Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34210 VII - Wijziging begroting Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 2015 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-06-2015 |
Publicatiedatum | 01-06-2015 |
Nummer | KST34210VII2 |
Kenmerk | 34210 VII, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 210 VII Wijziging van de begrotingsstaten van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
A.
Artikelsgewijze toelichting bij het wetsvoorstel
1
B.
Begrotingstoelichting
2
1.
Leeswijzer
2
2.
De beleidsartikelen
2
3.
Niet beleidsartikelen
7
4.
Het Baten-lastenagentschap Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG)
10
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikelen 1 en 2
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in:
-
-
-
-de begrotingsstaat Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;
-
-
-
-
-de begrotingsstaat inzake het agentschap.
-
De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen en agentschappen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2015 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk bevat ook de apparaatsuitgaven van de begroting Wonen en Rijksdienst (XVIII).
Tabel budgettaire gevolgen van beleid
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 maart 2015.
-
2.De beleidsartikelen
1 Openbaar bestuur en democratie
Beleidsartikel 1 Openbaar bestuur en democratie
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
30.383
5.588
35.971
- 500
- 500
- 500
- 500
Uitgaven:
30.383
5.588
35.971
- 500
- 500
- 500
- 500
Waarvan juridisch verplicht
90%
90%
1.1
Bestuurlijke en financiele verhouding
10.163
1.800
11.963
- 500
- 500
- 500
- 500
Subsidies
3.583
232
3.815
32
38
55
55
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
28
200
228
0
0
0
0
Diverse subsidies
332
91
423
91
91
91
91
Oorlogsgravenstichting (OGS)
3.223
-
-59
3.164
-
-59
-
-53
-
-36
-
-36
Opdrachten
6.263
1.885
8.148
- 215
- 221
- 238
- 238
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
6.263
1.885
8.148
-
-215
-
-221
-
-238
-
-238
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
317
- 317
0
- 317
- 317
- 317
- 317
Bijdragen internationaal
317
-
-317
0
-
-317
-
-317
-
-317
-
-317
1.2
Participatie
20.220
3.788
24.008
0
0
0
0
Subsidies
17.534
400
17.934
0
0
0
0
Politieke partijen
17.534
400
17.934
0
0
0
0
Opdrachten
2.686
2.938
5.624
0
0
0
0
Kiesraad
336
1.538
1.874
0
0
0
0
Verkiezingen
2.350
1.400
3.750
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
0
450
450
0
0
0
0
Experiment centrale stemopneming
0
450
450
0
0
0
0
Ontvangsten:
21.965
0
21.965
0
0
0
0
Toelichting
1.1 Bestuurlijke en financiële verhoudingen
Opdrachten
Communicatie, kennisdeling en onderzoek
De decentralisaties in het sociale domein vergen inzet op diverse terreinen, onder andere de ondersteuning van gemeenten op het gebied van privacy, accountmanagement en communicatie 3D en het omschakelen naar de nieuwe manier van werken (transformatie) (circa € 1,5 mln.).
1.2 Participatie
Opdrachten
Kiesraad
Om de taken die de Kiesraad zal gaan uitvoeren voor de Wet raadgevend referendum (Wrr) doelmatig en zorgvuldig te kunnen uitvoeren is een ICT-investering benodigd (circa € 1,4 mln.).
Verkiezingen
In 2015 worden diverse uitgaven geraamd voor het vernieuwen van het verkiezingsproces.
Het betreft enerzijds de uitwerking van de specificaties voor de stemprinter en de stemmenteller (€ 0,6 mln.) en anderzijds de permanente registratie van kiezers in het buitenland (€ 0,5 mln.).
2 Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Beleidsartikel 2 Algemene Inlichtingen en Veiligheidsdienst
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
212.743
- 467
212.276
13.556
26.000
26.000
31.000
Uitgaven:
212.743
- 467
212.276
13.556
26.000
26.000
31.000
2.1
Apparaat
203.644
- 467
203.177
13.556
26.000
26.000
31.000
2.2
Geheim
9.099
0
9.099
0
0
0
0
Ontvangsten:
12.714
0
12.714
0
0
0
0
2.1 Apparaat
De operationele capaciteit van de AIVD wordt structureel uitgebreid ter versterking van contraterrorisme en om radicalisering tegen te kunnen gaan. Zie ook kamerbrief van 27 februari 2015.
