Verordening 2013/1291 - Horizon 2020 - het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie (2014 -2020)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 23 december 2013 tot 31 december 2020.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EU) nr. 1291/2013 van het Europees Parlement en de Raad van 11 december 2013 tot vaststelling van Horizon 2020 - het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie (2014 -2020) en tot intrekking van Besluit nr. 1982/2006/EG Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

Regulation (EU) No 1291/2013 of the European Parliament and of the Council of 11 December 2013 establishing Horizon 2020 - the Framework Programme for Research and Innovation (2014-2020) and repealing Decision No 1982/2006/EC Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 2013/1291
Origineel voorstel COM(2011)809 NLEN
Celex-nummer126 32013R1291

3.

Key dates

Document 11-12-2013
Bekendmaking in Publicatieblad 20-12-2013; PB L 347 p. 104-173
Inwerkingtreding 23-12-2013; in werking datum publicatie +3 zie art 34
Einde geldigheid 31-12-2020; opgeheven door 32021R0695

4.

Wettekst

20.12.2013   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 347/104

 

VERORDENING (EU) Nr. 1291/2013 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 11 december 2013

tot vaststelling van Horizon 2020 - het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie (2014 -2020) en tot intrekking van Besluit nr. 1982/2006/EG

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 173, lid 3, en artikel 182, lid 1,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Na toezending van het ontwerp van wetgevingshandeling aan de nationale parlementen,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Gezien het advies van het Comité van de Regio's (2),

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

De Unie heeft tot doel haar wetenschappelijke en technologische grondslagen te versterken door de totstandbrenging van een Europese onderzoeksruimte ("EOR") waarbinnen onderzoekers, wetenschappelijke kennis en technologieën vrij circuleren, en door ertoe bij te dragen dat de Unie vordert in de richting van een kennismaatschappij en een beter concurrerende en duurzame economie wordt, ook voor wat betreft haar industrie. Met het oog op de verwezenlijking van deze doelstelling dient de Unie activiteiten te ondernemen die gericht zijn op de uitvoering van onderzoek, technologische ontwikkeling, demonstratie en innovatie, internationale samenwerking bevorderen, resultaten verspreiden en optimaliseren en onderwijs en mobiliteit stimuleren.

 

(2)

De Unie heeft tevens tot doel ervoor te zorgen dat de benodigde omstandigheden voor het concurrentievermogen van de industrie van de Unie, aanwezig zijn. Te dien einde dient actie erop gericht te zijn het industriële potentieel van beleid inzake innovatie, onderzoek en technologische ontwikkeling beter te benutten.

 

(3)

De Unie heeft zich verbonden tot de tenuitvoerlegging van de Europa 2020-strategie, waarin de doelstellingen van slimme, duurzame en inclusieve groei zijn geformuleerd, waarbij zij de rol van onderzoek en innovatie als essentiële aanjagers van sociale en economische welvaart en ecologische duurzaamheid benadrukt en zij zich tot doel heeft gesteld de uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling te verhogen teneinde private investeringen tot twee derde van de totale investeringen aan te trekken en aldus tegen 2020 een gecumuleerd totaal van 3 % van het bruto binnenlands product (bbp) te bereiken en tegelijkertijd een indicator voor de innovatie-intensiteit te ontwikkelen. Deze ambitieuze doelstelling zou in de algemene begroting van de Unie tot uiting moeten komen door de klemtoon te verleggen naar de financiering van toekomstgerichte investeringen, zoals onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Het vlaggenschipinitiatief 'Innovatie-Unie' van de Europa 202- strategie steunt in dit kader een strategische en geïntegreerde aanpak van onderzoek en innovatie. Het behelst het kader en de doelstellingen tot de realisering waarvan de toekomstige financiering van de Unie voor onderzoek en innovatie moet bijdragen. Onderzoek en innovatie zijn ook belangrijke aspecten van andere vlaggenschipinitiatieven van de Europa 2020-strategie, met name als het gaat om 'Efficiënt gebruik van hulpbronnen', 'Een industriebeleid voor het tijdperk van de mondialisering', en 'Een digitale agenda voor Europa', en andere beleidsdoelstellingen, zoals het klimaat- en energiebeleid. Daarnaast is bij de verwezenlijking van de doelstellingen van de Europa 2020-strategie inzake onderzoek en innovatie een belangrijke rol weggelegd voor het cohesiebeleid, dat moet voorzien in capaciteitsopbouw en de aanleg van een "weg naar excellentie".

