
Ontvangsten
1.740
740
0
740
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
1. Passend sport- en beweegaanbod
Bekostiging
Compensatie van betaalde energiebelasting
Het betreft een correctieboeking als gevolg van de vertraging van de fusie tussen de Lotto en de Staatsloterij.
Als gevolg van de vertraging van de fusie tussen de Lotto en de Staatsloterij is vanaf artikelonderdeel 2 (Subsidies topsportprogramma’s) aan NOC*NSF ter overbrugging € 4 miljoen extra beschikbaar gesteld. Om deze verplichting administratief vast te kunnen leggen, heeft bij eerste suppletoire wet een mutatie tussen artikelonderdeel 1 en artikelonderdeel 2 plaatsgevonden. Nu worden de middelen als gevolg van de vertraging teruggeboekt.
Bijdragen aan medeoverheden
Sport en bewegen in de buurt
Voor de combinatiefuncties en buurtsportcoaches is circa € 47,1 miljoen overgeboekt naar het gemeentefonds.
Artikel 7 Oorlogsgetroffen en herinnering Tweede Wereldoorlog
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 7.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
309.002
305.073
17.965
323.038
Uitgaven
309.002
305.073
17.965
323.038
Waarvan juridisch verplicht (%)
99%
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
20.257
15.203
2.153
17.356
Subsidies
14.767
11.714
3.932
15.646
waarvan onder andere:
Nationaal Comité 4 en 5 mei
5.485
5.485
1
5.486
Nationale herinneringscentra
1.837
1.837
0
1.837
Sinti en Roma
0
-
-3.929
3.929
0
Zorg- en dienstverlening
5.181
6.057
1
6.058
Bekostiging
962
962
0
962
Opdrachten
2.427
2.427
- 1.779
648
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
100
100
0
100
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
2.001
0
0
0
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII
288.745
289.870
15.812
305.682
Inkomensoverdrachten
272.846
272.846
18.154
291.000
waarvan onder andere:
Wuv vervolgingsslachtoffers
155.900
155.900
-
-1.000
154.900
Wet uitkering burger oorlogsgetroffenen
68.500
68.500
-
-500
68.000
Wbp via Stichting 1940-1945
41.900
41.900
-
-346
41.554
Backpay
0
0
20.000
20.000
Bijdragen aan ZBO's/RWT's
15.899
17.024
- 2.342
14.682
SVB
9.787
9.787
0
9.787
PUR
3.644
3.644
0
3.644
Stichting Administratie Indonesische Pensioenen
2.468
3.593
-
-2.342
1.251
Ontvangsten
901
901
0
901
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
1. De zorg- en dienstverlening aan verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII en de herinnering aan WOII
Subsidies
Sinti en Roma
Vooruitlopend op de afwikkeling van de Stichting Afwikkeling Rechtsherstel Sinti Roma (Sarsr) is het restant aan middelen van de Sarsr administratief verdeeld over 10 jaar. Aangezien de afwikkeling in 2016 zal plaatsvinden, is derhalve deze mutatie gecorrigeerd.
2. Pensioenen en uitkeringen voor verzetsdeelnemers en oorlogsgetroffenen WOII
Inkomensoverdrachten
Backpay
Er is besloten op morele gronden over te gaan tot een financiële regeling voor de genoegdoening van niet uitbetaalde salarissen aan ambtenaren en militairen die in dienst waren van het Nederlands-Indisch Gouvernement gedurende de Japanse bezetting en nu zelf nog in leven zijn. Daarnaast wordt er ingezet op versterking van de bewustwording van het verleden in Nederlands-Indië, zodat de Nederlandse samenleving onze historie in Indië beter zal kennen en dit deel van onze geschiedenis blijvend aandacht krijgt. Het gaat in totaal om € 20 miljoen.
