Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34210 J - Wijziging begroting Deltafonds 2015 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-06-2015 |
Publicatiedatum | 01-06-2015 |
Nummer | KST522433 |
Kenmerk | 34210 J, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 210 J Wijziging van de begrotingsstaat van het Deltafonds voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
A. ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van het Deltafonds.
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
-
2.De producten
2.1 Overzicht belangrijkste uitgaven- en ontvangstenmutaties
2.2 De productartikelen
2.3 Verdiepingsbijlage
-
1.Leeswijzer
Algemeen
De opzet en structuur van de onderliggende suppletoire begroting voor het Deltafonds is gebaseerd op de rijksbegrotingsvoorschriften van het ministerie van Financiën.
Mede naar aanleiding van overleg met uw Kamer zijn in aanvulling op deze regelgeving voor dit fonds de onderstaande punten verwerkt voor de eerste suppletoire begroting.
-
•Het opnemen van gedetailleerde projectinformatie in de suppletoire begrotingen conform begroting en jaarverslag (brief van 4 november 2009 naar aanleiding van toezegging verbetering informatievoorziening bij WGO van 24 juni 2009);
. Het inzicht in de budgetten van de planuitwerkingen- en verkenningen programma’s wordt vergroot door begrotingsmutaties expliciet in de MIRT tabellen zichtbaar te maken op projectniveau (toezegging WGO van 22 juni 2011);
-
•Mutaties op de beschikbare budgetten worden in de (niet voorgeschreven) Verdiepingsbijlage op artikelonderdeel niveau voor de volledige looptijd tot en met 2028 inzichtelijk gemaakt (in lijn met groeiparagraaf uit de begroting IenM voor 2013).
. Naar aanleiding van de aanbeveling uit het rapport van de Tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor (Kamerstukken II, 2011/2012, 32 707, nr. 9, blz. 22) wordt de volgende normering gehanteerd bij het toelichten van begrotingsmutaties. Dit houdt in dat artikelonderdelen en projecten, waarbij het verschil kleiner is dan de aangegeven norm niet worden toegelicht (tenzij beleidsmatig toch relevant).
Begrotingsbedrag______Verschil_________
< € 4,5 miljoen > 50%
€ 4,5 - € 22,5 miljoen > € 2,5 miljoen
> € 22,5 miljoen > 10%
> € 50 miljoen > € 5 miljoen
Opbouw
Dit wetsvoorstel kent een opbouw waarbij afhankelijk van de informatievraag- en behoefte verder kan worden ingezoomd. Deze verdiepingsslag is als volgt opgebouwd.
-
1.Allereerst is de begroting(wet)staat voor het Deltafonds voor het jaar 2015 opgenomen. Deze dient ter autorisatie van de mutaties die op artikelniveau in de verplichtingen-, uitgaven- en ontvangstenramingen worden voorgesteld.
-
2.Daarna is eerst op hoofdlijnen (paragraaf 2.1) inzicht verstrekt in de belangrijkste budgettaire voorstellen die leiden tot wijziging van de begroting. Hiermee kan snel een indruk worden verkregen van de inhoud van dit wetsvoorstel.
-
3.Via de artikelgewijze toelichting (paragraaf 2.2) worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht. Dit rekening houdend met de norm zoals eerder met uw Kamer gedeeld.
-
4.Als onderdeel van de artikelgewijze toelichting is in de verdiepingsbijlage door middel van een meerjarige mutatietabel op artikelonderdeelniveau de aansluiting gemaakt tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
-
5.Tenslotte zijn in de verdiepingsbijlage van dit wetsvoorstel de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma’s opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze (meerjarige) MIRT- tabellen zijn voorzien van toelichtingen indien sprake is van een wijziging in het taakstellend projectbudget (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) en/of als wijzigingen optreden in de oplevering van het project.
-
2.De producten
Dit wetsvoorstel sluit aan bij de Voorjaarsnota 2015 van het
Ministerie van Financiën en bevat alleen begrotingsmutaties die betrekking hebben op de uitvoering van reeds ingezet beleid.
De mutaties zijn hieronder in tabelvorm weergegeven en toegelicht.
De budgettaire gevolgen van de begrotingsmutaties zijn verder onder 2.2 op de productartikelen zichtbaar gemaakt.
2.1 Overzicht uitgaven- en ontvangsten mutaties
Suppletoire mutaties 2015 (1e suppletoire begroting ) (in € mln.)
Art.
Stand ontwerpbegroting 2015 Stand vastgestelde begroting 2015
-
-mutaties 1e suppletoire begroting
-
1.Saldo 2014 Verwerking saldo 2014 op de artikelen
-
2.Generale kasschuif
-
3.Zoetwatermaatregelen van nationaal belang
-
4.Centraal verantwoorden over- en onderprogrammering
Overig
Uitgaven Ontvangsten
1.374,6 |
1.374,6 |
|
1.374,6 |
1.374,6 |
|
5 |
-37,9 |
|
1 t/m 5 |
-53,2 |
-15,3 |
1 en 6 |
-75,0 |
-75,0 |
5 |
-1,5 |
|
2 |
1,5 |
|
1 |
21,4 |
|
div. |
-21,4 |
|
div. |
0,4 |
0,4 |
Stand 1e suppletoire begroting
1.246,8
1.246,8
Toelichting
-
1.Saldo 2014
De begroting van het Deltafonds laat over het jaar 2014 een nadelig saldo van ca. € 37,9 miljoen zien. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten. Het nadelig saldo wordt in 2015 als een verlaging van de ontvangsten geboekt op het artikelonderdeel 5.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen). In dit wetsvoorstel is naast deze ontvangstenverlaging ook het volledige nadelige saldo op de juiste uitgaven- en ontvangstenartikelen (producten)
-
2.Generale kasschuif
De grote projecten Ruimte voor de Rivier en het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma lopen binnen een aantal jaar af. Daarnaast zijn de deltabeslissingen genomen en is het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma opgestart. IenM staat voor de opgave om het ritme van het meerjarige programma en het budget op het Deltafonds weer met elkaar in overeenstemming te brengen. Derhalve wordt een kasschuif via de algemene middelen van € 75 miljoen op het Deltafonds van 2015 naar 2019 aangebracht.
-
3.Zoetwatermaatregelen van nationaal belang
-
4.Conform het Deltaprogramma 2015, waarin afspraken zijn gemaakt over de uitvoering en financiering van zoetwatermaatregelen in de periode 2015-2021, wordt in totaal € 145,1 miljoen uit de Investeringsruimte (artikel 5) naar het artikel Investeren in Zoetwatervoorziening (artikel 2) overgeboekt. Dit betreft een overboeking uit de reeds gereserveerde investeringsruimte zoetwater voor een betekenisvolle start van de opgaven van zoetwater,met het doel huidige knelpunten in de zoetwatervoorziening te verminderen en Nederland voor te bereiden op de mogelijke gevolgen van klimaatverandering.
-
4.Verantwoorden over- en onderprogrammering Bij ontwerpbegroting 2014 is toegelicht dat het instrument overprogrammering door het kabinet is ingezet om te zorgen dat de budgetten voor aanleg van infrastructuur ook daadwerkelijk tot besteding komen in de jaren waarin deze beschikbaar zijn gesteld. In de brief van 13 februari over de invulling van de bezuinigingen op het Infrastructuurfonds (Kamerstukken II, 2012/13, 33 400 A, nr. 48) is aangekondigd dat in de programmering een tijdelijke en beheerste overprogrammering wordt opgenomen. Over de gehele begrotingsperiode tot en met 2028 is het budget en de programmering op het Deltafonds met elkaar in evenwicht.
