Movember haalt €300,000,- op voor prostaatkankeronderzoek NKI-AVL

Met dank overgenomen van B.Ch. (Bart) de Liefde i, gepubliceerd op donderdag 15 december 2011.

Persbericht Movember 30-11-2011

Movember haalt €300,000,- op voor prostaatkankeronderzoek NKI-AVL

Wereldwijd is de opbrengst 150% gegroeid ten opzichte van 2010

Movember is een campagne die aandacht vraagt voor prostaatkanker en geld ophaalt voor prostaatkankeronderzoek. Ruud Gullit, Marc Marie Huijbregts, Bart de Liefde, Joost van Bellen en duizenden andere Nederlandse mannen lieten een maand lang hun snor staan om geld op te halen. De totale opbrengst van €300.000,- opgehaald door de maar liefst 3.312 deelnemers gaat volledig en rechtstreeks naar het Nederlands Kankerinstituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis. Het NKI-AVL gaat het geld gebruiken voor onderzoek naar betere behandelmethoden voor prostaatkanker. Wereldwijd hebben 850.000 mannen al 81 miljoen euro opgehaald voor onderzoek naar prostaatkanker. De Movember Foundation heeft door de stijgende opbrengsten een Global Action Plan opgezet om prostaatkankeronderzoek te versnellen.

Global Action Plan

Het ‘Global Action Plan’ is door Movember gestart om prostaatkankeronderzoek te versnellen door mondiale samenwerking. Movember wil onderzoekers uit verschillende landen met elkaar in contact brengen en grensoverschrijdend onderzoek stimuleren via de gezondheidspartners die deelnemen aan Movember. Vorig jaar is een biomarker project opgestart om agressieve vormen van prostaatkanker beter vast te kunnen stellen zodat artsen in de toekomst sneller kunnen behandelen. Een groot project zoals het biomarker project kost veel geld maar is dankzij de inspanningen van alle snordragers te realiseren.

Promoveo

Het internationale netwerk van Movember is erg groot, het in contact brengen van de verschillende partners is erg belangrijk voor Movember. Daarom investeert de Movember Foundation geld om mondiale wetenschappelijke samenwerking te vergemakkelijken en te stimuleren. Op dit moment werkt Movember aan een online platform voor wetenschappers genaamd Promoveo. Dit platform biedt onderzoekers de mogelijkheid om: informatie over onderzoek en subsidies uit te wisselen, discussie te voeren over nieuwe onderzoeksresultaten en met elkaar in contact te komen.

Snorren en Taboes

De snor is het symbool en middel van Movember om de taboes rond prostaatkanker te doorbreken en de aandoening bespreekbaar te maken. Veel mannen schamen zich voor de symptomen van prostaatkanker of kunnen de klachten niet plaatsen omdat de aandoening relatief onbekend is. Voor te veel mannen komt een behandeling te laat en ze overlijden daarom onnodig aan de gevolgen van prostaatkanker. De aandoening is bij 73.000 Nederlandse mannen vastgesteld en iedere vier uur overlijdt één van deze mannen aan de gevolgen van prostaatkanker.

Prostaatkanker kan beter behandeld worden als mannen bewuster bezig met hun gezondheid, op tijd naar de dokter gaan met klachten en zeker als het gaat om problemen in de schaamstreek en moeite met plassen. Movember heeft dit jaar in Nederland een grote bijdrage geleverd aan het gesprek over prostaatkanker.

Ambassadeur

VVD-kamerlid Bart de Liefde is de ambassadeur die het meeste geld heeft opgehaald, hij heeft een totaal bedrag van €1.614,- verzameld. Via twitter en zijn blog hield hij iedereen op de hoogte van de campagne en zijn snor. "Movember is een bijzonder initiatief dat ik van harte en met veel plezier ondersteun", aldus de Liefde. Het Kamerlid hoopt volgend jaar weer veel snorren op straat te zien: "En hopelijk ook bij een meerderheid van de Kamerleden. Althans, de mannen."