Artikel 8 Tegemoetkoming specifieke kosten
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 8.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
4.068.504
4.147.149
2.412
4.149.561
Uitgaven
4.068.504
4.147.149
2.412
4.149.561
Waarvan juridisch verplicht
100%
Inkomensoverdrachten
4.068.504
4.147.149
2.412
4.149.561
-
1.Zorgtoeslag
3.990.423
4.035.068
10.762
4.045.830
-
2.Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)
25.782
59.782
-
-7.500
52.282
-
3.Tegemoetkoming specifieke zorgkosten
52.299
52.299
-
-850
51.449
Ontvangsten
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Inkomensoverdrachten
1. Zorgtoeslag
De uitgavenraming zorgtoeslag is op basis van de actuele raming van het Centraal Planbureau naar boven bijgesteld (circa € 10,8 miljoen).
2. Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)
Uit de realisatiegegevens van het CAK blijkt dat de uitgaven lager zijn dan geraamd (€ 7,5 miljoen).
-
4.NIET-BELEIDSARTIKELEN
Artikel 9 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 9.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
28.144
27.119
6.983
34.102
Uitgaven
28.144
27.119
6.983
34.102
1. Internationale samenwerking
5.097
5.097
112
5.209
Bijdragen aan agentschappen
0
0
80
80
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
5.097
4.400
- 75
4.325
waarvan onder andere:
World Health Organization
3.868
3.171
92
3.263
Bijdrage aan agentschappen
0
697
107
804
2. Verzameluitkering VWS
0
0
0
0
Verzameluitkering Sport
0
0
0
0
Verzameluitkering Jeugd
0
0
0
0
Verzameluitkering Langdurige Zorg
0
0
0
0
3. Strategisch onderzoek RIVM
23.047
22.022
6.871
28.893
Bekostiging
23.047
22.022
6.871
28.893
Strategisch onderzoek RIVM
23.047
22.022
6.871
28.893
Ontvangsten
0
0
0
0
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
3. Strategisch onderzoek RIVM
Bekostiging
Strategisch onderzoek RIVM
Het betreft meerdere mutaties: een tijdelijk bijdrage van de eigenaar ten behoeve van de tarieven van het RIVM, een bijdrage van de eigenaar voor doelgroepenbeleid RIVM en een bijdrage van de eigenaar inzake een interne RIVM verhuizing. Tevens is hier een eenmalige bijdrage van de eigenaar geboekt voor het CIBG.
Artikel 10 Apparaatsuitgaven
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 10.
Apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
230.232
296.770
12.658
309.428
Uitgaven
230.232
296.785
12.605
309.390
-
-Personele uitgaven
173.800
208.092
2.846
210.938
waarvan eigen personeel
165.969
194.015
- 1.826
192.189
waarvan externe inhuur
4.926
11.172
5.240
16.412
waarvan overig materieel
2.905
2.905
- 568
2.337
-
-Materiële uitgaven
56.432
88.693
9.759
98.452
waarvan ICT
5.346
4.919
1.924
6.843
waarvan bijdrage SSO's
34.297
35.669
7.445
43.114
waarvan overig materieel
16.789
48.105
390
48.495
Ontvangsten
5.354
21.185
7.953
29.138
Nadere uitsplitsing apparaatsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie van VWS
230.232
296.785
12.605
309.390
Personele uitgaven kerndepartement
114.768
137.958
3.665
141.623
waarvan eigen personeel
108.385
128.868
-
-980
127.888
waarvan externe inhuur
4.186
6.893
5.219
12.112
waarvan postactieven
2.197
2.197
-
-574
1.623
Materiële uitgaven kerndepartement
37.892
70.061
9.047
79.108
waarvan ICT
2.766
2.797
932
3.729
waarvan bijdrage SSO's
28.917
32.099
10.781
42.880
waarvan overig materieel
Personele uitgaven inspecties
50.475
57.100
- 1.405
55.695
waarvan eigen personeel
49.267
52.342
-
-1.417
50.925
waarvan externe inhuur
500
4.050
6
4.056
