Brief regering; Rapportage over het Systeem Risico Indicatie (SyRI)-projecten - Misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van belastingen, sociale zekerheid en subsidies - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 508 toegevoegd aan dossier 17050 - Misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van belastingen, sociale zekerheid en subsidies i.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van belastingen, sociale zekerheid en subsidies; Brief regering; Rapportage over het Systeem Risico Indicatie (SyRI)-projecten |
---|---|
Documentdatum | 01-07-2015 |
Publicatiedatum | 01-07-2015 |
Nummer | KST17050508 |
Kenmerk | 17050, nr. 508 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
17 050 Misbruik en oneigenlijk gebruik op het gebied van belastingen, sociale zekerheid en subsidies
Nr. 508 BRIEF VAN DE MINISTER VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Den Haag, 29 juni 2015
In het Algemeen Overleg dat ik op 17 december jl. (Kamerstuk 17 050, nr. 501) met uw Kamer heb gevoerd, heb ik u toegezegd dat ik u zal informeren over de resultaten van de interventie-teamprojecten waarin de selectie van frauderisico’s met behulp van de techniek van het Systeem Risico Indicatie (SyRI) heeft plaatsgevonden.
Door middel van deze brief geef ik invulling aan deze toezegging.
Tijdens het Algemeen Overleg heb ik de Kamer gemeld dat van de 160 interventieteamprojecten er bij 22 interventieteamprojecten gebruik is gemaakt van SyRI of haar voorlopers. In deze brief vermeld ik de resultaten van 21 van deze projecten, omdat één project op dit moment nog in uitvoering is en ik dus nog niet over de resultaten beschik. In bijlage 1 bij deze brief is de lijst van de 21 projecten vermeld. Aan het slot van de brief ga ik ook kort in op de betekenis van SyRI in relatie tot de aanpak van malafide uitzendbureaus.
Toepassing SyRI ten behoeve van bestrijding van fraude en illegale tewerkstelling
Interventieteamprojecten zijn samenwerkingsverbanden van de gemeenten, de Belastingdienst, de Inspectie SZW, het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzeke-ringen en de Sociale Verzekeringsbank. Deze instanties werken sinds 2003 met elkaar samen. Het doel van de samenwerking is het aanpakken van fraude met belastingen, premies, uitkeringen en toeslagen, en het tegengaan van illegale tewerkstelling en ontduiking van de wet minimumloon- en minimumvakantie-toeslag. Uitsluitend met dit doel wisselen zij gegevens uit en wordt een risicoanalyse opgesteld. Per project wordt bepaald welke gegevens ter beschikking worden gesteld en of het noodzakelijk is om gegevensbestanden te koppelen. Hierbij wordt gehandeld overeenkomstig de wettelijke regels die voor elk van de deelnemende organisaties gelden. Het College bescherming persoonsgegevens wordt, door middel van een melding, geïnformeerd over de bestanden die in de bestandkoppeling worden betrokken. De Landelijke Stuurgroep Interventieteams voert de regie over alle interventieteamprojecten.
Het koppelen van bestanden en het maken van een risicoanalyse met behulp van het instrument SyRI maakt het mogelijk om de onderzoekscapaciteit zo effectief mogelijk in te zetten door alleen die personen en bedrijven in het onderzoek te betrekken van wie met reden mag worden verondersteld dat zij zich aan het plegen van dergelijke overtredingen schuldig maken.
De 21 projecten waarop deze brief betrekking heeft, zijn projecten die zijn uitgevoerd, voordat het gewijzigde Besluit SUWI waarin het instrument SyRI is opgenomen, in werking trad maar waarin wel dezelfde techniek is gebruikt. Dat wil zeggen dat de aangeleverde gegevens in beveiligde omstandigheden zijn gepseudonimiseerd en gekoppeld. De personen die hoog scoorden op de voor het project relevante risico-indicatoren zijn hieruit geselecteerd en nader geanalyseerd. Na de analyse zijn alleen de gegevens van deze personen (dat zijn degenen bij wie op grond van de koppeling en de analyse een verhoogd risico tot het plegen van fraude wordt verondersteld) tot natuurlijke personen en bedrijven terugvertaald en voor nader onderzoek ter beschikking van het interventieteam gesteld. Op deze wijze is gericht onderzoek gedaan in dat deel van de populatie waarin de hoogste risico’s op regelovertreding werden verondersteld. Het interventieteam koos uit dit bestand de gevallen die met de hoogste prioriteit voor nader onderzoek in aanmerking kwamen en voerde vervolgens controles uit. Overtredingen die werden geconstateerd, zijn door de instantie die daartoe op grond van de wet bevoegd is, als fraudesignaal in onderzoek genomen. Indien fraude of illegale tewerkstelling werd vastgesteld, dan is de daarop van toepassing zijnde sanctie opgelegd.