In lijn met de werkwijze op het Infrastructuurfonds, waar de over- en onderprogrammering per modaliteit zichtbaar wordt gemaakt, zal vanaf heden ook op het Deltafonds de over- en onderprogrammering op een centrale plek op het fonds worden verantwoord (artikelonderdeel 1.02 overige aanlegprojecten Waterveiligheid). Tot op heden werd de over-onderprogrammering op het Deltafonds nog per artikelonderdeel verantwoord, dit betekent dat de reeks op de desbetreffende artikelonderdelen naar de nieuwe centrale plek zal worden verplaatst.
Het betreft de verwerking van een budgettair neutrale mutatie die de verplaatsing van dit instrument verantwoordt.
2.2 De productartikelen
Hieronder worden alle beleidsmatig relevante mutaties op het niveau van het artikelonderdeel zichtbaar gemaakt, en waar zinvol en relevant, ook toegelicht (zie leeswijzer). In de verdiepingsbijlage is een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
1.01 Grote projecten waterveiligheid
Op dit artikelonderdeel vinden twee mutaties plaats die leiden tot een verlaging van de begrotingsstand in 2015 van € 33,4 miljoen, namelijk de verwerking van het saldo 2014 (- € 117,5 miljoen) en de gevolgen van het vanaf heden centraal verantwoorden van de over- en onderprogrammering (+ € 84,2 miljoen in 2015).
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 117,5 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 117,5 miljoen meer aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Dit doet zich met name voor bij de projecten van het tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma. Door de verlaging in 2015 blijven de budgetten meerjarig ongewijzigd.
Verantwoorden over- en onderprogrammering
De meerjarige onder- en overprogammering van dit artikelonderdeel is naar artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid verplaatst. Dit betekent dat vanaf heden budget en programmering op dit artikelonderdeel in alle jaren met elkaar in overeenstemming zijn. Voor het jaar 2015 betekent dit dat de begrotingstand met € 84,2 mln wordt verhoogd, in de jaren die daarop volgen wordt het budget verlaagd. Zie ook de uitgebreidere toelichting onder 2.1, ad 4 “Verantwoorden over- en onderprogrammering”.
1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid
Op dit onderdeel vinden meerdere mutaties plaats die leiden tot een verlaging van de begrotingsstand met € 79,5 miljoen. Het gaat met name om vier kasschuiven: een generale kasschuif (- € 75 miljoen), de verwerking van het saldo (€ 83,6 miljoen), het centraal verantwoorden van de over- en onderprogrammering (- € 62,4 miljoen) en het doorschuiven van de minregel als gevolg van de ingehouden prijsbijstelling in 2013 en 2014 (- € 23,6 miljoen).
Generale kasschuif
De grote projecten Ruimte voor de Rivier en het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma lopen binnen een aantal jaar af. Daarnaast zijn de deltabeslissingen genomen en is het nieuwe Hoogwaterbeschermingsprogramma opgestart. Als gevolg hiervan staat IenM voor de opgave om het ritme van het meerjarige programma en het budget op het Deltafonds weer met elkaar in overeenstemming te brengen. Hiertoe wordt een kasschuif via de algemene middelen van € 75 miljoen op het Deltafonds van 2015 naar 2019 aangebracht.
Verantwoorden over- en onderprogrammering Het instrument over- en onderprogrammering is vanuit andere artikelonderdelen (1.01, 1.03, 2.02, 3.02, 4.01 en 7.01) naar dit artikelonderdeel verplaatst. Dit bevordert het inzicht in de jaarprogrammering op de andere artikelonderdelen. Tevens geven de financiële tabellen van dit artikelonderdeel inzicht in de jaar op jaar omvang van dit instrument, die meerjarig budgettair neutraal is. Zie ook de uitgebreidere toelichting onder 2.1, ad 4 “Verantwoorden over- en onderprogrammering”.
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 83,6 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in 2014 € 83,4 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Door de verhoging in 2015 blijft de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd.
Kasschuif minregel 2014
In 2014 is gebruik gemaakt van € 23,6 miljoen van de ruimte binnen de minregel als gevolg van de ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014. De afspraak is dat het kader hiervoor in het volgende jaar technisch gecorrigeerd wordt. Hierdoor wordt het uitgavenkader van dit artikelonderdeel in 2015 met € 23,6 miljoen verlaagd.
Ontvangsten
De begrotingstand in 2015 wordt met € 14,4 miljoen verlaagd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit saldo is ontstaan doordat in 2014 ontvangsten die voor 2015 waren geraamd vervroegd zijn binnengekomen Deze ontvangsten hoeven derhalve niet meer in 2015 gerealiseerd te worden.
Verplichtingen
De verplichtingenramingen van diverse projecten zijn bijgesteld om aan te sluiten bij de actuele projectplanningen en uitgavenramingen. Zo wordt het verplichtingenbudget voor de waterschapsprojecten van het HWBP-2 en Steenbekleding Wester- en Oosterschelde met respectievelijk € 381,4 miljoen en € 55,4 miljoen naar latere jaren vertraagd maar die van de Ruimte voor de Rivier en de Maaswerken juist met respectievelijk € 117,3 en € 76,6 miljoen versneld.
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening
2.02 Overige waterinvesteringen zoetwatervoorziening
Op dit artikelonderdeel vinden drie majeure mutaties plaats. Hierdoor wordt de stand tot en met 2028 met € 149,0 miljoen verhoogd. Hiervan is € 13,6 miljoen in 2015 geraamd. Het gaat met name om de toevoeging van € 145,1 miljoen voor rijksbijdragen aan het investeringsprogramma zoetwater 2015-2021, waarvan € 1,5 miljoen in 2015, zoals opgenomen in het Deltaprogramma 2015. Het vanaf heden centraal verantwoorden van de over- en onderprogrammeringzorgt voor een verhoging van de begrotingsstand in 2015 (+ € 7,2 miljoen). Ten slotte wordt de begrotingsstand 2015 voor het saldo 2014 gecorrigeerd (+ € 5,3 miljoen).
Zoetwatermaatregelen van nationaal belang
Deze maatregelen hebben als doel huidige knelpunten in de zoetwatervoorziening te verminderen en Nederland voor te bereiden op de mogelijke gevolgen van klimaatverandering. Hiertoe wordt € 145,1 mln vanuit de investeringsruimte (artikel 5) aan artikelonderdeel 2.02 (“waterinvesteringen zoetwater-voorziening”) toegevoegd. In de tabel budgettaire gevolgen van beleid bij dit beleidsartikel is in regel 2.02.02 realisatieprogramma zoetwatervoorziening een bedrag van 42,6 mln euro aan (incidentele) subsidieverplichtingen opgenomen voor de periode 2015 – 2021. De bedragen hebben betrekking op de mogelijke verlening van subsidies aan de volgende waterschappen:, Hollandse Delta, Delfland, Rivierenland en het Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden. Deze begrotingsvermelding vormt de wettelijke grondslag voor de hier bedoelde subsidieverlening(en) als bedoeld in artikel 4:23, derde lid, onder c, van de Algemene Wet Bestuursrecht.
IenM boekt in de periode 2015 - 2021 een bedrag van in totaal € 62,2 miljoen over naar het Provinciefonds voor het nemen van zoetwatermaatregelen. Deze zoetwatermaatregelen van nationaal belang zijn opgenomen in het Deltaplan Zoetwater, onderdeel van het Deltaprogramma 2015.
