Bron:
Blog Brigitte van der Burg
|
Door: Brigitte van der Burg
|
Het is inmiddels enkele maanden gelden dat de laatst nieuwsbrief verzonden werd. Alle betrokken partijen waren op dat moment nog volop bezig met de afronding van het inkoopproces. Met dank aan de inspanningen van raadsleden, wethouders, ambtenaren, zorgaanbieders en de staatssecretarissen is dat traject nu afgesloten. Hiermee is een einde gekomen aan het eerste gedeelte van deze liberale operatie; de transitie. De verantwoordelijkheid voor de jeugdhulp , -bescherming en -reclassering ligt nu, net als alle budgetten, bij de gemeenten.
Op 1 januari 2015 is de volgende fase van de decentralisatie aangebroken; de transformatie. In deze periode zal de beoogde cultuuromslag in de jeugdsector moeten plaatsvinden. Dat zal geen proces van weken of maanden zijn, maar zal ons de komende jaren blijven bezighouden. Met het kader dat met de Jeugdwet geschapen is, kunnen gemeenten nu de schouders zetten onder het verbeteren van de ondersteuning, zorg en bescherming voor onze jeugd.
Nu is ook het moment om de kerndoelen van de nieuwe Jeugdwet er weer even bij te pakken:
. Meer preventie, meer eigen verantwoordelijkheid, meer benutten van 'eigen kracht' en het sociale netwerk van kinderen en hun ouders;
. Kinderen en jongeren naar vermogen mee laten doen, laten participeren. Daarom willen we normaliseren, ontzorgen en niet onnodig medicaliseren;
. Sneller jeugdhulp op maat, dicht bij huis, om zo het beroep op gespecialiseerde zorg te verminderen;
. Betere samenwerking rond gezinnen: 1-gezin, 1-plan, 1-regisseur, o.a. door ontschotting van budgetten;
. Meer ruimte voor professionals, door de regeldruk serieus terug te dringen.
Het realiseren van deze doelstellingen vergt inspanning van alle partijen. Niet alleen van u als bestuurder of raadslid, maar zeker ook van de zorgaanbieders. Niet voor niets heb ik mij bij de behandeling van de Jeugdwet ingespannen om outcomecriteria op te laten nemen in de wet. Deze criteria maken het voor u als bestuurder of raadslid gemakkelijker om de effectiviteit van de geleverde zorg te toetsen. Gemeenten zijn verplicht om deze criteria vastgesteld te hebben op 1 januari 2015 voor voorzieningen jeugdhulp, -bescherming en -reclassering. Kijk dus na of dit in uw gemeente is gebeurd en zo ja, hoe. Voor meer informatie over deze criteria en voor de standaardset kijk op: www.voordejeugd.nl.
In het verzamel-algemeen overleg jeugd gevoerd op 22 januari jl. heb ik de staatssecretaris gevraagd om het Ondersteuningsteam Transitiearragementen Jeugd (OTJ) in te zetten om u in de gemeente te assisteren bij het implementeren van deze standaardset outcomecriteria. Het leveren van echt effectieve ondersteuning, zorg en bescherming door aanbieders aan kinderen en gezinnen is immers essentieel voor een geslaagde transformatie en helpt u ook gedegen afwegingen te maken wanneer de inkoop voor 2016 weer aan de orde komt. Het is belangrijk dat duidelijk wordt welke zorgaanbieder ervoor zorgt dat een kind na een interventie of behandeling weer gewoon verder kan met zijn haar of haar leven. (zie ook eerdere nieuwsbrieven over dit thema).
De eerste berichten in het nieuwe jaar zijn positief. De continuïteit van zorg is geborgd en de inspanningen van de betrokkenen hebben ervoor gezorgd dat kinderen ook vanaf 1 januari de ondersteuning, zorg en bescherming kregen die ze nodig hadden. Daarmee zijn de vermeende doemscenario's van de oppositie uitgebleven. Toch is het nog te vroeg om conclusies te trekken. We zijn een goede weg ingeslagen. Het is nu zaak om koers te houden en te vertrouwen op de kwaliteiten van u als bestuurder of raadslid en die van de zorgverleners. Veel succes, onze jeugd is het waard!
|