Movember: "Kamerlid De Liefde draagt in Movember een snor voor prostaatkankeronderzoek" - Hoofdinhoud
Bart de Liefde (VVD) haalt collega parlementariërs Biskop, Marcouch en Timmermans over om ook hun snor te laten staan.
Op 1 november laten ruim 750 Nederlandse mannen zich voor het laatst scheren om aandacht te vragen voor prostaatkanker. Zo ook Kamerlid Bart de Liefde (VVD). Alle deelnemers laten vervolgens een maand lang hun snor staan en halen geld op voor prostaatkankeronderzoek dat wordt uitgevoerd door het Nederlands Kanker Instituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis (NKI-AVL). Het VVD Kamerlid probeert zoveel mogelijk collega’s te overtuigen om mee te doen aan de campagne. En dat is goed gelukt. Want Movember is nog niet begonnen of Jack Biskop (CDA), Ahmed Marcouch (PvdA) en Frans Timmermans (PvdA) hebben al toegezegd mee te doen. De verschillende partijen in de Kamer slaan voor de strijd tegen prostaatkanker de handen ineen. Om 14.15 uur laten De Liefde, Biskop en Marcouch zich scheren bij kapsalon Nizam in Den Haag.
Motivatie van Bart de Liefde
“Movember is een belangrijk initiatief dat ik met veel plezier en enthousiasme ondersteun. Want het is hard nodig aandacht te krijgen voor de strijd tegen prostaatkanker”, aldus het kamerlid. Jaarlijks worden de 9500 mannen gediagnosticeerd met prostaatkanker en iedere vier uur sterft een man aan de gevolgen hiervan. Bart de Liefde laat zijn snor staan om deze onderbelichte ziekte bij het grote publiek onder de aandacht te brengen. “Ik wil mijn bijdrage leveren aan het inzamelen van geld voor onderzoek naar prostaatkanker.” Als ambassadeur van Movember vraagt hij alle Nederlanders en ook andere kamerleden een steentje bij te dragen door geld te doneren voor onderzoek.
Over Movember
In 2003 bedachten drie Australische vrienden het concept van Movember om aandacht te vragen voor prostaatkanker. Nog steeds sterven te veel mensen aan prostaatkanker dat komt omdat mannen uit onwetendheid of schaamte te laat aan de bel trekken. Deelnemers aan Movember doorbreken dit taboe door zich een maand lang niet te schamen voor hun snor. Deze campagne is uniek omdat deelnemers een hele maand lang op rigoureuze wijze hun uiterlijk veranderen. Het geld dat zij ophalen, zet het NKI-AVLin voor prostaatkankeronderzoek.
In acht jaar heeft de campagne zich razendsnel ontwikkeld; vorig jaar haalden 450.000 deelnemers wereldwijd 55 miljoen euro op. In Nederland lieten afgelopen Movember 1.000 mannen hun snor staan, samen brachten zij €120.000 bijeen. Tijdens Movember organiseren individuele deelnemers, bedrijven, sportclubs, restaurants en cafés door het hele land hun eigen Mo competities en snorrenfeesten om op een leuke manier aandacht te besteden aan het goede doel. Jameson en Philips nemen als partners hierin het voortouw. Behalve De Liefde zetten ook Ruud Gullit, Marc-Marie Huijbregts en Junkie XL (producer en muzikant) zich als ambassadeurs in voor de campagne. Deelnemers kunnen zich inschrijven op nl.movember.com en scheren zich op 1 november voor de laatste keer tijdens speciale shave downs. Op 9 november is er een Mo veiling en op 26 november is het afsluitende gala in Amsterdam.
Bron: Persbericht Movember 31-10-2011