Verordening 2013/1315 - Richtsnoeren van de Unie voor de ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnetwerk
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) nr. 1315/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 betreffende richtsnoeren van de Unie voor de ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnetwerk en tot intrekking van Besluit nr. 661/2010/EU Voor de EER relevante tekstofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) No 1315/2013 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2013 on Union guidelines for the development of the trans-European transport network and repealing Decision No 661/2010/EU Text with EEA relevanceRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2013/1315 |
Origineel voorstel | COM(2011)650 ![]() ![]() |
Celex-nummer119 | 32013R1315 |
Document | 11-12-2013 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 20-12-2013; PB L 348 p. 1-128 |
Inwerkingtreding | 21-12-2013; in werking datum publicatie +1 zie art 60 |
Einde geldigheid | 17-07-2024; opgeheven door 32024R1679 |
20.12.2013 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 348/1 |
VERORDENING (EU) Nr. 1315/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 11 december 2013
betreffende richtsnoeren van de Unie voor de ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnetwerk en tot intrekking van Besluit nr. 661/2010/EU
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 172,
Gezien het voorstel van de Europese Commissie,
Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Beschikking nr. 1692/96/EG van het Europees Parlement en de Raad (3) is omwille van de duidelijkheid herzien bij Besluit nr. 661/2010/EU van het Europees Parlement en de Raad (4). |
(2) |
De planning, de ontwikkeling en de exploitatie van trans-Europese vervoersnetwerken dragen bij tot de verwezenlijking van belangrijke doelstellingen van de Unie, zoals onder meer uiteengezetin de Europa 2020-strategie en in het witboek met als titel "Stappenplan voor een interne Europese vervoersruimte" ("het Witboek"), zoals de goede werking van de interne markt en de versterking van de economische, sociale en territoriale samenhang. De specifieke doelstellingen daarvan omvatten ook het mogelijk maken van een vlotte, veilige en duurzame mobiliteit van personen en goederen, het garanderen van de bereikbaarheid en connectiviteit van alle regio's van de Unie en ook het bijdragen tot verdere economische groei en concurrentiekracht in een mondiaal perspectief. Deze specifieke doelstellingen dienen te worden verwezenlijkt door op hulpbronnenefficiënte en duurzame wijze verbindingen en interoperabiliteit tussen nationale vervoersnetwerken tot stand te brengen. Zo zou bij het vervoer over spoor de interoperabiliteit kunnen worden vergroot met behulp van innovatieve oplossingen waarin de verschillende systemen beter op elkaar aansluiten; daarbij valt te denken aan boorduitrusting en sporen die geschikt zijn voor meerdere spoorbreedtes. |
(3) |
De toename van het verkeer heeft geleid tot een grotere congestie in het internationale vervoer. Voor een optimale internationale mobiliteit van reizigers en goederen dienen de capaciteit van het trans-Europees vervoersnetwerk en het gebruik daarvan, te worden geoptimaliseerd en dient die capaciteit zo nodig te worden uitgebreid door infrastructuurknelpunten weg te werken en ontbrekende schakels te overbruggen binnen en tussen lidstaten en, in voorkomend geval, buurlanden en rekening houdend met de lopende onderhandelingen met andere kandidaat-lidstaten en potentiële kandidaat-lidstaten. |
(4) |
Zoals vermeld in het Witboek kan het vervoer beduidend efficiënter en doeltreffender worden gemaakt door een betere intermodale integratie van het gehele netwerk op het gebied van infrastructuur, informatiestromen en procedures. |
(5) |
Het Witboek pleit voor de invoering van een vervoersgerelateerde informatie- en communicatietechnologie om enerzijds het verkeersbeheer te verbeteren en te integreren, en anderzijds de administratieve procedures te vereenvoudigen dankzij een verbeterde goederenlogistiek en -tracering, alsook door optimale planningen en verkeersstromen. Daar dergelijke maatregelen een efficiënt beheer en gebruik van de vervoersinfrastructuur bevorderen, dienen zij ook onder deze verordening te vallen. |
(6) |
Bij het beleid inzake het trans-Europees vervoersnetwerk moet rekening worden gehouden met de ontwikkelingen van vervoersbeleid en inzake de eigendom van infrastructuur. Vervoersinfrastructuur wordt nog steeds hoofdzakelijk aangelegd en onderhouden door de lidstaten.... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Beschikking nr. 1692/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 1996 betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 1.
- 2.Beschikking nr. 884/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 houdende wijziging van Beschikking nr. 1692/96/EG betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 201 van 7-6-2004, pagina 1
.
