Vragen over trajectcontroles vanwege milieudoelstellingen

Met dank overgenomen van B. (Barbara) Visser i, gepubliceerd op dinsdag 26 mei 2015, 2:27.

Schriftelijke vragen van de leden Visser, Tellegen en Remco Dijkstra (allen VVD) aan de staatssecretaris en minister van Infrastructuur & Milieu en minister van Veiligheid & Justitie nav beantwoording schriftelijke vragen Visser en Tellegen over verkeershufters die minder vaak gepakt worden d.d. 22 april 2015, 2014/2015 nr 2015D14846.

  • Kunt u uw stelling dat door trajectcontroles de uitstoot van CO2, fijnstof en geluidproductie dalen nader onderbouwen? Uit welk onderzoek blijkt dat en hoe is dat in de Nederlandse praktijk vastgesteld?
  • Sinds wanneer is de vermindering van de uitstoot van CO2-uitstoot een doelstelling van trajectcontroles? Waar is dit vastgelegd, wat zijn de doelstellingen en wanneer zijn deze doelstellingen in uw ogen bereikt? Hoe verhoudt zich dit met het uitgangspunt dat bronbeleid het meest effectieve instrument is om de vermindering van CO2-uitstoot van autoverkeer te realiseren?
  • Hoe verhouden zich de antwoorden onder 11 van de Kamervragen inzake het bericht dat verkeershufters minder vaak gepakt worden[1] dat trajectcontroles ook dienen voor milieudoeleinden, zich tot de eerdere beantwoording van Kamervragen inzake het bericht dat de automobilist de klos is[2], waarbij wordt aangegeven dat verkeershandhaving gericht is op het verbeteren van de naleving van verkeersregels? Wat is nu wanneer doorslaggevend: verkeersveiligheid of milieudoeleinden? Hoe is deze afweging gemaakt? En indien het milieudoeleinden betreft is het dan niet altijd een tijdelijke maatregel, gelet op de verbetering van de luchtkwaliteit, de CO2-uitstoot en de geluidsreductie in de afgelopen jaren?
  • Kan er inzicht worden gegeven in hoeveel en welke trajectcontroles worden ingezet voor milieudoeleinden? Zo ja, kunt u een overzicht van alle trajectcontroles t.b.v. milieudoeleinden met daarbij de opbrengsten van de boetes in de afgelopen vijf jaren.
  • Welke milieudoelstellingen worden er per trajectcontrole nagestreefd (geluid en/of fijnstof en/of andere), hoe worden deze gemonitord en zijn deze doelstellingen inmiddels al niet behaald? Wat is de (wettelijke) basis van deze doelstellingen: wet en regelgeving en/of bestuurlijke afspraken of anders?
  • Kunt u de inzet van de trajectcontroles die dienen ter milieudoeleinden nog steeds legitimeren als blijkt uit de luchtkwaliteitsrapportages (aanbiedingsbrief kamerstuknummer: 30175-203, Monitoringsrapportage NSL 2014 nummer 2014D46986) dat alle normen qua fijnstof en stikstof langs de snelwegen worden behaald in Nederland? Zo nee, wanneer worden deze controles dan stopgezet?
  • Welke (financiële) middelen zijn er ingezet om de zogenoemde geluidsdoelstellingen te realiseren en wat is de voortgang ? Wat is de bijdrage van de trajectcontroles in de geluidsreductie? En wat van overige middelen, zoals bronbeleid, stil asfalt en de geluidsschermen die zijn neergezet?
  • Kan er ook een overzicht worden gegeven van de trajectcontroles ten behoeve van de verkeersveiligheid? Ook hier graag een overzicht van de opbrengsten per trajectcontrole van de boetes in de afgelopen vijf jaren. Is er een onderzoek gedaan of en in welke mate de trajectcontroles daadwerkelijk hebben bijgedragen aan de verbetering van de verkeersveiligheid? Zo ja, wat zijn de resultaten en zo nee, waarom niet?

[1] Vraag en antwoord onder 11 uit de beantwoording van schriftelijke vragen Visser en Tellegen, 2014-2015, nr 2015D14846 d.d. 22 april 2015

[2] Antwoord op vragen van de leden Visser en Remco Dijkstra over het bericht dat de automobilist de klos is in de Randstad en de verwijzing naar aanhangsel handelingen, 2014-2015, nr 567 d.d. 14 november 2014.