waarvan postactieven
708
708
6
714
Materiële uitgaven inspecties
16.347
15.327
- 2.027
13.300
waarvan ICT
2.550
1.880
992
2.872
waarvan bijdrage SSO's
5.300
3.470
-
-3.236
234
waarvan overig materieel
8.497
9.977
217
10.194
Personele uitgaven SCP en raden
8.557
13.034
586
13.620
waarvan eigen personeel
8.317
12.805
571
13.376
waarvan externe inhuur
240
229
15
244
waarvan postactieven
0
0
0
0
Materiële uitgaven SCP en raden
2.193
3.305
2.739
6.044
waarvan ICT
30
242
0
242
waarvan bijdrage SSO's
80
100
-
-100
0
waarvan overig materieel
2.083
2.963
2.839
5.802
Toelichting mutaties 2e suppletoire begroting
Personele uitgaven kerndepartement
De geraamde personele uitgaven van het kerndepartement zijn per saldo met € 3,7 miljoen bijgesteld. Dit is het saldo van een afname van de geraamde uitgaven ten behoeve van eigen personeel van € 1 miljoen en een verhoging van het budget voor externe inhuur met € 5,2 miljoen
De afname op het eigen personeel wordt onder meer veroorzaakt door lagere loonkosten door de spoedige VanWerknaarWerk begeleiding van medewerkers van de voormalig Jeugdinstellingen Almata en Lindenhorst. De uitgaven van externe inhuur worden veroorzaakt door inhuur voor tijdelijke extra uitbreiding op de uitvoering van subsidieregelingen, tijdelijke extra inzet op innovatie en zorgvernieuwing en voor de uitvoering voor de Transitie Autoriteit Jeugd.
Materiële uitgaven kerndepartement
De materiële uitgaven van het kerndepartement laten een toename zien van circa € 9 miljoen. Dit komt onder andere doordat de kosten van het huisvestingscomponent van de bijdrage aan de SSO’s aanzienlijk hoger uitvallen dan geraamd (€ 2,9 miljoen). De oorzaak hiervan zijn de hogere kosten tengevolge van de later dan geplande verhuizing van het kerndepartement. Voorts vindt een technische mutatie van het personele naar materiële budget plaats voor de projectdirectie ALt (€ 5 miljoen) en een desaldering ten behoeve van de bijdrage aan de SSO’s.
Materiële uitgaven inspecties
De materiële uitgaven van de inspecties worden voor circa € 2 miljoen bijgesteld. Dit betreft een technische mutatie van de IGZ aan het kerndepartement ten behoeve van de bijdrage aan de SSO’s.
Materiële uitgaven SCP en raden
De materiële uitgaven van het SCP en de raden worden voor circa € 2 miljoen bijgesteld. Door het aannemen van extra onderzoeksopdrachten heeft het SCP hogere kosten voor aankoop data en uitbesteding wetenschappelijk onderzoek die worden gecompenseerd door hogere ontvangsten van departementen.
Ontvangsten
De uitgaven- en ontvangstenraming worden verhoogd met € 3,6 miljoen in verband met de betaling door VWS van de inbesteding van de ICT-dienstverlening voor het CIBG, waarvoor een bijdrage van het CIBG is ontvangen. Daarnaast zijn als gevolg van ontvangsten uit detacheringen diverse desalderingen geboekt.
Artikel 11 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid Artikel 11.
Begrotingsuitgaven (bedragen x € 1.000)
Stand oorspronkelijk vastgestelde begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2e suppletoire begroting
Stand 2e suppletoire begroting
Verplichtingen
- 46.645
- 43.437
44.290
853
Uitgaven
- 46.640
- 43.432
44.290
858
-
1.Loonbijstelling
0
2.852
-
-2.179
673
-
2.Prijsbijstelling
2.190
1.746
-
-1.561
185
-
3.Onvoorzien
0
0
0
0
-
4.Taakstelling
-
-48.830
-
-48.030
48.030
0
Ontvangsten
5.000
5.400
- 5.400
0
Toelichting mutaties 2de suppletoire begroting
Taakstelling
De taakstellende onderuitputting is gerealiseerd (€ 48 miljoen).