6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Beleidsartikel 6 Dienstverlenende en innovatieve overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e supple- toire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
88.885
31.507
120.392
10.334
- 1.138
- 138
- 138
Uitgaven:
88.885
31.507
120.392
10.334
- 1.138
- 138
- 138
Waarvan juridisch verplicht
93%
93%
6.1
Verminderen regeldruk
2.439
- 939
1.500
0
0
0
0
Opdrachten
2.279
- 879
1.400
0
0
0
0
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
2.279
-
-879
1.400
0
0
0
0
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
160
- 60
100
0
0
0
0
Vermindering regeldruk en administratieve lasten
160
-
-60
100
0
0
0
0
6.2
Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
18.351
19.922
38.273
- 138
- 138
- 138
- 138
Opdrachten
17.001
16.347
33.348
- 1.088
- 838
- 838
- 838
(door)ontwikkeling e-overheidvoorzieningen
14.251
9.276
23.527
-
-700
-
-700
-
-700
-
-700
Aanpak fraudebestrijding
2.750
7.071
9.821
-
-388
-
-138
-
-138
-
-138
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
1.350
3.575
4.925
950
700
700
700
Aanpak fraudebestrijding
1.350
750
2.100
250
0
0
0
Baten-lastenagentschap Logius
0
2.825
2.825
700
700
700
700
6.3
Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
44.959
- 3.745
41.214
- 2.845
- 2.842
- 2.843
- 2.844
Opdrachten
4.824
- 1.044
3.780
- 557
- 523
- 361
- 361
Beheer e-overheidsvoorzieningen
2.606
-
-606
2.000
-
-119
-
-85
77
77
Officiële publicaties en wettenbank
2.218
-
-438
1.780
-
-438
-
-438
-
-438
-
-438
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
40.135
- 2.701
37.434
- 2.288
- 2.319
- 2.482
- 2.483
Baten-lastenagentschap RvIG
5.446
-
-2.845
2.601
-
-2.845
-
-2.842
-
-2.843
-
-2.844
Baten-lastenagentschap Logius
30.420
-
-815
29.605
557
523
361
361
Baten-lastenagentschap UBR
4.269
959
5.228
0
0
0
0
6.4
Burgerschap
5.036
439
5.475
0
0
0
0
Subsidies
4.286
150
4.436
0
0
0
0
Comité 4/5 mei
106
0
106
0
0
0
0
ProDemos
4.180
150
4.330
0
0
0
0
Opdrachten
750
289
1.039
0
0
0
0
Programma burgerschap
750
289
1.039
0
0
0
0
6.5
Reisdocumenten en basisadministratie personen
18.100
15.830
33.930
13.317
1.842
2.843
2.844
Opdrachten
6.065
11.739
17.804
10.472
- 1.000
0
0
Beleid GBA en reisdocumenten
2.128
6.411
8.539
5.564
-
-1.908
-
-1.908
-
-1.908
Modernisering GBA
3.937
5.328
9.265
4.908
908
1.908
1.908
Bijdragen aan baten-lastenagentschappen
12.035
4.091
16.126
2.845
2.842
2.843
2.844
Baten-lastenagentschap RvIG
12.035
4.091
16.126
2.845
2.842
2.843
2.844
Ontvangsten:
0
5.886
5.886
624
574
513
423
Toelichting
6.2 Informatiebeleid en ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
Opdrachten
(door)ontwikkeling e-overheidsvoorzieningen
De doorontwikkeling DigiD wordt uitgevoerd door Logius, budget wordt daarom overgeheveld naar bijdrage Batenlastenagentschappen (ca. € 3 mln.). Omdat de doorontwikkeling van het Register Niet-ingezetenen (RNI) doorloopt in 2015, schuift het budget uit 2014 door (€ 1,9 mln.). Daarnaast is voor de doorontwikkeling van diverse systemen (RNI, Registratie Eerste Verblijfadres (REVA) en wettenbank) extra budget benodigd (€ 2,1 mln.). Tot slot worden door Financiën middelen die BZK als opdrachtgever tekort komt voor voorzieningen die deel uitmaken van de Generieke Digitale Infrastructuur (GDI), uitgekeerd. Het betreft hier de voorziening eID (€ 8,1 mln.).
