Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota) - Hoofdinhoud
Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 34210 IV - Wijziging begroting Koninkrijksrelaties 2015 (Voorjaarsnota).
Inhoudsopgave
Officiële titel | Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting |
---|---|
Documentdatum | 01-06-2015 |
Publicatiedatum | 01-06-2015 |
Nummer | KST34210IV2 |
Kenmerk | 34210 IV, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
34 210 IV Wijziging van de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties (IV) voor het jaar 2015 (wijziging samenhangende met de Voorjaarsnota)
Nr. 2 MEMORIE VAN TOELICHTING
INHOUDSOPGAVE
A.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
1
B.
BEGROTINGSTOELICHTING
2
1.
Leeswijzer
2
2.
Het beleid
2
2.1 De beleidsartikelen
2
2.2 De niet-beleidsartikelen
4
A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL
Wetsartikel 1
De begrotingsstaten die onderdeel zijn van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2015 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Koninkrijksrelaties;
De in de begrotingsstaat opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk
B. BEGROTINGSTOELICHTING
-
1.Leeswijzer
De eerste suppletoire begroting geeft een beeld van de uitvoering van de begroting 2015. De stand van de eerste suppletoire begroting wordt vanaf de stand van de ontwerp begroting 2015 opgebouwd.
Dit begrotingshoofdstuk valt onder het regime voor «kleine begrotingen» en heeft geen apart centraal apparaatsartikel. De apparaatsuitgaven zijn opgenomen onder artikel 2.
In de tabel budgettaire gevolgen van beleid is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij de mutaties boven € 1 miljoen.
De gepresenteerde budgetflexibiliteit (juridisch verplicht) is de stand per 1 maart 2015.
-
2.Beleid
2.1 De beleidsartikelen
Beleidsartikel 1 Waarborgfunctie
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
61.553
877
62.430
4.477
4.377
- 123
- 123
Uitgaven:
61.553
877
62.430
4.477
4.377
- 123
- 123
Waarvan juridisch verplicht
94%
94%
1.1
Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht
61.553
877
62.430
4.477
4.377
- 123
- 123
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
61.553
877
62.430
4.477
4.377
- 123
- 123
Grensbewaking
6.100
0
6.100
0
0
0
0
Kustwacht
35.402
-
-123
35.279
-
-123
-
-123
-
-123
-
-123
Recherchecapaciteit
15.698
1.270
16.968
4.870
4.770
270
270
Rechterlijke macht
4.353
-
-270
4.083
-
-270
-
-270
-
-270
-
-270
Ontvangsten:
4.857
0
4.857
0
0
0
0
Toelichting
1.1. Rechterlijke macht/samenwerkingsmiddelen kustwacht
Bijdragen aan andere begrotingshoofdstukken
Recherchecapaciteit
De acute knelpunten in de rechtshandhaving op Sint Maarten worden aangepakt (2015-2017). Daartoe wordt o.a. het Recherche Samenwerkingsteam (RST) uitgebreid voor het uitvoeren van grootschalige opsporingsverzoeken. Tevens worden het Openbaar Ministerie en de grensbewaking versterkt.