-
5.FINANCIEEL BEELD ZORG 1. Inleiding
Deze paragraaf geeft een actueel beeld van de uitgaven onder het Budgettair Kader Zorg (BKZ) in het lopende jaar. De gepresenteerde cijfers sluiten aan bij de Najaarsnota 2015, die de Minister van Financiën aan de Tweede Kamer aanbiedt.
In deze paragraaf worden alleen de nieuwe mutaties toegelicht. Deze nieuwe mutaties betreffen de bijstellingen ten opzichte van de standen die zijn opgenomen in de ontwerpbegroting 2016.
Dit deel van de 2e suppletoire begroting 2015 bestaat uit de volgende paragrafen:
-
-
-
1.Inleiding
-
-
-
-
2.Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2015
-
-
-
-
3.Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2015
-
-
2.Ontwikkeling van het Budgettair Kader Zorg (BKZ) 2015
Tabel 1 laat de ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven zien vanaf de stand ontwerpbegroting 2016. Het Budgettair Kader Zorg is bij de start van het kabinet-Rutte-Asscher voor de periode 2013-2017 vastgesteld bij Startnota (TK 33 400, nr. 18).
Tabel 1 Ontwikkeling van het BKZ en de netto-BKZ-uitgaven 2015 (bedragen x € 1 miljoen)
BKZ
BKZ stand ontwerpbegroting 2016
65.733
IJklijnmutaties
2
BKZ stand 2e suppletoire begroting 2015
65.736
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2015
65.243
Onderschrijding BKZ
- 493
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het BKZ is ten opzichte van de stand ontwerpbegroting 2016 toegenomen met € 2 miljoen als gevolg van ijklijnmutaties. De actuele kaderonderschrijding van het BKZ bedraagt € 0,5 miljard.
Tabel 2 geeft een overzicht van de kadertoetsing van het BKZ in 2015 vanaf de stand ontwerpbegroting 2016. Sinds de ontwerpbegroting 2016 is de kaderonderschrijding met € 263 miljoen toegenomen. Dit is het saldo van de opwaartse bijstelling van het BKZ met circa € 2 miljoen als gevolg van ijklijnmutaties en een neerwaartse bijstelling van de BKZ-uitgaven met circa € 260 miljoen.
In tabel 3 wordt de bijstelling van de BKZ-uitgaven nader toegelicht.
Tabel 2 Kadertoets BKZ 2015 (bedragen x € 1 miljoen)
2015
Kadertoets BKZ ontwerpbegroting 2016
- 230
Mutatie 2e suppletoire begroting 2015
-
-263
Kadertoets BKZ 2e suppletoire begroting 2015
- 493
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Het bedrag van € 0,5 miljard kan nog wijzigen op grond van nieuwe cijfers over 2015 van het ZiNL en de NZa over de zorguitgaven. Hierover wordt in het jaarverslag 2015 nader gerapporteerd.
-
3.Verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2015
Tabel 3 laat vanaf de stand ontwerpbegroting 2016 de verticale ontwikkeling van de BKZ-uitgaven en -ontvangsten zien. Omdat een groot deel van de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2015 al in de 1e suppletoire begroting 2015 en in de ontwerpbegroting 2016 is toegelicht, worden hier slechts de mutaties ten opzichte van de ontwerpbegroting 2016 weergegeven.
Tabel 3 Verticale ontwikkeling van de totale BKZ-uitgaven en -ontvangsten 2015 (bedragen x € 1 miljoen)
2015
Stand ontwerpbegroting 2016
70.612,1
Mutaties 2e suppletoire begroting 2015
Actualisering zorguitgaven
-
-335,0
Schadevergoeding Erasmus MC - betaling 2015
81,0
Ruimte subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
-
-9,0
Ruimte tegemoetkomingen Wtcg
-
-7,5
Meerkosten zorgkantoren pgb-trekkingsrechten
7,7
Overige
2,6
Totaal mutaties
- 260,2
Bruto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2015
70.351,9
Stand ontwerpbegroting 2016
5.109,0
Mutaties 2e suppletoire begroting 2015
0,0
BKZ-ontvangsten stand 2e suppletoire begroting 2015
5.109,0
Netto-BKZ-uitgaven stand 2e suppletoire begroting 2015
65.242,9
Bron: VWS, gegevens Zorginstituut Nederland over (voorlopige) financieringslasten Zvw en Wlz en NZa-gegevens over de productieafspraken en voorlopige realisatiegegevens.