Aanpak fraudebestrijding
In het kader van fraudebestrijding worden adresbezoeken afgelegd. De hiervoor benodigde middelen worden verkregen doordat de meerjarige opbrengsten door departementen worden overgeboekt en naar voren gehaald. De bijdrage van een deel van de collega departementen is reeds conform afspraak ontvangen.
Baten-Lastenagentschappen Logius
Logius ontvangt de bijdrage voor de doorontwikkeling van DigiD (ca. € 3 mln.). Tevens wordt gewerkt aan de versterking van DigiD.
6.3 Betrouwbare levering van e-overheidsvoorzieningen
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten-lastenagentschap RvIG
De RNI maakt met ingang van 2015 onderdeel uit van de Basisregistratie Personen (BRP). Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld.
6.5 Reisdocumenten en basisadministratie personen
Opdrachten
Beleid GBA en reisdocumenten
Bij de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens is budget nodig voor het voorkomen van uitval en het verrijken van de gegevenskwaliteit (circa € 1 mln.). Daarnaast treft RvIG voorbereidingen voor het in beheer nemen van de BRP (circa € 3 mln.). Tot slot worden een aantal bestaande systemen door RvIG aangepast. Het gaat hierbij onder andere om de terugmeldvoorziening PIVA en de bestandscontrole-module (circa € 2 mln.).
Modernisering GBA
Het voor de ontwikkeling van de Basisregistratiepersonen (BRP) gereserveerde budget wordt overgeheveld. Naar aanleiding van de onderzoeken van Gartner uit 2013 is destijds een nieuw scenario gekozen inclusief dekking. Deze middelen stonden nog niet op het juiste budget. Met deze mutatie worden de budgetten op de juiste plaats gezet.
Bijdrage aan baten-lastenagentschappen
Baten lastenagenstchap RvIG
Vanaf 2015 maakt de RNI onderdeel uit van de BRP. Het budget voor beheer van het systeem wordt hiertoe overgeheveld (€ 2,8 mln.). Daarnaast is een aanvulling op budgetfinanciering benodigd voor toegenomen kosten van berichtenverkeer (€ 1,1 mln.).
Ontvangsten
Over het jaar 2014 heeft de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) een positief resultaat laten zien van € 5,1 mln. op reisdocumenten. Dit is opgebouwd uit € 2,3 mln. door aanvragen van spoedleges en € 2,8 mln. door diverse kostenbesparingen.
7 Arbeidszaken overheid
Beleidsartikel 7 Arbeidszaken overheid
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
35.546
12
35.558
- 1.791
- 3.730
- 3.750
- 3.750
Uitgaven:
35.546
12
35.558
- 1.791
- 3.730
- 3.750
- 3.750
Waarvan juridisch verplicht
94%
94%
7.1
Overheid als werkgever
12.460
212
12.672
0
0
0
0
Subsidies
7.192
608
7.800
1.043
1.003
1.114
590
Diverse subsidies
2.854
-
-632
2.222
418
418
564
40
Programma Veilige Publieke Taak
860
0
860
0
0
0
0
Subsidies Overlegstelsel
3.295
1.150
4.445
550
550
550
550
Subsidies internationaal
183
90
273
75
35
0
0
Opdrachten
5.268
- 396
4.872
- 1.043
- 1.003
- 1.114
- 590
Arbeidsmarktbeleid
3.841
-
-111
3.730
-
-525
-
-500
-
-550
-
-550
Programma Veilige Publieke Taak
200
0
200
0
0
0
0
Zorg voor politieke ambtsdragers
1.227
-
-285
942
-
-518
-
-503
-
-564
-
-40
7.2
Pensioenen, uitkeringen en benoemingsregelingen
23.086
- 200
22.886
- 1.791
- 3.730
- 3.750
- 3.750
Inkomensoverdracht
8.944
0
8.944
0
0
0
0
Pensioenen en uitkeringen Politieke ambtsdragers
8.944
0
8.944
0
0
0
0
Bijdragen aan ZBO's / RWT's
14.142
- 200
13.942
- 1.791
- 3.730
- 3.750
- 3.750
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)
14.142
-
-200
13.942
-
-1.791
-
-3.730
-
-3.750
-
-3.750
Ontvangsten:
820
0
820
0
0
0
0
Toelichting
7.1 Overheid als werkgever
Subsidies
Subsidies overlegstelsel
Het betreft de subsidie voor het Bureau Integriteitsbevordering Openbare Sector (BIOS).