Verantwoorden van over- en onderprogrammering
De meerjarige onder- en overprogammering van dit artikelonderdeel is naar artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid verplaatst. Dit betekent dat vanaf heden budget en programmering op dit artikelonderdeel in alle jaren met elkaar in overeenstemming zijn. Voor het jaar 2015 betekent dit dat de begrotingstand met € 7,2 mln wordt verhoogd, in de jaren die daarop volgen wordt het budget verlaagd. Zie ook de uitgebreidere toelichting onder 2.1, ad 4 “Verantwoorden over- en onderprogrammering”.
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 5,4 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Dit betekent dat in
2014 € 5,4 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot (het gaat met name om Innovatie KRW, die in 2014 € 5,0 miljoen minder dan begroot uitgaf). Door de verhoging in 2015 blijft de de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd.
Verplichtingen
De verlaging met € 3,0 miljoen van het verplichtingenbudget wordt met name verklaard doordat het project Luwtemaatregelen Hoornse Hop € 4,6 miljoen aan verplichtingen naar latere jaren verschuift als gevolg van vertraging in de planuitwerkingsfase van dit project.
Vanwege de toevoeging van € 145 miljoen ten behoeve van de rijksbijdrage aan het investeringsprogramma zoetwater 2015-2021 wordt het verplichtingenbudget in de periode 2015-2028 ook met deze omvang verhoogd, waarvan € 1,5 miljoen in 2015.
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging
Budgettaire gevolgen van uitvoering: 1e suppletoire wet 2015 (Bedragen in EUR 1 000)
3 Beheer, onderhoud en vervanging |
Stand |
Mutaties |
Stand |
Mutaties 1e |
Stand 1e |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
Mutatie |
ontwerp |
via NvW en |
Vastgestelde |
suppletoire |
suppletoire |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
begroting |
amendement |
begroting |
begroting |
begroting |
|||||
(1) |
(2) |
(3=1+2) |
(4) |
(5=3+4) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
|
Verplichtingen |
183.181 |
183.181 |
1.311 |
184.492 |
60.375 |
-8.784 |
-21.756 |
3.568 |
|
Uitgaven |
190.021 |
190.021 |
-22.732 |
167.289 |
-7.725 |
4.686 |
28.138 |
19.800 |
|
Waarvan juridisch verplicht |
90% |
88% |
|||||||
3.01 Watermanagement |
7.734 |
7.734 |
7.734 |
||||||
3.01.01 Watermanagement |
7.734 |
7.734 |
7.734 |
||||||
3.02 Beheer en Onderhoud |
182.287 |
182.287 |
-22.732 |
159.555 |
-7.725 |
4.686 |
28.138 |
19.800 |
|
3.02.01 Waterveiligheid |
119.654 |
119.654 |
-2.000 |
117.654 |
-2.000 |
-2.000 |
-2.000 |
-2.000 |
|
3.02.02 Zoetwatervoorziening |
17.379 |
17.379 |
17.379 |
||||||
3.02.03 Vervanging |
45.254 |
45.254 |
-20.732 |
24.522 |
-5.725 |
6.686 |
30.138 |
21.800 |
|
3.09 Ontvangsten |
|||||||||
3.09.01 Ontvangsten |
3.02 Beheer en Onderhoud
Op dit artikelonderdeel zorgen drie mutatie voor een verlaging van de stand met € 22,7 miljoen. Dit komt door het vanaf heden centraal verantwoorden van de over- en overprogrammering (- € 33,1 miljoen), de verwerking van het saldo 2014 (€ 12, 4 miljoen) en doordat het begroot budget voor de Dienst Landelijk Gebied voortaan op een andere plek in de begroting verantwoord wordt (- € 2,0 miljoen). Verantwoorden over- en onderprogrammering
De meerjarige onder- en overprogammering van dit artikelonderdeel is naar artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid verplaatst. Dit betekent dat vanaf heden budget en programmering op dit artikelonderdeel in alle jaren met elkaar in overeenstemming zijn. Voor het jaar 2015 betekent dit dat de begrotingstand met € 33,1 mln wordt verlaagd, in de jaren die daarop volgen wordt het budget verhoogd. Zie ook de uitgebreidere toelichting onder 2.1, ad 4 “Verantwoorden over- en onderprogrammering”.
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 12,4 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Het saldo is ontstaan doordat in 2014 € 12,4 miljoen minder aan de projecten van dit artikelonderdeel is uitgegeven dan oorspronkelijk begroot. Door de verhoging in 2015 blijft de omvang van de budgetten meerjarig ongewijzigd.
Budget Dienst Landelijk Gebied naar Rijkswaterstaat
Als gevolg van het opheffen van de Dienst Landelijk Gebied (ministerie van Economische Zaken) komen per 1 januari 2015 20 fte over naar Rijkswaterstaat. Tot en met 2014 gaf Rijkswaterstaat jaarlijks voor circa 20 fte opdrachten aan Dienst Landelijk Gebied, die werden betaald uit het programmabudget van dit artikelonderdeel. Die overdracht van fte en taken houdt in dat een overboeking nodig is van het budget voor externe productkosten (artikelonderdeel 5.01 Apparaat) naar de interne kosten van RWS ter grootte van circa € 2 miljoen per jaar. Rijksbreed leidt deze mutatie niet tot een stijging van de apparaatskosten omdat deze overgaan van de Dienst Landelijk Gebied naar Rijkswaterstaat.
Artikel 4 Experimenteren cf. art. III Deltawet
IBudgettaire gevolgen van uitvoering: 1e |
suppletoire |
wet 2015 [Bedragen in EUR 1 ■ |
000] |
|||||||
4 Experimenteren cf. art. Ill Deltawet |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Stand Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 201S |
Mutatie 2019 |
|
(D |
m |
(3=1*2)1 |
(4) |
(5=3*4) |
(S) |
(?) |
(S) |
0) |
||
Verplichtingen |
||||||||||
Uitgaven Wservsn jüriQi&ch verplicht |
11,463 100% |
11.463 |
-11.463 |
-3,537 |
||||||
4.01 Experimenteerprojecten 4.01.01 Experimenteerprojecten |
11.463 11.463 |
11.463 11.463 |
■11.463 -11.463 |
-3.537 -3 537 |
||||||
4.09 Ontvangsten experimenteerartiket 4.0/9.01 Ontvangsten experimenteerartikel |
4.01 Experimenteerprojecten
Op dit artikelonderdeel worden de standen in 2015 en 2016 in totaal met € 15,0 miljoen verlaagd. Dit is het gevolg van het in 2014 financieren van het TBES project Marker Wadden, conform de afspraken met de betrokken partijen. Met deze mutatie worden de standen in 2015 en latere jaren op 0 gezet.
Het TBES project Marker Wadden
Het TBES project Marker Wadden is een initiatief van Natuurmonumenten (NM) om in het Markermeer langs de Houtribdijk nabij Lelystad een moeraseiland aan te leggen. De voorbereidingen voor de uitvoering van de eerste fase Marker Wadden zijn gestart. Voor het project is momenteel € 50 miljoen beschikbaar. IenM en EZ hebben ieder € 15 miljoen bijgedragen (totaal € 30 miljoen). De Rijksbijdrage van € 15 miljoen die in de jaren 2015 en 2016begroot was is in 2014 gerealiseerd. Zie ook Kamerstukken II, 2014–2015, 34 085 J, nr. 2, pagina 8 en 9.
