PERSBERICHT Onderwijs op maat

Met dank overgenomen van K.C.J. (Karin) Straus i, gepubliceerd op vrijdag 15 november 2013, 3:18.

In het kader van hoogbegaafdheid in het onderwijs bracht VVD-Tweede Kamerlid Karin Straus afgelopen vrijdag een bezoek aan twee Venlose ‘Da Vinci’-scholen. Straus sprak met leraren, leerlingen en ouders die in de regio al bijna tien jaar te maken hebben met onderwijs voor knappe koppen met een IQ boven de 130. Eerder dit jaar werd een motie van de VVD aangenomen die ervoor zorgt dat ook hoogbegaafden een plek krijgen binnen het passend onderwijs.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Karin Straus

Vanaf 1 augustus 2014 moeten scholen in regionaal verband een passende vorm van onderwijs bieden aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Volgens Straus behoort ook de groep leerlingen die extra uitdaging behoeven tot deze groep. ,,Hoogbegaafde leerlingen werden tot dus ver buiten beschouwing gelaten. Ze werden onterecht als een luxeprobleem beschouwd. Als deze leerlingen onvoldoende worden uitgedaagd gaan zij juist gedragsproblemen vertonen of krijgen zij zelfs psychische klachten. Dán zou er voor hen wel plaats zijn binnen het passend onderwijs. Dat is de wereld op zijn kop”, aldus Straus.

De afgelopen jaren is in Venlo door onderwijsstichting Kerobei, in samenwerking met College Den Hulster, een doorgaande leerlijn basisonderwijs en voortgezet onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen gerealiseerd. De grondslag van de doorgaande leerlijn voor hoogbegaafden is geïnspireerd op Da Vinci’s 'Homo Universalis’, die zowel op het gebied van schilderkunst, architectuur, wetenschap en techniek tot uitzonderlijke prestaties kwam. Hoewel reeds in zijn tijd geroemd, schreef Da Vinci in alle bescheidenheid op het einde van zijn leven: ‘Ik heb God en de mensheid beledigd omdat mijn werk niet de kwaliteit bereikte die het had moeten hebben’.

De leerlingen die kiezen de zogeheten ‘Da Vinci Class’ hebben eenzelfde honger naar kennis en ervaring, waarbij het soms moeilijk is zich goed te kunnen identificeren en ontwikkelen op een gewone basisschool. Vaak presteren deze leerlingen ‘onder’ of worden niet begrepen, wat uiteindelijk tot problemen kan leiden. Soms is keuze voor voltijdsonderwijs tussen gelijkgestemden voor deze kinderen de tot geluk, bloei en succes. ,,Ik heb vandaag nog eens gehoord en gezien dat deze kinderen echt uitdagend onderwijs nodig hebben om zich op hun eigen manier te kunnen ontwikkelen. Juist daarom is het belangrijk om ze een plek te geven binnen het passend onderwijs”, aldus Straus na afloop van haar bezoek.