ARTIKEL 'Verplichte rekentoets is sluitstuk verbetertraject', Roermond Gezien, 29 januari 2015

Met dank overgenomen van K.C.J. (Karin) Straus i, gepubliceerd op donderdag 29 januari 2015, 4:32.

Het Roermondse Tweede Kamerlid Karin Straus (VVD) zegt blij te zijn met het (meerderheids)besluit van de Tweede Kamer om de rekentoets voor het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs vanaf het schooljaar 2015-1016 deel te laten uitmaken van het eindexamen. ‘Hiermee sluiten we het verbetertraject af om de taal en rekenvaardigheid in 2020 op niveau te krijgen’, aldus Straus.

Vanuit het onderwijs is veel weerstand tegen de rekentoets. Deze zou onduidelijkheden bevatten en geen rekenvaardigheid maar inzicht van de leerling toetsen. Deze week reageerde Karin Straus op de kritiek in het tv-programma Jinek. ‘Het is niet zo dat wij niet naar de kritiek geluisterd hebben. De inhoud van de toets is aangepakt, de toets zelf heeft een aantal technische verbeteringen gekregen en gaat voorlopig minder zwaar meetellen voor het examen. Met alle maatregelen die de staatssecretaris nu neemt, mogen er eigenlijk geen excuses meer zijn om het rekenen niet op orde te hebben. Wie de toets niet haalt, heeft onvoldoende goed rekenonderwijs gehad. Scholen moeten zich realiseren dat zij de sleutel zelf in handen hebben: goed rekenonderwijs begint bij geschoolde docenten die leerlingen goed en voldoende rekenonderwijs geven. Scholen die hier serieus mee bezig zijn, halen ook goede resultaten.’

Op het gebied van taal zijn de afgelopen jaren al heel wat stappen gezet. Verbeteringen in het rekenonderwijs blijven echter achter. Karin Straus: ‘Leerlingen komen van school af zonder dat ze op een basisniveau kunnen rekenen. Of je nu verpleegkundige, timmerman of app-ontwikkelaar wil worden: rekenen heb je net als taal nodig om te kunnen functioneren in de maatschappij. Het is niet voor niets dat extra aandacht hiervoor nodig is’.

Straus is daarom blij met de verplichte invoering van de rekentoets. ‘Scholen die met de rekentoets aan de slag zijn laten betere rekenresultaten zien. Maar er zijn ook scholen die de bal nog niet hebben opgepakt. Leerlingen worden niet de dupe van een toets, ze worden de dupe van slecht rekenonderwijs. Daar moet het wat de VVD betreft over gaan.’

De Roermondse politica geeft aan regelmatig signalen van ouders te ontvangen dat scholen het rekenonderwijs niet op orde hebben. ‘Zowel van leerlingen, leraren, ouders als bijvoorbeeld vervolgopleidingen en werkgevers die jonge mensen in dienst willen nemen. Leerlingen geven aan dat op hun school nauwelijks rekenles gegeven wordt, leraren geven aan te weinig uren beschikbaar te krijgen om hun leerlingen goed voor te bereiden en vervolgopleidingen moeten extra inspanningen plegen om de rekenvaardigheid van leerlingen überhaupt op niveau te krijgen. Allemaal zaken waar het onderwijs zélf een verantwoordelijkheid in heeft’.

Bron: Roermond Gezien