Bijdragen aan ZBO’s / RWT’s
Regelingen voor Nederlandse ambtenaren uit de voormalige overzeese gebiedsdelen (SAIP)
De ramingen voor de uitgaven aan de Stichting Indische Pensioenen (SAIP) worden structureel verlaagd.
-
3.Niet beleidsartikelen
11 Centraal Apparaat
Beleidsartikel 11 Centraal apparaat
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
253.792
85.366
339.158
8.526
7.955
7.144
7.320
Uitgaven:
252.326
85.366
337.692
8.526
7.955
7.144
7.320
11.1
Apparaat (excl. AIVD)
252.326
85.366
337.692
8.526
7.955
7.144
7.320
Externe inhuur
5.633
1.920
7.553
801
845
797
797
Overig personeel
2.890
1.339
4.229
1.249
1.277
1.284
1.284
Bijdrage SSO`s
35.619
43.996
79.615
0
0
0
0
ICT
0
3.199
3.199
0
0
0
0
Ontvangsten:
6.054
80.286
86.340
- 99
- 99
- 99
- 99
Toelichting
11.1 Apparaat
Personele uitgaven
Eigen personeel
Deze mutatie is opgebouwd uit meerdere onderdelen. Doc-Direkt heeft inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 5,7 mln.). Tevens is er een uitsplitsing gedaan van de uitgaven die binnen het apparaat worden gemaakt ten behoeve van de dienstverlening aan baten en lastenagentschappen (circa € 4,7 mln.) en is er voor het tactisch beraad generieke ICT (TBGI) de jaarlijkse bijdrage opgehaald bij de departementen (circa € 2 mln.). Tot slot is het apparaat budget van de Rijksvertegenwoordigers met ingang van 2015 structureel overgeheveld naar H IV Koninkrijksrelaties (circa - € 1,5 mln.).
Externe inhuur
Doc-Direkt ontvangt inkomsten van departementen en derden voor de levering van diensten.
Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 1 mln.). Daarnaast zijn er mutaties binnen het apparaat gedaan voor de verdere herschikking van het apparaatsbudget (circa € 0,9 mln.).
Overig personeel
Er zijn mutaties binnen het apparaat gedaan voor de verdere herschikking van het apparaatsbudget (circa € 1,3 mln.).
Materiële uitgaven
Bijdrage SSO P-Direkt
Betreft onder andere de bijdrage van SSC-ICT voor «Single Sign On» en DWR-licenties welke door middel van facturering in rekening zal worden gebracht door P-Direkt (circa € 0,7 mln.). Daarnaast is een technische overboeking gedaan voor de centrale bekostiging P-Direkt betreffende Maatwerk: Ondersteuning arbeidsvoorwaarden Rijk en het project «Juiste Ontsluiting Personele Informatie» (JOPI) (circa € 0,4 mln.).
Bijdrage SSO’s
De Dienst Concernstaf en Bedrijfsvoering (DCB) draagt zorg voor de financiële verrekening van de dienstverleningovereenkomsten tussen de diverse baten-lastenagentschappen van het departement en lopen via het artikel centraal apparaat (circa € 44 mln.).