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
5.01 Apparaat
Op dit artikelonderdeel wordt de stand in 2015 met 4,0 miljoen verhoogd. Dit is met name het gevolg van de overheveling van het budget voor de Dienst Landelijk gebied (+ € 2,0 miljoen) aan Rijkswaterstaat en de gevolgen op het apparaat van het versneld uitvoeren van projecten (+ € 1,8 miljoen).
Budget Dienst Landelijk Gebied naar Rijkswaterstaat
Als gevolg van het opheffen van de Dienst Landelijk Gebied (ministerie van Economische Zaken) komen per 1 januari 2015 20 fte over naar Rijkswaterstaat. Tot en met 2014 gaf Rijkswaterstaat jaarlijks voor circa 20 fte opdrachten aan Dienst Landelijk Gebied, die werden betaald uit het programmabudget van dit artikelonderdeel. Die overdracht van fte en taken houdt in dat een overboeking nodig is van het budget voor externe productkosten (artikelonderdeel 5.01 Apparaat) naar de interne kosten van RWS ter grootte van circa € 2 miljoen per jaar. Rijksbreed leidt deze mutatie niet tot een stijging van de apparaatskosten omdat deze overgaan van de Dienst Landelijk Gebied naar Rijkswaterstaat. Zie ook de toelichting bij artikelonderdeel 3.02 Beheer en Onderhoud.
Capaciteit Rijkswaterstaat
Bij ontwerpbegroting 2014 heeft het kabinet besloten tot de inzet van het instrument overprogrammering op zowel het Infrastructuur- als het Deltafonds. Het doel hiervan is het voorkomen van onderbesteding. Dit brengt met zich mee dat Rijkswaterstaat eerder capaciteit voor projecten moet inzetten dan oorspronkelijk begroot. Het benodigde apparaatsbudget is daarom uit latere jaren naar voren gehaald. Dat betekent dat er een kasschuif is verwerkt van de apparaatsbudgetten vanuit de periode na 2020 naar voren en wordt het begrotingsbedrag 2015 met € 1,8 miljoen verhoogd.
5.03 Investeringsruimte
Op dit artikelonderdeel vinden drie mutaties plaats die de stand in 2015 met circa € 1,2 miljoen verlagen. Het gaat om de dekking van de uitvoering van zoetwatermaatregelen van nationaal belang op artikelonderdeel 2.02 Overige waterinvesteringen zoetwatervoorziening (- € 1,5 miljoen), de verwerking van het saldo 2014 (€ 23,8 miljoen) en het doorschuiven van de niet opgeloste minregel 2014 (- € 23,6 miljoen).
Zoetwatermaatregelen van nationaal belang
Deze mutatie betreft de overheveling en het in de juiste jaren zetten van de gereserveerde investeringsruimte zoetwater naar het artikelonderdeel 2.02 ‘Overige waterinvesteringen zoetwatervoorziening’ ten behoeve van het investeringsprogramma zoetwater (in totaal € 145,1 miljoen tussen 2015 en 2021, waarvan € 1,5 miljoen in 2015). Voor een nadere toelichting zie het genoemde artikelonderdeel.
Saldo 2014
De begrotingstand in 2015 wordt met € 23,8 miljoen verhoogd als gevolg van de technische verwerking van het saldo 2014. Door deze verhoging blijft de omvang van de meerjarige budgetten ongewijzigd.
Minregels prijsbijstelling 2013 en 2014
In 2014 is gebruik gemaakt van € 23,6 miljoen van de ruimte binnen de minregel als gevolg van de ingehouden prijsbijstelling 2013 en 2014. De afspraak is dat het kader hiervoor in het volgende jaar technisch gecorrigeerd wordt. Hierdoor wordt het uitgavenkader van dit artikelonderdeel in 2015 met € 23,6 miljoen verlaagd.
5.10 Saldo van afgesloten rekeningen
Zoals in het algemene deel van deze memorie van toelichting reeds is aangegeven, bedraagt het nadelig saldo van het fonds over het jaar 2014 ca. € 37,9 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en inkomsten en wordt in 2014 geheel ten laste gebracht van de het artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen. Bij alle uitgaven- en ontvangstenartikelen zijn in dit wetsvoorstel mutaties opgenomen, die voortvloeien uit de verdeling van het voordelig saldo van de afgesloten rekeningen naar de juiste artikelen en producten.
Verplichtingen
De verplichtingenmutaties zijn hoofdzakelijk een weerspiegeling van de bovenstaande toegelichte kasmutaties.
Artikel 6 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII
Budgettaire gevolgen van uitvoering: 1e suppletoire wet 2015 (Bedragen in EUR 1 000) |
|||||||
6 Bijdragen t.l.v. begroting Hoofdstuk XII |
Stand Mutaties ontwerp via NvW en begroting amendement |
Stand Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e Stand 1e suppletoire suppletoire begroting begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 2018 |
Mutatie 2019 |
(1) (2) |
(3=1+2)) |
(4) (5=3+4) |
(6) |
(7) |
(8) |
(9) |
|
Ontvangsten |
1.124.584 |
1.124.584 |
-74.609 1.049.975 |
770 |
770 |
740 |
75.365 |
6.09 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII 6.09.01 Bijdragen ten laste van begroting Hoofdstuk XII |
1.124.584 1.124.584 |
1.124.584 1.124.584 |
-74.609 1.049.975 -74.609 1.049.975 |
770 770 |
770 770 |
740 740 |
75.365 75.365 |
6.09 Bijdragen ten laste van begroting IenM
De neerwaartse bijstelling van de ontvangsten is het gevolg van de overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII. Het gaat met name om de op artikel 1 toegelichte kasschuif op het Deltafonds (€ 75 miljoen van 2015 naar 2019) via de algemene middelen. Daarnaast hebben IenM en EZ afgesproken om gezamenlijk het monitoringbudget van RWS in de komende jaren met € 0,8 miljoen per jaar te verhogen om aan de extra wettelijke monitoringverplichtingen te voldoen. Deze noodzaak vloeit uit de Vogel- en Habitatrichtlijn en de Kaderrichtlijn Mariene Strategie voort. Aangezien alle monitoring van waterbeleid in het Deltafonds zit, wordt voorgesteld dat IenM en EZ hun deel via dat fonds beschikbaar stellen.
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
IBudgettaire gevolgen var uitvoering: 1e suppletoire wet 2015 (Bedragen ir |
EUR 1 000) |
||||||||
7 Investeren in waterkwaliteit |
Stand ontwerp begroting |
Mutaties via NvW en amendement |
Stand Vastgestelde begroting |
Mutaties 1e suppletoire begroting |
Stand 1e suppletoire begroting |
Mutatie 2016 |
Mutatie 2017 |
Mutatie 201S |
Mutatie 2019 |
(1) |
(2) |
(3=1*2]) |
(4) |
(5=3*4) |
(6) |
(?) |
(3) |
(9) |
|
Verplichtingen |
42,630 |
42,630 |
1300 |
43.930 |
-1,300 |
||||
Uitgaven Waarvan juridisch verplicht |
46.770 100% |
46.770 |
1.000 |
47.770 95% |
-20.332 |
-12.600 |
-3.017 |
233 |
|
7.01 Rëatisati&progratntna Kacferrichtiijn water 7.01.01 Realisatieprtjgramma Kaderrichtlijn water 7.02 Ov&rige aant&gproj&cten waterkwaliteit 7.02.01 Overige aanlegprojecten waterkwaliteit |
38.827 ?3.327 7.943 7.3-? |
33,827 3S.S27 7.943 |
1.000 1.000 |
39,827 39.S27 7.943 7.S43 |
-20,332 -20.332 |
-f2.500 -12.500 |
-3,0f7 -3.017 |
283 2 S3 |
|
7.09 Ontvangsten investering in waterkwaiiteit 7.09.01 Ontvangsten investeringen in waterkwaliteit |
7.01 Realisatieprogramma Kaderrichtlijn water
Op dit artikelonderdeel vindt één mutatie plaats die de stand in 2015 met € 1,0 miljoen verhoogt en in latere jaren met dezelfde waarde verlaagt. Dit gebeurt in het kader van het in lijn brengen van programmering en begrotingstanden.