 

(4)

In de mededeling van de Commissie van 19 oktober getiteld 'Evaluatie van de begroting' werden essentiële beginselen geformuleerd die de toekomstige...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2011)809 - Horizon 2020 - Het kaderprogramma voor onderzoek en innovatie (2014-2020)
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit127

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    COM(2011) 500 definitief.

     
  • 2. 
    PB C , , blz. .

     
  • 3. 
    PB C , , blz. .

     
  • 4. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 5. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 6. 
    P7 TA(2011)0236.

     
  • 7. 
    P7 TA(2011)0256.

     
  • 8. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 9. 
    CEOR 1210/11.

     
  • 10. 
    CvdR 67/2011.

     
  • 11. 
    EESC 1163/2011.

     
  • 12. 
    COM(2011) 48.

     
  • 13. 
    COM(2011) 500.

     
  • 14. 
    C(2005) 576 definitief van 11.3.2005.

     
  • 15. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 124 van 30-5-2003, pagina 36 pdf icoon.

     
  • 16. 
    COM(2008) 394.

     
  • 17. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 412 van 30-12-2006, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 18. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 97 van 9-4-2008, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 19. 
    PB L
     
  • 20. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 292 van 15-11-1996, pagina 2.

     
  • 21. 
    ESFRI Strategy Report on Research Infrastructure
     
  • 22. 
    COM(2009) 512.

     
  • 23. 
    COM(2010) 245.

     
  • 24. 
    COM(2011) 112 definitief.

     
  • 25. 
    COM(2011) 152.

     
  • 26. 
    COM(2011) 0112.

     
  • 27. 
    COM(2011) 112.

     
  • 28. 
    COM(2009) 519.

     
  • 29. 
    Het vierde evaluatieverslag van de IPCC, 2007, (www.ipcc.ch).

     
  • 30. 
    COM(2011) 112.

     
  • 31. 
    COM(2009) 147.

     
  • 32. 
    COM(2011) 25.

     
  • 33. 
    COM(2009) 400.

     
  • 34. 
    COM(2007) 575 definitief.

     
  • 35. 
    RICHTLIJN 2008/56/EG.

     
  • 36. 
    COM(2010) 245.

     
  • 37. 
    COM(2010) 491 definitief.

     
  • 38. 
    Innovatie-Unie Scorebord 2010.

     
  • 39. 
    COM(2011) 274 definitief.

     
  • 40. 
    ABM: activiteitsgestuurd beheer (Activity-Based Management)
     
  • 41. 
    In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

     
  • 42. 
    Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en

     
  • 43. 
    In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

     
  • 44. 
    www.trust-researchers.eu/

     
  • 45. 
    GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.

     
  • 46. 
    EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

     
  • 47. 
    Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

     
  • 48. 
    Het JRC vraagt om een nieuw begrotingsonderdeel voor investeringen in infrastructuur. De meeste faciliteiten van het JRC dateren uit de jaren zestig en zeventig zijn en beantwoorden niet meer aan de huidige stand van de techniek. Bijgevolg zijn nieuwe voorzieningen en een verbetering van de bestaande infrastructuur nodig om het meerjarig werkprogramma van het JRC met inachtneming van de veiligheids- en beveiligingsnormen van de EU en van de EU/20/20/20-milieudoelstellingen. Het JRC heeft zijn
     
  • 49. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 50. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 51. 
    P7 TA(2011)0236.

     
  • 52. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 53. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 54. 
    P7 TA(2011)0236.

     
  • 55. 
    Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bijvoorbeeld aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.).

     
  • 56. 
    Zoals beschreven in punt 1.4.2 "Specifieke
     
  • 57. 
    Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

     
  • 58. 
    Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere 'BA'-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

     
  • 59. 
    AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= 'Jeune Expert en Délégation' (jonge deskundige in delegatie); LA = plaatselijk functionaris; END= gedetacheerd nationaal deskundige.

     
  • 60. 
    Submaximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere 'BA'-onderdelen).

     
  • 61. 
    Vooral voor Structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en Europees Visserijfonds (EVF).

     
  • 62. 
    Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

     
  • 63. 
    Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25 % aan inningskosten.

     
  • 64. 
    COM(2011) 500 definitief.

     
  • 65. 
    PB C , , blz. .

     
  • 66. 
    PB C , , blz. .

     
  • 67. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 68. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 69. 
    P7 TA(2011)0236.

     
  • 70. 
    P7 TA(2011)0256.

     
  • 71. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 72. 
    CEOR 1210/11.

     
  • 73. 
    CvdR 67/2011.

     
  • 74. 
    EESC 1163/2011.

     
  • 75. 
    COM(2011) 48.

     
  • 76. 
    COM(2011) 500.

     
  • 77. 
    C(2005) 576 definitief van 11.3.2005.