ICT
Doc-Direkt ontvangt inkomsten van departementen en derden voor de levering van diensten.
Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 3,2 mln.).
Overig materieel
Doc-Direkt ontvangst inkomsten van departementen en derden voor de levering van producten (circa € 9 mln.). Daarnaast zijn de ICBR-middelen structureel overgekomen naar de begroting van BZK (circa € 3 mln.). Het kabinet heeft tevens besloten de aanbevelingen van de tijdelijke commissie ICT-projecten (Elias) over te nemen en de daarbij financiële gevolgen per departement (circa € 8 mln.).
Ontvangsten
Het betreft ontvangsten die voortvloeien uit de DVA (Dienstverleningsovereenkomsten 2015) en betreft de standaard dienstverlening van het kerndepartement aan de baten lastenagentschappen (circa € 59 mln.). Tevens heeft Doc-Direkt inkomsten van overige departementen en derden (notariaat). Deze inkomsten zijn ter dekking van de personele en materiële uitgaven (circa € 19 mln.).
12 Algemeen
Beleidsartikel 12 Algemeen
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
1.482
- 2.844
- 1.362
- 2.830
- 2.816
- 2.816
- 2.816
Uitgaven:
3.689
- 2.844
845
- 2.830
- 2.816
- 2.816
- 2.816
12.1
Algemeen
1.510
- 344
1.166
- 330
- 316
- 316
- 316
Koninklijk Paleis Amsterdam
173
0
173
0
0
0
0
Opdrachten
1.137
- 344
793
- 330
- 316
- 316
- 316
12.2
Verzameluitkeringen
2.179
- 2.500
- 321
- 2.500
- 2.500
- 2.500
- 2.500
Ontvangsten:
0
0
0
0
15.000
15.000
15.000
Toelichting
12.2 Verzameluitkeringen
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
IPSV en impulsbudget
De raming van de verzameluitkering Stedelijke Vernieuwing wordt structureel verlaagd
(circa - € 1,9 mln.). Daarnaast is vanuit de verzameluitkering een bijdrage gedaan (circa - € 0,6 mln.) voor het oplossen van de problematiek GDI.
13 Nominaal en onvoorzien
Beleidsartikel 13 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
10.554
- 7.235
3.319
- 5.440
764
2.816
2.721
Uitgaven:
10.554
- 7.235
3.319
- 5.440
764
2.816
2.721
13.1
Loonbijstelling
0
1.884
1.884
1.833
1.772
1.741
1.741
13.2
Prijsbijstelling
0
1.435
1.435
1.256
1.181
1.538
1.533
13.3
Onvoorzien
10.554
- 10.554
0
- 8.529
- 2.189
- 463
- 553
Toelichting
13.3 Onvoorzien
Algemeen
Voor het doorvoeren van aanpassingen op diverse systemen die het RvIG beheert en voor het investeren in de ICT infrastructuur worden voor 2015 en 2016 middelen uit nominaal en onvoorzien aangewend (circa € 4,9 mln.). Tevens wordt, conform afspraken uit 2013 naar aanleiding van de herijking operatie BRP, € 6,3 mln. bijgedragen voor operatie BRP. Tot slot heeft het kabinet besloten om de aanbevelingen van de tijdelijke commissie ICT-projecten (Elias) over te nemen. De belangrijkste maatregel ziet toe op de inrichting van een bureau ICT-toetsing (BIT). De kosten voor de genomen maatregelen worden verdeeld over de Ministeries. Het BZK-aandeel in de kosten bedraagt € 0,6 mln.
14 VUT-fonds
Beleidsartikel 14 Ontvangsten
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Ontvangsten:
715.800
76.800
792.600
- 51.000
0
0
0
Toelichting
Ontvangsten
De raming voor de VUT-lening wordt regelmatig bijgesteld op basis van de meest actuele inzichten in de liquiditeitsplanning. Totaal wordt er, geheel in de trend vanaf de aanvang van de leenovereenkomst, ook in 2015 meer afgelost dan voorheen begroot.