Verantwoorden van over- en onderprogrammering De meerjarige onder- en overprogammering van dit artikelonderdeel is naar artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid verplaatst. Dit betekent dat vanaf heden budget en programmering op dit artikelonderdeel in alle jaren met elkaar in overeenstemming zijn. Voor het jaar 2015 betekent dit dat de begrotingstand met € 1,0 miljoen wordt verhoogd, in de jaren die daarop volgen wordt het budget verlaagd. Zie ook de uitgebreidere toelichting onder 2.1, ad 4 “Verantwoorden over- en onderprogrammering”.
2.3 Bijlagen
A. Verdiepingsbijlage
In deze bijlage is per modaliteit een meerjarige mutatietabel opgenomen op artikelonderdeelniveau met daarbij de aansluiting tussen de vorige stand van de begroting en de nu voorgestelde stand. Dit voor de volledige looptijd van het fonds.
De mutaties zijn gerangschikt naar het soort mutatie, bijvoorbeeld overboekingen met de begroting Hoofdstuk XII, overboekingen binnen of over de artikelen, kasschuiven (over de looptijd op nul) en bijdragen van derden aan projecten (zogeheten desalderingen).
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid Categorie |
Totaal mutatie |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. |
792.671 |
627.251 |
541.541 |
342.297 |
167.421 |
284.868 |
363.801 |
89.309 |
16.745 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Centraal verantwoorden over- en onderprogrammering |
KASSCHUIF |
0 |
84.151 |
-31.128 |
-126.957 |
-74.683 |
37.595 |
14.846 |
-22.219 |
48.846 |
44.974 |
24.576 |
||||
Saldo 2014 |
SALDO 2014 |
-117.541 |
-117.541 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
-33.390 |
-31.128 |
-126.957 |
-74.683 |
37.595 |
14.846 |
-22.219 |
48.846 |
44.974 |
24.576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.01 Grote projecten waterveiligh. |
759.281 |
596.123 |
414.584 |
267.614 |
205.016 |
299.714 |
341.582 |
138.155 |
61.719 |
24.576 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid |
105.716 |
126.470 |
189.873 |
306.947 |
398.664 |
216.097 |
510.453 |
484.891 |
498.875 |
424.680 |
414.785 |
443.050 |
441.510 |
418.412 |
||
Centraal verantwoorden over- en onderprogrammering KASSCHUIF |
0 |
-62.403 |
67.222 |
129.818 |
47.562 |
-59.678 |
-41.530 |
-12.696 |
-48.129 |
-44.257 |
24.141 |
-3.283 |
-3.283 |
6.515 |
0 |
|
IJsselsprong Zutphen |
OVERBOEKING DF vs HXII |
-379 |
-379 |
|||||||||||||
Kasschuif Generaal Beeld Beleidsbrief |
KASSCHUIF |
0 |
-75.000 |
75.000 |
||||||||||||
SALDO 2014 |
SALDO 2014 |
83.621 |
83.621 |
|||||||||||||
SALDO 2014 (minregel 2014) |
KASSCHUIF |
0 |
-23.563 |
16.433 |
7.130 |
|||||||||||
WenR Overprogrammering RWS |
KASSCHUIF |
0 |
-1.800 |
-5.500 |
-3.000 |
-1.500 |
-500 |
1.800 |
5.500 |
3.000 |
1.500 |
500 |
||||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
-79.524 |
61.722 |
126.818 |
46.062 |
31.255 |
-34.400 |
-10.896 |
42.629 |
41.257 |
25.641 |
-2.783 |
-3.283 |
6.515 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.02 Ov.aanlegprojecten Waterveiligh. |
26.192 |
188.192 |
316.691 |
353.009 |
429.919 |
181.697 |
499.557 |
442.262 |
457.618 |
450.321 |
412.002 |
439.767 |
448.025 |
418.412 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten |
5.350 |
4.050 |
1.375 |
475 |
350 |
350 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Centraal verantwoorden over- en onderprogrammering |
KASSCHUIF |
0 |
-353 |
353 |
||||||||||||
Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie |
OVERBOEKING DF vs HXII |
90 |
30 |
30 |
30 |
|||||||||||
SALDO 2014 |
SALDO 2014 |
690 |
690 |
|||||||||||||
Van zoetwatervoorziening naar waterveiligheid |
INTERN (OVER ART.) |
100 |
50 |
50 |
||||||||||||
Van zoetwatervoorziening naar waterveiligheid (studiekosten) |
INTERN (OVER ART.) |
430 |
430 |
|||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
847 |
80 |
30 |
0 |
0 |
353 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.03 Studiekosten |
6.197 |
4.130 |
1.405 |
475 |
350 |
703 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.04 GIV/PPS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.04 GIV/PPS |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Inv. in waterveiligheid |
903.737 |
757.771 |
732.789 |
649.719 |
566.435 |
501.315 |
874.254 |
574.200 |
515.620 |
424.680 |
414.785 |
443.050 |
441.510 |
418.412 |
||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Inv. in waterveiligheid |
791.670 |
788.445 |
732.680 |
621.098 |
635.285 |
482.114 |
841.139 |
580.417 |
519.337 |
474.897 |
412.002 |
439.767 |
448.025 |
418.412 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Investeren in watervei |
_________ igheid |
246.003 |
206.694 |
189.874 |
171.652 |
171.424 |
169.642 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
|
Saldo 2014 |
SALDO 2014 |
-14.402 |
-14.402 |
|||||||||||||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
-14.402 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 1.09 Ontv. Inv.in waterveiligheid |
231.601 |
206.694 |
189.874 |
171.652 |
171.424 |
169.642 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
148.620 |
Artikel 2 Investeren in waterkwantiteit
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening Categorie |
Totaal mutatie |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 2019 |
2020 |
2021 2022 |
2023 |
2024 2025 2026 2027 2028 |
|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.01 Aanleg waterkwantiteit |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.01 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.02 Overige waterinvest.zoetwatervoorz. |
4.258 |
36.065 |
21.991 |
406 0 |
0 |
5.478 1.833 |
1.833 |
1.833 1.833 1.833 1.833 1.833 |
||
Centraal verantwoorden over- en onderprogrammering Nieuwe Peilbesluit Ijsselmeergebied SALDO 2014 Van zoetwatervoorziening naar waterveiligheid Zoetwatermaatregelen Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
KASSCHUIF INTERN (BINNEN ART. SALDO 2014 INTERN (OVER ART.) INTERN (OVER ART.) |
0 ) -1.345 5.360 -100 145.129 |
7.192 -465 5.360 -50 1.514 13.551 |
-6.500 -415 -50 1.330 -5.635 |
2.953 -465 2.488 |
45.598 45.598 0 |
32.752 32.752 |
-3.645 21.488 7.312 17.843 7.312 |
15.659 15.659 |
19.476 19.476 0 0 0 0 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.02 BenO |
17.809 |
30.430 |
24.479 |
46.004 0 |
32.752 |
23.321 9.145 |
17.492 |
21.309 1.833 1.833 1.833 1.833 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten |
1.991 |
1.721 |
1.720 |
1.720 1.721 |
1.721 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
||
Nieuwe Peilbesluit Ijsselmeergebied SALDO 2014 Van zoetwatervoorziening naar waterveiligheid (studiekosten) Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
INTERN (BINNEN ART. SALDO 2014 INTERN (OVER ART.) |