     
  • 78. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 124 van 30-5-2003, pagina 36 pdf icoon.

     
  • 79. 
    COM(2008) 394.

     
  • 80. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 412 van 30-12-2006, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 81. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 97 van 9-4-2008, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 82. 
    PB L
     
  • 83. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 292 van 15-11-1996, pagina 2.

     
  • 84. 
    ESFRI Strategy Report on Research Infrastructure
     
  • 85. 
    COM(2009) 512.

     
  • 86. 
    COM(2010) 245.

     
  • 87. 
    COM(2011) 112 definitief.

     
  • 88. 
    COM(2011) 152.

     
  • 89. 
    COM(2011) 0112.

     
  • 90. 
    COM(2011) 112.

     
  • 91. 
    COM(2009) 519.

     
  • 92. 
    Het vierde evaluatieverslag van de IPCC, 2007, (www.ipcc.ch).

     
  • 93. 
    COM(2011) 112.

     
  • 94. 
    COM(2009) 147.

     
  • 95. 
    COM(2011) 25.

     
  • 96. 
    COM(2009) 400.

     
  • 97. 
    COM(2007) 575 definitief.

     
  • 98. 
    RICHTLIJN 2008/56/EG.

     
  • 99. 
    COM(2010) 245.

     
  • 100. 
    COM(2010) 491 definitief.

     
  • 101. 
    Innovatie-Unie Scorebord 2010.

     
  • 102. 
    COM(2011) 274 definitief.

     
  • 103. 
    ABM: activiteitsgestuurd beheer (Activity-Based Management)
     
  • 104. 
    In de zin van artikel 49, lid 6, onder a) of b), van het Financieel Reglement.

     
  • 105. 
    Nadere gegevens over de beheersvormen en verwijzingen naar het Financieel Reglement zijn beschikbaar op BudgWeb: www.cc.cec/budg/man/budgmanag/budgmanag_en

     
  • 106. 
    In de zin van artikel 185 van het Financieel Reglement.

     
  • 107. 
    www.trust-researchers.eu/

     
  • 108. 
    GK = gesplitste kredieten / NGK = niet-gesplitste kredieten.

     
  • 109. 
    EVA: Europese Vrijhandelsassociatie.

     
  • 110. 
    Kandidaat-lidstaten en, in voorkomend geval, potentiële kandidaat-lidstaten van de Westelijke Balkan.

     
  • 111. 
    Het JRC vraagt om een nieuw begrotingsonderdeel voor investeringen in infrastructuur. De meeste faciliteiten van het JRC dateren uit de jaren zestig en zeventig zijn en beantwoorden niet meer aan de huidige stand van de techniek. Bijgevolg zijn nieuwe voorzieningen en een verbetering van de bestaande infrastructuur nodig om het meerjarig werkprogramma van het JRC met inachtneming van de veiligheids- en beveiligingsnormen van de EU en van de EU/20/20/20-milieudoelstellingen. Het JRC heeft zijn
     
  • 112. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 113. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 114. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 115. 
    P7 TA(2011)0401.

     
  • 116. 
    P7 TA(2011)0236.

     
  • 117. 
    Outputs zijn de te verstrekken producten en diensten (bijvoorbeeld aantal gefinancierde studentenuitwisselingen, aantal km aangelegde wegen, enz.).

     
  • 118. 
    Zoals beschreven in punt 1.4.2 "Specifieke
     
  • 119. 
    Het jaar N is het jaar waarin met de uitvoering van het voorstel/initiatief wordt begonnen.

     
  • 120. 
    Technische en/of administratieve bijstand en uitgaven ter ondersteuning van de uitvoering van programma's en/of acties van de EU (vroegere 'BA'-onderdelen), onderzoek onder contract, eigen onderzoek.

     
  • 121. 
    AC = Agent Contractuel (arbeidscontractant); INT= Intérimaire (uitzendkracht); JED= 'Jeune Expert en Délégation' (jonge deskundige in delegatie); LA = plaatselijk functionaris; END= gedetacheerd nationaal deskundige.

     
  • 122. 
    Submaximum voor extern personeel uit beleidskredieten (vroegere 'BA'-onderdelen).

     
  • 123. 
    Vooral voor Structuurfondsen, Europees Landbouwfonds voor Plattelandsontwikkeling (ELFPO) en Europees Visserijfonds (EVF).

     
  • 124. 
    Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

     
  • 125. 
    Voor traditionele eigen middelen (douanerechten en suikerheffingen) moeten nettobedragen worden vermeld, d.w.z. na aftrek van 25 % aan inningskosten.

     
  • 126. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 127. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.