Besluit 2015/601 - Toekenning van macrofinanciële bijstand aan Oekraïne

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 17 april 2015 gepubliceerd en is op 20 april 2015 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit (EU) 2015/601 van het Europees Parlement en de Raad van 15 april 2015 tot toekenning van macrofinanciële bijstand aan Oekraïne

officiële Engelstalige titel

Decision (EU) 2015/601 of the European Parliament and of the Council of 15 April 2015 providing macro-financial assistance to Ukraine
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2015/601
Origineel voorstel COM(2015)5 NLEN
Celex-nummer i 32015D0601

3.

Key dates

Document 15-04-2015
Bekendmaking in Publicatieblad 17-04-2015; PB L 100 p. 1-7
Inwerkingtreding 20-04-2015; in werking datum publicatie +3 zie art 9
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

17.4.2015   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 100/1

 

BESLUIT (EU) 2015/601 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 15 april 2015

tot toekenning van macrofinanciële bijstand aan Oekraïne

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 212,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (1),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De betrekkingen tussen de Europese Unie en Oekraïne ontwikkelen zich in het kader van het Europees nabuurschapsbeleid (ENB) en het Oostelijk Partnerschap. Van 2007 tot 2011 werd onderhandeld over de Associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en de Europese Gemeenschap voor Atoomenergie en hun lidstaten, enerzijds, en Oekraïne, anderzijds (2), („de associatieovereenkomst”), waarvan een diepe en brede vrijhandelsruimte (Deep and Comprehensive Free Trade Area (DCFTA)) deel uitmaakt. In 2012 werd die overeenkomst geparafeerd en zij werd ondertekend door Oekraïne op 21 maart 2014 en door de Unie op 27 juni 2014. Sinds 1 november 2014 worden belangrijke onderdelen van de associatieovereenkomst voorlopig toegepast op het gebied van de eerbiediging van de mensenrechten, de fundamentele vrijheden en de rechtsstaat, politieke dialoog en hervorming, justitie, vrijheid en veiligheid, en economische en financiële samenwerking.

 

(2)

Na de herinvoering van de Oekraïense grondwet van 2004 werden met succes presidents- en parlementsverkiezingen gehouden op respectievelijk 25 mei 2014 en 26 oktober 2014. Na de vorming van een nieuwe regering op 2 december 2014, die een weerspiegeling is van het resultaat van de parlementsverkiezingen, heeft Oekraïne opnieuw bevestigd dat het binnen het door de associatieovereenkomst geboden kader politieke en economische hervormingen wil doorvoeren, en heeft het een actieplan gepresenteerd waarin de voorgenomen hervormingen zijn vastgelegd.

 

(3)

De schending van de soevereiniteit en territoriale integriteit van Oekraïne en het daaruit voortvloeiende militaire conflict hebben schadelijke effecten op de reeds wankele economische en financiële stabiliteit van Oekraïne gehad. Oekraïne heeft te kampen met een moeilijke betalingsbalans en liquiditeitspositie ten gevolge van het slinkende vertrouwen en de daarmee gepaard gaande kapitaalvlucht, en met een verslechterende begrotingssituatie ten gevolge van de rechtstreekse budgettaire kosten van het conflict, een dieper dan verwachte recessie en het verlies van belastingontvangsten uit de geografische gebieden die door de separatisten worden gecontroleerd. Daarnaast is de economische situatie ook nog verslechterd door reeds bestaande structurele zwakheden en budgettaire en externe financiële kwetsbaarheden.

 

(4)

In deze context zijn de externe financieringsbehoeften van Oekraïne aanzienlijk groter dan oorspronkelijk was vastgesteld en is er aanvullende financiële bijstand van internationale crediteuren en donoren nodig. Tijdens zijn meest recente evaluatiemissie voor het programma heeft het Internationaal Monetair Fonds (IMF) een aanzienlijke financieringsbehoefte vastgesteld, die de financiering die de internationale gemeenschap tot dusver heeft uitgetrokken, daaronder begrepen de macrofinanciële bijstand van de Unie uit hoofde van Besluit 2002/639/EG van de Raad (3), Besluit nr. 646/2010/EU van het Europees Parlement en de Raad (4) en Besluit 2014/215/EU van de Raad (5), te boven gaat.

 

(5)

De Unie heeft meermaals verklaard dat zij de nieuwe Oekraïense overheid wil ondersteunen bij het stabiliseren van de situatie en het voortzetten van de hervormingen. De Unie heeft tevens verklaard dat zij bereid is om de inspanningen van de internationale gemeenschap en de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.