) 1.345 255 -430 0 |
465 255 -430 290 |
415 415 |
465 465 |
0 0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.03 Studiekosten |
2.281 |
2.136 |
2.185 |
1.720 1.721 |
1.721 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
||
1 |
||||||||||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Inv. in zoetwatervoorziening |
6.249 |
37.786 |
23.711 |
2.126 1.721 |
1.721 |
5.478 1.833 |
1.833 |
1.833 1.833 1.833 1.833 1.833 |
||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Inv. in zoetwatervoorziening |
20.090 |
32.566 |
26.664 |
47.724 1.721 |
34.473 |
23.321 9.145 |
17.492 |
21.309 1.833 1.833 1.833 1.833 |
||
1 |
||||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 2.09 Ontv.Inv. Waterkwant. en zoetwatervoor |
z. |
4.000 |
4.907 |
|||||||
Saldo 2014 Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
SALDO 2014 |
-849 |
-849 -849 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 2.09 Ontvangsten |
3.151 |
4.907 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 0 0 0 0 |
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging
Artikel 3 Beheer, onderhoud en vervanging Categorie |
Totaal mutatie |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement |
7.734 |
6.964 |
6.962 |
6.962 |
6.962 6.962 |
6.962 |
6.962 |
6.962 |
6.987 |
6.987 |
6.987 |
7.183 |
6.790 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 3.01 Watermanagement |
7.734 |
6.964 |
6.962 |
6.962 |
6.962 6.962 |
6.962 |
6.962 |
6.962 |
6.987 |
6.987 |
6.987 |
7.183 |
6.790 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud en vervanging |
182.287 |
201.865 |
139.780 |
129.592 |
113.184 80.258 119.828 |
186.311 |
226.370 |
292.352 |
309.711 |
232.298 |
227.209 |
224.760 |
|||
Centraal verantwoorden over- en onderprogrammering SALDO 2014 WenR Budget DLG van BenO EPK naar IK Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
KASSCHUIF SALDO 2014 INTERN (OVER A |
0 12.392 -28.000 0 |
-33.124 12.392 -2.000 -22.732 |
-5.725 -2.000 -7.725 |
6.686 -2.000 4.686 |
30.138 -2.000 28.138 |
21.800 28.448 -2.000 -2.000 19.800 26.448 |
3.777 -2.000 1.777 |
-2.000 -2.000 |
-2.000 -2.000 |
-52.000 -2.000 -54.000 |
-2.000 -2.000 |
-2.000 -2.000 |
-2.000 -2.000 |
-2.000 -2.000 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 3.02 Beheer, onderhoud vervanging |
159.555 |
194.140 |
144.466 |
157.730 |
132.984 106.706 |
121.605 |
184.311 |
224.370 |
238.352 |
307.711 |
230.298 |
225.209 |
222.760 |
||
1 |
|||||||||||||||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 B&O en verv. |
190.021 |
208.829 |
146.742 |
136.554 |
120.146 87.220 |
126.790 |
193.273 |
233.332 |
299.339 |
316.698 |
239.285 |
234.392 |
231.550 |
||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 B&O en verv. |
167.289 |
201.104 |
151.428 |
164.692 |
139.946 113.668 |
128.567 |
191.273 |
231.332 |
245.339 |
314.698 |
237.285 |
232.392 |
229.550 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 3.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 4 Experimenteren cf art. III Deltawet
Artikel 4 Experimenteren c.f. art. III Deltawet Categorie Totaal mutatie |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 4.01 Experimenteerprojecten |
11.463 |
3.537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Centraal verantwoorden over- en onderprogramm KASSCHUIF Saldo 2014 SALDO 2014 Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 -15.000 |
3.537 -15.000 -11.463 |
-3.537 -3.537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 4.01 Exp.projecten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
I |
|||||||||||||||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Exp. cf, art. III Deltawet |
11.463 |
3.537 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Exp. cf, art. III Deltawet |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
I I |
|||||||||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.artikel |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 4.09 Ontvangsten exp.art. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven
Artikel 5 Netwerkgebonden kosten en overige uitgaven |
Categorie |
Totaal mutatie |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 2024 2025 |
2026 2027 2028 |
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.01 Apparaat |
176.412 171.332 168.868 175.500 175.266 173.965 176.257 176.186 |
176.186 176.209 176.209 176.209 176.209 176.233 |
||||||||||
Overdracht Staf DC SALDO 2014 WenR Budget DLG van BenO EPK naar IK WenR Overprogrammering RWS Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
OVERBOEKING D SALDO 2014 INTERN (OVER A KASSCHUIF |
F vs HXII -140 209 RT.) 28.000 0 |
-10 209 2.000 1.800 3.999 |
-10 2.000 5.500 7.490 |
-10 2.000 3.000 4.990 |
-10 2.000 1.500 3.490 |
-10 2.000 500 2.490 |
-10 2.000 0 1.990 |
-10 2.000 -1.800 190 |
-10 2.000 -5.500 -3.510 |
-10 -10 -10 2.000 2.000 2.000 -3.000 -1.500 -500 -1.010 490 1.490 |
-10 -10 -10 2.000 2.000 2.000 0 0 0 1.990 1.990 1.990 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.01 Apparaat |
180.411 |
178.822 173.858 178.990 177.756 175.955 176.447 172.676 |
175.176 176.699 177.699 |
178.199 178.199 178.223 |
||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven |
_________ |
64.932 |
64.386 750 750 |
63.778 750 750 |
63.776 750 750 |
63.778 375 375 |
63.778 375 375 |
61.964 375 375 |
61.964 375 375 |
61.964 61.940 61.940 375 375 375 375 375 375 |
61.940 63.632 60.251 |
|
extra wettelijke monitoringverplichtingen SALDO 2014 Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
OVERBOEKING D SALDO 2014 |
F vs HXII 6.750 110 0 |
750 110 860 |
375 375 375 375 375 375 |
||||||||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.02 Overige uitgaven |
65.792 |
65.136 |
64.528 |
64.526 |
64.153 |
64.153 |
62.339 |
62.339 |
62.339 62.315 62.315 |
62.315 64.007 60.626 |
||
1 |
||||||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte |
-24.997 |
-12.379 |
-16.305 |
-13.279 |
26.490 |
54.227 |
25.094 |
3.999 |
28.475 149.255 141.017 186.617 184.247 225.991 |
|||
SALDO 2014 SALDO 2014 (minregel 2014) Zoetwatermaatregelen Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
SALDO 2014 KASSCHUIF INTERN (OVER A |
-23.290 0 -145.129 0 |
-23.290 23.563 -1.514 -1.241 |
-1.330 -1.330 |
0 0 |
-45.598 -45.598 |
-16.433 0 -16.433 |
-7.130 -32.752 -39.882 |
-21.488 -21.488 |
-7.312 -7.312 |
-15.659 -19.476 -15.659 -19.476 0 |
0 0 0 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.03 Investeringsruimte |
-26.238 |
-13.709 |
-16.305 |
-58.877 |
10.057 |
14.345 |
3.606 |
-3.313 |
12.816 129.779 141.017 186.617 184.247 225.991 |
|||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.04 Saldo van de afgesloten rekeningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