- 3.Verordening (EG) nr. 680/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 tot vaststelling van de algemene regels voor het verlenen van financiële bijstand van de Gemeenschap op het gebied van de trans-Europese netwerken voor vervoer en energie, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 162 van 22-6-2007, pagina 1
.
- 5.COM(2011) 144.
- 7.Zie hoofdstuk 3.1: 'Vervoersinfrastructuur: territoriale cohesie en economische groei' van bijlage 1 van het Witboek.
- 8.COM(2010) 245 definitief/2.
- 9.COM(2011) 206 definitief.
- 10.COM(2010) 2020 definitief.
- 11.'TEN-T: een beleidsevaluatie. Op weg naar een beter geïntegreerd trans-Europees vervoersnetwerk ten dienste van het gemeenschappelijke vervoersbeleid', COM(2009) 44 definitief.
- 12.Door de groepen van deskundigen behandelde gebieden: de structuur van een uitgebreid en kernnetwerk en de methodologie voor TEN-T-planning, integratie van het vervoersbeleid in de TEN-T-planning, intelligente vervoerssystemen en nieuwe technologieën in het kader van het TEN-T, TEN-T en verbindingen buiten de EU, TEN-T-financiering, wettelijke en niet-financiële aspecten van het TEN-T.
- 13.'Raadpleging met het oog op de herziening van het beleid inzake de trans-Europese vervoersnetwerken', COM(2010) 212 definitief.
- 14.'The New Trans-European Transport Network Policy. Planning and implementation issues', SEC(2011) 101.
- 15.De gedetailleerde methodologie werd in januari 2011 gepubliceerd in het werkdocument van de diensten van de Commissie "The New Trans-European Transport Network Policy
- 16.In bijlage III zijn de regionale vervoersnetwerken van deze landen weergegeven voor zover die reeds gedefinieerd zijn. Voor buurlanden van het Oostelijk Partnerschap, wordt het regionaal netwerk gedefinieerd op basis van de werkzaamheden van het vervoerspanel van het Oostelijk Partnerschap en voortbouwend op de in het kader van TRACECA uitgevoerde werkzaamheden. Voor de buurlanden in het zuiden zal het regionaal netwerk worden gedefinieerd op basis van de in het kader van het euro-mediterraan vervoersforum uitgevoerde werkzaamheden.
- 17.COM(2011) 500 definitief.
- 18.Voor dergelijke coördinatie moet onder meer een beroep worden gedaan op financiering uit de investeringsfaciliteit voor het nabuurschapsbeleid (NIF) of het Instrument voor pretoetredingssteun (IPA).
- 19.PB C van , blz. .
- 20.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 1.
- 21.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 5-8-2010 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 5-8-2010. blz. 1.
- 22.COM(2011) 144 definitief.
- 23.COM(2007) 575 definitief.
- 26.Verordening (EU) nr. XXX/2012 van
- 29.COM(2004) 106 definitief.
- 38.De Europese nominale standaardspoorwijdte als bedoeld in de technische specificatie voor interoperabiliteit van de infrastructuur, punt 4.2.5.1 voor de conventionele lijnen (hierna: TSI CR) van Besluit 2011/275/EU van de Commissie van 26 april 2011 betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'infrastructuur' van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 126 van 14-5-2011, pagina 53
, en punt 4.2.2 voor de hogesnelheidslijnen (hierna: TSI HS) van Beschikking 2008/217/EG van de Commissie van 20 december 2007 betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'infrastructuur' van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 77 van 19-3-2008, pagina 1
.
- 39.Zie de vereisten voor lijncategorie V-F in punt 4.2.2 van de TSI CR.
- 40.Vereisten voor lijncategorieën IV-F, IV-M, VI-F en VI-M in punt 4.2.4.3 van de TSI CR.
- 41.Europese Conferentie van de ministers van Vervoer (ECMT), ECMT/CM(92)6/Definitief.
- 53.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 175 van 5-7-1985, pagina 40.
- 54.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 206 van 22-7-1992, pagina 7.
- 59.Verordening (EG) nr. 680/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 tot vaststelling van de algemene regels voor het verlenen van financiële bijstand van de Gemeenschap op het gebied van de trans-Europese netwerken voor vervoer en energie, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 162 van 22-6-2007, pagina 1
.
- 60.Beschikking nr. 1692/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 1996 betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 1.
- 61.Beschikking nr. 884/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 houdende wijziging van Beschikking nr. 1692/96/EG betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 201 van 7-6-2004, pagina 1
.