Toelichting nieuwe mutaties
Uitgaven
Actualisering zorguitgaven
Op basis van voorlopige gegevens over het eerste half jaar van 2015 van het Zorginstituut Nederland (ZiNL) zijn de ramingen van de zorguitgaven 2015 geactualiseerd. Binnen de Zvw tekent zich een onderschrijding af van circa € 0,3 miljard. Deze geraamde onderschrijding kan nog wijzigen op grond van de realisatiecijfers over geheel 2015. Daarover wordt in het jaarverslag 2015 nader gerapporteerd.
Schadevergoeding Erasmus MC
In een bindend advies is de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen vanwege het niet nakomen van twee toezeggingen uit 2009 vastgesteld op € 235,9 miljoen (per ultimo 2014). Erasmus MC lijdt schade als gevolg van handelingen en investeringen die het zonder de toezeggingen niet zou hebben verricht respectievelijk gedaan. Erasmus MC heeft op basis van de toezeggingen een nieuwbouwproject met een onrendabele top (lasten ongedekt door relevante inkomsten) ondernomen en zou zonder de toezeggingen een dergelijk nieuwbouwproject niet hebben uitgevoerd. Zie TK 25 268, nrs. 120 en 126. VWS betaalt in 2015 en 2016 een bedrag van € 85 miljoen en het restant in 2017. Voor de betaling in 2015 wordt via een kasschuif € 81 miljoen toegevoegd aan de € 4 miljoen die voor 2015 waren gereserveerd. Aangezien de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen wordt betaald vanuit de VWS-begroting, worden de hiervoor gereserveerde middelen overgeheveld naar de VWS-begroting. Ze blijven behoren tot het BKZ (begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven).
Ruimte subsidieregeling overgang integrale tarieven medisch-specialistische zorg
Voor 2015 is een subsidieregeling ingesteld die de financiële belemmeringen vermindert voor ziekenhuizen en vrijgevestigde medisch specialisten om een dienstverband aan te gaan. In de begroting 2015 is hiervoor dit jaar € 125 miljoen beschikbaar gesteld. Bij de eerste suppletoire wet is gebleken dat het beroep op de regeling lager is uitgevallen dan begroot en is het gereserveerde budget doorgeschoven naar 2016 en 2017. Inmiddels is gebleken dat er sprake is van een aanvullende vrijval van middelen van € 9 miljoen in 2015.
Ruimte tegemoetkomingen Wtcg
Van het CAK zijn nadere gegevens ontvangen over toe te kennen tegemoetkomingen Wtcg over 2014 en eerdere jaren. Uit deze gegevens blijkt dat er ruimte is in 2015.
Meerkosten zorgkantoren pgb-trekkingsrechten
In november 2014 is bestuurlijk overeengekomen dat VWS in redelijkheid zal voorzien in de compensatie van extra kosten die partijen uit hoofde van een terugvalscenario maken en hebben gemaakt. Het gaat hier om extra kosten bij zorgkantoren onder andere om aanvullende bemensing van de frontoffice, herstelacties ter correctie van budgetten en tarieven, beoordelingen en herbeoordelingen van zorgovereenkomsten en zorgbeschrijvingen en de beëindiging van Wlz-Wmo-combinatiecontracten. Daarnaast hebben de huisbezoeken pgb geleid tot procedures waarbij externe juridische hulp vereist was. In totaal wordt incidenteel € 7,7 miljoen extra beschikbaar gesteld.
Overig
Deze post is het saldo van verschillende mutaties.