Radiocolumn maart 2015: BrabantStad en de Metropool - Hoofdinhoud
Brabant heeft in Brussel een stevige lobby. Dit is het resultaat van BrabantStad, een opvallende samenwerking tussen de vijf grotere Brabantse steden én de provincie. Een interessant fenomeen, dat ook in andere Europese landen aandacht trekt. Ik ben dan ook voorstander van BrabantStad: samenwerking levert immers meer op en het bespaart geld.
Hier en daar leeft het idee om Brabant en Limburg samen te voegen tot één provincie. Naar het voorbeeld van Frankrijk zou je dan steden als Eindhoven en Maastricht kunnen opwaarderen tot een metropool met een aparte bestuurlijke status. Ik zie hier niets in. De ene dag komt de burgemeester van Rotterdam in Brussel en de volgende dag staat die van Utrecht op de stoep. Samen optrekken maakt meer indruk. Natuurlijk behoudt binnen BrabantStad elk van de steden zijn eigen wensen. Ook elders in de wereld dient Brabant zich als één regio aan, waardoor zakelijke of culturele delegaties meer resultaat opleveren.
Het succes van BrabantStad ligt in het verleden. Het Brabants Welvaartplan van net na de Tweede Wereldoorlog ging uit van industriële ontwikkeling in de steden én in er tussen gelegen groeikernen. Daarom zijn steden als Eindhoven en Tilburg met net iets meer dan 200.000 inwoners niet echt groot. En hebben we daarnaast een gespreid patroon van bebouwing met kernen als Uden, Oisterwijk en Oosterhout. Geleidelijk aan zijn ook de functies van stad en platteland met elkaar verweven.
In de eerste helft van 2016 is Nederland voorzitter van de Europese Raad van ministers. Stedelijke ontwikkeling zal dan als thema op de agenda worden gezet. Nederland is trots op haar prachtige steden en gaat deze aan heel Europa tonen. Om de discussie over stedelijke ontwikkeling te voeden werk ik aan een boekje over de ontwikkelingen in de steden in Europa. Daarin zullen fenomenen als het stedelijk netwerk van BrabantStad en de metropolen in Frankrijk zeker aan bod komen.
-
-