Voor elk van de 21 afgeronde projecten geldt dat de persoonsgegevens die voor de bestandskoppeling zijn geleverd en het bestand met persoonsgegevens dat door middel van de koppeling is gecreëerd, zijn vernietigd, nadat de Landelijke Stuurgroep Interventieteams het eindrapport van het project had vastgesteld.
De projecten
De 21 projecten waarover ik in deze brief rapporteer, zijn uitgevoerd in de periode van 2008 tot en met 2014. In 19 projecten is een zogenaamde wijkgerichte aanpak gevolgd. Dat wil zeggen dat een aantal adressen in een bepaalde wijk in een gemeente door het interventieteam is onderzocht op het plegen van uitkeringsfraude, fraude met toeslagen of belastingfraude. Het doel van deze projecten is het leveren van een bijdrage aan de verbetering van het leefklimaat in zo’n wijk. Daarom wordt in deze projecten nadrukkelijk ook aandacht besteed aan het bieden van zorg en ondersteuning aan personen die zorgmijdend gedrag vertonen. Eén project had een recreatieterrein als onderzoeksobject en in één project werd onderzocht in welke mate vermogensfraude werd gepleegd door personen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand.
Resultaten
De resultaten hebben betrekking op de aan de Landelijke Stuurgroep Interventie-teams gerapporteerde resultaten in de vorm van aanpassingen van uitkeringen en toeslagen, en opgelegde belastingaanslagen en bestuurlijke boetes. Daarnaast leidt het stopzetten van uitkeringen tot besparingen bij zowel de gemeente als het Rijk. Hiervoor zijn ramingen opgesteld. Verdeeld in 5 categorieën zijn de resultaten van de 21 projecten als volgt samengevat:
-
-
-
-Opgelegde belastingaanslagen en boeten: ruim € 12 miljoen
-
-
-
-
-Correcties op toeslagen (stopzetting en terugvordering): ruim € 3 miljoen
-
-
-
-
-Teruggevorderde en beëindigde uitkeringen (bijstandsuitkeringen en uitkeringen op grond van werknemersverzekeringen en volksverzekeringen) en opgelegde boeten: ruim € 4 miljoen
-
-
-
-
-Opgelegde boeten wegens overtreding van de Wet arbeid vreemdelingen en/of de Wet minimumloon- en minimumvakantietoeslag: ruim € 1,5 miljoen.
-
In bijlage 2 bij de brief treft u per project een specificatie van deze financiële resultaten aan.
Aanpak malafide uitzendbureaus en SyRI
In het Algemeen Overleg van 17 december jl. (Kamerstuk 17 050, nr. 501) heeft de heer Ulenbelt gevraagd of er met de koppeling van bestanden malafide uitzendbureaus zijn gepakt. Het interventieteamproject Aanpak Malafide Uitzendbureaus (AMU) is in 2012 gestart. In het kader van dit project is een gezamenlijke risicoanalyse van de Belastingdienst en van de Inspectie SZW opgesteld. Daarbij is, gebruikmakend van het risicomodel voor ondernemingen dat toen (2012/2013) in de voorloper van SyRI was ontwikkeld, een op dit project toegesneden risicomodel gemaakt en toegepast.
