PvdA Europa blijft hameren op aanpak schijnconstructies in de luchtvaart - Hoofdinhoud
Vliegen met prijsvechters blijft niet zonder risico, want een voorstel om een einde te maken aan de slechte arbeidsomstandigheden van beginnende piloten is niet aangenomen in het Europees Parlement. Eerder dit jaar bleek uit onderzoek dat vooral jonge piloten bij prijsvechters zulke slechte overeenkomsten hebben dat de veiligheid in het geding is. De piloten durven geen kritische opmerkingen te maken en durven zich ook niet ziek te melden, omdat ze bang zijn hun baan te verliezen.
“Onbegrijpelijk, eerder sprak iedereen er schande van, maar nu er een oplossing ligt wordt deze afgewezen. Goedkoop vliegen is prettig, maar dat mag niet ten koste gaan van de veiligheid en het personeel. Iedereen heeft recht op eerlijk werk. ”, aldus Agnes Jongerius (PvdA)
Na incidenten bij Ryanair heeft de Europese Commissie opdracht gegeven tot het onderzoek. Twee jaar geleden bleken op één dag drie vliegtuigen van de prijsvechter nauwelijks voldoende kerosine aan boord te hebben. Piloten zijn bang om hun beklag te doen omdat ze anders hun baan kwijt zijn. Veel jonge piloten bij o.a. Ryanair, maar ook bij Norwegian Airlines beginnen met een studieschuld. Door de eerste twee jaar zonder salaris te vliegen wordt deze schuld afgelost. De helft van de piloten bij goedkopeluchtvaartmaatschappijen werkt met deze zogenoemde pay-to-fly constructies en dat geeft ze weinig zekerheid.
“Deze schijnconstructies bestaan in de hele transportsector en dat is slecht voor de veiligheid, en slecht voor de werknemers. We zullen meer actie moeten voeren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren en ik ga net zolang door totdat de Commissie maatregelen neemt.”, aldus Agnes Jongerius (PvdA)