||
1 |
||||||||||||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 Netwerkgeb.kosten en ov.uitg. |
216.347 223.339 216.341 |
225.997 265.534 291.970 263.315 242.149 |
266.625 387.404 379.166 424.766 424.088 462.475 |
|||||||||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 Netwerkgeb.kosten en ov.uitg. |
219.965 230.249 222.081 |
184.639 251.966 254.453 242.392 231.702 |
250.331 368.793 381.031 |
427.131 426.453 464.840 |
||||||||
__________________________________________________ |
||||||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Netwerkgeb.kosten en ov.ontv. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
|
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.09 Ontv.Ne |
twerkgeb.kosten en ov.ontv. |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
|
1 |
||||||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afges |
loten rekeningen |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
|
Saldo 2014 Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
SALDO 2914 |
-37.943 |
-37.943 -37.943 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 5.10 Saldo van de afgesloten rekeningen |
-37.943 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 0 0 |
0 0 0 |
Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk
Artikel 6 Bijdragen andere begrotingen Rijk |
Categorie |
Totaal mutatie |
2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 |
Ontwerpbegroting 2015 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM |
1.124.584 1.064.247 971.113 883.565 836.177 815.254 1.169.079 910.697 916.652 1.008.497 1.007.723 1.004.175 997.064 965.650 |
||
Deltaprogramma Ruimtelijke Adaptatie |
OVERBOEKING DF vs HXII |
90 |
30 30 30 |
extra wettelijke monitoringverplichtingen |
OVERBOEKING DF vs HXII |
6.750 |
750 750 750 750 375 375 375 375 375 375 375 375 375 375 |
IJsselsprong Zutphen |
OVERBOEKING DF vs HXII |
-379 |
-379 |
Kasschuif Generaal Beeld Beleidsbrief |
KASSCHUIF |
0 |
-75.000 75.000 |
Overdracht Staf DC |
OVERBOEKING DF vs HXII |
-140 |
-10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 -10 |
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
-74.609 770 770 740 75.365 365 365 365 365 365 365 365 365 365 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 art.ond.6.09 Ten laste van begroting IenM |
1.049.975 1.065.017 971.883 884.305 911.542 815.619 1.169.444 911.062 917.017 1.008.862 1.008.088 1.004.540 997.429 966.015 |
||
Totaal ontvangsten stand ontwerpbegroting 2015 Bijdr. andere begr. Rijk |
1.124.584 1.064.247 971.113 883.565 836.177 815.254 1.169.079 910.697 916.652 1.008.497 1.007.723 1.004.175 997.064 965.650 |
||
Totaal ontvangsten stand eerste suppletoire wet 2015 Bijdr. andere begr. Rijk |
1.049.975 1.065.017 971.883 884.305 911.542 815.619 1.169.444 911.062 917.017 1.008.862 1.008.088 1.004.540 997.429 966.015 |
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Artikel 7 investeren in waterkwaliteit Categorie Totaal mutatie |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water |
38.827 |
42.464 |
38.140 |
40.057 |
53.001 |
81.861 |
47.861 |
47.861 |
47.861 |
43.861 |
43.861 |
43.861 |
43.861 |
0 |
||
Centraal verantwoorden over- en onderprogrammering Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
KASSCHUIF |
0 |
1.000 1.000 |
-20.332 -20.332 |
-12.500 -12.500 |
-3.017 -3.017 |
283 283 |
-2.117 -2.117 |
34.783 34.783 |
-717 -717 |
-717 -717 |
3.283 3.283 |
3.283 3.283 |
3.283 3.283 |
-6.515 -6.515 |
0 |
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 7.01 Real.progr.Kaderrichtlijn water |
39.827 |
22.132 |
25.640 |
37.040 |
53.284 |
79.744 |
82.644 |
47.144 |
47.144 |
47.144 |
47.144 |
47.144 |
37.346 |
0 |
||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligheid |
7.943 |
2.122 |
3.264 |
764 |
764 |
20.809 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 7.02 Overige aanlegprojecten Waterveiligh |
7.943 |
2.122 |
3.264 |
764 |
764 |
20.809 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
1 |
||||||||||||||||
Totaal uitgaven stand ontwerpbegroting 2015 B&O en verv. |
46.770 |
44.586 |
41.404 |
40.821 |
53.765 |
102.670 |
47.861 |
47.861 |
47.861 |
43.861 |
43.861 |
43.861 |
43.861 |
0 |
||
Totaal uitgaven stand eerste suppletoire wet 2015 B&O en verv. |
47.770 |
24.254 |
28.904 |
37.804 |
54.048 |
100.553 |
82.644 |
47.144 |
47.144 |
47.144 |
47.144 |
47.144 |
37.346 |
0 |
||
1 |
||||||||||||||||
Ontwerpbegroting 2015 artikelonderdeel 3.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Mutaties Voorjaarsnota 2015 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
||
Stand eerste suppletoire wet 2015 artikelonderdeel 7.09 Ontvangsten |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
B. Project overzichten
In deze bijlage zijn de MIRT projecttabellen met de realisatieprojecten alsmede de verkenningen en planuitwerking programma’s opgenomen waarin de begrotingsmutaties op projectniveau zichtbaar zijn gemaakt. Deze (meerjarige) MIRT- tabellen zijn voorzien van toelichtingen indien sprake is van een wijziging in het taakstellend projectbudget (anders dan door de verwerking van prijsbijstelling) en/of als wijzigingen optreden in de oplevering van het project.
Artikel 1 Investeren in waterveiligheid
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x € 1 mln.)
Projectoverzicht tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma (1.01.01/02)
Kasbudget 2015
Projectbudget
Oplevering Toelichting huidig vorig huidig vorig huidig vorig
Project HWBP-2 Projecten Nationaal
HWBP-2 Rijksprojecten HWBP-2 Waterschapsprojecten Overige projectkosten afrondingsverschillen
2021
2020
13 |
10 |
227 |
227 |
325 |
337 |
2.955 |
2.955 |
5 |
5 |
43 |
43 |
-1 |
Programma |
342 |
352 |
3.225 |
3.226 |
Begroting (DF 1.01.01/02) |
342 |
333 |
||
Overprogrammering (-) |
-18 |
-
1.De afronding van het project Markermeerdijk Hoorn – Edam – Amsterdam is voorzien in 2021. Dit is aan Tweede Kamer gemeld bij VGR 5, 6 en 7 van het HWBP-2.
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x € 1 mln.)
Projectoverzicht Ruimte voor de Rivier (1.01.03)
Kasbudget 2015
Projectbudget
Oplevering Toelichting huidig vorig huidig vorig huidig vorig
Project RvdR Projecten Nationaal
Projectbudget RvdR afrondingsverschillen
2019
2015
380
380
2.382 2.382
Programma |
380 |
380 |
2.382 |
2.382 |
Begroting (DF 1.01.03) |
380 |
418 |
||
Overprogrammering (-) |
38 |
-
1.De maatregel IJsseldelta Kampen is toegevoegd aan de scope van het programma Ruimte voor de Rivier (zie voortgangsrapportage 22). Doordat dit project in 2019 wordt opgeleverd, is de oplevering van Ruimte voor de Rivier ook verschoven naar dat jaar.
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x € 1 mln.)