Het aan het project AMU aangepaste model heeft zijn waarde bewezen en de lessen daaruit zijn in SyRI verwerkt, zodat het ook in toekomstige projecten kan worden toegepast. Over de voortgang van dit project heb ik uw Kamer met mijn brieven van 17 maart 20131, 15 oktober 20132 en 12 mei 20143 geïnformeerd. Ik zal u voor het zomerreces informeren over de verdere voortgang.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher
Bijlage 1: 21 interventieteamprojecten waarvoor met behulp van de techniek van SyRI bestanden zijn gekoppeld en vervolgens een risicoanalyse is gemaakt
Project
Onderwerp
Periode van controles
Kadastercheck
Detectie van verzwegen vermogen
Maart 2008-December 2009
Middengebied, Vlissingen
Wijkgerichte aanpak
Februari 2010-December 2010
Kanaleneiland, Utrecht
Wijkgerichte aanpak
Maart 2010-december 2011
De Vergt Zaltbommel
Wijkgerichte aanpak
Maart 2010-oktober 2010
Merwestein, Nieuwegein
Wijkgerichte aanpak
Augustus 2010-maart 2011
Donderberg, Roermond
Wijkgerichte aanpak
September 2010-juli 2012
Vrieheide/De Stack/Passart/Maria Gewanden, Heerlen
Wijkgerichte aanpak
Maart 2011-september 2012
Hambaken/Barten, ’s Hertogenbosch
Wijkgerichte aanpak
Maart 2011-maart 2012
Terweijde/Achter de Poort /Nieuwstadt, Culemborg
Wijkgerichte aanpak
April 2011-december 2013
De Riet, Almelo
Wijkgerichte aanpak
Mei 2011-december 2011
Baarle-Nassau
Recreatiepark
September 2011-februari 2012
Soesterkwartier/Isselt, Amersfoort
Wijkgerichte aanpak
Oktober 2011-mei 2012
Stokhasselt/Vlashof, Tilburg
Wijkgerichte aanpak
Januari 2012-oktober 2012
Westwijk, Vlaardingen
Wijkgerichte aanpak
Januari 2012-juli 2012
Vlissingen-noord
Wijkgerichte aanpak
Mei 2012-maart 2013
Latus Spectare, Utrecht
Wijkgerichte aanpak
Mei 2012-juli 2013
Kern Vaals
Wijkgerichte aanpak
November 2012-mei 2014
Tongelre, Eindhoven
Wijkgerichte aanpak
Januari 2013- februari 2014
Schiedam-oost
Wijkgerichte aanpak
Januari 2013-oktober 2013
Meerzicht, Zoetermeer
Wijkgerichte aanpak
Maart 2013-april 2014
Dauwendaele, Middelburg
Wijkgerichte aanpak
Mei 2013-juni 2014
Bijlage 2: Financiële resultaten uit 21 interventieteamprojecten waarvoor met behulp van de voorloper van «SyRI» bestanden zijn gekoppeld en vervolgens een risicoanalyse is gemaakt.
Project
Bedrag belastingaanslagen + boetes
Correcties op toeslagen
Uitkeringsfraude:
Terugvorderingen en
beëindigde uitkeringen
+ boetes (gemeenten,
UWV en SVB)
Geconstateerde gevallen
van overtreding
Wav en Wml
Kadastercheck
3.521
2.356
820.144
N.v.t.
Middengebied, Vlissingen
1.921.696
522.570
40.830
308.000
Kanaleneiland, Utrecht
1.310.793
3.591
724.818
68.000
De Vergt Zaltbommel
765.914
---
142.297
16.000
Merwestein Nieuwegein
145.213
---
150.958
Geen financiële resultaten
Donderberg,
Roermond
876.366
59.529
22.061
4.000
Vrieheide/De Stack/
Passart/Maria Gewanden,
Heerlen
180.096
n.b.
5.802
Geen financiële resultaten
Hambaken/
Barten,
Den Bosch
611.364
23.294
191.811
Geen financiële resultaten
Terweijde/
Achter de Poort/
Nieuwstadt Culemborg
420.842
Geen financiële resultaten
459.467
84.000
De Riet,
Almelo
Geen financiële resultaten
Geen financiële resultaten
Geen financiële resultaten
Geen financiële resultaten
Baarle-Nassau
81.727
Geen financiële resultaten
46.060
n.v.t.
Soesterkwartier/
Isselt
Amersfoort
1.321.834
52.292
503.226
92.000
Stokhasselt/
Vlashof, Tilburg
1.322.702
3.176
110.878
8.000
Westwijk,
Vlaardingen
5.694
61.800
18.242
24.000
Vlissingen-noord
479.916
70.558
31.149
580.000
Latus Spectare, Utrecht
489.927
1.603.567
555.384
361.125
Kern Vaals
236.567
81.676
155.676
Geen financiële resultaten
Tongelre, Eindhoven
1.918.042
2.950
533.746
Geen financiële resultaten
Schiedam-oost
95.487
604.000
98.103
Geen financiële resultaten
Meerzicht,
Zoetermeer
313.336
46.376
132.497
Geen financiële resultaten
Dauwendaele, Middelburg
24.051
79.279
46.475
Geen financiële resultaten
Totaal
12.344.992
3.397.110
4.789.624
1.545.125
Noot 1
Kamerstuk 17 050, nr. 427
Noot 2
Kamerstuk 17 050, nr. 442
Noot 3
Kamerstuk 17 050, nr. 473