-
4.Baten-lastenagentschappen
4.1 Baten-lastenagentschap RvIG
Baten-lastenagentschap RvIG Suppletoire begroting 2015 (Eerste suppletoire begroting)
Exploitatieoverzicht
(Bedragen x € 1.000)
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Omschrijving
Oorspronkelijk vastgestelde begroting
Mutaties
(+ of -)
1e suppletoire begroting
Totaal geraamd
Baten
Omzet moederdepartement
17.731
8.489
26.220
Omzet overige departementen
0
0
Omzet derden
82.843
21.538
104.381
Rentebaten
50
50
Bijzondere baten
0
0
Totaal baten
100.624
30.027
130.651
Lasten
Apparaatskosten
97.448
8.489
105.937
-
-personele kosten
12.493
12.493
- Waarvan eigen personeel
9.273
9.273
- Waarvan externe inhuur
3.220
3.220
-
-materiële kosten
84.955
8.489
93.444
- Waarvan apparaat ICT
150
150
- Waarvan bijdrage SSO's
150
150
Rentelasten
376
376
Afschrijvingskosten
2.800
0
2.800
-
-materieel
2.800
2.800
- Waarvan apparaat ICT
0
0
-
-immaterieel
0
0
Overige lasten
0
21.538
21.538
-
-dotaties voorzieningen
0
21.538
21.538
-
-bijzondere lasten
0
0
Totaal lasten
100.624
30.027
130.651
Saldo van baten en lasten
0
0
0
Omzet derden/Overige lasten
Egalisatierekening
Om de kostendekkendheid over 10 jaar te realiseren is er in de jaren met veel aanvragen een opslag op de kostprijs van de reisdocumenten nodig, die in de jaren met weinig aanvragen weer wordt ingezet om het tarief per document te drukken. Dit voorkomt een schommeling van de tarieven. Om deze egalisatie via de tarieven te faciliteren is er een egalisatierekening (€ 21,5 mln.).
Omzet moederdepartement/materiële kosten
IBN BRP (in beheer name BRP)
De wet Basisregistratie Personen (BRP) resulteert in een nieuw stelsel rondom persoonsgegevens van ingezetenen en niet-ingezetenen. Het programma Operatie BRP ontwikkelt de centrale voorziening die dit nieuwe stelsel ondersteunt (BRP) inclusief een nieuw data- en procesmodel (LO BRP). Deze modernisering heeft tot gevolg dat de huidige decentrale GBA voorziening, de landelijke GBA-V en het huidige data en procesmodel (LO3) op termijn vervangen gaan worden. Dit heeft mede consequenties voor het beheer, de dienstverlening en de inrichting van de beheerorganisatie.
Daarbij is nadrukkelijk ook de inbreng van expertise van RvIG gevraagd. Zo levert RvIG structureel expertise ten behoeve van de BRP en Migratiecomponenten en structureel expertise met betrekking tot de GBA bedrijfsprocessen en bestaande systemen. Het bedrag bestaat uit BBN BRP (€ 5,5 mln.) en VUVG (€ 3,0 mln.).
Suppletoire begroting 2015 (Eerste suppletoire begroting)
Kasstroomoverzicht baten-lastenagentschap RvIG
(Bedragen x € 1.000)
(1)
(2)
(3)=(1)+(2)
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)
Mutaties
(+ of -)
1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
1.
Rekening-courant RHB 1 januari 2015
30.447
30.447
2.
Totaal operationele kasstroom
2.800
2.800
Totaal investeringen (-/-)
-
-3.000
- 3.000
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)
0
0
3.
Totaal investeringskasstroom
- 3.000
0
- 3.000
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)
0
0
Eenmalige storting door het moederdepartement (+)
0
0
Aflossingen op leningen (-/-)
-
-2.800
- 2.800
Beroep op leenfaciliteit (+)
3.000
3.000
4.
Totaal financieringskasstroom
200
0
200
5.
Rekening-courant RHB 31 december 2015
30.447
0
30.447