Projectoverzicht Maaswerken (1.01.04)
Project Maaswerken Projecten Limburg
Grensmaas
Zandmaas afrondingsverschillen
Kasbudget 2015
Projectbudget
Oplevering Toelichting huidig vorig huidig vorig huidig vorig
9 |
9 |
150 |
150 2017/2024 2017/2024 |
27 1 |
30 |
407 |
407 2017/2020 2017/2020 |
Programma |
37 |
39 |
557 |
557 |
Begroting (DF 1.01.03) |
37 |
41 |
||
Overprogrammering (-) |
2 |
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x EUR 1 mln.)
Verkenningen en Planuitwerkingen (1.02.01)
Budget
Openstelling Toelichting
Projectomschrijving |
Huidig |
Vorig |
Huidig |
Vorig |
|
Verplicht |
|||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en |
Flevoland |
||||
Afsluitdijk: Versterking |
828 |
828 |
2021 |
2021 |
|
EPK Planuitw. en verkenningen Waterveiligheid (mn Afsluitdijk) |
6 |
6 |
|||
Ambitie Afsluitdijk |
18 |
18 |
|||
Gebonden |
|||||
Projecten Limburg |
|||||
Ooijen-Wanssum |
123 |
123 |
|||
Projecten Oost-Nederland |
|||||
IJsseldelta Kampen |
121 |
121 |
na 2020 |
na 2020 |
|
Projecten Noord-Nederland |
|||||
Integrale verkenning Legger Vlieland en |
Terschelling |
3 |
3 |
2015 |
2015 |
Bestemd
Projecten in voorbereiding:
Projecten Nationaal
Beheer, Onderhoud en Vervanging nieuwe aanleg (LCC) Steenbestortingen
Projecten Zuidwestelijke Delta
-
-Rijksstructuurvisie Grevelingen-Volkerak Zoommeer
-
-Zandhonger Oosterschelde
-
-Tidal Test Centre Grevelingen
-
-Overige projecten in voorbereiding Gesignaleerde risico's:
Totaal programma planuitwerking en verkenning
Begroting DF 1.02.01
23
23
1.121 1.121
1.121 1.121
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x € 1 mln.)
Projectoverzicht Realisatieprogr. (1.02.02)
Kasbudget 2015
Projectbudget
Oplevering Toelichting huidig vorig huidig vorig huidig vorig
Projecten Waterveiligheid Projecten Nationaal Programma HWBP
HWBP Rijksprojecten
HWBP Waterschapsprojecten
HWBP Overige projectkosten (programmabureau)
Deltafaciliteit Deltares Dijkversterking en Herstel steenbekleding Maatregelen i.r.t. rivierverruiming Overige onderzoeken en kleine projecten Afrondingsverschillen
2020
2020
3 |
2 |
573 |
573 |
||
15 |
39 |
3.115 |
3.138 |
||
4 |
4 |
67 |
57 |
||
3 |
25 |
25 |
2013 |
2013 |
|
73 |
74 |
854 |
854 |
2015 |
2015 |
33 |
23 |
189 |
191 |
2018 |
2015 |
12 |
11 -1 |
1.171 |
1.171 |
Programma |
143 |
152 |
5.994 |
6.010 |
Begroting (DF 1.02.02) |
5 |
103 |
||
Overprogrammering (-) |
-138 |
48 |
-
1.De vertraging wordt veroorzaak door twee NURG deelprojecten:
Het project Afferdense en Deestse Waarden is vertraagd als gevolg van niet voorziene kwelproblematiek. Kwel is grondwater dat onder druk uit de grond komt. Deze is inmiddels opgelost en het project is nu herstart.
Bij het project Heesseltsche Uiterwaarden is er sprake van vertraging in de bestemmingsplanprocedure en de daaraan gekoppelde grondverwerving
Artikel 2 Investeren in zoetwatervoorziening
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x EUR 1 mln.)
Verkenningen en plantuitw.programma (2.02.01)
Projectomschrijving
Budget
Oplevering/openstelling Toelichting
Huidig Vorig Huidig Vorig
Verplicht Projecten Nationaal
EPK Planuitwerking en verkenningen Zoetwatervoorziening
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland
TBES Markermeer Marker Wadden
Projecten Brabant
Roode Vaart
Bestemd
Projecten in voorbereiding:
EPK Planuitwerking en verkenningen Zoetwatervoorziening
-
-Overige projecten in voorbereiding afrondingsverschillen
Totaal programma planuitwerking en verkenning
Begroting DF 2.02.01
16
16
2016 2020
2016 2020
10
10
26
26
26
26
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x € 1 mln.)
Projectoverzicht realisatieprogramma (2.02.02)
Kasbudget 2015
Projectbudget
Oplevering Toelichting
Projecten Zoetwatervoorziening Projecten Nationaal
Innovatie KRW
Projecten Zuidwestelijke Delta
Besluit Beheer Haringvlietsluizen
Overige projecten huidig vorig huidig vorig huidig vorig
75 |
|
4 |
76 |
7 |
8 |
75
76
2018 2018
Luwtemaatregelen Hoornse Hop Afronding |
7 1 |
7 |
8 |
8 |
Programma |
17 |
11 |
159 |
159 |
Begroting (DF 2.02.02) |
17 |
3 |
||
Overprogrammering (-) |
-7 |
5
4
Artikel 4 Experimenteren cf art. III Deltawet
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x EUR 1 mln.)
Experimenteerprogramma (4.01.01) Projectomschrijving |
Budget Huidig Vorig |
Openstelling Huidig Vorig |
Toelichting |
Verplicht Marker Wadden |
30 |
2020 2020 |
1 |
Totaal programma |
30 |
||
Begroting DF 4.01.01 |
30 |
||
Overprogrammering (-) |
-
1.Het TBES project Marker Wadden is een initiatief van Natuurmonumenten (NM) om in het Markermeer langs de Houtribdijk nabij Lelystad een moeraseiland aan te leggen. De voorbereidingen voor de uitvoering van de eerste fase Marker Wadden zijn gestart. Voor dit project is € 50 miljoen beschikbaar. IenM en EZ hebben ieder € 15 miljoen hieraan bijgedragen (totaal € 30 miljoen). De Rijksbijdrage van € 30 miljoen is in 2014 gerealiseerd. Zie ook Kamerstukken II, 2014–2015, 34 085 J, nr. 2, pagina 8 en 9.
Artikel 7 Investeren in waterkwaliteit
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprogramma Kaderrichtlijn water (7.01.01) Kasbudget 2015 Projectbudget
Projectomschrijving huidig vorig
Openstelling Toelichting huidig vorig huidig vorig
Projecten waterkwaliteit Projecten nationaal
KRW 1e tranche KRW 2e en 3e tranche |
34 6 |
34 6 |
40 573 |
40 573 |
2015 2027 |
2015 2027 |
Totaal programma |
40 |
40 |
613 |
613 |
||
Begroting DF 7.01.01 |
40 |
39 |
||||
Overprogrammering (-) |
-1 |
Mutaties 1e suppletoire begroting (Bedragen x EUR 1 mln.)
Realisatieprogramma waterkwaliteit (7.02.01) Kasbudget 2015 Projectbudget
Projectomschrijving huidig vorig
Openstelling Toelichting huidig vorig huidig vorig
Projecten waterkwaliteit Projecten nationaal
Natuurcompensatie Perkpolder Verruiming vaargeul Westerschelde Natuurlijker Markermeer afronding
3 |
3 |
3 |
3 |
2015 |
2015 |
24 |
24 |
2010 |
2010 |
||
4 |
4 |
8 |
8 |
2015 |
2015 |
1 |
1 |
Totaal programma |
8 |
8 |
35 |
35 |
Begroting DF 7.02.01 |
8 |
8 |
||
Overprogrammering (-) |