Oponthoud bij de Botlekbrug

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op donderdag 30 juli 2015, 3:32.

Schriftelijke vragen van de leden Hoogland (PvdA) en Visser (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over storingen aan de Botlekbrug.

Schriftelijke vragen van de leden Hoogland (PvdA) en Visser (VVD) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over storingen aan de Botlekbrug.

Vraag 1:

Bent u bekend met het oponthoud veroorzaakt door storingen aan de Botlekbrug? (1)

Vraag 2:

Hoe beoordeelt u het functioneren van de Botlekbrug? Wat was de afgesproken oplevertermijn van de brug?

Vraag 3:

Hoeveel mensen worden er dagelijks gedupeerd door het niet functioneren van de Botlekbrug? Wat betekent het niet functioneren van de brug voor de bevolking op Voorne-Putten en in Spijkenisse in geval van calamiteiten? En wat betekent het niet functioneren van de brug voor ondernemers die gebruik maken van de brug van en naar de Rotterdamse haven?

Vraag 4:

Hoe beoordeelt u het handelen van Rijkswaterstaat (hierna RWS) sinds de opening op 12 juli 2015? Hoe beoordeelt u de uitspraken van RWS in het AD d.d. 16 juli 2015 in deze: “Geef ons wat tijd”, alsmede “Er is voldoende getest”? Op basis van welke gegevens concludeert RWS dat er voldoende getest is? (2)

Vraag 5:

Kunt u aangeven op welke wijze het testen van de brug heeft plaatsgevonden en welke storingen toen niet aan het licht zijn gekomen die zich op dit moment wel voordoen? Heeft u inzicht in de gemaakte kosten sinds 12 juli? Wie draait er financieel op voor alle reparatiekosten sinds 12 juli?

Vraag 6:

Kunt u aangeven of RWS na alle storingen aan de Botlekbrug nog steeds van mening is dat er ‘voldoende is getest’? En zijn de storingen nog steeds toe te schrijven aan zogenoemde kinderziektes of is er inmiddels een nieuwe oorzaak bekend? Hoe zijn kinderziektes te rijmen met de testperiode van twee maanden?

Vraag 7:

Is er mogelijk sprake van ontwerpfouten in de technische besturing van de brug? Zo ja, welke en waren deze vooraf niet te voorzien?

Vraag 8:

Wat gaat u op korte termijn doen om de storingen aan de Botlekbrug te voorkomen en te verhelpen? Hoeveel tijd is er nodig om een analyse van de problemen te maken en hoelang duurt het de storingen duurzaam te verhelpen? Hoe gaat u de weggebruikers hierover informeren?

Vraag 9:

Op welke wijze zorgt RWS ervoor dat storingen die zich nog voordoen, zo kort mogelijk van duur zijn? Is er nog steeds sprake van specialisten die ‘24 uur per etmaal klaar staan om de storingen snel te verhelpen’, zoals RWS op 14 juli aangaf? (3) Zijn er nog andere mogelijkheden om de duur van de storingen te bekorten en bent u bereid deze mogelijkheden te benutten?

Vraag 10:

Kunt u bevestigen dat de Botlekbrug onderdeel uit maakt van het publiek-private samenwerkingsproject A15 Maasvlakte-Vaanplein en daarmee onderdeel uit maakt van een DBFM-contract? Zo nee, kunt u dan aangeven op welke wijze de uitvoering van het project Botlekbrug is geregeld? Zo ja, welke invloed heeft de grote kostenoverschrijding van het gehele A15-project, waarvan de Botlekbrug een voorname is, op de kwaliteit van de brug in bouwkundig-, technisch-, mechanisch perspectief alsmede voor de kwaliteit van afwerking en functionaliteit van bediening? En betekent dit dan ook dat alle kosten sinds 12 juli ten behoeve van het repareren van de storingen en eventueel nog te maken kosten (zie vragen 7 en 8) voor rekening van de opdrachtnemer komen? Zo nee, waarom niet? Is dit dan niet een omissie in het DBFM-contract?

Vraag 11:

Kunt u toelichten hoe de verantwoordelijkheden voor het dagelijkse functioneren van de brug belegd zijn? Wat is de rol van RWS en wat van het consortium? Welke partijen zijn betrokken bij het oplossen van de huidige problemen? Is dit naar uw oordeel de meest optimale constructie? Wie is er verantwoordelijk voor het verhelpen van de huidige storingen?

  • 1) 
    Zie onder andere verschillende artikelen in AD/Rotterdams Dagblad: Gelijk grote brugstoring 13 juli 2015; Oorzaak storing nieuwe Botlekbrug mysterie, 14 juli 2015; Opnieuw grote storing aan brug, 15 juli 2015; 'Vergrendeling brug weigerde', 16 juli 2015; Nieuwe brug der zuchten, 16 juli 2015; Botlekbruggen gaan niet omhoog, 17 juli 2015; Continuwerker 'gek' van brug, 25 juli 2015; Storing nummer vier op nieuwe Botlekbrug, 27 juli 2015; Wéér storing aan Botlekbrug, 29 juli 2015; Haven en forens zijn de nieuwe Botlekbrug beu, 30 juli 2015.
  • 2) 
    Nieuwe brug der zuchten, AD/Rotterdams Dagblad, 16 juli 2015.
  • 3) 
    Oorzaak storing nieuwe Botlekbrug mysterie, 14 juli 2015.