Richtlijn 2015/1787 - Wijziging van de bijlagen II en III bij Richtlijn 98/83/EG betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn (EU) 2015/1787 van de Commissie van 6 oktober 2015 tot wijziging van de bijlagen II en III bij Richtlijn 98/83/EG van de Raad betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd waterofficiële Engelstalige titel
Commission Directive (EU) 2015/1787 of 6 October 2015 amending Annexes II and III to Council Directive 98/83/EC on the quality of water intended for human consumptionRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2015/1787 |
Celex-nummer i | 32015L1787 |
Document | 06-10-2015; Datum goedkeuring |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 07-10-2015; PB L 260 p. 6-17 |
Inwerkingtreding | 27-10-2015; in werking datum publicatie +20 zie art 3 |
Einde geldigheid | 12-01-2023; opgeheven door 32020L2184 |
Omzetting | 27-10-2017; ten laatste zie art. 2.1 |
7.10.2015 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 260/6 |
RICHTLIJN (EU) 2015/1787 VAN DE COMMISSIE
van 6 oktober 2015
tot wijziging van de bijlagen II en III bij Richtlijn 98/83/EG van de Raad betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gezien Richtlijn 98/83/EG van de Raad van 3 november 1998 betreffende de kwaliteit van voor menselijke consumptie bestemd water (1), en met name artikel 11, lid 2,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De bijlagen II en III bij Richtlijn 98/83/EG stellen de minimumeisen vast voor de programma's voor controle van al het voor menselijke consumptie bestemde water en de specificaties voor de methode voor analyse van de verschillende parameters. |
(2) |
De specificaties in de bijlagen II en III dienen te worden geactualiseerd in het licht van de wetenschappelijke en technische vooruitgang, en om te zorgen voor samenhang met de wetgeving van de Unie. |
(3) |
Bijlage II bij Richtlijn 98/83/EG laat een zekere mate van flexibiliteit toe bij de uitvoering van audit en bewaking, zodat onder bepaalde omstandigheden minder frequente bemonstering kan worden toegelaten. De specifieke voorwaarden voor de passende controlefrequenties van de parameters en het gamma controletechnieken moeten worden verduidelijkt in het licht van de wetenschappelijke vooruitgang. |
(4) |
Sinds 2004 heeft de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) de aanpak met waterveiligheidsplannen op basis van risicobeoordeling en risicobeheer ontwikkeld, zoals vastgesteld in de Richtsnoeren voor de drinkwaterkwaliteit (2) van de WHO. Deze richtsnoeren vormen, samen met norm EN 15975-2 inzake het veiligstellen van de drinkwatervoorziening, internationaal erkende beginselen waarop de productie, de distributie, de controle en de analyse van de parameters van het drinkwater zijn gebaseerd. Bijlage II bij Richtlijn 98/83/EG moet daarom worden afgestemd op de recentste versies van deze beginselen. |
(5) |
Om de risico's voor de menselijke gezondheid te beheersen, moeten de controleprogramma's voorzien in maatregelen over de hele watertoeleveringsketen en rekening houden met de informatie over waterlichamen die worden gebruikt voor de onttrekking van drinkwater. De algemene verplichtingen voor controleprogramma's moeten de kloof overbruggen tussen wateronttrekking en -voorziening. Overeenkomstig artikel 6 van Richtlijn 2000/60/EG van het Europees Parlement en de Raad (3) moeten de lidstaten zorgen voor het aanleggen van een of meer registers van beschermde gebieden. Dergelijke beschermde gebieden omvatten alle waterlichamen die worden gebruikt voor de onttrekking van drinkwater of die voor dat gebruik bestemd zijn, op grond van artikel 7, lid 1, van die richtlijn. De controleresultaten van de in artikel 7, lid 1, tweede alinea, en artikel 8 van die richtlijn bedoelde waterlichamen moeten worden gebruikt om het potentiële risico voor drinkwater voor en na de behandeling in het kader van Richtlijn 98/83/EG te bepalen. |
(6) |
De ervaring leert dat voor veel parameters (met name de fysisch-chemische) de aanwezige concentraties zelden leiden tot overschrijding van de grenswaarden. De controle en rapportage van dergelijke parameters zonder praktisch nut brengt aanzienlijke kosten met zich mee, met name wanneer een groot aantal parameters moet worden beoordeeld. De invoering van flexibele controlefrequenties onder die omstandigheden biedt kansen om kosten te besparen zonder dat dit de volksgezondheid of andere belangen zou schaden. Door flexibele controle worden ook minder gegevens verzameld die geen of weinig informatie over de kwaliteit van het drinkwater leveren. |
(7) |
Daarom moet het de lidstaten worden toegestaan af te wijken van de controleprogramma's die zij... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.