- 62.Verordening (EG) nr. 680/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 tot vaststelling van de algemene regels voor het verlenen van financiële bijstand van de Gemeenschap op het gebied van de trans-Europese netwerken voor vervoer en energie, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 162 van 22-6-2007, pagina 1
.
- 64.COM(2011) 144.
- 66.Zie hoofdstuk 3.1: 'Vervoersinfrastructuur: territoriale cohesie en economische groei' van bijlage 1 van het Witboek.
- 67.COM(2010) 245 definitief/2.
- 68.COM(2011) 206 definitief.
- 69.COM(2010) 2020 definitief.
- 70.'TEN-T: een beleidsevaluatie. Op weg naar een beter geïntegreerd trans-Europees vervoersnetwerk ten dienste van het gemeenschappelijke vervoersbeleid', COM(2009) 44 definitief.
- 71.Door de groepen van deskundigen behandelde gebieden: de structuur van een uitgebreid en kernnetwerk en de methodologie voor TEN-T-planning, integratie van het vervoersbeleid in de TEN-T-planning, intelligente vervoerssystemen en nieuwe technologieën in het kader van het TEN-T, TEN-T en verbindingen buiten de EU, TEN-T-financiering, wettelijke en niet-financiële aspecten van het TEN-T.
- 72.'Raadpleging met het oog op de herziening van het beleid inzake de trans-Europese vervoersnetwerken', COM(2010) 212 definitief.
- 73.'The New Trans-European Transport Network Policy. Planning and implementation issues', SEC(2011) 101.
- 74.De gedetailleerde methodologie werd in januari 2011 gepubliceerd in het werkdocument van de diensten van de Commissie "The New Trans-European Transport Network Policy
- 75.In bijlage III zijn de regionale vervoersnetwerken van deze landen weergegeven voor zover die reeds gedefinieerd zijn. Voor buurlanden van het Oostelijk Partnerschap, wordt het regionaal netwerk gedefinieerd op basis van de werkzaamheden van het vervoerspanel van het Oostelijk Partnerschap en voortbouwend op de in het kader van TRACECA uitgevoerde werkzaamheden. Voor de buurlanden in het zuiden zal het regionaal netwerk worden gedefinieerd op basis van de in het kader van het euro-mediterraan vervoersforum uitgevoerde werkzaamheden.
- 76.COM(2011) 500 definitief.
- 77.Voor dergelijke coördinatie moet onder meer een beroep worden gedaan op financiering uit de investeringsfaciliteit voor het nabuurschapsbeleid (NIF) of het Instrument voor pretoetredingssteun (IPA).
- 78.PB C van , blz. .
- 79.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 1.
- 80.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 5-8-2010 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 5-8-2010. blz. 1.
- 81.COM(2011) 144 definitief.
- 82.COM(2007) 575 definitief.
- 85.Verordening (EU) nr. XXX/2012 van
- 88.COM(2004) 106 definitief.
- 97.De Europese nominale standaardspoorwijdte als bedoeld in de technische specificatie voor interoperabiliteit van de infrastructuur, punt 4.2.5.1 voor de conventionele lijnen (hierna: TSI CR) van Besluit 2011/275/EU van de Commissie van 26 april 2011 betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'infrastructuur' van het conventionele trans-Europese spoorwegsysteem, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 126 van 14-5-2011, pagina 53
, en punt 4.2.2 voor de hogesnelheidslijnen (hierna: TSI HS) van Beschikking 2008/217/EG van de Commissie van 20 december 2007 betreffende de technische specificatie inzake interoperabiliteit van het subsysteem 'infrastructuur' van het trans-Europees hogesnelheidsspoorwegsysteem, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 77 van 19-3-2008, pagina 1
.
- 98.Zie de vereisten voor lijncategorie V-F in punt 4.2.2 van de TSI CR.
- 99.Vereisten voor lijncategorieën IV-F, IV-M, VI-F en VI-M in punt 4.2.4.3 van de TSI CR.
- 100.Europese Conferentie van de ministers van Vervoer (ECMT), ECMT/CM(92)6/Definitief.
- 112.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 175 van 5-7-1985, pagina 40.
- 113.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 206 van 22-7-1992, pagina 7.
- 118.Verordening (EG) nr. 680/2007 van het Europees Parlement en de Raad van 20 juni 2007 tot vaststelling van de algemene regels voor het verlenen van financiële bijstand van de Gemeenschap op het gebied van de trans-Europese netwerken voor vervoer en energie, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 162 van 22-6-2007, pagina
- 119.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 120.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.