Beleidsartikel 2 Bevorderen autonomie Koninkrijkspartners
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 20151
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
30.435
129.981
160.416
3.114
3.607
1.874
1.819
Uitgaven:
199.552
129.981
329.533
3.114
3.607
1.874
1.819
Waarvan juridisch verplicht
96%
96%
2.1
Apparaat
9.797
2.626
12.423
2.940
2.881
2.266
1.866
Personele uitgaven
6.432
2.693
9.125
3.488
3.010
2.241
1.841
Eigen personeel
6.147
2.482
8.629
3.277
2.799
2.030
1.630
Externe inhuur
35
136
171
136
136
136
136
Overig personeel
250
75
325
75
75
75
75
Materiële uitgaven
3.365
- 67
3.298
- 548
- 129
25
25
Overig materieel
3.365
-
-67
3.298
-
-548
-
-129
25
25
2.2
duurzame economische ontwikkeling
19.293
- 1.881
17.412
519
1.071
- 47
- 47
Subsidies
938
60
998
60
60
0
0
IUCN
938
0
938
0
0
0
0
Subsidies Caribisch Nederland
0
60
60
60
60
0
0
Inkomensoverdracht
5.009
0
5.009
0
0
0
0
Pensioenen
5.009
0
5.009
0
0
0
0
Bijdragen aan medeoverheden
6.148
- 1.134
5.014
1.266
1.118
0
0
Sociaaleconomische initiatieven BES
6.148
-
-1.134
5.014
1.266
1.118
0
0
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties
7.198
- 807
6.391
- 807
- 107
- 47
- 47
Samenwerkingsprogramma`s
7.198
-
-807
6.391
-
-807
-
-107
-
-47
-
-47
2.4
Schuldsanering
170.462
129.236
299.698
- 345
- 345
- 345
0
Leningen
170.462
129.236
299.698
- 345
- 345
- 345
0
Lopende inschrijving
170.117
129.581
299.698
0
0
0
0
Tijdelijke leenfaciliteit
345
-
-345
0
-
-345
-
-345
-
-345
0
Ontvangsten:
34.618
9.100
43.718
0
0
0
0
Noot 1
inclusief amendement Van Laar/Segers
Toelichting
2.1. Apparaat
Personeel
Eigen personeel
Met ingang van 2015 worden de apparaatsbudgetten van de Rijksvertegenwoordigers overgeheveld van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (VII) naar Koninkrijksrelaties (IV) (€ 1,5 mln.).
Daarnaast wordt een Integrity Commission (IC) op Sint Maarten ingesteld, die belast is met de advisering over integriteitsbeleid aan de regering van Sint Maarten (€ 7,0 mln. in de periode 2015-2019).
2.2 Duurzame economische ontwikkeling
Bijdragen aan medeoverheden
Sociaaleconomische initiatieven BES
Conform het amendement Van Laar/Segers wordt € 3,0 mln. ingezet voor het dossier Kinderrechten Caribisch Nederland. De uitgaven vinden verspreid plaats in de periode 2015-2017.
Verder betreft dit een bijdrage Integrale aanpak Caribisch Nederland van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor onder andere kinderopvang voorzieningen.
Tijdens de Caribisch Nederland (CN)-week in juni 2014 heeft Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) voor 2015 en 2016 € 0,7 mln. toegezegd voor economische ontwikkeling op de eilanden.
2.4 Schuldsanering
Leningen
Lopende inschrijving
Voor Curaçao is een leenaanvraag van ANG 267,0 mln. (€ 129,6 mln.) ingewilligd voor de 2e tranche van het nieuwe ziekenhuis (ANG 187,0 mln.) en voor overige investeringen (ANG 80,0 mln.).
Ontvangsten
In 2015 wordt de Stichting Ontwikkeling Nederlandse Antillen (SONA) opgeheven. In totaal komt een bedrag van € 7,7 mln. terug als ontvangst op begrotingshoofdstuk IV. Hiervan is al € 3,0 mln. aan de begroting 2015 toegevoegd op grond van het amendement Van Laar/Segers in verband met Kinderrechten in Caribisch Nederland. De overige middelen (€ 4,7 mln.) worden ingezet voor de knelpunten op het terrein van integriteit en rechtshandhaving op Sint Maarten.
2.2 Het niet-beleidsartikel
Niet-beleidsartikel 3 Nominaal en onvoorzien
Budgettaire gevolgen van beleid (bedragen x € 1.000)
Stand vastgestelde begroting 2015
Mutaties 1e suppletoire begroting
Stand 1e suppletoire begroting
Mutaties 2016
Mutaties 2017
Mutaties 2018
Mutaties 2019
Verplichtingen:
803
183
986
186
180
163
162
Uitgaven:
803
183
986
186
180
163
162
3.1
Loonbijstelling
33
122
155
118
115
115
114
3.2
Prijsbijstelling
360
211
571
218
215
199
199
3.3
Onvoorzien
410
- 150
260
- 150
- 150
- 151
- 151
Toelichting
3.3 Onvoorzien
Algemeen
Besloten is een Integrity Commission (IC) in te stellen op Sint Maarten. Budget dat hiertoe vanuit 2014 op Onvoorzien was gereserveerd wordt overgeheveld.